Juha Paulavuo

Airbus avaa tehtaan Kiinassa

15 viestiä aiheessa

Joo! Kiinalaisia Busseja. Mitäköhän vielä?

Jes! hyvät on odotukset jos ovat samaa luokkaa kun autot, en muista missä mutta jossain isossa autonäyttelyssä oli jääny jostain kiinalaisesta autosta ovea avatessa kahva käteen ja auto on turvallisuudeltaan hengenvaarallinen  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo! Kiinalaisia Busseja. Mitäköhän vielä?

 

Onhan Kiinassa jo Embraerin kokoonpanotehdas (Harbin Embraer Aircraft Industry Co. Ltd.), jossa tehdään ERJ-145 -perheen koneita Kiinan markkinoille. Ensimmäinen kone luovutettiin viime vuonna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja eikös jo 1990-luvun puolella McDonnell Douglasillakin ollu kokoonpanotehdas Kiinassa?? MD-8X koneita siellä taidettiin sillon kasailla, en nyt sitten tiedä menivätkö siellä kootut koneet vain Kiinan markkinoille vai myös muualle maailmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta puhuttiin jo viime joulukuussa. Airbusin arvion mukaan Kiina tarvitsee 1790 uutta konetta vuoteen 2023 mennessä, vaikkakin osa tilauksista varmasti menee Boeingille.

 

Kiinan tehtaassa on tarkoitus valmistaa A320-sarjan koneita.

 

Muistettakoon, että kiinalaiset Sheyang Aircraft Co, Xi´an Aircraft Co ja Chengdu Aircraft Co ovat jo valmistaneet Airbussin alihankkijoina osia A320-sarjalaisiin, mm. laskutelineiden osia ja siiven rakenteiden osia. Airbus arvioi ostavansa Kiinasta alihankintaa 60 miljoonalla dollarilla v. 2007 mennessä ja kaksinkertaistavan alihankintaostot v. 2010 mennessä.

 

(Bloomberg.com)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja eikös jo 1990-luvun puolella McDonnell Douglasillakin ollu kokoonpanotehdas Kiinassa?? MD-8X koneita siellä taidettiin sillon kasailla, en nyt sitten tiedä menivätkö siellä kootut koneet vain Kiinan markkinoille vai myös muualle maailmaan.

 

kyllä ja Kiinan markkinoille menivät aluksi, mutta kun firmat ovat uusineet fleettejään on koneita kulkeutunut muuallekkin, ainakin Spanairin fleetissä on muutama kiinassa tehty MD-80.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin Kiinan tehdas vihitään virallisesti käyttöön huomenna, sunnuntaina. Airbusin johtaja Thomas Enders kertoo, että Airbus on myös kiinnostunut osallistumaan Kiinan "ison lentokoneen" projektiin, jonka tarkoitus on suunnitella yli 150-paikkainen liikennekone. Airbusin suunnitelmissa on muutenkin triplata Kiinan alihankintoina tekemän Airbus-osien tuotannon määrä.

 

http://www.domain-b.com/aero/aero_mfg/20080927_aircraft_project.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200809288340317_ul.shtml

 

Hieman harhaanjohtavaa tuo Iltalehden kirjoitus. Saan tuosta sellaisen käsityksen, että A320 on kovinkin valtava kone.

 

Avaruuteen ampaissut Kiina alkaa pian rakentaa myös A320-Airbuseja. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun jättimäisiä Airbus-matkustajalentokoneita valmistetaan Euroopan ulkopuolella.

 

Vuoteen 2016 mennessä tavoitteena on saada valmiiksi noin 300 jättilentokonetta.

 

EDIT: Iltasanomat->Iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote 26.9.2012

 

Airbus toimittaa sadannen Kiinassa kootun A320-lentokoneen

 

Sadas Kiinassa valmistettu A320-perheen lentokone on luovutettu Air China -lentoyhtiölle. Ensimmäinen konetoimitus lähti Airbusin Kiinan-tehtailta 22.6.2009.

 

Air China käyttää uutta lentokonetta kotimaan lennoilla Shanghaista käsin. Lentoyhtiöllä on nyt 93 A320-perheen lentokonetta eli yksi suurimmista A320-kalustoista Kiinassa.

 

“Olemme erittäin iloisia luovuttaessamme sadannen Tianjinissa kootun A320-koneen Air Chinalle, jolla on jo paljon Airbus-koneita ja joka on meille arvostettu, pitkäaikainen strateginen asiakas”, Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy sanoo.

 

Juhlimassa sadannen koneen valmistumista Tianjinin-tehtaalla 31.8.2012 olivat mukana Saksan liittokansleri Angela Merkel ja Kiinan pääministeri Wen Jiabao.

 

Tällä hetkellä Kiinassa on käytössä yli 700 A320-perheen lentokonetta. Kaikkiaan A320-koneita on myyty yli 8 600 kappaletta, joita yli 5 200 on jo toimitettu yli 370 asiakkaalle ympäri maailmaa. Koneperhe onkin maailman myydyin liikennelentokone kautta aikojen.

 

Airbus on myynyt yhteensä yli 11 800 lentokonetta yli 480 asiakkaalle. Näistä 7 400 on toimitettu yhtiön tultua markkinoille 1970-luvulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan Kiinassa jo Embraerin kokoonpanotehdas (Harbin Embraer Aircraft Industry Co. Ltd.), jossa tehdään ERJ-145 -perheen koneita Kiinan markkinoille. Ensimmäinen kone luovutettiin viime vuonna.

 

Vaikkei seuraava uutinen kuulukaan nimenomaan tämän ketjun otsikon alle, niin tässä lienee hyvä paikka todeta, että Embraerin yhteistyöprojekti Kiinassa ei koskaan menestynyt ja Harbin Embraer Aircraft Industryn kokoonpanotehdas on suljettu muutama päivä sitten.

 

despite high hopes, Harbin Embraer never gained traction and the venture was ignominiously shuttered on 2 June.

 

When the first Harbin-produced ERJ-145 was flown in December 2003, a launch customer had yet to be secured. Orders arrived – but with agonising slowness, and in early 2006 a production halt was contemplated. A trickle of orders kept the line going until 2011, when work was switched to the Legacy 650 business jet. This also disappointed, with just a handful of aircraft produced.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/opinion-harbin-closure-is-harsh-legacy-for-embraer-426049/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus on tänään vihkinyt käyttöön uuden A330-koneiden viimeistely- ja asiakastoimituskeskuksen Kiinan Tianjinissä eli samassa paikassa, missä A320-tehdas sijaitsee. Keskuksessa tehdään mm. koneiden maalaukset ja sisustuksen asennukset sekä asiakashyväksyntäkoelennot. Ensimmäinen Toulousessa koottu, mutta Tianjinissä viimeistelty A330 on luovutettu Tianjin Airlinesille.

Lainaa

Airbus has inaugurated its A330 Completion and Delivery Centre (C&DC) in Tianjin, China, taking additional steps in the expansion of its global footprint and strategic partnership with China. At the same time, the first A330 to be delivered from the C&DC was handed over to Tianjin Airlines. 

Lainaa

the A330 C&DC covers the aircraft completion activities including cabin installation, aircraft painting and production flight test, as well as customer flight acceptance and aircraft delivery

http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/09/airbus-inaugurates-its-a330-completion---delivery-centre-in-chin.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Boeing avaa tehtaan, tai viimeistelylinjan, Kiinassa yhteistyössä COMACin kanssa. Tehtaassa asennetaan 737-koneiden sisustuksia ja suoritetaan maalaustöitä. Zhoushanissa sijaitsevassa tehtaassa valmistuu tänä vuonna vain yksi kone, mutta kapasiteetti aiotaan nostaa vähitellen sataan koneeseen vuodessa.

Lainaa

Boeing Co (BA.N) will start operations at its 737 completion plant in China next month and Air China (601111.SS) (0753.HK) will take delivery of the first plane produced there, the U.S. planemaker said on Friday.

Boeing invested $33 million last year in a joint venture with the Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) to oversee the plant, taking a majority stake. The plant, in the eastern city of Zhoushan, will install interiors and paint liveries.

https://www.reuters.com/article/us-china-boeing/boeings-china-plant-to-start-operations-in-december-idUSKCN1N7157

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään