Juha Paulavuo

B747SR-100 eläkkeelle

22 viestiä aiheessa

Pitäisköhän ton kyytiin tosiaan yrittää hypätä vielä kun on mahdollisuus... Vaikka paikalle 1A  ;):

 

Suosittelen! Paikat 71A ja 71K ovat myös harkinnan arvoisia  ;).

 

Ehkä paras kuvani mikä tuli konetyypistä otetuksi...

[ attachment removed ]

 

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen! Paikat 71A ja 71K ovat myös harkinnan arvoisia  ;).

 

No mut miksi sitä turhaa maksais extraa yläkerrasta, kun B744D:n kyydissä pääsee economy-lipullakin. ;)

Tosin onhan sitä super seatissa enemmän tilaa...:D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen! Paikat 71A ja 71K ovat myös harkinnan arvoisia  ;).

 

Ehkä paras kuvani mikä tuli konetyypistä otetuksi...

-klip-

 

-Esa

 

Pääsin sunnuntaina täsmälleen saman koneen (ANA:n JA8157, B747SR) kyytiin FUK-HND:

 

[ attachment removed ]

 

Oma paikka oli 75K eli kuvassa vasemman peränurkan ikkunapaikka. Yläkerran kaikki viisi penkkiriviä näkyy kuvassa. Tämä viimeinen matkustajia lennättävä B747SR jää siis eläkkeelle maaliskuun 10. päivä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsin sunnuntaina täsmälleen saman koneen (ANA:n JA8157, B747SR) kyytiin FUK-HND:

Tämä viimeinen matkustajia lennättävä B747SR jää siis eläkkeelle maaliskuun 10. päivä.

 

Vuosi sitten tammikuussa oli pientä yritystä SR:n kyytiin mutta käyttivät mainitulla reitillä niitä harvakseltaan, luokkaa lento/viikko ja siten homma kusi, no jouduttiin tulemaan ihan tavallisella 744D:llä ... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni 747 SR tarkoittaa "Short Range", eli vähemmän polttoainetta ja enemmän ahtaaseen tilaan ahdettuja penkkejä pienikokoisille japanilaisille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja enemmän ahtaaseen tilaan ahdettuja penkkejä pienikokoisille japanilaisille.

 

ei siellä sen ahtaampaa ole kuin missään muussakaan matkustajakoneessa, se iso matkustajamäärä tulee siitä kun tarjoomot puuttuu ja koko "tuubi" on economyä ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosi sitten tammikuussa oli pientä yritystä SR:n kyytiin mutta käyttivät mainitulla reitillä niitä harvakseltaan, luokkaa lento/viikko ja siten homma kusi, no jouduttiin tulemaan ihan tavallisella 744D:llä ... :-\

 

Aikamoista aikataulu- ja reittisäätöä vaati minultakin, että onnistui Kyushun-matka niin, että toiseen suuntaan 747SR ja toiseen 744D. Ei se 744D:kään onneksi ihan mikään "tavallinen" ole, kun pelkästään Japanissa lentää. Molemmilla lennoilla istuin tietenkin yläkerrassa, heheh. ANA:n englanninkielinen nettivarauskone on kyllä aika kelpo peli, kun kotimaan lennoillekin pystyy nappaamaan täsmälleen haluamansa paikan (744D:ssä 87K, 747SR:ssä 75K).

 

ei siellä sen ahtaampaa ole kuin missään muussakaan matkustajakoneessa, se iso matkustajamäärä tulee siitä kun tarjoomot puuttuu ja koko "tuubi" on economyä ...

 

Galley-tilat tosiaan siis erittäin minimaaliset, kun tarjolla ei economyssä ole kuin virvokkeita. Penkit on kuitenkin ihan normaalin kokoiset, jalkatilaa 186-senttiselle riittää ihan hyvin. 747:ssa paikkoja on vierekkäin 10 eli penkit ovat jopa leveämmät kuin Finnairin MD11:n turistin takaosassa tai Emiratesin 777:ssa turistissa.

 

SR:n yläkerta (siis lyhyt semmoinen, kuten -100 ja -200-sarjalaisissa) kuitenkin on ANA:lla "Super Seat Premium" eli kotimaan bisnesluokka. Saatiin puolentoistatunnin kotimaanlennolla illallisboksit ja alkoholitkin, eli ei mitään nuukailua. ;)

 

ANA:n B747-400 (ulkomaan konfiguraatio, 339 paikkaa):

b5m2.gif

 

ANA:n B747-400D (eli kotimaan kone, 569 paikkaa):

b5m1.gif

 

ANA:n B747SR (455 paikkaa):

b747.gif

 

 

Japan Airlinesilla lentää kaksi B747-100B/SR/SUD-konetta, joissa jo tehtaalta tullessa oli pidennetty yläkerta. Nämäkin ilmeisesti jäävät tänä vuonna eläkkeelle. JALwaysilla eli JAL:n "lomalentoyhtiöllä" lentää B747-300SR-koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiallisen "intiimin" oloinen yläkerta...paljonkohan tuossa on eroa leveydessä vs. 744 / 742? BA:lla muistan aikanaan että olisi ollut 6 paikkaa karjassa rinnan yläkerrassa, nykyäänhän valtaosin yläkerta on kaikilla ei LCC-firmoilla businestä ja 4 rinnan...

 

Ei mun tietaakseni ylakerran matkustamon leveydella ole mitaan eroa ko. mallien valilla (kuten ei muillakaan?).  Pituusero saa tilan vaikuttamaan aika intiimilta. Tuo 2+2 on tosiaan bisnespenkeilla. Yllattavan monella yhtiolla (Air France, Air Pacific, Japan Airlines, All Nippon Airlines, Korean Air...) on koneita, joissa ylakerrassa turistia 3+3.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli b747sr:stä muuten mieleen tällainen pikkujuttu:

 

Olen ihan varma, että olen nähnyt jossain joskus markkinointikuvan jostain 70-luvulta, jossa sr-versio oli muuten samoissa väreissä kuin esim. city of everett mutta siinä luki ihan mielettömän isoilla kirjaimilla kyljessään AIRBUS.  ;D

 

Airliners.net sivustoon ainakaan kukaan ei ollut moista kuvaa lyönyt...

 

Tänä päivänä ei voi olla nauramatta kyseiselle tekstille boeingin kyljessä. No jos kyseessä ei olisi kaksi suurinta toisiaan napit vastakkain eri mantereilla sijaitsevaa "tuskin-kuitenkaan-fuusioitumishaluistakaan-yhtiötä", niin olishan tuo aika hauska "enne". Tosin kilpailualan vapautta säätelevät kansainväliset sopimukset ja laitkin tekisivät sen varmaankin mahdottomaksi vaikka osapuolilta jostain syystä tahto löytyisikin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi jaksaa olla kärsivällisempi ennen kuin kirjoittaa...  :-[ No joo, muistin ja löysin kun hieman googletin, eli tämän linkin takaa löytyy kuvakin:

 

http://www.airchive.com/Memorabilia/Boeing-2/B747-1978-2.jpg

 

Samassa kuvassa näkyvästä kauniista Pan Am:in SP:stä tuli mieleeni juttu, että muistan joskus jostain lukeneeni, että aikoinaan kymppejä hankittaessa Finskillä olisi ollut myös yhtenä vaihtoehtona 747. Olenko oikeassa? Muistaako/tietääkö joku paremmin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pan Am:in SP:stä tuli mieleeni juttu, että muistan joskus jostain lukeneeni, että aikoinaan kymppejä hankittaessa Finskillä olisi ollut myös yhtenä vaihtoehtona 747. Olenko oikeassa? Muistaako/tietääkö joku paremmin?

 

Olin 1974 töissä Finnairin markkinointitutkimuksessa. Siihen aikaan korkean tason päätökset teki etupäässä Gunnar Korhonen pienen sisäpiirinsä kanssa.

 

Muistaakseni Boeingin myyntimiehet kyllä olivat yhteydessä Finnairiin, mutta ensinnäkin v. 1975, kun ensimmäinen kymppi tuli Suomeen, Finnairilla ei ollut olemassa muita reittejä kuin New York, jolle olisi tarvittu edes DC-10:nen kokoisen koneen matkustajakapasiteettia. Kymppienkin hankinta oli riski, jonka minimoimiseksi aloitettiin laaja USA-matkailukampanja koko talossa, ja toisaalta siihen hankintaan saatiin muistaakseni USA:n liittovaltion ExIm Bankin takaus McDonnellDouglasille.

 

747 olisi ollut liian iso silloin, ja taitaisi olla sitä vieläkin. Eihän SAS:kään menestynyt 747-operaatioilla, vaikka matkustajapotentiaalia on Suomeen verrattuna reilusti enemmän.

 

Sitäpaitsi Finnairilla oltiin varsin tyytyväisiä DC-8/DC-9-kalustoon, mistä syystä DC-10 oli tavallaan luonnollinen jatko samalta valmistajalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, niin siinä jutussakin todettiin, että liian iso kone. Harmi, jutussa oli kuvamanipulaatio, missä oli 747SP fiksailtu Finskin väreihin ja pakko todeta että se kyllä näytti henkeäsalpaavan komealle.

 

Vaikkakin SP lensi ensilennon 1975 ja ei itseasiassa ollut kyllä niin mahdottoman paljon kymppiä isompi (SP muistaakseni jotain 270 pax), niin olisiko Finskin mietinnässä ollut selvästi suurempi 747-100 tai -200 sarjan kone? Tai siis tarkoitan, jos mietintä oli sen verran aikaisessa vaiheessa, että Boeing ei ollut vielä tehnyt päätöksiä SP:n toteuttamisesta joten Boeingilla olisi ollut vain -100/-200 tarjolla vaihtoehtona?

 

Sarjassamme lempikoneitani, 747SP versioita ei ilmeisesti enään (kiitos korkean iän) ole pax käytössä kuin Iran Air:illa, Syrian Air:illa ja Yemenialla - ja näilläkin jokaisella vain yksi aktiivipalveluksessa...  :( (jos oikeessa olen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Bahrainin ja Saudi Arabian kruunupäillä tietysti on omansa, mutta tarkoitin sellaisia pax:eja jotka on meidän tavallisten taviksien käytettävissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Bahrainin ja Saudi Arabian kruunupäillä tietysti on omansa, mutta tarkoitin sellaisia pax:eja jotka on meidän tavallisten taviksien käytettävissä.

SPhen erikoistuneen websiten mukaan aktiivikäytössä on 14 SPtä. Saman sivuston mukaan Iran Airilla on kaksi, Syrian Airilla kaksi ja Yemenialla yksi käytössä oleva SP. Lisäksi NASAlla on yksi, loput ovatkin sitten yksityisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SPhen erikoistuneen websiten mukaan aktiivikäytössä on 14 SPtä. Saman sivuston mukaan Iran Airilla on kaksi, Syrian Airilla kaksi ja Yemenialla yksi käytössä oleva SP. Lisäksi NASAlla on yksi, loput ovatkin sitten yksityisiä.

 

Iran Air:in koneista toinen on jo siirretty vilttiketjuun, kun se vaurioitui Beijingin reissullaan. Syrian kahdesta en tiedä. Yksi nyt ainakin on liikkunut vielä tänä vuonna. Syrian toista SP:tä ei ainakaan Airliners.net:iin oo kukaan ikuistanut viime aikoina. Liekö käyttö loppunut viime vuonna???

 

Lisäksi ei-tällä hetkellä-aktiivipalveluksessa oleista potentiaalisista matkustuskäyttöön tarkoitetuista SP:stä yksi löytyy Iragi Airwaysiltä jolla on tietääkseni yksi SP ollut pitkään varastoituna koko valkoisena. Konetta on kuulemma huollettu sinä aikana säännöllisesti (mutta tasosta en tiedä) kenties ajatuksella, jos sitä vaikka joskus käytettäisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään