Guest vonkaus

Rovaniemellä käsijarru unohtui...

18 viestiä aiheessa

Pikku kömmähdyksiä tuntuu nyt sattuvan...

 

Tämänpäivän rovaniemen tapauksessa 4 loukkaantui lievästi:

 

Kone lähti "itsekseen" liukumaan, ja kaatoi portaat, kun niissä oli vielä matkustajia laskeutumassa koneesta kentälle.

Paha tilanne varmaankin.

 

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=83386

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potentiaalisesti aika varaallinenkin tilanne, kun ajattelee, miten korkealle ne portaat charter-koneissa nousee. Yleensä kun ovat kuitenkin niitä isompia koneita. Ja niinkin korkealta jos tippuu, niin vahinko on enemmän kuin lähellä. Hyvä ettei pahempia henkilövahinkoja kuitenkaan ilmeisesti tullut....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika ihmeellisen oloinen onnettomuus, todellakin. Thredin otsikko taitaa osua aivan nappiin. Aika tarkalla oli lentäjien tunnit, kun joutuivat jäämään Rovaniemelle yöksi. Mikä on lentäjien työaika vuorokaudessa muuten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai unohtuiko? Oliko tarkoitus edes olla käkkäriä päällä? Joillakin yhtiöillä on käytäntö ettei laiteta parking brakea päälle jos pukit ovat paikoillaan. Niin tai näin, ikävä tapahtuma. Koneellekin taisi tulla aikalailla vaurioita. Onko tietoa pääsikö vielä matkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalevan nettilehti:

 

Rovaniemen poliisi on aloittanut onnettomuuden tutkinnan. Siitä ilmoitettiin heti myös onnettomuustutkintakeskukselle. Lentokoneen miehistöä kuultiin, ja koneelle tehtiin tarkastus ennen paluumatkaa. Lähdön viivästymisen vuoksi miehistön työaika täyttyi, eikä paluulennolle päästy lähtemään keskiviikkona. Kotimatkalle valmistautuneet brittimatkailijat, arviolta yhteensä parisataa, joutuivat jäämään Rovaniemelle yöksi.

 

Pohjois-Suomen aluelennonvarmennuksesta kerrotaan, että parkissa olevan lentokoneen liikkuminen on erittäin harvinaista. Martti Oinas arvelee, että lentokoneessa ei ollut jarruja päällä. Ulkomaalaisten lentoyhtiöiden lentäjät epäröivät hänen mukaansa käyttää pakkasolosuhteissa jarruja, koska he pelkäsivät niiden juuttuvan paikoilleen.

 

Lentokoneen renkaiden taakse laitettavia jarrupukkeja tehdään puusta tai kumista, ja niissä on joskus nastojakin estämään liikkumisen. Rovaniemen lentokentällä käytetyt jarrupukit olivat Oinaan mukaan kumia. Lentokoneiden parkkeerausalueella kentän pinta on hieman kalteva ja talvisin jäinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika ihmeellisen oloinen onnettomuus, todellakin. Thredin otsikko taitaa osua aivan nappiin. Aika tarkalla oli lentäjien tunnit, kun joutuivat jäämään Rovaniemelle yöksi. Mikä on lentäjien työaika vuorokaudessa muuten?

 

Lentäjien maksimityöaika määräytyy niin sanotun check-in ajan mukaan. Toisin sanoen siis se, mihin aikaan vuorokaudesta työvuoro alkaa vaikuttaa siihen montako tuntia niin sanottua flight dutya lentäjälle saa kertyä. Pääsääntöisesti myöhään illalla tai yöllä alkavissa työvuoroissa maksimityövuoron mitta on lyhyempi. Lisäksi työvuoron aikana suoritettavien nousujen ja laskujen määrä vaikuttaa maksimaaliseen työaikaan (mitä enemmän nousuja ja laskuja sitä lyhyempi maksimi flight duty). Pisimmillään flight dutya voi kertyä 14 tuntia vuorokaudessa, mutta tätä voidaan vielä pidentää parilla tunnilla, mikäli pidennys voidaan katsoa johtuvan unforeseen circumstances tilanteesta. Jotta homma ei menisi ihan villiksi, ilmailuviranomaiset valvovat ettei näitä ilmailulaissa säädettyjä maksimityöaikoja ylitetä. Nämä lentohenkilöstön työaikarajoitukset ovat melkoinen sääntöviidakko, mutta tällä tavalla homma toimii noin pääpiirteissään. Sen voin sanoa ihan kokemuksesta, että ihan työkseenkin näiden lentäjien työaikojen kanssa pelaavat joutuvat useimmiten tarkastamaan kunkin tilanteen erikseen Flight Time Limitations säädöksistä.  ;D

 

- Z -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Hannu selvityksestä. Olisiko ollut niin, että tuon Rovanimen koneen pilotit olisivat heittäneet jo jokusen keikan ennen pohjoisen lentoa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa vaan on mahdollista. Itse kyllä arvelisin että näillä Rovaniemen jouluchartereilla tuo on miehistön päivän ainoa keikka. Miehistö lentää siis Rovaniemelle ja menee päiväksi hotelliin jatkaakseen illalla takaisin kotiin. Päivä venyy tällaisella keikalla jo ilman mitään delaytäkin todella pitkäkksi. Jos ajatellaan että koneet saapuvat Rovaniemelle noin kello 1000Z, niin tämä tarkoittaa sitä, että Lontoosta ollaan lähdetty jo viimeistään kello 0700z liikkeelle. Kun vielä lasketaan mukaan check-in aika (yleensä vähintään 1h ennen lennon aikataulun mukaista lähtöä) niin voidaan arvella miehistön päivän alkaneen noin 0545z. Kun koneet suuntaavat takaisin joskus kello 1600-2000z välimaastossa, niin Lontoossa (tai muualla Briteissä) ollaan vasta joskus 1900z-2300z aikaan. Jokainen voi itse laskea mitä päivälle tulee mittaa. Jotta tämä ylipäätänsä olisis mahdollista,  tässä luultavasti käytetään jonkin moista split dutya, jossa tätä hotellissa käytettävää breakia voidaan hyödyntää siten, että sen nojalla voidaan pidentää totaali flight dutya. Hotellibreaki siis katkaisee flight dutyn.  Nyt on kuitenkin myös niin, että jokaisella lentoyhtiöllä on työsopimuksissaan hieman erilaiset tulkinnat näistä työaikarajoituksista, joten on täysin mahdotonta sanoa, miten noita tunteja on tässä tapauksessa laskettu. Varmaa on ainoastaan se, että kun tunnit tulevat täyteen, niin sen jälkeen kone ei liiku senttiäkään ilman uutta miehistöä.

 

- Z -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyisin vielä liittyen lepoaikoihin, että sisällytetäänkö keskipitkillä lennoilla (n. 4-6 tuntia legi) koneen kääntöaikaan miehistön lepoaikaa, jottei tunnit ylity. Ts. voiko Hannun mainitsema split duty tms. tapahtua myös lepohetkenä koneen ollessa maassa? Minusta  (en ole täysin varma) esim. Spanair lentää Kanarialta maakuntakentille ja takaisin yhdellä miehistöllä  ja koneen kääntöaika ainakin Turussa on melko pitkä n. 1h20min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin lyhyellä kääntö ajalla ei split duty onnistu. Työäika jatkuu minimissään 30min laskun jälkeen ja alkaa 60-30min ennen lähtöä kaikissa näkemissäni työaikasäännöissä. Lisäksi split duty edellyttää vähintään 3 h lepoaikaa asiallisessa lepohuoneessa - sopiva lämpötila, sänky, peseytymis- ja WC- mahdollisuus - vapaana kaikista tyhön liittyvistä tehtävistä. Siis minimi on 4-4,5 h tauko, ja silloinkin lepohuoneiden pitäisi olla kentällä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyisin vielä liittyen lepoaikoihin, että sisällytetäänkö keskipitkillä lennoilla (n. 4-6 tuntia legi) koneen kääntöaikaan miehistön lepoaikaa, jottei tunnit ylity. Ts. voiko Hannun mainitsema split duty tms. tapahtua myös lepohetkenä koneen ollessa maassa? Minusta  (en ole täysin varma) esim. Spanair lentää Kanarialta maakuntakentille ja takaisin yhdellä miehistöllä  ja koneen kääntöaika ainakin Turussa on melko pitkä n. 1h20min.

 

Juu, ei se ihan näin lyhyellä käännöllä onnistu, kuten Ari jo totesikin. Jotta tuo tauko lisäisi maksimi työaikaa täytyy sen olla vähintään 4 tuntia. Yleensä tällaisissa järjestelyissä miehistöt viedään päiväksi hotelliin, jotta vaatimus asiallisista lepotiloista täyttyisi. Näissä miehistöjen työaikajutuissa on myös hyvä aina erottaa kaksi eri tapaa mitata työaikaa, joille molemmille on omat rajoituksensa. Flight duty, josta olemme puhuneet lasketaan aina check-in ajasta siihen aikaan kun kone saapuu kohteessa blokeille (miehistö kytkee parkkijarrun ja sammuttaa motit). Tämän lisäksi on olemassa vielä käsitteenä duty. Dutyssa lasketaan koko päivän mitta check-in ajasta check-out aikaan. Miehistön työpäivähän jatkuu tuon On Blocks ajan jälkeen vielä yleensä ainakin puolituntia. Tässä Rovaniemen tapauksessa en usko että flight duty muodostuu ongelmaksi koska lennentään vain kaksi reilut 3 tuntia kestävää legiä. Duty voi kuitenkin tällaisissa tapauksissa venyä liian pitkäksi, jos lähtö lykkääntyy aikataulun mukaisesta lähtöajasta reilusti. Tällöin täytyy jäädä odottamaan että miehistöjen minimilepoaika täyttyy, jotta paluulento voitaisiin laskea kokonaan uudeksi työpäiväksi ja alkaa siis laskemaan taas nollista. Joissain tapauksissa on vain pakko kuljettaa paikalle uusia miehistön jäseniä tai pahimmillaan kokonaan uusi miehistö, mikäli ongelmia alkaa tulemaan myös pakollisten viikkolepojen suhteen.

 

- Z -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös A321 ole Ranskalainen? Vai valmistetaanko niitä Englannissa?

 

Ymmärtääkseni 320, 321 ja 319 sarjojen koneet loppukokoonpannaan jossain Hampurin nurkilla. Osavalmistajia näihin koneisiin on ympäri maailmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni 320, 321 ja 319 sarjojen koneet loppukokoonpannaan jossain Hampurin nurkilla. Osavalmistajia näihin koneisiin on ympäri maailmaa.

A320 Toulousessa. 321 ja 319 Hampurissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös A321 ole Ranskalainen? Vai valmistetaanko niitä Englannissa?

 

Englantilaisen lentoyhtiön kone, taisi olla First Choice.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään