Guest Aaltonen

Laivakuvausta...

1 681 viestiä aiheessa

Tuli käytyä pitkästä aikaa Stadissa kääntymässä, kamera sattu olemaan mukana, joten mikäs siinä jos parit kuvat näistä teräshirmuista ottaa...

Myös tuli todettua, että jos näitä purkkeja aikoo tosissaan alkaa kuvaamaan, se on todellakin helpompaa kuin 150 solmua ohi kiitävien alumiiniputkien kuvaaminen... ::) Ehti melkeenpä torkut ottamaan kun Viikinglainen Rosellaa yritin kuvailla, joskin utusuus sen kuvan pilasi, mutta aikaa on siis riittämiin. Toinen minkä totesin, 300mm putkella pärjää enemmän kuin hyvin näissä hommissa....

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näinkin pientä purkkia saa näin hyvin 300mm putkella ruutuun. On tuo ihme hommaa  :P

 

Sitten Siljaa...Näköjään Eurooppa poikeuksellisesti Stadissa, käsittääkseni Symphony tai Senerade (muistaakseni  :-[) on telakalla tai jotain, niin siksi tämä Turun potski on täällä....

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten vähän Good Old Stadia... :P

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja yksi mänty.

[ attachment removed / expired ]

 

Tällästä joo, en tiie kiinnostaako ketään. Mutta tällästä silti.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu tuo Eurooppa on todellakin nyt Helsingissä, kun olikos se sitten Silja Serenade tai Symphony vai molemmat, kun on Naantalissa uudistettavana. Vaihdoksi Turkuun antoivat Silja Oopperan siksi aikaa, kun Eurooppa on siellä Helsingissä...kävin tossa alku illasta katsomassa kyseistä botskia (siis Opperaa) ja on se vaan pieni paatti esim. Eurooppan nähden.

 

EDIT: Tuli vilkaistua Siljan sivuja ja sieltä ilmeni, että tuo Opera oli tänään viimeistä kertaa Turussa...eli taitaa Eurooppa tulla taas takaisin Turkuun ja uudistetut Serenade ja Symphony palata Helsinkiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyypä sanoa että oli mukava katsella laivakuvia näin pitkästä aikaa... ja lentokoneisiin hiukan puutuneena.

 

Ihan heinoja ovat nuo paatit, mutta kuitenkin Mariellaa katsoessa tuli mieleen että taitaa sekin olla jo aika vanha. Eivät linjat ole ihan yhtä sulavat kuin uudemmissa vastaavissa lautoissa. Finnairin taannoisen mainoksen mukaan Time flies, mitähän Viking Line on siitä mieltä.  ;D

 

Ja kun putkea riittää niin silloinhan saa hienoja yksityiskohtia napattua "filmille" isommasta kokonaisuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Serenadehan on ollut jo liikenteessä pari viikkoa uudistuksen jälkeen. Aluksi Europa korvasi Serenadea, kunnes sitten vaihtoivat Tukholmassa niin, että yhdellä lähdöllä Europan Helsingistä lähteneet risteilymatkustajat joutuivat tekemään Tukholmassa heti aamusella lähtöselvityksen paluumatkaa varten, joka taittui sitten Serenadella ja tässä vaiheessa Europa siirrettiin korvaamaan Symphonya.

 

Kivat kuvat tosiaan, tuli itsekin seilattua tuolla Europalla tammikuun lopulla Hesasta Tukholmaan ja takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaa, tuo Opera on pieni verrattuna Euroopaan, mutta kyllä Eurooppakin on pieni verrattuna Pernossa rakennettavaan Freedom of the Seas-alukseen. Ja suurempaa on tulossa...

http://www.freedomoftheseas.com/

Europa on tosin jo niin korkea, että siinä on tuulipinta-alaa niin paljon, että se on sivutuuliherkkä matalilla nopeuksilla...koskee lähinnä siis satamamanöveerausta...

 

Muuten, hyviä laivakuvia löytyy Kennyn sivuilta:

www.orangepoint.com/kenny

 

Ja itämeren risteily-/rahtialuksiin erikoistunut sivusto jossa on aktiivinen foorumi:

http://www.fcbsweb.com/

 

Lisäksi hyvä linkki niille, jotka eivät ketsuppilaivoista niinkään välitä :)

http://www.valkeatlaivat.net/

 

Onkin mielenkiintoista nähdä kuka ostaa Siljan itämeren laivaliikenteen....

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaa, tuo Opera on pieni verrattuna Euroopaan, mutta kyllä Eurooppakin on pieni verrattuna Pernossa rakennettavaan Freedom of the Seas-alukseen. Ja suurempaa on tulossa...

http://www.freedomoftheseas.com/

 

 

Niinhän se Eurooppa onkin pieni Freedomiin nähden...

Itse olin alku talvesta/loppu syksystä säätelemässä tuota Freedom of the Seas:sia kahden kuukauden ajan ja tuli nähtyä laiva aika peusteellisesti. Ja kyllä täytyy sanoa, että on se valtava kippo.  8)

Harmi vaan, että tuolla telakalla ei saanut ottaa kuvia ollenkaan.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sitten Siljaa...Näköjään Eurooppa poikeuksellisesti Stadissa, käsittääkseni Symphony tai Senerade (muistaakseni  :-[) on telakalla tai jotain, niin siksi tämä Turun potski on täällä....

 

 

Juu Symphony makaa Naantalissa tällä hetkellä. Serenade oli siellä ennen Symphonyä pari viikkoa.  Oltiin öljylaivaa purkamassa yöllä noin kuukausi sitten kun jossain vaiheessa havahduttiin semmoiseen matalataajuiseen jumputukseen. "Ei se Finnlinkkikään voi olla tähän aikaa" "No ei se olekaan katos tonne" "WTF ?! :o nyt se on ajanut väärään paikkaan", mutta ei ollut sittenkään. Korjaustelakallehan se lipui.  Hienosti muuten äijät yleensä veivaa noi botskit ympäri ahtaassa Naantalin satamssa. Erityiskunnia Finnlinkin miehistöille, jotka peruuttaakin rannasta semmosella vauhdilla, että oikeen hirvittää kattoa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ihan heinoja ovat nuo paatit, mutta kuitenkin Mariellaa katsoessa tuli mieleen että taitaa sekin olla jo aika vanha. Eivät linjat ole ihan yhtä sulavat kuin uudemmissa vastaavissa lautoissa. Finnairin taannoisen mainoksen mukaan Time flies, mitähän Viking Line on siitä mieltä.  ;D

 

 

Pari vuotta sitten tuli Mariellalla käytyä Tukholmassa. Täytyy kyllä sanoa että on se jo aika homeinen purkki, ei kuitenkaan niin paha kuin Rosella, joka on alle kaiken arvostelun... Eikös Viking Line tilannut taannoin uuden laivan joltakin varustamolta? Kalusto ainakin kaipaa pikaista uudistamista.

 

Muistaakseni Silja Europanhan piti alunperin olla Vikingin laiva mutta rahat eivät riittäneet sen lunastamiseen telakalta. Silja Line löi rahat tiskiin ja otti laivan omiin väreihinsä. Aika katkera paikka Viking Linelle, silloin kilpailu taisi olla kovimmillaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mariellalla joskus 80-luvun loppupuolella tuli käytyä tukholmassa ja samoin 93 ja vielä toissa syksynä. Eipä tunnu laiva tosiaankaan tuossa muuttuneen.

 

Jos en ihan väärin muista niin tosiaan toi Europa piti alunperin viikkarille mennä mutta rahoitus tms ongelmien takia silja sen sai kaapattua. Nyt hullu tilanne kun periaatteessa viikinki voisi ostaa sitten koko yhtiön joka siltä laivan 'varasti'

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutenkin on hyytynyt tuo laivastojen uudistamistahti siitä mitä se oli esim. vielä 80-luvulla, vikingin viimeisistä tilauksistakin on jo toistakymmentä vuotta.

Europaa eivät lopulta kyenneet edes lunastamaan, ja kaksi muuta uudehkoa laivaa (kalypso, athena) jouduttiin myös myymään pois hyvin pian niiden käyttöönoton jälkeen.

Tuolta valkeatlaivat sivutolta löytyy hyvää mallia siitä miten esimerkiksi 70-luvulla siljan kalusto uusiutui, kaikki laivat eivät viipyneet edes kunnolla puolta vuosikymmentä kun tuli jo uutta tilalle.

Toki pitää muistaa että kysynnän kasvu pakotti kasvattamaan aluksien kokoa tuolloin vähän väliä, nyt ei enää kasvukautta eletä laivaliikenteessä, ei ainakaan suomi-ruotsi akselilla.

Vikingillä ei ed. mainituista syistä ole tullut aikoihin seilattua, muutama uusi laiva tekisi heille enemmän kuin eetvarttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no Mariella on vuodelta 85...

 

Tuosta Europan viikkarilta siljelle menosta pitää sen verran valaista, että laivan alkuperäinen tilaaja ei ollut suomalainen Viking Line vaan sen ruotsalainen kumppani Slite (Siljallakin oli Effoan omistuksen aikaan ruotsalainen Johsson Line, jonka tunnusvärit oli esim Svean sekä Silvia Reginan korsteeneissa 80-luvuilla (keltainen tähti j-kirjaimella sinisessä kentässä, jonka reunoissa keltainen nauha))

 

Slite tilasi laivan 80-90 lukujen taitteessa kun buumi oli kovaa ja kultaisen kahdeksankymmentä luvun lihavien vuosien loppua ei vielä ollut vakavasti näkyvissä. Samaan aikaanhan varustamoon tuli muitakin hienoja aluksia kuten Kalypso ja Athena. Ongelöma sitten koitti 90-luvun alussa, kun laman alla ruotsin kruunu devalvoitiin, mikä nosti aluksen kauppahintaa saksan markkaan nähden roimasti ja aiheutti useiden kymmenien (yli sadan muistaakseni) miljoonien kruunujen hinan nousun. Tätä Sliten talous rahoitusvaikeuksiin yhdistettynä kestänyt ja nyt yritys on muisto enään vain.

 

Suomalainen Viking Line ei myöskään (syistä joita en tiedä) Europaa sitten huolinut. Silja:llakaan eri omien uusien alusten myötä ollut liikaa rahaa, joten telakka perusti laivan omistamiseksi yhteistyöllä oman yrityksen, jonka kautta silja line sen sitten vuokrasi.

 

Laivahan oli telakalla kutakuinkin valmiina viikkarin väreissä (mulla on siitä jossain kuvakin...) ja Siljan porukka saapui alukselle vain pari viikkoa ennen luovutusta. Hätäinen uusi maalikerros päälle ja niin laiva sitten tuli Suomeen. Vastaanotto alukselle oli asiakkaiden keskuudessa helppo tietysti, kun kaiken pr:n oli ehtinyt hoitaa slite ja viikkari hyvissä ajoin - nyt vain sit kilpailijan eduksi. 

 

Muistan kun ekana talvena jäiden vaikutuksesta keulasta lähti valkoinen maali pois siten, että viikkarin värit näky. (Ja nimenomaan varsinainen viikkaripunainen eikä mikään pohjamaali.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutenkin on hyytynyt tuo laivastojen uudistamistahti siitä mitä se oli esim. vielä 80-luvulla, vikingin viimeisistä tilauksistakin on jo toistakymmentä vuotta.

Europaa eivät lopulta kyenneet edes lunastamaan, ja kaksi muuta uudehkoa laivaa (kalypso, athena) jouduttiin myös myymään pois hyvin pian niiden käyttöönoton jälkeen.

Tuolta valkeatlaivat sivutolta löytyy hyvää mallia siitä miten esimerkiksi 70-luvulla siljan kalusto uusiutui, kaikki laivat eivät viipyneet edes kunnolla puolta vuosikymmentä kun tuli jo uutta tilalle.

Toki pitää muistaa että kysynnän kasvu pakotti kasvattamaan aluksien kokoa tuolloin vähän väliä, nyt ei enää kasvukautta eletä laivaliikenteessä, ei ainakaan suomi-ruotsi akselilla.

Vikingillä ei ed. mainituista syistä ole tullut aikoihin seilattua, muutama uusi laiva tekisi heille enemmän kuin eetvarttia.

 

Vikingin viimeisesta tilauksesta on muuten vain pari kuukautta. Tilasivat uuden aluksen Aker Finnyardsilta, joka tulee Helsingin ja Tallinnan valiseen liikenteeseen parin vuoden kuluessa... ja lisaksi heilla on optiot kahdesta samanlaisesta aluksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauska kattoo et miten joku voi olla niin friikki ja katsella/kuvata tollaisia laivoja, kun eihä niissä ole mitään kiinnostavaa ;), mutta nyt kun ajattelen niin en enää yhtään ihmettele miks kaikki kaverit pitää mua outona kun sanon että pidän lentokoneista ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha ja vanha laiva... no jaa, kai ne nyt kestää käyttöä hieman enemmän kuin esim. henkilöauto. Siljan Festival taitaa olla myös "vanha", se on 26-vuotias.

 

Tässä kuitenkin pari kuvaa viime kesältä:

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siljan Festival taitaa olla myös "vanha", se on 26-vuotias.

 

Itseasiassa 20-vuotias vasta. M/S Svea valmistui 1985 ja sisaralus Wellamo vuotta myöhemmin. Oli aika hieno tuo Wellamo uutena mustalla värityksellä, Effoan piipulla, Sveassa oli Johnson Linen tähti. Olin joskus muuten Svealla töissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha ja vanha laiva... no jaa, kai ne nyt kestää käyttöä hieman enemmän kuin esim. henkilöauto. Siljan Festival taitaa olla myös "vanha", se on 26-vuotias.

 

 

Festival, entinen Wellamo, on vuodelta 1986.

 

Itse olin vuonna 2002 loppukeväästä-alkukesästä töissä laivassa mikä oli yli 30 vuotias. Niin ja vuonna 2002 syksyllä Finnjetissä ollessani, oli jettikin jo ylittänyt 25 vuotta ja täyttää ensi vuonna jo sen 30 vuotta.

 

Laivan ikä ei olekaan itseasiassa tärkein tekijä vaan se, miten aluksen kunnossapitoon on vuosien aikana panostettu ja miten sitä on muutenkin käytetty. Kyllä laiva saadaan yleiskunnoltaan romuksi alle 10 vuodessa jos haluttaan. Halpatyövoima laivat uisein ovat sellaisia. Näin siksi, koska työntekijöillä ei ole vakinaisia työsuhteita aluksiin. He tulevat "kääntymään" eriu mittaisina työjaksoina. Sanottaisiinko vaikka puoli vuotta nyt esimerkiksi. Puolen vuoden aikana kunnossapito ei kiinnosta pätkääkään. Riittää kunhan kuljetaan eteenpäin. Pienet viat (joista ajan kanssa tulee isoja) ovat samantekeviä, kun tietää ettei ole samassa laivassa öissä enään seuraavalla kerralla. Joten siis kun puoli vuotta on kulunut, laiva jätetään yhtä p****ssa kunnossa ellei huonommassa seuraavalle kaverille kuin mitä se oli puoli vuotta aikaisemmin itse aloittaessa. Näin se vaan on. Minkäs teet...  :(

 

Sama juttu on periaatteessa ilmailussa ja vaikka autoissakin. Finskinkin kohdalla on ollut puhetta, että heidän kuntovaatimuksensa täyttäviä GE-moottoreilal olevia MD11 koneita ei oikein enään löydy markkinoilta. Näin vaikka esim Thai:n koneet on GE vehkeitä ja vapautuvat juuri parasta aikaan. Northwest lentää oikeasti tosi vanhoilla DC-10 vielä tänä päivänäkin reittiliikennettä eurooppaan. Toiset ajaa autonkin loppuun nopeasti välinpitämättömällä asenteella.

 

Kunnossapito tietysti vanhassa laivassa on kallista. Mutta esimerkiksi Finnjetin sisätilojen remontti ja muu pieni hienosäätö maksoi pari vuotta sitten noin 10 miljoonaa euroa ja laivasta tuli tuntuvasti sisätilojen osalta nuorekkaampi. Tallinkin uudet laivat maksavat noin 165-170 miljoonaa euroa. Jos alus ja liikennekenttä ei ole oikea kultakaivos, ei kallis investointi ole perusteltua. Siljan Sere ja Symppis ovat jo 15 vuoden iässä. Mutta tuskin niitä kovinkaan moni matkustajakaan loppuen lopuksi pitää vanhoina laivoina. Se, että 80-luvulla laivoja tuli viikkairlle ja siljalle vuoronperään koko ajan onkin tänä päivänä ajatellen uskomatonta. Mutta ajat oli tietenkin erilaiset...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aha katos tällanen topici...pitäs seurata ahkerammin :laugh: ...joo hyviä kuvia Samilla Silja Europasta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vikingin viimeisesta tilauksesta on muuten vain pari kuukautta. Tilasivat uuden aluksen Aker Finnyardsilta, joka tulee Helsingin ja Tallinnan valiseen liikenteeseen parin vuoden kuluessa... ja lisaksi heilla on optiot kahdesta samanlaisesta aluksesta.

 

Mutta ennen näitä tilauksia siis edellisistä olikin jo kulunut hyvä tovi, katsotaan millaisia laivoja tulee :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään