Guest sky driver

Hyppylentämisestä juttuja

69 viestiä aiheessa

Heippa vaan olen uusi täällä .Lennän monenlaisilla koneilla ja eri kerhoissa ,esim hinaan pursikoneita ja vien hyppääjiä sekä lennän muuten vaan.Mutta hyppy pilottien juttuja täällä en havainnut ,siis aktivoitukaa ja kirjoitelkaa juttujanne.Myös hinurit herätkää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös hinurit herätkää.

 

Hinureille on se oma Jippiin forumi ;D HEHE, sori, oli pakko...

 

Tervetuloa remmiin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja tiettävästi myös erään J. Laukkasen on nähty harjoittavan molempia.

 

Tässä voisi kai mainostaa, että ainakin Turun Laskuvarjourheilijat ry etsii jotakuinkin jatkuvasti uusia hyppylentäjiä. Yhteydenotot vaikkapa allekirjoittaneelle. Kaikille kuvansa lähettäneille varma vastaus.  ;D

 

/Harri

 

PS. Ja pääsyvaatimuksina on pidetty PPL+SEP sekä parin sadan tunnin lentokokemus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja tiettävästi myös erään J. Laukkasen on nähty harjoittavan molempia.

 

Niin, puhumattakaan Hra Heikkilästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa joskus töissä mietittiin kun Wasalandiaan oli tullut uusi laite, Heiluva hinaaja, että olikohan se lainattu paikalliselta lentokerholta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläinenkin harrastaa molempia, mutta täytyy sanoa että ehkä koen hinauslentämisen mukavemmaksi touhuksi, siinä on sitä äksöniä koko ajan. Ensi vuoden alussa tosin eletään mielenkiintoisia aikoja, kun hyppyhissimme saa uuden moottorin (dieselin) ja aletaan operoimaan 4 km:iin..Nyt korkeimmat pokat on 3,5 kilsaa, johon tosin täysin satakasikakkonen vaatii pitkää hermoa varsinkin viimeisen 500 metrin osalta..Onko muut hyppylentäjät varautunut mahdolliseen hypoksian oireisiin, varsinkin jos tulee holdingia neljässä kilsassa? On nimittäin itellä mietittänyt tälläinen pikkuseikka..Nimim.Aski röökiä päivässä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa Mikko,

 

tiesin että hyppääjiä kuskaat Kemissäkin, mutta en tuosta toisesta harrastuksesta! Saako tulla kesällä nykimään hiasta, jos tarvitsemme lautturia purtsikan eteen? Aina joskus meinaa tulla pulaa piloteista...

 

t: Veli-Matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa Mikko,

 

tiesin että hyppääjiä kuskaat Kemissäkin, mutta en tuosta toisesta harrastuksesta! Saako tulla kesällä nykimään hiasta, jos tarvitsemme lautturia purtsikan eteen? Aina joskus meinaa tulla pulaa piloteista...

 

t: Veli-Matti

 

No ilman muuta, pitää vaan lentää Ekko Kolffiin tyypit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläinenkin harrastaa molempia, mutta täytyy sanoa että ehkä koen hinauslentämisen mukavemmaksi touhuksi, siinä on sitä äksöniä koko ajan.Onko muut hyppylentäjät varautunut mahdolliseen hypoksian oireisiin, varsinkin jos tulee holdingia neljässä kilsassa? On nimittäin itellä mietittänyt tälläinen pikkuseikka..Nimim.Aski röökiä päivässä.

 

Minä taasen tykkään tavallaan molemmista hommista.Ovat silleen sopivasti erilaisia,ja kuskattava porukkakin on aivan erilaista.Mutta tämä hypoksia kyllä tulee eteen(ei pahasti) siellä 3,5 km jälkeen ,tupakoimattomallekkin(oon lopettanut 4 v sitten).Siis jos tulee pitkä holdaus korkealla niin hengittäminen ei ole aivan tavallista vaan teettää töitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eihän se missään nimessä huonoa hommaa tuo hyppylentäminen ole. Siinä laskuvarjourheilussa pyörii kyllä aivan mahtavia persoonia. Ja tiimaakin tulee mukavasti, parhaimpana päivänä olen ajanut 10 tunnissa 12 pokaa kolmeen kilsaan..Kuumalla kesäilmalla välillä tuntui, että tiimaa voisi saada helpomminkin (ja piereskelevät hyppääjät vielä antoi tunnelmalatauksia ylöspäin noustessa). Minkäläisiä työkaluja teillä on? Itse siis lennän satakasikakkosta OH-CHV joka odottelee paraikaa siirtolentokelejä Norjaan. Tammikuun aikana siihen tulee SMA:n 230 heppainen diisseli. :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eihän se missään nimessä huonoa hommaa tuo hyppylentäminen ole. Siinä laskuvarjourheilussa pyörii kyllä aivan mahtavia persoonia. Ja tiimaakin tulee mukavasti, parhaimpana päivänä olen ajanut 10 tunnissa 12 pokaa kolmeen kilsaan..Kuumalla kesäilmalla välillä tuntui, että tiimaa voisi saada helpomminkin

 

Heh. Eikös sitä tiimaa juuri kuumana kesäpäivänä kerry helpoiten? Tai siis eniten? Hyväksi havaittuja tiimankeruukonsteja on tietysti myös mm. vastatuuleen lentäminen....  ;)

 

Tuohon korkealla lentämiseen pari kommenttia. Itse en ole kovinkaan kummoisiin hapenpuutteen oireisiin törmännyt koskaan hyppylennoilla vaikka tuollaisella ahdetulla Cessnalla sitä korkealla vietettyä aikaa tulee enemmin per lento verrattuna esim.  ripeämpiin (turbiini-)lenskareihin. Kuitenkin olen etukäteen funtsinut, että 15 minuuttia pidempään en odota lentopinnalla 135 vaan sen vartin jälkeen viimeistään lähden alaspäin.

 

Cheers,

 

Harri  8)

 

PS. Ja lisättäköön vielä, että mikäli ihmiskehosta tietäviä on uskominen niin tuo hapenpuutteen oireiden esiintyminen on hyvin yksilökohtainen ominaisuus joten tämä pitää ottaa huomioon. Runsaalla tupakoinnilla voi olla asiaan ilmeisesti dramaattisiakin vaikutuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosta piereskelystä on ihan pakko kertoa pari juttua.

Joskus -80 luvulla oli hesalainen 4-miehinen fs-joukkue reenaamassa tampereella, olikohan kevät, no pakkasta kumminkin. Aikansa hyppääjien hajuista huomauteltuaan pilotti kypsyi, ja avasi oven(C185:ssä

ovi on ihan siinä pilotin vieressä) alle kilsassa ja ajoi loppunousun 3 tonniin. Oli kaverit hiukan viluisia

ja piereskely loppui sitten siihen.

Toinen juttu sattui -90 luvun loppupuolella Jämillä. Oli oppilaspoka päällä ja toimin hyppymestarina. Olin koulutuksessakin painottanut, että paukuttelu on varsin ilkeää toimintaa lentäjää kohtaan. Noustiin

lämpöisena kesäpäivänä Jämin taivaalle, ja kuinka ollakaan laktoosipöpöt teki temput allekirjoittaneelle

itselleen. Haju oli ihan hirvee ja mietin mitä sanoisin. Huusin täysillä, että kuka saatana kehtas pierasta

kun juuri olin siitä puhunut. Takapenkiltä eräs pieni oppilas sanoi "kyllä multa äsken pieni pääsi, mutta

en mää uskonu että se näin paljon haisis". Pilotti repes ihan täysin, tiesi tietenkin kuka syyllinen oli.

Oli siinä itellä pokassa pitelemistä.

T: Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkin olen etukäteen funtsinut, että 15 minuuttia pidempään en odota lentopinnalla 135 vaan sen vartin jälkeen viimeistään lähden alaspäin.(lainattu Harrilta ,en muuten saanut lainattua)

 

Joo näin täytyy toimia ,se hapenpuute on salakavala kaveri.Toi vartti korkeella on mullekkin ihan max aika.Se piereskely varmaan johtuu(korkealla)siitä kun paine pienenee ja suoliston paine on pinnan tasolla.Suolisto alkaa turvota ja kaasut myös ja uloshan se tulee ns.luonnollista kautta.Mutta ei missään tapauksessa ole miellyttävää siinä hajussa pitempään olla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys vaan kaikille hyppy- ja hinauspiloteille ja tietty lähetyspiloteille.  8)

Kun aloitin hyppylentämisen vuonna 1990 ja koneena C-182 , OH-CHV niin yksi mieleenpainunut tapahtuma Oulusta. Heinäkuinen kesäyö Oulunsalossa ja kertsille oli kerääntynyt iso joukko hyppääjiä. Oli auringon pimennysyö, jos sitä voi yöksi kutsua kun valosaa koko yön. Hyppytoimintaa kahdella koneella OH-CGZ:lla ja CHV:llä.

Kauniina kesäyönä, joskus kello kolmen ja neljän välillä 6000ft:n korkeudella äkillinen pamaus herättää lentäjän ja hyppääjät, savua sisälle ja täristää vietävästi.

Olimme meren päällä ja hyppääjät olivat jo jättämässä konetta kun sain pidettyä vielä porukan koneessa. Kentän päällä poka ulos ja laskuun ihmettelemään katkennutta sylinteriä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katos, terve Pertti ja tervetuloa foorumille. Katoppas mitä sille vihtorille nyt sattui siirtolennolla Norjaan. Ei mennyt sylinteri, mutta tulppa löystyi. http://www.tronderavisa.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060107/NYHETER/101070091

 

No Vihtorille on näitä moottorijuttuja näyttänyt kertyvän. Olikos puolenkymmentä vuotta sitten kun nurmikolla makaillessa ihmeteltiin, että onpas paksua savua finaalissa, sitten lapakin pysähtyi jne... leikkasi kai kiinni silloin. Onneksi tuo Norjan keikan juttu oli menomatkalla  ;)

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heippa vaan olen uusi täällä .Lennän monenlaisilla koneilla ja eri kerhoissa ,esim hinaan pursikoneita ja vien hyppääjiä sekä lennän muuten vaan.Mutta hyppy pilottien juttuja täällä en havainnut ,siis aktivoitukaa ja kirjoitelkaa juttujanne.Myös hinurit herätkää.

Hei Kari! Olit kiinnostunut hyppylentämiseen ja hinauslentämiseen liittyvistä jutuista? Millaiset aiheet kiinnostavat? Olen lentänyt hyppylentoja kolmessa kerhossa samoin kuin hinaupilottina useammassa kerhossa. Kokemusta hyppykoneista C185,C182,C172 180hp,C172 Reims Rocket ja vähän C206:sta,hinauskoneista: C150 mod, C172 XP, Maule ML-5 ja ML-4,Piper Pawnee.Milelläni jaan kokemuksia kaikille asiasta kiinnostuneille.

 

Terveisin: PO ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka vaan sullahan onkin aikamoinen kokemus takana ;D.Tarkoituksenani on että pilotit tosiaan kirjoittelisivat kokemuksiaan kaikenlaisesta lennoilla tapahtuneesta.Kivoista ja myös huonoista tapahtumista jotta voisimme jotain toisiltamme oppia ja tietoa ammentaa myöskin hauskat jutut olisivat mukavia .Se pawnee on varmaankin räyhäkäs kone hinaukseen ,itse en ole hinannut kuin pik 15 hinulla (Kiva kone on kyllä)Hyppykoneena on C-182 .Mitkä asiat ovat mielestäsi vaarallisimpia  hinaus toiminnassa ja hyppylentämisessä pilotin kannalta,kysyn siksi koska sinulla on paljon kokemusta ja olet toiminut (ilmeisesti) monella lentopaikalla.

t.Kari K

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stolli-Olli netissä!!! Teretulemast PO  :D

 

Hyppypiloteille oli erään hyppykerhon sivuilla oma keskustelufoorumi jolle yritettiin saada keskustelua aikaan.

Sivusto kuoli aika nopeasti. Ehkä silloin ei (vielä) ollut oikea aika sille.

Lontoon murteella löytyy sivusto, josta voi hieman ammentaa tietoa www.diverdriver.com

Hinaajille en ole netissä törmänyt keskustelupalstaan.

 

Kokemusta hyppykoneista C170, C172, C172 Mod ,FR172, C182 ja C185

Kokemusta hinauskoneista PIK15, PIK23, PA22, P28A, C172, FR172 (mainosta ja purjekonetta)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Kari ja muutkin lentävät kolleegat! Anteeksi kun olet saanut odottaa.... Hienoa, että olet kiinnostunut aiheesta ja varsinkin turvallisuudesta. Vaarallisuus, siinäpä hyvä kysymys. Olet ehkä tietoinen suomessa sattuneista onnettomuuksista purjelentokoneiden hinaustoiminnassa. Itse olen kiinnittänyt huomiota omassa lentotoiminnassa mm. polttoainemäärään ja polttoaineen kulutukseen.Ilman polttoainetta se mylly ei käy. Tiedä tarkka kulutus omalla lentotyylilläsi,  litr / min. Itse laitan ylös tankatun litramäärän ja sitten vähennän lennetyt litrat. Jos epäilen niin tankkaan. 15  min reservi ei ole paljon, itse pidän mieluummin 30 min reserviä.

Heikkotehoisilla hinauskoneilla ongelmia tulee jos purjekone nousee alkunousun aikana liian ylös. Lähdön ja alkunousun aikana kannattaa olla aina varautunut ko tapahtumaan.

Keskustelua ja palataan aiheeseen ;)

 

pertti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palataan aiheeseen  8)

 

Kyllähän lentäminen pitää sisällään aina omat riskinsä, mutta varmasti lentäjä pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan homman turvallisuuteen.

Onko asenteeni oikea? Se ei voi sattua minulle? Kyllä mä osaan nää hommat? Oon lentäny tällä keksinnöllä jo 300 keikkaa, kyllä tiiän miten sitä lennetään? Mua ei tartte neuvoa?

Kaikenlaista on nähty ja kuultu.

Monet kerhot ja kokeneet lentäjät ovat määritelleet tiettyjä toiminta menetelmiä ns. hyväksi havaittuja, omia sooloiluja ei kannata lähteä harrastaan.Tietenkin jos  toiminta menetelmissä on parantamisen varaa niin aina voi herättää keskustelua aiheesta.

 

Jämillä sattunutta -90 luvulla. Olin lentämässä hyppylentoja Tamlk:n C-185:lla ja samaan aikaan taitolentäjät pitivät harjoitusleiriä alabaanalla. CBA oli ollut yön parkissa riistolan edessä yläbaanan vieressä. Aamun eka poka ja normaalit ilmoitukset radioon. Reppari maalialueen päältä ja sitten seuraamaan repparin kulkua......

Aikanaan hyppääjät ulos ja laskuun. Maassa taitolennon ja ilmailun veteraani R.A tuli keskustelemaan kanssani tyynen rauhallisena. Olin tullut hyppykoneella suoraan boksiin sisään ja yläpuolellani selällään ollut C-150 aerobat oli joutunut muuttamaan lentorataansa hiukan kun olisi muuten tullut katosta sisään. Onneksi R  oli tilanteen tasalla ja huomasi hyppykoneen.Itse en tainnut nähdä muuta kuin repparin. Olipas varjelusta!!! Tilanne tietosuus!!!! Ilmatilan tarkkailu!!!! Oli vaan semmoinen opetus, että on tullut sen jälkeen katsottua koneesta ulos.

 

Pertti

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään