Nils Rostedt

JAL ja ANA korjaa moottoreita

15 viestiä aiheessa

Ny Teknik-lehden mukaan näiden yhtiöiden B777-koneiden PW 4000-moottoreissa on turbiinisiivissä runsaasti syöpymiä. Syksyn ajalta on jo useampi tapaus missä turbiinisiipi on rikkoutunut ja aiheuttanut tärinää ja hydraulijärjestelmän häiriöitä, jolloin moottori on jouduttu pysäyttämään.

 

Niinpä yhtiöt ovat päättäneet vaihtaa turbiinisiivet 42 koneessa. Hintalappu on noin 68 miljoonaa euroa.

 

Yritin netistä löytää varmistusta tälle toistaiseksi vain Ny Teknik-lehdessä olevalle uutiselle, tuloksetta. Tuskin lehti nyt sentään ihan perättömiä julkaise.

 

http://www.nyteknik.se/art/43852

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiskohan tää ongelma liittyä mitenkään siihen, että ANA ja JAL on niitä harvoja yhtiöitä, jotka lentää triplaseiskoilla lyhyitä 1-2 h kotimaan lentoja aamusta iltaan? Tulee aika paljon nousuja ja laskuja ja moottorien sammuttamista ja käynnistämistä... (ei sillä, että mitään moottoreista tietäisin...:D)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiskohan tää ongelma liittyä mitenkään siihen, että ANA ja JAL on niitä harvoja yhtiöitä, jotka lentää triplaseiskoilla lyhyitä 1-2 h kotimaan lentoja aamusta iltaan?

Tuon Japan Timesin jutun mukaan kyseessä on valmistusvika turbiniinin siivissä. Mielenkiintoista sinänsä, ettei muilla yhtiöiltä ole (ainakaan mun tietääkseni) ollut ongelmia ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Japan Timesin jutun mukaan kyseessä on valmistusvika turbiniinin siivissä. Mielenkiintoista sinänsä, ettei muilla yhtiöiltä ole (ainakaan mun tietääkseni) ollut ongelmia ...

 

Aivan, ja siksi ehdotinkin, että johtuisi koneiden erilaisesta käytöstä. ANA muuten muuten tunkee B777-300:n Domestic-versioonsa 524 matkustajaa! Tsekkaa istuinkartta.

 

Edit: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiskohan tää ongelma liittyä mitenkään siihen, että ANA ja JAL on niitä harvoja yhtiöitä, jotka lentää triplaseiskoilla lyhyitä 1-2 h kotimaan lentoja aamusta iltaan? Tulee aika paljon nousuja ja laskuja ja moottorien sammuttamista ja käynnistämistä... (ei sillä, että mitään moottoreista tietäisin...:D)

 

Kyllähän se nyt vaikuttaa väkisinkin. Lämpötilan vaihteluita tulee ihan eri  tavalla suhteessa lentotunteihin kuin jos vaikka lennettäis jotain 7-8 tunnin siivuja, jossa mennään tuntikaupalle cruise-teholla. Sen suhteen voisi kuvitella, että vaikka kaikissa PW:n valmistamissa siivissä olisikin vikaa, niin ne ilmenisivät ensimmäisinä näissä lyhyitä lentoja lentävissä koneissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Oiskohan saasteilla jotain tekemistä noiden syöpymien kanssa??  Koska tuolla päin on varmaan aika paljon ilmansaasteita... Syövyttäisköhän ne fanin siipiä ::)  never know... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Oiskohan saasteilla jotain tekemistä noiden syöpymien kanssa??  Koska tuolla päin on varmaan aika paljon ilmansaasteita... Syövyttäisköhän ne fanin siipiä ::)  never know... :laugh:

 

Kyseessä vaan on nimenomaan turbiinin siivet, joiden läpi menee polttokammiosta tulevat kaasut. Niissä luulis olevan saasteita jo ihan omasta takaa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Oiskohan saasteilla jotain tekemistä noiden syöpymien kanssa??   Koska tuolla päin on varmaan aika paljon ilmansaasteita... Syövyttäisköhän ne fanin siipiä ::)  never know... :laugh:

 

Sulla taitaa nyt mennä vähän Aasian maat päässä sekasin. Täällä Japanissa ei todellakaan ilmansaasteet ole suuri ongelma toisin kuin Kiinassa, jossa vielä poltetaan paljon kivihiiltä asuntojen lämmittämistäkin varten. 100 km päässä olevan Fuji-vuori näkyy Tokiosta hyvin pilvettöminä ja kirkkaina aamuina. Jatkahan maantiedon tunteja.... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sulla taitaa nyt mennä vähän Aasian maat päässä sekasin. Täällä Japanissa ei todellakaan ilmansaasteet ole suuri ongelma toisin kuin Kiinassa, jossa vielä poltetaan paljon kivihiiltä asuntojen lämmittämistäkin varten. 100 km päässä olevan Fuji-vuori näkyy Tokiosta hyvin pilvettöminä ja kirkkaina aamuina. Jatkahan maantiedon tunteja.... ;)

 

Arvauksia arvauksia... Mulle on ihan sama mikä niitä syövyttää ja näkyykö Fuji-vuori... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanottu edellä mainitussa raportissa on, että syöpymisen aiheuttaa polttoaineen epäpuhtautena oleva rikki. Kanadalaisessa tapauksessa se oli kemiallisesti yhtyneenä dolomiittiin, jota oli päätoimintakentän maaperässä. Edelleen kerrottiin, että syöpymisen ehkäisemiseksi on kokeiltu erilaisia pinnoitteita ja sähkökemialliseen uhrautumiseen perustuvaa tekniikkaa. Turbiinin siipien kiinnityksen jossakin maallikolle oudossa kaasutiiveydessä ollut sitten kai se suurin ongelman paikka.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvauksia arvauksia... Mulle on ihan sama mikä niitä syövyttää

 

Joo arvaile ihan rauhassa, varsinkin jos asia kerta on sulle "ihan sama". Mut väärin meni. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kyseessä valmistus- vai korjausvika? Joutuihan kotoinen Finnairimmekin vaihtamaan kaikkiin yseihin moottorit 1990-luvulla kun alihankkijan väärin korjaamat turbiininsiivet eivät kestäneet.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään