Ilkka Mäkelä

British Airwaysin A319:ssa mystinen sähkökatkos

6 viestiä aiheessa

Sitä luulisi, että jos bussista menee ohjaamon sähköt, joku varajärjestelmä astuisi heti peliin.

 

BA:n A319, G-EUOB, lähti 22.10. illalla (pimeällä) Heathrowista suuntana Budapest. Muutama minuutti lähdön jälkeen miehistö kuuli jonkinlaisen "kolahduksen" ja mm. seuraavat laitteistot pimenivät:

 

Flight displayt, nav displayt, autopilotti, autothrust, intercom, flight deck lights ja radiot. Siis melkein kaikki pimeni.

 

Jäljelle jäi visuaalinen yöhorisontti (näkymä ikkunasta ulos) ja varakeinohorisontti, joka olisi toiminut ilman sähköä vain 5 min. Onneksi sähkökatkos kesti vain noin 2 min.

 

Kapteeni lähetti MAYDAYn, mutta lennonjohto ei kuullut sitä, koska radio oli pimeänä.

 

Kun sähköt palasivat, kone pyysi luvan ja sai holdata lähistöllä 40 minuutin ajan, minä aikana pilotit arvioivat koneen kuntoa.

 

Pilotit päättivät jatkaa Budapestiin, vaikka osa sähköistä oli edelleen poikki, mm. kipparin ikkunan sähkölämmitys. Perämies suoritti laskun Budapestiin. (Olikohan kipparin ikkuna jäässä?)

 

Budapestissa mekaanikko sai resetattua systeemit takaisin kuntoon. Koneella lennettiin tämän jälkeen 6 päivän ajan, ennenkuin se otettiin tarkempaan syyniin.

 

Kysymys: Olisiko ollut parempi laskeutua takaisin Heathrowille näin vakavan sähkökatkoksen jälkeen? Ja miksi konetta ei tarkastettu ennenkuin 6 päivän kuluttua? No, enpä minä bussien sähköistä paljoakaan tiedä, juttu vain sattui silmiin...

 

http://www.aaib.gov.uk/sites/aaib/cms_resources/Special%20S2-2005%20G-EUOB.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä luulisi, että jos bussista menee ohjaamon sähköt, joku varajärjestelmä astuisi heti peliin.

 

Ja miksi konetta ei tarkastettu ennenkuin 6 päivän kuluttua? No, enpä minä bussien sähköistä paljoakaan tiedä, juttu vain sattui silmiin...

http://www.aaib.gov.uk/sites/aaib/cms_resources/Special%20S2-2005%20G-EUOB.pdf

Bussissa kait ne useimmat sähköongelmat ratkeaa sillä että resettaa niitä cirkuit breakereita (=sellasia automaattisulakkeita kun on uusissa taloissa sähkötauluissa) sieltä yläpaneelista vetämällä sellainen nappi ylös ja painamalla takaisin alas. Ilmeisesti mekaanikko siellä Budapestissa teki jonkin tämän tapaisen systeemien nollauksen. En siis asiasta tarkempaa tietoa löytänyt. Vikaa ei ole katsottu BA:lla vakavaksi, joten koneen tarkemmalla tutkimisellakaan ei liene ollut niin kovaa hoppua (kun koneesta ei jäljemmin edes löytynyt vikaa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä on erikoinen sähköjärjestelmä bussissa jos kaikki sähköt menevät pimeeksi kerralla.....onkohan joku laittanut hieman vauhtia tähän tarinaan.....Jos noin oikeasti on käynyt, niin kyllä on huonosti suunniteltu kampe.

 

Kummatkin genikset yhtaikaa sönder? Sähkötasoissa niin alhaalla, ettei VHF radiokaan edes toimi?En nyt oikein usko......

 

Tai sitten "Tauno on käynyt päätaululla"......... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä on erikoinen sähköjärjestelmä bussissa jos kaikki sähköt menevät pimeeksi kerralla.....onkohan joku laittanut hieman vauhtia tähän tarinaan.....Jos noin oikeasti on käynyt, niin kyllä on huonosti suunniteltu kampe.

 

Kummatkin genikset yhtaikaa sönder? Sähkötasoissa niin alhaalla, ettei VHF radiokaan edes toimi?En nyt oikein usko......

 

Tai sitten "Tauno on käynyt päätaululla"......... ;D

Niinno, tässä ei edes kovin kauan sitten Golden Saabissa lentäjät sai melkein koko koneen pimeäksi vikatilanteessa väärällä toiminalla, tiedä sitten onko moinen kädetys mahdollista bussissa mutta enivei...kyllä huonoa suunnittelua on ennenkin nähty. :P

 

btw. tässä tutkinta tuosta Goldenin keissistä: http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/qykkw3utku.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luettuani muutaman tarinan airdisasterin foorumilta ja tutustuttuani bussin sähköskemaan totean, että jotain epänormaalia on todellakin tapahtunut. Ei mitenkään normaali vikatilanne.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varmaan mitenkään pätevä arvioimaan ohjaamomiehistön päätöksentekoa, mutta tuntuu kyllä erittäin oudolta jatkaa tuon tilanteen jälkeen Budapestiin. Varsinkin kun ottaa huomioon, että vian aiheuttaja ei ollut miehistön tiedossa, ja että osa järjestelmistä oli tilanteen "lauettua" edelleenkin off-line.

 

Minusta tuossa oli (kuten oli goldeninkin tapauksessa) kaikki ainekset katastrofiin. Silloin kun on epätyypillisestä sähköongelmasta kyse, pitäisi olla aina prioriteettina laskeutua välittömästi lähimmälle kentälle. Mitä jos tuo täysi sähkökatkos olisikin jatkunut perämiehen non-normal listan actioneista huolimatta ? 5 minuutin akulla standyhorisontilla ei kauaa teutaroida... ja sitten kun kone päsäyttää pilveen, niin homma alkaakin olla siinä. Ilmeisesti Budapestissa ollut mekatsu oli melkoisen varma asiastaan, kun kaikki toiminta saatiin palautettua. Mutta mikä oli ongelman aiheuttaja ? Se tuossa jää kaivelemaan.

 

Joo, todella viisasta jatkaa matkaa Budaan...  :o

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään