Mikko Heimo

md-80 nousukiidoista.

28 viestiä aiheessa

Eka viestini :)   Matkustin viime lauantaina Helsingistä Vaasan kautta Kokkolaan, koneena oli finnairin md-82(OH-LMY). Mielestäni koneen nousukiidot olivat erittäin lyhyitä, varsinkin Vaasasta noustessa. Vantaalta lähtiessä kone oli melko täynnä ja oletin, ettei se kovin nopeasti kiihtyisi/nousisi. Tuntui kuin koneen nokka olisi muutamassa sekunnissa noussut huomattavasti pystyyn,(siis nousukiidon alettua). Mistäköhän tässä on kyse, olen useita kertoja matkustanut kyseisellä konetyypillä, enkä aikaisemmin ole tämmöistä ilmiötä huomannut. Toivottavasti tämä ei jäänyt viimeiseksi lennoksi tällä konetyypillä Finnairin väreissä, md80 on  yksinkertaisesti paras!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mad dog is mad dog with two mad pilots on the dog-compartment! ;D

 

RIGHT STUFF!!!

 

Oikeesti, pienellä pöltsikkämäärällä lähtee kyllä hätäseen....

 

MÄD-LATE ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli suomeksi: vehkeessä on kunnon moottorirt, ei mitään nuhapumppuja, niillä kyllä saadaan rautaa taivaalle. Nopeasti ja korkealle. Jos nousuja katselee, niin MD:t nousevat jyrkemmin, (kuullostavat, savuttavat, ...) kuin jotkut bussit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osasyynä näihin jyrkkiin nousuihin voivat myös olla takana rungossa kiinni olevat moottorit eikä siivessä roikkuvat meloonit?  ;D Korjatkaa jos olen väärässä.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli suomeksi: vehkeessä on kunnon moottorirt, ei mitään nuhapumppuja, niillä kyllä saadaan rautaa taivaalle. Nopeasti ja korkealle. Jos nousuja katselee, niin MD:t nousevat jyrkemmin, (kuullostavat, savuttavat, ...) kuin jotkut bussit.

 

Niinpä! tohon vois vielä lisätä sen, että MD-80 päihitää (tyhjänä) MIG-21 nousussa. Noi moottorit on aika tehokkaat mutta hyvin epätaloudelliset verrattuna Bussiin.  Osasyynä tähän tehoon, on että JT8 on melko pieni ohivirtaus suhde en tiedä tarkkaan mutta bussiissa on jotain 2:10 (korjatkaa jos olen väärässä).Yks mekaaniiko sano kerran että MD-80 kuluttaa, polttoainetta saman verran rullaamiseen ja nousuun ku esimerkiksi ATR koko lennon aikana (kaikkine vaiheineen).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä! tohon vois vielä lisätä sen, että MD-80 päihitää (tyhjänä) MIG-21 nousussa.

 

Kuulostaa aika uskomattomalta. Olisko faktaa lyödä pöytään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tarkistin, että MIG-21BIS nouskyky merenpinnan tasolla on 7200 m / min eli 23 622 ft/min. Joten jos md-80 pistää tuosta paremmaksi, niin ihmettelen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähinnä ihmetytti se kun koneen nokka lähti ylös melkein heti, eikä nopeutta ollut vielä paljoakaan n.100-150km/h. Takarenkaat oli  maassa nokan ylösvedon jälkeen melkein 10 sekuntia :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähinnä ihmetytti se kun koneen nokka lähti ylös melkein heti, eikä nopeutta ollut vielä paljoakaan n.100-150km/h. Takarenkaat oli  maassa nokan ylösvedon jälkeen melkein 10 sekuntia :o

Veikkaisin, että nopeutta oli tuossa vaiheessa jo rutkasti enemmän, mutta koneen ikkunasta ulos katsoessa sitä on hyvin vaikea arvioida. MD80:ssä takapyörät ovat aika takana, joten tuntemus on hyvin erilainen riippuen siitä istuuko ihan takana vai koneen etuosassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä! tohon vois vielä lisätä sen, että MD-80 päihitää (tyhjänä) MIG-21 nousussa.

 

Vaikka tuollaista "insinööri-varmaa" tietoa onkin, niin sentään jonkunlaista pientä mietintää näihin "varmojen faktojen" heittelyyn, kiitos..... Miggi nyt sentään on yksipaikkainen hävittäjäkone josta aikamoiset tehot löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsekatkaapa joskus miltä 757 näyttää tyhjänä ja jos sattuu olemaan vielä "contaminated runway", jolloin varmuudella on full power takeoffi... Päihittää tehoreservissä jopa mädärin.

 

Ja aloittajan kysymykseen vois vastata, että kyseessä on varmaankin ollut erittäin kevyt kone, ja ehkä myös veden vallassa ollut kiitotie, jolloin on käytössä ollut täysi teho. Lähtee melko äkäseen..

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

esim. HKG/SIN-BKK legeillä ei useinkaan plataa turhia kulutella.

 

Juu toivottavasti platan puolella ei kauheesti kiihdytellä..;)

 

Mutta vielä kasikymppisen nousuista. Simussa tuota mädäriä on parisentuntia tullut kepitettyä, joten siltä pohjalta voin sanoa pari kommenttia. Helposti kevyellä koneella saa alkunoussussa nokan 20 asteen kulmaan ANU, ja tuollon pystynopeus saattaapi olla välillä 3500-3800 ft/min, jopa enemmän. Koskaan en ole noita niin tarkasti katsellut, mutta hätäseen saa antaa uutta tehoasetusta, kiskoa laippoja ja kaarrella sid:llä kun mädärillä mennään. Myöhemmin sitten VNAV/IAS antaa pystynopeudeksi noin 1200ft/min kun konetta aletaan kiihdyttelemään... Mutta kokonaisuudessaan hätäistä menoa! ;)

 

"Tosielämän" esimerkki vielä: Tyhjällä koneella lensin alkuviikosta Pristiinaan, MaikkiGolffi oli iloisesti jo EESTI:n kohdalla pinnalla 300! ;)

 

(Muistutetaan nyt vielä, että nämä "faktat" siis simukokemuksella. Eihän se oikea kone ole, mutta antaa hieman osviittaa...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlella löytyi tämä tieto, simulaattorilinkki  taitaa olla myös:

 

MD-80-sarja:

 

ROC Rate Of Climb Below 10,000 ft max. 4000 fpm @ 250 kts

 

http://www.md80.it/OLDFILES/downloads/MD80POH.html

 

Eli pitäisi aika lailla paikkansa sun "kokemuksiin" simulla, eli tässä max. 4000 jalkaa/min.

 

Ja sitten tässä toisessa linkissä kerrotaan "maximum rate of climb" DC-9-30 -sarjalle 14,7 m/s eli se tekee 882 metriä/min = n.2670 f/min. En tiedä millä kuormalla laskettu.

 

http://www.flybernhard.de/ueb_eng.htm?http://www.flybernhard.de/md80_e.htm

 

Voisiko joku vahvistaa, että onko nämä tiedot suht koht paikkansa pitäviä?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli suomeksi: vehkeessä on kunnon moottorirt, ei mitään nuhapumppuja, niillä kyllä saadaan rautaa taivaalle. Nopeasti ja korkealle. Jos nousuja katselee, niin MD:t nousevat jyrkemmin, (kuullostavat, savuttavat, ...) kuin jotkut bussit.

 

No kaippa tuohon vaikuttaa myös järjestelmät jonkin verran. Bussit nousee pikkuhiljaa leveleille, kun mädäri painaa täysii läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä! tohon vois vielä lisätä sen, että MD-80 päihitää (tyhjänä) MIG-21 nousussa. Noi moottorit on aika tehokkaat mutta hyvin epätaloudelliset verrattuna Bussiin.  Osasyynä tähän tehoon, on että JT8 on melko pieni ohivirtaus suhde en tiedä tarkkaan mutta bussiissa on jotain 2:10 (korjatkaa jos olen väärässä).Yks mekaaniiko sano kerran että MD-80 kuluttaa, polttoainetta saman verran rullaamiseen ja nousuun ku esimerkiksi ATR koko lennon aikana (kaikkine vaiheineen).

 

Jyrki Laukkasen MiG-21 kirjassa kerrotaan seuraavaa. MiG-21BISin nousuaika 10.000 metriin on vähän alle 3 min. Kello pannaan käymään kun jarrut irrotetaan. Paras nousukyky merenpinnan tasolla 225 m/s. Itse olen käynyt MiG-21F tyyppikurssin ja muistelen että sielläkin puhuttiin saman luokan nousuajoista. Joten on siinä MD:llä tekemistä jos meinaa MG:n vauhdissa pysyä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus on tullut kellotettua kevyellä koneella jarrujen vapautuksesta pinnalle 360 12 min.

Vielä alle pinnan 200 nousee hyvinkin 3500-4000fpm nopeudella 335kts.

Sellaisen vertauksen olen kuullut, että MD päihittäsi Hawkin nousukyvyssä, tuskin Migiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se kyllä Hawkillekaan pärjää, ei mitenkään.

 

Onkos nuo sinun omat kellotukset cockpitissä tehty vai näyttöpäätteen ääressä? Luvut vaikuttavat hyvin todenmukaisilta. Tosin tuo roc 4000ft/min F200 alkaa varmaan olla kyllä hiinä ja hiinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehty ihan ohjaamossa noin 44t painavalla koneella.

 

 

Kiitoksia vahvistuksesta ja tehtynä ihan oikeassa elementissä... :)

 

Jukka ( kokemusta lähinnä mopulla "kinnaamisesta"... ;))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään