Juha Paulavuo

Finlantic...

13 viestiä aiheessa

Törmäsin tuossa suomalaiseen yhtiöön nimeltä Finlantic. Mulla löi ihan tyhjää eikä gooklestakaan ollut apua. Mikä yhtiö tuo oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käy vain läpi FS Nordicin sivut ja kas kummaa löydät mm. seuraavaa:

 

 

Post by: Juha Klemettinen on 30.12.04, 18:06

--------------------------------------------------------------------------------

 

Eiköhän tässä jaksa, yritän tehdä tämän lyhyesti, mutta epäilen onnistuuko se....

 

Finlantic perustettiin 1960-luvun alusssa charteryhtiöksi. Ensimmäinen kone tuli Hawaiian Airlinesilta. Tämä OH-DCA oli ensimmäinen suomeen rekisteröity DC-6 kone. Se oli DC-6A/B tyyppiä. Eli rahtikone (DC-6A) joka oli muutettu matkustaja/kombikoneeksi, se oli entinen Slick Airwaysin rahtari.

Koska koneessa oli rahtiovi lennettiin sillä sekä rahtia, että matkustajia. Rahtina lensi mm. hevosia Japaniin :o

 

Toinen kone ostettiin Swissairilta, ja se oli puhdas matkustajakone, eli DC-6B.

Kovin pitkäikäinen yhtiö ei ollut. Toiminta ei ollut kovin kannattavaa. Lopullinen isku oli kahden moottorin hajoaminen koneen ollessa kummallakin kertaa toisella puolella maapalloa. Matkustajien kotiin lennättäminen toisien yhtiöiden koneilla ja varamoottoreiden kuljetukset söivät yhtiön käteisvarat, ja tuloksena lapun laittaminen luukulle. Muistaakseni lopettamisvuosi oli n.1963-64. Nämä kaksi moottoria oli hankittu Hawaiian Airlinesilta OH-DCA:n mukana, ja rikkoontumiset johtuivat myyjän väärin tekemistä huolloista. Finlanticin takana olleet tahot kävivät myöhemmin oikeutta USA:ssa moottoreista, häviten jutun.

 

Yhtiön koneet lensivät ympäri maapalloa ja olisiko ollut niin, että Etelänapamanner ja Australia ovat ainoat mantereet joilla koneet eivät käyneet.

Finlantic oli tietyiltä toiminnoiltaan jo aika moderni. Mm. yhtiö ei myynyt rahtikapasiteettia itse ollenkaan, vaan myynti hoidettiin ympäri maailmaa olleiden agenttien välityksellä.

 

Koneista:

OH-DCA maalattiin ostomisen jälkeen Kaliforniassa tehdyssä huollossa Finlanticin väreihin. Koneen pyrstön ja runkoraidan värinä oli hyvin tumman siniharmaa (ei musta, kuten joskus on väitetty). Koneen kyljessä luki DC-6C. Pyrstössä tyylitelty F-kirjain.

OH-DCA päätyi aikanaan Olympicille, ja sieltä Equdoriin (noinko se kirjoitetaan). Se romutettiin 1970-80-lukujen vaihteessa.

OH-DCB oli aluksi muutetussa Swissairin maalauksessa. Runkoraita pysyi muuttumattomana, Finlantic-teksti oli musta ja maalattua Swissair-kirjasintyylillä, pyrstön Sveitsin lippu oli maalattu siniseksi ja vaakapalkkia oli jatkettu. Myöhemmin kone maalattiin samanlaiseen kaavioon kuin OH-DCA, mutta punaisella.

Kone palautui Swissairille. Se ei ollut liisattu kuten joskus on väitetty. Kone ostettiin, mutta Finlanticin mennessä nurin kauppahinta oli (osittain) maksamatta, ja kone palautui takaisin myyjälle.

OH-DCB lopetti uransa palopomiittajana USA:ssa. Sen nokka on näyteillä jossain USA:n ilmailumuseoista (nimeä en muista tähän hätään).

 

Tämän verran muistan ilman lähteiden selailua. Finlanticista on ollut juttua ainakin Suomen Ilmailuhistoriallisessa lehdessä, 1960-luvun Ilmailuissa. Ja mielenkiintoista tarinaa löytyy myös yhden firman johtajan Aapo Tulkin muistelmista "puolihullun päiväkirja" tms.

 

Lyhyesti virisi kaunis.... ::)

Juha.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos pienoismallin rakentaminen kiinnostaa on Arctic Decals tehnyt hienot siirtokuvat OH-DCA:lle 1/72 ja 1/144 mittakaavassa ja saatavissa T:mi Kuivalaiselta.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finlanticista on pikku pätkä kirjoitusta myös Kar-Airin historiikin kakkososassa "Tilauslentoliikenteen edelläkävijä..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Yhtiön miehistöön kuului myös pari Aerolta juopottelun takia poispotkittua kipparia, toinen heistä tosin siirtyi "ilmavoimiin"

v63 suoraan jäniksen paikalta Maarianhaminassa :-\.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon vielä aiheesta että Finlanticin DC-6B OH-DCB:n nokkaosa pitäisi löytymän ilmailumuseosta Santa Rosassa, Kaliforniasta. Kuvia saa lähettää jos joku sinne eksyy..

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon vielä aiheesta että Finlanticin DC-6B OH-DCB:n nokkaosa pitäisi löytymän ilmailumuseosta Santa Rosassa, Kaliforniasta. Kuvia saa lähettää jos joku sinne eksyy..

 

Pari kuvaa siitä kun sillä vielä oli nokka kiinni muussa kehossa. :)

http://www.airliners.net/open.file/108682/L/

http://www.airliners.net/open.file/108683/L/

 

Tuossa vaiheessa se ei ollut Finlanticin OH-DCB vaan oli Swissairin HB-IBO

http://www.aerotransport.org/php/go.php?q=regn+OH-DCB

Tuolta löytyy tietoa edellisistä omistajista ja seuraavistakin,

lopulliseksi kohtaloksi mainitaan "purettu" juuri tuolla Santa Rosassa,

olikohan 1993? En pääse tarkistamaan kun on viikkolimiitti täynnä. :)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän raato tuon kuutosen takana näkyy ? Minusta näyttäisi kasilta.

Itekin sitä pähkäilin, ja suurentelin kuvaa kun ihmettelin mitä nuo ukot

luuttuaa tuossa siiven alla -> hyö peseevät lattiamopeilla siipien alapintaa. :)

 

Moottoripukit näyttää 8:n pukeilta ... moottorit siitä on kylläkin pöhlitty,

perä on jotenkin oudon näköinen (liian loiva kulma) ollakseen kasin perä?

Samoten nuo hätäovet siiven kohdalla epäilyttää: onks 8:ssa kuin 1?

 

Edit:

on 8:ssa kaks ovea, mutta kun tuo kuva on (muka) vuodelta 1960,

niin miten kasi vois retkottaa jo raatona tuolla? Jos ei sitten ole onnettomuutta

ilmennyt... Eeeh, onko siinä pyrstöosastoa ollenkaan?  ::)

 

Edit2:

Mullon aivot jääny narikkaan, ei kai se nyt tuolla makais raatona kentällä

jos ei ois onnettomuutta tms. tapahtunnu.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään