Juha Paulavuo

DC-3n ensilennosta lauantaina 70 vuotta

10 viestiä aiheessa

Lauantaina 17. joulukuuta tulee kuluneeksi 70 vuotta DC-3n ensilennosta.

 

Ja jouluaattona on OH-LCH:n 63 v. synttärit.  :) 

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallisestikin sitten eläkeläinen :laugh:

 

Onko kolmosten eläkeikä 63 v :o. Siinä tapauksessa OH-VKB on ollut eläkkeellä jo viisi vuotta, ja viettää parin vuoden päästä 70 v. juhliaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta sivuaa myös tämä lista

http://www.europeanairlines.no/doc/ABA.htm

jossa on tietoa Aeron kilpailijan ja yhteistyökumppanin käyttämistä lentokoneista

 

Tuo Karhumäen OH-VKB on muuten sama kone, jolle ABA antoi nimen Falken. Muita heidän DC-3:siaan olivat Örnen, Höken, Gladan, Grippen, Storken, Uven, Svanen ja Tranen (tuolta listalta luntattuna)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin naapurimaan hieno projekti ajoittuu sopivasti DC-3:n 70-vuotisjuhlavuoteen. :)

 

Norrtäljessä Ruotsissa entisöidään vanhaa Douglas C-47 (DC-3) konetta , joka viime vuosikymmenet on maannut osina Arlandan lentokentän varastoalueella. Koneella on varsin mielenkiintoinen historia. Sen toi Ruotsiin AB Norrlandsflyg Luleåhon Ruotsiin toisen maailmansodan jälkeen vuonna 1947 Yhdysvaltain ilmavoimien ylijäämävarastosta Frankfurt  am Mainista Saksasta. Sen osti  Skandinaviska Aero AB (SAA; aikaisemmin AB Björkvallsflyg)  Kone lennettiin Luleåsta sitten pikkukentälle Norrtäljeen ja samalla se oli viimeisen lentonsa lentänyt. Kone sai tällöin lempinimen ”Svea”. Kone purettiin pian varaosiksi, mm. moottorit irroitettiin saman tien seuraavana päivänä. Konetta käytettiin varaosiksi muihin Skandinaviska Aeron DC-3:iin eli ”kannibalisoitiin”.

Vuonna 1949 jäljellä olevat osat osti suomenruotsalainen liikemies Carl Östman ja teki siitä kahvilan ”Cafe DC-3”. Hän maalautti rungon SAS:n väreihin ja antoi koneelle nimen ”Fritze”. Kahvila avattiin 12.7.1949 ja se toimikin Norrtäljeläisessä puistossa ”Societeparket” aina vuoteen 1976, jolloin kone kaupungin käskystä piti siirtää pois. Kahvila tunnettiin aikanaan hyvin Ruotsissa ja Norrtälje sai siitä myöskin mainosta. Koneen ”pelasti” täydeltä tuholta  Göthe Johansson-niminen mies yhdessä ilmailuharrastajien kanssa ja koneen runko ja osat siirrettiin Arlandaan, jonne oli tarkoitus tehdä ”Arlanda Aerospace”-museo. Rahapulan vuoksi se lykkääntyi, ja koneen osat ovat maanneet ulkona siitä asti parempia aikoja odottaen.

Vuonna 2002 koneen runko ja osat siirrettiin takaisin Norrtäljeen, jossa aloitettiin koneen kunnostus. Se on aikomus sijoittaa näytille tolpan eli pylonin päähän. Projektin vetäjänä on veljekset Peter ja Mikael Östergren ja tukena on myös kunta. Entisöinnissä on mukana  ilmailuharrastajia. Konetta kunnostetaan ilmavoimien vanhassa hangaarissa lakkautetun Lv 3:n tiloissa. Vuonna 2003 C-47: sta puuttui vielä moottorit, potkurit sekä laskutelineet, jotta se voitaisiin laittaa pyloniin. Runko oli lähinnä tyhjä putki. Nyt moottorit on saatu hankittua USA:sta, samoin kokonainen ohjaamo-osa, josta on saatu mittaristot, penkit ym. ohjaamon sisustus. Koneen on tarkoitus olla valmiina lähitulevaisuudessa, ja se tullaan sijoittamaan Norrtäljeen Hotelli Roslagenin eteen tolpan päähän.

Tämä C-47 valmistui 1943 USAAF:lle, sarjanumero on 42-24049 ja se ei koskaan lentänyt Ruotsissa sille varatulla tunnuksella SE-AYM. Kone on matkan varrella tunnettu kutsumanimillä ”Svea”,” Fritze” ja ”SE-AYM”.

 

Projektilla on omat sivut:

 

www.dc3.se

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin naapurimaan hieno projekti ajoittuu sopivasti DC-3:n 70-vuotisjuhlavuoteen. :)

 

Norrtäljessä Ruotsissa entisöidään vanhaa Douglas C-47 (DC-3) konetta , joka viime vuosikymmenet on maannut osina Arlandan lentokentän varastoalueella.

 

Todella mielenkiintoinen tarina... kannattaa käydä katsomassa nuo sivut!!!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää tuosta Norrtäljen koneesta löytyy viimeisimmästä Flygrevyn-lehdestä muuten.

 

Tuo tarina tuo mieleen erään toisen kahvilan, Hämeenlinnassa olleen DC-2 "Hanssin-Jukan". Sekin pelastettiin tuholta ja odottaa aikoja parempia Tikkakoskella varastossa. Täällä foorumilla on jo käsitelty paljon Hanssin-Jukkaa, joten se siitä. Mutta sivuaa aika kivasti tuota Norrtäljen kolmosta "Cafe-aiheeltaan". Ja onpa vielä 70-vuotiaan kolmosen kanta-isä. ;) Tässä vielä muistutus ajasta, kun koneen tulevaisuus ei vielä ollut aivan varmaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Keski-Suomen Ilmailumuseon resurssit ovat rajalliset, ja tämän hetken projektit Breguetin kunnostus ja Bristol Blenheimin saattaminen näyttelykuntoon vievät tietysti voimavarat juuri nyt. Mutta ehkä Hanssin-Jukka saa vielä joskus tulevaisuudessa arvoisensa paikan museon kokoelmissa. :)

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään