Lasse Nygren

Vaaratilanne Kuopion lentoasemalla.

21 viestiä aiheessa

Eikö suurilla kentillä ole lähes päivittäistä, että lähestyvä kone joutuu tekemään ylösvedon kiitoradalla olevan koneen takia? (esim. Video finskin lennosta KJFK:lle) Ilmeisesti näitä ei kuitenkaan käsitellä "vaaratilanteina", vaan normaalina ruuhkakäyttäytymisenä. Onko Suomessa siis eri kriteerit vaaratilanteiden tulkintaan, vai onko Kuopiossa kenties ollut uutisointia pahempi läheltäpititilanne?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos luettais ja vielä ymmärrettäis mitä on luettu. Koneet olivat liian lähellä eli tässä tapauksessa ilmeisesti ylösveto tehtiin liian myöhään jolloin koneilla ei ollut enää riittävää porrastusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan Jukka, jos luettaisiin ja ymmärrettäisiin.

 

"Lähtevä ja saapuva matkustajakone olivat mahdollisesti liian lähellä toisiaan.

   

Blue1-yhtiön kone oli lähdössä ja vielä maassa. Samaan aikaan kenttää lähestyi Aeron matkustajakone."

 

Eiköhän koneilla joku porrastus ole jos toinen on maassa tekemässä lähtöä ja toinen ilmassa. Tällöinhän ei vielä ole voitu rikkoa mitään porrastusta. Se että mikä tilanne todellisuudessa on ollut selvennee myöhemmin. Porrastuksethan olisivat paukkuneet jos Blue1 olisi noussut ilmaan. Hieman ihmetyttää kyllä uutisointi, ilmeisesti suurehkon karan paikka oli mutta mitään ei tapahtunut, jotain suurempaa olisi ollut jos molemmat ilmassa.  Aeron koneen ylösvedon paikka vaikuttaa tietenkin paljon. Jos vedätetty ylös rillat maata hipoen ja Blue1 silloin kiitotiellä niin ok, tällöin ei vissiin ole minkäänsorttista porrastusta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, että kutsutaanko sitä porrastuksen alitukseksi vai liian lähellä olemiseksi lienee ihan sama.

 

Kuitenkin vaaratilanne oli se, että oltiin liian lähellä. Kyllä sitä joku etäisyys täytyy varmaan kiitotiellä olevan koneen ja ylösvetoa tekevän koneen välillä olla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain on kyllä jo aiemmin menny pieleen siinä vaiheessa jossa pääsee tulemaan tilanne että joku nousee baanalta samaan aikaan kun joku lähtee tekemään ylösvetoa...

 

(jos nyt näin siis tapahtui)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuleman mukaan Kasurilan lumitykki tekee usein tymää lentoasemalle. Hevosmiesten tietotoimistosta kertoivat, että annettuaan laskuluvan Aerolle, vuorossa ollut lennonjohtaja ryhtyi ihmettelemään kiitotien suunnasta näkyvä valoa, että olivatko kunnossapidon miehet ajaneet kiitotielampun kumolleen. Äkkiä kuitenkin hokasi, että se ei taida kiitotielamppu ollakaan ja käski Aerolle ylösvedon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, entäpä jos keli olisikin ollut vielä pikkaisen huonompi eikä lamppua olisi näkynytkään. Siinä ei paljo TCASit auta...

 

Olihan Oulussakin takavuosina joku Chieftain-kuski lähdössä yöllä huonossa kelissä risteyksestä väärään suuntaan, mutta lennonjohtaja huomasi erikoiseen suuntaan liikkuvan valopisteen. Vaikuttavina tekijöinä todettiin tuolloin mm. väsymys ja outo lentokenttäympäristö.

 

No, eivät varsinaisesti liity toisiinsa mutta kummassakin oli ilmeisesti jäljellä vielä viimeinen oljenkorsi, joka myös käytettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö TCAS näyttänyt kuitenkin Blue1:n koneelle Aeron koneen? Olihan se ilmassa. Vai eikö sitä vain noteerattu, tai huomattu kun/tai luotettiin, että homma on hanskassa, kaikkien osalta. No, nämä selviää sitten aikanaan.

 

Tuli vain mieleen tapaus viime vuodelta, jolloin Finskin kone sai nousuluvan EFHK:lla, vaikka risteävälle oli laskeutumassa kone. Finskin lentäjät huomasivat kuitenkin tämän ja pyysivät lennonjohtoa vahvistamaan nousuluvan, jolloin tornissa myös havaittiin tilanne ja otettiin komento takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö TCAS näyttänyt kuitenkin Blue1:n koneelle Aeron koneen? Olihan se ilmassa. Vai eikö sitä vain noteerattu, tai huomattu kun/tai luotettiin, että homma on hanskassa, kaikkien osalta. No, nämä selviää sitten aikanaan.

 

Tuli vain mieleen tapaus viime vuodelta, jolloin Finskin kone sai nousuluvan EFHK:lla, vaikka risteävälle oli laskeutumassa kone. Finskin lentäjät huomasivat kuitenkin tämän ja pyysivät lennonjohtoa vahvistamaan nousuluvan, jolloin tornissa myös havaittiin tilanne ja otettiin komento takaisin.

 

Mahtaakos se transponderi toimia maassa? Kaikissa koneissa ei ole sitä rajakytkintä, mutta joissakin tietääkseni on. Lisäksi antenni voi olla pahasti katveessa. Lisäksi odotuspaikka taitaa on alle 100 metrin päässä kiitotien keskilinjasta, joten kovin läheltä mennään joka tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tätä itse pähkäilin kanssa. Tuossa mainitsemassani Finskin tapauksessa oli tilanne tietysti selkeämmin havaittavissa, kun huomattiin että risteävälle tullaan alas päin. Eli maassa olevassa koneessa tässä tapauksessaa nähtiin ainakin TCAS:lla tilanne. Tiedä sitten tarkemmin noista systeemeistä ja mainitsemistasi katvealueista sekä rajakytkimistä. Jos jollakulla on enemmäntietoa asiasta, niin saa mielellään valaista meikäläistä.

Mutta luulisi, että tuollaisessa lentoonlähtötilanteessa kaikki vipstaakelit olisivat TCAS:ssa niin, että tämän kaltaiset tilanteet huomattaisiin ja varoittavat systeemit herjaisivat äänellä ja TCAS loistaisi joulun punaisena paneelissa. Jos se systeemi siis sallii sen maassa?

 

No, hyvä se on tietysti täällä kotona maallikon pähkäillä näitä. Joku päivä ne vastaukset sitten ilmestyy tuonne onnettomuustutkintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tätä itse pähkäilin kanssa. Tuossa mainitsemassani Finskin tapauksessa oli tilanne tietysti selkeämmin havaittavissa, kun huomattiin että risteävälle tullaan alas päin. Eli maassa olevassa koneessa tässä tapauksessaa nähtiin ainakin TCAS:lla tilanne. Tiedä sitten tarkemmin noista systeemeistä ja mainitsemistasi katvealueista sekä rajakytkimistä. Jos jollakulla on enemmäntietoa asiasta, niin saa mielellään valaista meikäläistä.

Mutta luulisi, että tuollaisessa lentoonlähtötilanteessa kaikki vipstaakelit olisivat TCAS:ssa niin, että tämän kaltaiset tilanteet huomattaisiin ja varoittavat systeemit herjaisivat äänellä ja TCAS loistaisi joulun punaisena paneelissa. Jos se systeemi siis sallii sen maassa?

 

No, hyvä se on tietysti täällä kotona maallikon pähkäillä näitä. Joku päivä ne vastaukset sitten ilmestyy tuonne onnettomuustutkintaan.

 

TCAS ei kerro lähestyvän koneen reittiä, eli sen perusteella ei tiedä onko lähestyvä kone tulossa nokakkain laskuun, niinkuin tässä ymmärtääkseni oli, vai kiertämässä kenttää tullakseen lähtevän jälkeen laskuun samalle kiitotielle. Jos ollaan samalla jaksolla, tuo on tietysti pääteltävissä radioliikenteestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuli vaan mieleeni onkos Kuopio afis kenttä vai ei.Silloin ymmärtäis sen että lennontiedottaja puuttuu peliin ,ei siis lennonjohto .Medialla ei aina tietoa siitä erosta lennonjohto/lennontiedottaja.No ei ollut afis kenttä ,tarkistin sen.Odotellaan raporttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuli vaan mieleeni onkos Kuopio afis kenttä vai ei.Silloin ymmärtäis sen että lennontiedottaja puuttuu peliin ,ei siis lennonjohto .Medialla ei aina tietoa siitä erosta lennonjohto/lennontiedottaja.

 

Sorry, nyt meni ohi, kun en ymmärtänyt tätä. Siis voiko lennontiedottaja puuttua peliin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään