Raine Haikarainen

Uusia ilmailulakeja voimaan 1.1.2006

3 viestiä aiheessa

Ilmailun mielenkiintoinen lukupaketti

 

Vuoden vaihteessa astuu voimaan joukko uusia ilmailuun liittyviä lakeja. Ilmailuhallinon ja valvontamaksujen ohessa tärkein uusi laki on eittämättä uusi ilmailulaki, joka korvaa vuodelta 1995 olevan lain.

 

Uusi laki löytyy Finlexistä: http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2005/20050139.pdf

 

159 sivua sisältävät tiivistä asiaa ja mielenkiintoisimmat osat ovat lakien yleiset perustelut. Perusteluissa näkyy selvästi kymmenen vuoden aikana tapahtunut kehitys ja erityisesti 11/9 tapahtumien heijastusvaikutukset.

 

Turvallisuuskysymykset tulevat korostetusti esille ja vaikuttavat selvästi kaikenlaisten lupien tiukentumiseen. Viranomaiset saavat entistä suuremmat valtuudet tutkia ilmailun parissa toimivien ja työskentelevien taustoja. Henki on se, että jos menneisyydestä löytyy rikosmerkintojä (esim. raittijuoppous) lupakirjoja ei taida herua eikä edes kulkulupia lentoasemien asematasolle. Huomattavaa on, että henkilön pääsy ilmailutoiminnan pariin voidaan evätä silloinkin, kun rangaistus on jo kärsitty (§45).

 

Yleisilmailun harrastajana ja Malmin lentoaseman ystävänä lakitekstiä tulee luettua  myös näistä näkökulmista. Tulevaisuudessa ammatti-ilmailu näyttää entistä selvemmin eriytyvän harrasteilmailusta. Jälkimmäisen kohdalla valvontavastuuta ollaan selvästi siirtämässä viranomaisilta alan järjestöille. Edellisen kohdalla vaatimukset tiivistyvät ja "lentotoimintaluvan" ja "lentotyöluvan" saamista syynätään entistä tarkemmin. Laki ja sen selitykset (§66) kyllä  selventävät  harraste- ja kaupallisen ilmailun välistä, joskus hieman hämärää suhdetta.

 

Malmin lentoasemaa tulee uuden lain myötä koskemaan uusi "lentoaseman hyväksyntätoditus" ja sen vaatimukset. Odotettavissa on, että kaikenlainen valvonta  tiukkenee, entenkin mikäli kentältä lennetään enemmän kansainvälisiä kaupallisia lentoja. Voisin myös kuvitella, että alueella kulkemista tullaan uuden lain myötä enemmän kontrolloimaan. Tosin ilmailun harrastamiseen liittyviä käyntejä ei lain selityksen mukaan kontrolloitaisi yhtä tiukasti kuin "säännöllistä" asiointia. Pitää siis olla tarkkana, ettei tule notkuttua Malmilla liikaa... ;)

 

Kokonaan uuden lentoaseman rakentaminen tuntuu uuden lain myötä olevan erilaisine kuulemismenettelyineen poikkeuksellisen suuri savotta. Jos Malmi lopetetaan, uuden vastaavan lentoaseman synnyttäminen Helsingin lähistölle on  melkoinen hallinnollinen operaatio. Puhumattakaan rahoittajan löytämisestä...

 

Eli jos pukin tuomat lahjakirjat on jo luettu, eiku printtaamaan 159 sivua pdf-tekstiä ja opiskelemaan uutta lakia. Näiden pykälien varjossa ilmailua tullaan kuitenkin harrastamaan seuraavina vuosina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tarkennuksesta. Uusi, muutamin korjauksin 29.12. lopullisesti hyväksytty laki löytyy tosiaan tuosta linkistä.

 

Hallituksen alkuperäinen esitys perusteluineen löytyy sen sijaan l mainitsemastani linkistä. Siihenkin tehtiin joitakin, kokonaisuuden kannalta vähäisiä muutoksia.

 

Olisi mielenkiintoista kuulla ilmailujuridiikkaa harrastaneiden kommetteja uudesta laista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään