Pekka Loikkanen

Southwestin 737 ulos kiitoradalta Chicagossa

17 viestiä aiheessa

A Southwest Airlines jet slid off the runway during a driving snowstorm at Chicago's Midway Airport and slid into at least one vehicle at a nearby intersection on Thursday night, a spokeswoman for Chicago's Department of Aviation said.

 

Flight 1248, which was arriving from Baltimore, Maryland, slid through a fence separating the runway from the intersection, spokeswoman Wendy Abrams said.

 

There were no immediate reports of injuries, Abrams said, but Chicago Fire Department spokesman Larry Langford told The Associated Press that at least one person was seriously hurt in a vehicle.

 

The Boeing 737 was carrying 98 people. It left Baltimore-Washington International Airport about 5 p.m. ET and tried to land shortly after 8 p.m. ET. Passengers told WFLD television that the plane made a "hard landing."

 

It had been snowing all day in Chicago and visibility was poor at the time of the landing. Midway airport lies in a dense residential and commercial district of the city, west of downtown.

 

Video from the scene showed at least 10 ambulances at the scene and dozens of fire trucks and other emergency vehicles converging on the intersection.

 

 

 

http://www.cnn.com/2005/US/12/08/chicago.airplane/index.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

10-vuotias poika kuoli autossa johon lentokone törmäsi.

Tosin ikä on Ylen uutisista, kun taas CNN sanoo että "about 8 year old" ja BBC taas puhuu 6-vuotiaasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekkin luin tuon uutisen äsken. Surullistahan se on, että noin nuori menee kuolemaan.  :( Onneksi tuossa ei käynyt tämän pahemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tapahtuu lentäjille? Luvat pois ja kortistoon?

 

Miten niin? Ei kai tuossa mitään määräyksiä törkeästi rikottu?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Surullinen tapaus.

Mitä tapahtuu lentäjille? Luvat pois ja kortistoon?

 

Niin, kuten Kimmokin tuossa jo aiemmin kommentoi, varmaan lentäjät tekivät sen minkä pystyivät, kelihän oli tosi surkea. Mutta kun katseli kuvia tuosta kentästä ketjun alussa olleen CNN:n linkin kautta, niin pisti vaan ihmettelemään miksei tuon kentän päässä ole minkäänlaista kunnollista suoja-aluetta vaan tie on melkein kiinni radan kynnyksessä. Toki siinä suoja-aita on mutta sanoohan sen nyt maalaisjärkikin että aikamoinen aita saa olla jos sen tarkoituksena on tämänkin kokoluokan kone pysäyttää, isommista puhumattakaan (tosin heavyjä tuolla ei taida pahemmin vierailla). Onhan se tietysti ymmärrettävää, että maa-alueet on kortilla Chicagon kaltaisessa kaupungissa mutta jotain järkeä kuitenkin kaupunkisuunnitteluun.

 

Näissä A.netin kuvista hyvin näkyy kuinka ahtaaseen tilaan tuo kenttä on sullottu

http://www.airliners.net/open.file/645628/L/

http://www.airliners.net/open.file/881315/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kuten Kimmokin tuossa jo aiemmin kommentoi, varmaan lentäjät tekivät sen minkä pystyivät, kelihän oli tosi surkea. Mutta kun katseli kuvia tuosta kentästä ketjun alussa olleen CNN:n linkin kautta, niin pisti vaan ihmettelemään miksei tuon kentän päässä ole minkäänlaista kunnollista suoja-aluetta vaan tie on melkein kiinni radan kynnyksessä. Toki siinä suoja-aita on mutta sanoohan sen nyt maalaisjärkikin että aikamoinen aita saa olla jos sen tarkoituksena on tämänkin kokoluokan kone pysäyttää, isommista puhumattakaan (tosin heavyjä tuolla ei taida pahemmin vierailla). Onhan se tietysti ymmärrettävää, että maa-alueet on kortilla Chicagon kaltaisessa kaupungissa mutta jotain järkeä kuitenkin kaupunkisuunnitteluun.

 

Näissä A.netin kuvista hyvin näkyy kuinka ahtaaseen tilaan tuo kenttä on sullottu

http://www.airliners.net/open.file/645628/L/

http://www.airliners.net/open.file/881315/L/

 

Onhan HK:llakin 15:n ja 22R:n päissä kivat kallioleikkaukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää videota tästä Midwayn ja aikaisemmasta Burbankin vastaavanlaisesta onnettomuudesta, sekä EMAS-block-pysäytysjärjestelmästä kiitoteiden päässä, jonka pitäisi estää koneiden joutumisen kenttäalueen ulkopuolelle:

 

http://cbs2.com/video/?id=11186@kcbs.dayport.com

 

ja siellä oikealla toinen video ylhäältä: "Feds mulling Midway crash; Burbank had similar incident".

 

(Myös ruutuun ilmestyvä "Is she plane crazy?" jne on mielenkiintoinen...nainen on ostanut Victorvillestä entisen Tower Air´in 747:n ja aikoo rakentaa siitä itselleen kodin, vain 1,5 miljoonaa dollaria.)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin tapaus on tutkittu ja risuja annettu.

 

Sekä Southwestin pilotit että Southwestin koulutusmenetelmien puutteet saavat kritiikkiä. Pilotit eivät hallinneet 737-700:n auto-brake-toimintoa, myöhästyivät reverssien käytössä ja laskivat kiitotien pituuden riittävyyden lumisissa/sohjoisissa oloissa liian optimistisesti.

 

http://www.baltimoresun.com/news/local/bal-te.md.southwest03oct03,0,340580.story?coll=bal-sports-outdoors

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään