Janne Hannula

Norjassa kaksi matkustajakonetta törmäyskurssilla

13 viestiä aiheessa

Norjassa kaksi matkustajakonetta törmäyskurssilla

08.01.2006 21:16

 

Norjan lentäjäliitto on arvostellut puutteellisia turvatoimia sen jälkeen kun kaksi matkustajakonetta oli joutunut törmäyskurssille Etelä-Norjassa päivää aiemmin.

 

Koneet lensivät alueella, joka on Röykenin lennonjohtotornin valvonnassa. Vaaratilanteen sattuessa töissä oli vain yksi lennonjohtaja, mitä lentäjäliitto piti turvallisuuspuutteena. Yhteiseurooppalainen lennonvarmistusjärjestö Eurocontrol on suosittanut vähintään kahden lennonjohtajan pitämistä töissä samanaikaisesti.

 

Koneet olivat vain 40 sekunnin päässä törmäyksestä, kun niiden omat hälytysjärjestelmät varoittivat vaarasta. Läheltä piti -tilanteessa olivat Kööpenhaminasta Washingtoniin matkalla ollut SAS:n kone, jossa oli 268 henkeä sekä KLM:n Trondheimista Amsterdamiin matkannut kone, jossa oli 76 henkeä. Molemmat koneet lensivät 11 kilometrin korkeudessa.

 

Norjan viranomaiset ovat aloittaneet tutkinnan vaaratilanteesta, jota luonnehdittiin "poikkeuksellisen vakavaksi".

 

(STT)

 

-8<-

 

"Röykenin lennonjohtotornista" hoidetaan vissiin ylempiäkin korkeuksia ;). Itse tilanteessahan ei taas ole mitään huvittavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Röykenin lennonjohtotornista" hoidetaan vissiin ylempiäkin korkeuksia ;). Itse tilanteessahan ei taas ole mitään huvittavaa.

 

Kuten myös Vantaan (silloin kun kone lentää tornin yli). En kyllä enään muista mihin lentopintaan saakka?

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten myös Vantaan (silloin kun kone lentää tornin yli). En kyllä enään muista mihin lentopintaan saakka?

 

Ei nyt sentään, torni hoitaa Vantaalla vain reiluun tuhanteen jalkaan asti. Siihen ei paljoa ylilentäviä mahdu :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampere hoitaa (lähes?) kaikki pinnoilla lentävistä koneista, ja pistää EFHK:lle menossa olevat koneet nättiin jonoon, ettei tule Helsingin päässä painetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampere hoitaa (lähes?) kaikki pinnoilla lentävistä koneista, ja pistää EFHK:lle menossa olevat koneet nättiin jonoon, ettei tule Helsingin päässä painetta.

 

Erittäin hyvin sanottu!  ;D

 

JLa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt sentään, torni hoitaa Vantaalla vain reiluun tuhanteen jalkaan asti. Siihen ei paljoa ylilentäviä mahdu :).

 

Neuvostoliitossa oli kuulema lennonjohtoalueet aina gnd-unl (eli maasta niin ylös, kuin ilmaa riitti) ja ulkomaalaiset koneet reititettiin lentämään reitille edes suunnilleen osuvien lentokenttien kautta/ylitse.  Jokaisen kentän kohdalla tuli näin ollen taajuuden vaihtoja kerrakseen: alue -> lähestyminen -> torni -> lähestyminen -> alue. Välillä teki kertomuksen mukaan tiukkaa, että sai kaikki selvitykset ajoissa hoidettua, kun jaksolla piti olla LJ:ien lisäksi myös tulkki, joka käänsi selvitykset englanniksi (ja ilmeisesti myös takaisinluvut venäjäksi)...

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neuvostoliitossa oli kuulema lennonjohtoalueet aina gnd-unl (eli maasta niin ylös, kuin ilmaa riitti) ja ulkomaalaiset koneet reititettiin lentämään reitille edes suunnilleen osuvien lentokenttien kautta/ylitse.  Jokaisen kentän kohdalla tuli näin ollen taajuuden vaihtoja kerrakseen: alue -> lähestyminen -> torni -> lähestyminen -> alue. Välillä teki kertomuksen mukaan tiukkaa, että sai kaikki selvitykset ajoissa hoidettua, kun jaksolla piti olla LJ:ien lisäksi myös tulkki, joka käänsi selvitykset englanniksi (ja ilmeisesti myös takaisinluvut venäjäksi)...

 

MikkO

 

Hmmm... Taitaapa olla tästä aikaa. Ainakaan vuonna 1981 ja sen jälkeen ei tällainen systeemi ole ollut käytössä. Nykyään sen sijaan esim lähestymisalueita ei ole jaettu sektoreihin, vaan jaksoa vaihdetaan lentokorkeuden noustessa/laskiessa. Vaikkapa Sheremetjevosta lähtiessä ensimmäinen jaksonvaihto on 200 metrissä tornilta APP:lle, seuraava (muistaakseni) 1500 m:ssä ja vielä yksi lähestymisen jakso ylempänä ennen aluelennonjohdolle vaihtamista. Korkeuksista en ole ihan varma, mutta lähestymisen jaksot on 118.1, 122.7 ja 127.2.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS:n kone oli A330 ja KLM:n Fokker 70, jos boarding.no-saitin tietoihin on luottaminen. Molemmat olivat pinnalla 340.

 

Juuri äsken puheena olleen Ueberlingenin törmäystapauksen johdosta Eurocontrol on v. 2002 edellyttänyt, että aluelennonjohdossa on vuorossa vähintään 2 henkeä samanaikaisesti. Norjan viranomainen on kuitenkin katsonut, että hiljaisemmilla sektoreilla 1 lennonjohtaja riittää. Asiasta neuvotellaan huomenissa.

 

Norjassa tutkitaan myös, hälyttikö Röykenin tutkajärjestelmän sisäinen varoitusjärjestelmä STCA (Short Term Conflict Alert) törmäysvaarasta vai ei. Tämä järjestelmähän oli Ueberlingenin tapauksen aikana Sveitsin aluelennonjohdossa suljettuna huoltotöiden takia, mikä oli yksi osasyy siihen onnettomuuteen.

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=19726 (josta klikkaamalla "40 sekunder"in kohdalta pääsee aikaisempaan uutiseen asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... Taitaapa olla tästä aikaa.

 

Epäilemättä ;) Asiasta kertoneen, jo aikaa sitten eläkkeelle jääneen lentäjän luotettavuutta en tohdi kuitenkaan epäillä.  Uskon, että  kun riittävästi etsii, niin joka maasta löytyy jotain kummallisuuksia (etenkin näin "jälkiviisaana" nähtynä).

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt sentään, torni hoitaa Vantaalla vain reiluun tuhanteen jalkaan asti. Siihen ei paljoa ylilentäviä mahdu :).

 

Heh, tietoni ovat hieman vanhentuneita! Soitin lennonjohtoon joskus 90 luvun alussa, jolloin muistaakseni ilmoittivat rajaksi FL240.

 

T: Mika

 

Edit: Siis ylilentäville, ei nouseville tai laskeutuville koneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, tietoni ovat hieman vanhentuneita! Soitin lennonjohtoon joskus 90 luvun alussa, jolloin muistaakseni ilmoittivat rajaksi FL240.

 

Torni on kuitenkin aikalailla eri asia kuin lähestymislennonjohto. Tornin ilmatila ulottuu 1300 jalkaan ja tutkan lentopinnalle 245.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä kuka lennonjohdossa vastaili kysymyksiini? Kyselin EFHK:n radiotaajuuksia, jonka yhteydessä tämä henkilö ilmoitti tornin hoitavan aina pinnalle 240 asti ylilentävät koneet.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään