Yrjö Haapala

Lapin joululennot tukkivat Norjan ilmatilaa

31 viestiä aiheessa

Lapin joululennot tukkivat Norjan ilmatilaa

 

Lapin Radion uutiset 24.11.2005 nettisivuilta: http://lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/uutiset?opendocument&pageid=Content49DE0

 

Lapin joululennot tukkivat Norjan ilmatilaa. Uutistoimisto DPA:n mukaan etelänorjalaisia on varoitettu lentojen viivästyvän joulukuussa Lapin "joulupukkilentojen" vuoksi.

 

Pohjois-Suomen aluelennonjohdon päällikön Tapani Keskikurun mukaan Norjan vaikeudet johtuvat siitä, että norjalaiset eivät kykene vastaamaan liikennemäärien tarpeeseen resursseja lisäämällä.

 

Kansainvälisen ilmatilan joustavuutta valvova Eurocontrol rinnastaa Keskikurun mukaan luokituksessaan Lapin joululennot olympialaisiin tai maailmanmestaruuskisoihin.

 

Ääniuutisissa kerrottiin, että noita joululentoja on kaikkiaan noin viisisataa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulemma tänään saapui ensimmäinen joululento Rovaniemelle, josta turistit kuskattiin edelleen Luostolle lusthin pithon. Kovin ovat aikaisessa vaiheessa liikenteessä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, näin kertoivat Radio Suomen uutisissa. Samoin kerrottiin, että tänä vuonna lentojen lukumäärä on hieman pienempi kuin viime vuonna. Tarkistin, että viime vuodenvaihteessa lentoja Lappiin oli 531 kappaletta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, näin kertoivat Radio Suomen uutisissa. Samoin kerrottiin, että tänä vuonna lentojen lukumäärä on hieman pienempi kuin viime vuonna. Tarkistin, että viime vuodenvaihteessa lentoja Lappiin oli 531 kappaletta.

 

Siis aivan tajuton määrä!  :o

Ei juma sentään. Tiesin, että niitä lentoja oli paljon mutta, että noin paljon...

Noille Lapin charttereille, kun joku tekisi ai-plaanit simuun.  8)

Ilkalla tosin taitaa ollakkin jotain plaaneja noille Lapin chartereille.

 

No joo. Se simusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylen uutiset ja raportti Norjasta

 

Norjalaiset lennonjohtajat kiistelevät oman lennonvalvontatoimensa uudistamisesta. Siitä johtuu ns. sairaspoissaoloja  ja Norjan omat lennot myöhästelevät- ovat myöhästelleet koko syksyn.

 

Joulun lentoliikenne Norjan yli on todella vilkasta: pahimmillaan 25 joulupukkilentoa tunnissa. Siinä on katkera huomautus ssuomalaisille, jotka norjalaisten mukaan varastivat joulupukin norjalaisilta! Hän on kuulemma kotoisin Mo i Ranasta! Norjalaiset eivät saaneet pukkiturismia koskaan käyntiin ja nyt he saavat tiirailla taivaalle, jossa nelisensataatuhatta brittiä viuhahtaa Norjan yli lappiin....

 

Kateus  on kova juttu - ei vain kalastajille....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentojen määrä on tietysti sekin suuri, mutta näin ATC-maallikkona hulluimmalta tuntuu se, että ne tulee enimmäkseen muutaman päivän aikana. Ja niinäkin päivinä saapumiset ja lähdöt parin tunnin sisällä... Mahtaa olla tutkaruudulla näky, kun koneet tulevat jonossa Ruottin ilmatilasta  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

pahimmillaan 25 joulupukkilentoa tunnissa.

 

 

Ei kai tuollainen yli lentävä chartteri siellä Norjan ilmatilassa kovinkaan pitkää aikaa ole. Jos vilkkaimpana päivänä lapin kentillä käy yhteensä 50 konetta kääntymässä, se aiheuttaa norskeille kaksi kahden tunnin ruuhkapiikkiä, aamupäivällä ja illalla. Loput 20 h/vrk on rauhallisempaa. Tämä nuin, niinku yhtäkkiä laskettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuvirhe - jos sellaista on - on tässä raportissa (Tapio Vestinen, Oslo).

En minä yrittänytkään tuota virhettä sinun piikkiisi laittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boarding.no kertoo Avinoria lainaten, että Rovaniemelle tulee 250 ylimääräistä lentoa joulukuun aikana Norjan ilmatilan kautta, mikä aiheuttaa puolen tunnin viivästyksiä Norjan kotimaan lennoille. Eli aivan noin isoista turistiluvuista ei siellä puhuta. 60000 matkustajaa on norjalaisten arvio.

 

Näköjään myös David Beckham perheineen piipahti Lapissa v. 2003....

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=19077

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Lapin Kansan mukaan tänä vuonna tulossa noin 460 lentoa, joista valtaosa Iso-Britanniasta. Määrä pudonnut hieman, mutta kuulemma koneet ovat myöskin kasvaneet.

 

Lentojen määrät:

Rovaniemi 190

Kittilä 150

Ivalo 60

Enontekiö 40

Kuusamo 20

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän joulun ensimmäinen charterlento laskeutui Rovaniemelle torstaina. Rovaniemen lentokentälle tulee noin 190 charterlentoa, ja vilkkaimpina päivinä lentokentällä on parkissa yli 20 matkustajakonetta kertoo Nettikaleva.

 

Kuvattavaa siis riittää näin pohjoisessakin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvattavaa siis riittää näin pohjoisessakin!

3.12 EFRO:lle dokumentoimaan sitä the häslinkiä. ;) Jos on maisemissa joku paikallinen niin saa tulla kyllä morjestamaan kentälle... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3.12 EFRO:lle dokumentoimaan sitä the häslinkiä. ;) Jos on maisemissa joku paikallinen niin saa tulla kyllä morjestamaan kentälle... :)

 

Kylläpä se on melko rajallista, mitä siellä voi dokumentoida. Pitäisi päästä aidan sisäpuolelle, että kuviin saisi muutakin kuin aitaa, mutta eihän sinne pääse. Nyt ei ole perinteisiä lumikasojakaan, joiden päältä on joskus saanut kuvattua aidan yli. Valoisuus alkaa kääntymään hämärän puolelle, ja viimeisten saapuessa on jo pimeä. Mitähän ihmeellistä siellä sitten on ? Ei mielestäni niin mitään. Samoja 757:ja ja Airbusseja jotka ovat rampanneet EFRO:lla vuositolkulla, ja ramppaavat tulevaisuudessakin. Aikanaan niistä on räpsitty rullatolkulla toinen toistaan huonompia kuvia. Ennen oli sentään Concorde.

Uuden vuoden aikana on kulussa harvinaisempia vieraita (EFRO:n mittapuussa), kun iivanat tulee Putoilevillaan. Niissä on mielestäni mitä dokumentoida, kun ei koskaan tiedä kauanko ne niillä enään lentää.

 

Pitäähän siellä kuitenkin käydä perinteen vuoksi kattelemassa, mutta kameran taidan jättää himhan. Koitan kävellä korvat auki n. 4000 ihmisen joukossa, joskopa vaikka kuulisin suomenkieltä. Silloin voisi päätellä, että Vainion Ollihan se siinä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä se on melko rajallista, mitä siellä voi dokumentoida. Pitäisi päästä aidan sisäpuolelle, että kuviin saisi muutakin kuin aitaa, mutta eihän sinne pääse. Nyt ei ole perinteisiä lumikasojakaan, joiden päältä on joskus saanut kuvattua aidan yli. Valoisuus alkaa kääntymään hämärän puolelle, ja viimeisten saapuessa on jo pimeä. Mitähän ihmeellistä siellä sitten on ? Ei mielestäni niin mitään. Samoja 757:ja ja Airbusseja jotka ovat rampanneet EFRO:lla vuositolkulla, ja ramppaavat tulevaisuudessakin. Aikanaan niistä on räpsitty rullatolkulla toinen toistaan huonompia kuvia. Ennen oli sentään Concorde.

 

Mutta! Nythän on uudet digijärkkärit ja pelit ja vehkeet! Ihan ilman muutahan ne kuvat on oleellisesti kiinnostavampia ja parempia!!

 

Hommatkaa ny vaikka itsenne jonkun tutun lehtimiehen kyljessä tai jollain muulla tekosyyllä platan puolelle dokumentoimaan tms.. aina voi edes yrittää niin niissä kuvissa olisi edes jotain uutta..

 

//T ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta! Nythän on uudet digijärkkärit ja pelit ja vehkeet! Ihan ilman muutahan ne kuvat on oleellisesti kiinnostavampia ja parempia!!

 

Hommatkaa ny vaikka itsenne jonkun tutun lehtimiehen kyljessä tai jollain muulla tekosyyllä platan puolelle dokumentoimaan tms.. aina voi edes yrittää niin niissä kuvissa olisi edes jotain uutta..

 

//T ;D

 

Eihän näillä nyky kameroillakaan sentään nurkan taakse voi kuvata. Sinne platalle ei pääse muut kuin lentoaseman työntekijät. Millään tekosyyllä tai suhteilla sinne ei enään mennä.

 

Air 2000 on ollut aina mukana näissä joululennoissa. Jos haluan katsoa yhtiön koneiden kuvia, niin menen Airliners.net:iin ja katselen niitä sieltä. Niitä hyvälaatuisia 757, 767 ja Airbus kuvia löytyy 1286 kpl.

 

Jos charterit lennettäisiin oikeilla koneilla, kuten 707, 727, DC-8, VC 10, Caravelle jne. into olisi hieman toinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovin ovat aikaisessa vaiheessa liikenteessä!

 

Eivät yhtään aikaisemmin kuin aikaisemminkaan. Taisi jopa viime vuonna olla vähän aiemmin ensimmäiset Luostoturistit paikalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta! Nythän on uudet digijärkkärit ja pelit ja vehkeet! Ihan ilman muutahan ne kuvat on oleellisesti kiinnostavampia ja parempia!!

 

Hommatkaa ny vaikka itsenne jonkun tutun lehtimiehen kyljessä tai jollain muulla tekosyyllä platan puolelle dokumentoimaan tms.. aina voi edes yrittää niin niissä kuvissa olisi edes jotain uutta..

 

Samaa voisi sanoa näistä sun kommenteista... olisiko aika vaihtaa levyä ?

 

Vakavasti puhuen, monilla meistä nuorista (ite täytän 27, nuori silti vielä kait) ei ole ollut ennen vanhaan kameroita. Ei järkkäreitä eikä pokkareita. Itse olen aloittanut harrastuksen vasta joku vuosi takaperin. Mikä on itelle uutta voi toiselle olla vanhaa kauraa. Vähän niinku elämässä moni muuki asia, eli aika aikaa kutakin. Mutta ei sitä täällä maakuntakentillä nyt noin vaan mennä sinne platalle ilman hyvää syytä. Itellä luultavasti saattaa käydä säkä kun Level-D tiimin eräs jäsen tullee tänä vuonna Rovaniemelle koneella joulukuussa, jolloin meinaan mennä kuvaamaan heidän menopelin ja taidanpä käydä myös ohjaamon puolella.

 

Valitettavasti vain konetyyppi ei taida ketään täällä kiinnostaa, joten jätän sen mainitsematta, ettei kukaan traumatisoidu.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä se on melko rajallista, mitä siellä voi dokumentoida. Pitäisi päästä aidan sisäpuolelle, että kuviin saisi muutakin kuin aitaa, mutta eihän sinne pääse. Nyt ei ole perinteisiä lumikasojakaan, joiden päältä on joskus saanut kuvattua aidan yli. Valoisuus alkaa kääntymään hämärän puolelle, ja viimeisten saapuessa on jo pimeä. Mitähän ihmeellistä siellä sitten on ? Ei mielestäni niin mitään. Samoja 757:ja ja Airbusseja jotka ovat rampanneet EFRO:lla vuositolkulla, ja ramppaavat tulevaisuudessakin. Aikanaan niistä on räpsitty rullatolkulla toinen toistaan huonompia kuvia. Ennen oli sentään Concorde.

Uuden vuoden aikana on kulussa harvinaisempia vieraita (EFRO:n mittapuussa), kun iivanat tulee Putoilevillaan. Niissä on mielestäni mitä dokumentoida, kun ei koskaan tiedä kauanko ne niillä enään lentää.

 

Pitäähän siellä kuitenkin käydä perinteen vuoksi kattelemassa, mutta kameran taidan jättää himhan. Koitan kävellä korvat auki n. 4000 ihmisen joukossa, joskopa vaikka kuulisin suomenkieltä. Silloin voisi päätellä, että Vainion Ollihan se siinä ;D

Jos sattuu selkeä päivä niin hyvinhän siellä muutaman tunnin kuvaa käsivaralta laskevia/nousevia koneita terminaalin luolta eikä aidat mitään estä kun nehän on siellä matalalla. Ja sitten vielä tietty se että yökuvia saa aidanraostakin. :) Ja itselle nuo First Choisen+muiden koneet kelpaa kyllä kun ei ole vielä dokumentoituna kunnolla...Kyllä nekin menee oikein kivasta vaihtelusta vrt. finskin bussit ja sinisenykkösen avrot ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa voisi sanoa näistä sun kommenteista... olisiko aika vaihtaa levyä ?

 

Kenties? En tiedä. Välillä kieltämättä tuntuu tuulimyllyjä vastaan taistelulta tämä :)

 

Vakavasti puhuen, monilla meistä nuorista (ite täytän 27, nuori silti vielä kait) ei ole ollut ennen vanhaan kameroita. Ei järkkäreitä eikä pokkareita. Itse olen aloittanut harrastuksen vasta joku vuosi takaperin. Mikä on itelle uutta voi toiselle olla vanhaa kauraa. Vähän niinku elämässä moni muuki asia, eli aika aikaa kutakin.

 

Tottakai. Mutta eikö tässä ole kanssa ihan tärkeää löytää aina jotain uutta puolta asiaan?

 

Mutta ei sitä täällä maakuntakentillä nyt noin vaan mennä sinne platalle ilman hyvää syytä. Itellä luultavasti saattaa käydä säkä kun Level-D tiimin eräs jäsen tullee tänä vuonna Rovaniemelle koneella joulukuussa, jolloin meinaan mennä kuvaamaan heidän menopelin ja taidanpä käydä myös ohjaamon puolella.

 

No, jos ei edes yritä, ei ainakaan pääse, se on varma. Tuo kommenttisi jatko on yksi hyvä idea.

 

Valitettavasti vain konetyyppi ei taida ketään täällä kiinnostaa, joten jätän sen mainitsematta, ettei kukaan traumatisoidu.

 

;D

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka kauan tuo rulianssi kestää? Siirryn lapin lennostoon tuossa 26.12. Onko silloin enää jälkisauhujakaan noista koneista?

 

Kyllä niitä jouluaatonkin jälkeen vielä tulee. Ivalossakin viimeiset charterit kävi tämän vuoden puolella. Ivalon ensimmäiset charterit saapuvat joulukuun 2. päivä. Vilkkaimpina päivinä koneita on kentällä viidestä kuuteen kappaletta. Rovaniemellä ja Kittilässä luvut ovat varmasti kaksin- tai kolminkertaiset! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä niitä jouluaatonkin jälkeen vielä tulee. Ivalossakin viimeiset charterit kävi tämän vuoden puolella. Ivalon ensimmäiset charterit saapuvat joulukuun 2. päivä. Vilkkaimpina päivinä koneita on kentällä viidestä kuuteen kappaletta. Rovaniemellä ja Kittilässä luvut ovat varmasti kaksin- tai kolminkertaiset! :)

Kiitoksia.. eli ei muutakun kamera mukaan ja toivomaan hyviä säitä. Tosin pelkään ettei riitä pimeäominaisuudet. Mutta toivotaan parasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään