Pekka Lehtinen

Tunturikentät Jäkäläpää ja Martiniiskonpalo poistuvat

13 viestiä aiheessa

19.1 voimaan tulevassa AIP:n päivityksessä epäilemättä maan eksoottisimmat lentopaikat Jäkäläpää (EFJP) ja Martiniiskonpalo (EFMP) poistuvat maan virallisten valvomattomien lentopaikkojen listasta. Sinänsä harmi kun kentät olivat selkeästi eriskummallisimmat ja varmasti myös haasteellisimmat viralliset lentopaikat koko maassa. Jos joku ei tiedä mistä puhutaan, kannattaa katsoa www.lentopaikat.net. Tästä eteenpäin maan pohjoisin virallinen lentopaikka näyttäisi olevan Ivalo.

 

Kenttien muistoksi kiinnostaisi tietää foorumin lukijoiden kokemuksia näistä kahdesta kentästä. Oletko käynyt kentällä koneelle, jos olet niin millä koneella ja milloin? Vai oletko kenties käynyt paikalla jalan?

 

Itse kävin molemmilla kentillä 1.8.2005 koneena G109 OH-687, tosin perämiehen paikalla istuen. Kumpaisellekin kentälle tehtiin läpilasku. Tietääkö kukaan muita G109:jä tai mopuja, jotka olisivat kentällä käyneet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisillä kentillä en ole käynyt, mutta pari-kolme kertaa olen lentänyt näiden kenttien yli palolentojen aikana. Harmillinen juttu, että ILL lopettaa kenttien ylläpidon. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime keväänä kävin jalan Jäkäläpäällä. Eipähän siinä kentästä pahemmin ollut tietoa. Terminaalissa tuli hetken aikaa vietettyä sään ollessa melko ikävä. Keli pääsi menemään vähän plussan puolelle ja sato kovan tuulen kera räntää. Kosteaan vaatetilanteeseen ei yhtään auttanut se, että terminaalin hella oli aika heikolla hapella. Puita oli sentään pari sylillistä joku reipas eränkävijä vaivautunut tuomaan.

 

En tiedä miten laajasti on tiedossa sellainen seikka, että sekä Jäkäläpään, että Martiniiskonpalon terminaalit toimivat myös erämaakirjastoina tänä päivänä. Ohikulkija saa kirjakokoelmaa kartuttaa vapaasti. Jäkäläpäällä hyllyt notkuivatkin tavaroista ja lehtivalikoimaakin oli yli hyllymetrien. Muutamavuosi sitten Jäkäläpään terminaali taisikin saada kulttuurikeskuksen arvonimen!

 

Martiniiskonpalo on kokematta. Kaipa sieläkin joku vuosi vaeltelemassa tulee käytyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmillinen juttu, että ILL lopettaa kenttien ylläpidon. :(

No niin, myytinmurtajat osa 312: ILL ei kyllä ylläpidä yhtään korpikenttää!   :-[

Tietoja välitetään kyllä kun niitä saadaan kenttien päälliköiltä, valitettavasti kaikki vain eivät ole hirveän aktiivisia sen suhteen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, myytinmurtajat osa 312: ILL ei kyllä ylläpidä yhtään korpikenttää!   :-[

 

Ahaa, tulipa tuokin selväksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ei kai niitä lentopaikkoja kukaan estä käyttämästä, vaikka virallisen lentopaikan "status" poistuukin. Sehän vain tarkoittaa sitä, että lentopaikan pitäjä ei enää ole velvollinen ylläpitämään lentopaikkaa määräysten mukaisesti. Toki hän niin voi edelleen tehdä jos näkee sen tarpeelliseksi. Eli jos tuulipussi menee rikki, saattaa olla, että sitä ei uusita, jos tulee routavaurio niin sitä ei ehkä korjata jne. ja lisäksi ilmoitusvelvollisuus näistä muuttuneista olosuhteista poistuu. Vastuu siis siirtyy vaan entistä enemmän paikan käyttäjälle, mikäli sinne haluaa laskuun mennä.

 

Suomessa on varmasti satoja epävirallisia lentopaikkoja, joista osa ei ole ollenkaan huonoja. Käsitykseni mukaan  mikään määräys ei estä käyttämästä tällaisia paikkoja lentotoimintaan kunhan koneen käsikirjan asettamat vaatimukset täyttyvät. Nyt myös Martinniiskonpalo ja Jäkäläpää kuuluvat tähän kategoriaan. Mutta eivät kai ne käyttökiellossa ole, ellei maanomistaja tai -haltija sitten ilmoita, että "tännehän ei kukaan enää laskuun tule".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku ei tiedä mistä puhutaan, kannattaa katsoa www.lentopaikat.net.

 

Nopeastipa olit poistanut ne listalta, vaikka kartalla vielä olivat.

Onneksi Googlen välimuistista vielä löytyivät tarkat selostukset.

 

Kun ovat noin eksoottisia ja mielenkiintoisia paikkoja ja sinulla on niistä noin paljon hyviä kuviakin, niin eikö niitä voisi säilyttää lentopaikat.net luettelossa. Ja perustaa sinne vaikka uuden osion "Entisiä virallisia lentopaikkoja"  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeastipa olit poistanut ne listalta, vaikka kartalla vielä olivat.

Onneksi Googlen välimuistista vielä löytyivät tarkat selostukset.

 

Kun ovat noin eksoottisia ja mielenkiintoisia paikkoja ja sinulla on niistä noin paljon hyviä kuviakin, niin eikö niitä voisi säilyttää lentopaikat.net luettelossa. Ja perustaa sinne vaikka uuden osion "Entisiä virallisia lentopaikkoja"  ;)

 

Silmä käteen, ja katso sinne vasemman palkin alareunaan.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeastipa olit poistanut ne listalta, vaikka kartalla vielä olivat.

Onneksi Googlen välimuistista vielä löytyivät tarkat selostukset.

 

Kun ovat noin eksoottisia ja mielenkiintoisia paikkoja ja sinulla on niistä noin paljon hyviä kuviakin, niin eikö niitä voisi säilyttää lentopaikat.net luettelossa. Ja perustaa sinne vaikka uuden osion "Entisiä virallisia lentopaikkoja"  ;)

 

Niin kuin Antti tuossa sanoikin, niin ne tein tosiaan juuri näin.  :) Eli tein sinne osion, josta löytyvät virallisesta käytöstä poistuneet kentät ihan vaan siksi, että niistäkin säilyisi tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vaan mieleen, kun olet tehnyt hienot ja hyödylliset sivut niin jos laittaisit lisäinfona historiaa: Keski-Suomen metsäkentät. Oli joskus liiton experimental-aivuilla juttua. Jos mahdollista tekijänoikeudet huomioiden.

 

Löytyi: http://www.ilmailu.org/kentat/

 

Tuolle sivulle löytyykin linkki jo www.lentopaikat.net:in "tietoja"-sivulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä olisi muutama kuva Jäkäläpäältä, Martiniiskonpalosta ja niiden vieressä olevalta yksityiseltä Miessin lentopaikalta.  Osa näistä kuvista on ollut aikaisemminkin tällä foorumilla.  Nämä kuvat ovat muistaakseni vuodelta 2002.

 

Jäkäläpää ja Martiniiskonpalo eivät ole oikeastaan mitään lentokenttiä vaan tunturien laelle merkittyjä laskukelpoisia alueita.  Kentän pinnat ovat tunturijäkälikköä ja siten varsin epätasaisia.  Itse en nokkapyöräkoneella välttämättä menisi sinne.  Molemmilla kentillä on kaksi ristikkäistä kiitorataa.  Tiettyä suuntia laskuun käytettäessä voi tulla yllätyksenä aika jyrkkä alamäki.

 

Miessin kenttä sijaitsee aivan Martiniiskonpalon ja Jäkäläpään läheisyydessä.  Miessin kenttä on edellisiä pidempi ja parempipintainen.  Se on kullankaivajien yksityinen lentopaikka, mutta kullankaivajat ottavat ystävällisesti vastaan kunhan ottaa Ivalosta mukaan sopivan määrän tuliaisia heille.  Kullankaivajat antavat sinne laskeutuneille tunturilentäjän diploominkin.

 

 

Jäkäläpään kenttä ilmasta.  Miessin kenttä taitaa häämöttää taustalla.

[ attachment removed ]

 

Jäkäläpään kenttä viereisen tunturin laelta keskiyön auringossa.

[ attachment removed ]

 

Jäkäläpään tornirakennus.

[ attachment removed ]

 

Martiniiskonpalo ilmasta.

[ attachment removed ]

 

Martiniiskonpalon loppulähestymissuunta.

[ attachment removed ]

 

Miessin kenttä.

[ attachment removed ]

 

Finaalissa Miessin kentälle.

[ attachment removed ]

 

Miessin kenttäkin on aika kapea ja huonopintainen.

[ attachment removed ]

 

Miessin kalustoa.

[ attachment removed ]

 

Late

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään