Jari Kaskelin

G5-Grip

26 viestiä aiheessa

Onko täällä tietämystä siitä, miten Jenkkien USA G5-gripin laukaisin painike toimii?

Olen suunnitellut ja 3D-tulostanut p47 (Thunderbolt) sauvan. Trigger-painike on melko massiivinen ja se estää kunnon otteen sauvasta. Mekaniikka näyttää siltä kuin triggeri olisi mahdollista kääntää ylös silloin kun sitä ei tarvita. Onko näin oikeasti? G5-gripin on joku 3D-skannanut ja tuossa tulosteessakin näkyvät alkuperäisen käytön jälkiä. 65fbf75d7d5ea_p47stick.thumb.jpg.5959f8a0c622daeb63417f5c307106da.jpg

Sitä tuskin saa mistään selville mikä on triggerin lepoasento ja kuinka suuri sen liikerata on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P-47:n manuaaleissa ei mainita mitään liipasimen kääntämisestä. Aseistuksen varmistuskin tapahtuu ohjaamon vasemmalla seinustalla olevalla kytkimellä. Sauvan pää näyttää olevan samaa tyyppiä myös muissa tuon aikaisissa ameriikkalaisissa hävittäjissä...mm. P-51. Osanumero 41B8946.

Onko sinulla tuosta mainitsemastasi liipaisimen mekaniikasta tarkempaa piirrosta/ kuvaa. Olisi mielenkiintoista vähän vilikasta?

P.S. Lisäkuvina vertailtavaksi Mustangin ohjekirjasta kahvan tiedot.

 

grip1.jpg

grip2.jpg

grip51teksti.JPG

gripp51.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Kysymys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvista näkyy, että triggeri on melko ulkona lepoasennossa. Miten suuri sen liike mahtaa olla?

Minulla on 3D-skannattu grip ja triggeri näyttää myös sellaiselta pinnan texturista päätellen. Voin pistää sinulle nuo stl-tiedostot. Riippuu ohjelmasta, näkyykö koko oikein. Minä jouduin freeCAD-ohjelmassa suurentamaan gripin 25.4 kertaiseksi.

Triggerissä on noin 2 mm reikä. Ajattelin että siihen olisi voinut pistää sokan ja että triggerin voisi nostaa ylös pois etusormen tieltä. Sokka kyllä olisi lennolla liian hankala...

 

Kun täältä tuota tieto näyttää löytyvän niin millainen BF109:n sauvan pivot-point on? Sain Discordin kautta kuvan, josta en tunnista kardaani niveltä. Onko niin että sauva ei kääntyisi eteen/taakse vaan liukuisi? Onko sauvan liikeradasta mitään tietoa?

Ajattelin tehdä sauvoja eri konetyypeille. Yhden sauvan komponentti ja 3D-tulostuskustannukset ovat vain kymppejä. Tiedon saannin kanssa on vain ongelmia. Tuossa minun gimbalissa ovat sauvan liikeradat CAD-parametreina. Jos tietäisin sauvan pituuden ja kulmat tai sitten vain sauvan liikeradan sentteinä kuhunkin suuntaan niin voisin tehdä juuri sellaisen. Tulee samalla vaivalla.

 

Mustangissa lienee tuo sama grippi. Mitkähän sen tikun liikeradat mahtavat olla? Kuvissa tikku on todella pitkä, joten liikeratakin lienee melkoinen?

Tässä on kuvia minun toisesta projektista. Sen on mittojensa puolesta melko takka kopio aidosta, mutta 3D-tulostustekniikka asettaa jonkin verran rajoituksia.Stick1.thumb.png.648ab779d2f75157e862d1e90afec880.png

Stick2.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bf 109:

Mersun sauva on liitettynä kahdesta pisteestä laitteeseen, jossa siivekkeille voima välittyy pyörivän akselin ja T-kappaleen kautta ja korkeusperäsimelle samaan laiterunkoon kiinnitetyn kulmavivun välityksellä. Sauvan nivelpiste on em. akselin päässä. Eli sauva kallistuu etee/ taakse ja oikealle/ vasemmalle. Ohessa kuvakollaasi, joka toivottavasti selventää asiaa :-) 

bf109nivelet.JPG

kp kulma.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minuuttia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Mitenkäs tämmösen hutilyöntiviestin saa poistettua?...ei löydy "teletenäppylää" mistään.

Mene kohtaan ”muokkaa”, siitä jostain löytyy kohta ”piilota”, klikkaa sitä niin häipyy.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos!

"Piilota"-toiminto löytyi "Valinnat"-pudotusvalikosta. Täytyypä muistaa seuraavan näppihäiriön sattuessa. :)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.3.2024 at 15.43, Jari Kaskelin kirjoitti:

Kuvista näkyy, että triggeri on melko ulkona lepoasennossa. Miten suuri sen liike mahtaa olla?

Liikkeen mekaaninen stoppari lienee ollut tuolloinkin (verrattuna nykykaluston samantapaisten liipaisimen liikealueeseen) muutaman millin päässä kahvan etupinnasta. Matkalla täytyy kytkimellä (-kytkimillä) olla tilaa toimia molempiin suuntiin tietyllä toleranssialueella.

21.3.2024 at 15.43, Jari Kaskelin kirjoitti:

Mustangissa lienee tuo sama grippi. Mitkähän sen tikun liikeradat mahtavat olla?

P-51:n sauvan liikealueista en onnistunut löytämään tietoa, mutta osviittaa saanee oheisesta P-40:n ohjekirjakuvasta. Jotakuinkin samoilla asteluvuilla liikuttaneen Mustanginkin "kepin" kanssa.

P-40 cs setting.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkki-koneissa luotettiin jo tuolloin sähköön? Englannissa samaan aikaan Spitfiressä käytettiin paineilma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.3.2024 at 15.43, Jari Kaskelin kirjoitti:

Mustangissa lienee tuo sama grippi. Mitkähän sen tikun liikeradat mahtavat olla? Kuvissa tikku on todella pitkä, joten liikeratakin lienee melkoinen?

Onko sulla DCS:n P51? Mene kameralla koneen sisälle sopivaan positioon ja ota kuvakaappaukset ohjaimen eri ääriasennoissa. Sit jollain softalla mittaat kuvista liikeratojen asteet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole DCS:n P51:tä.

Muutoinkin on tämä ohjaamon osien suunnittelu vähän karannut käsistä. Asioiden tutkiminen ja sen pähkäily, miten ne saisi toteutettua 3D-tulostettuna vie enemmän aikaa kuin simulla lentely. Tämä lienee jatkumoa sille, kun kersana teki muovimalleja. Nyt kun tekniikka sen mahdollistaan, pyrin tekemään samaa 1:1 mittakaavassa.

Muokattu: , käyttäjä: Jari Kaskelin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin aluksi miksi triggerissä on vaihtokytkin, mutta solenoidin ohjaus varmaakin maadoitetaan turvallisuussyistä off-asennossa.

Muokattu: , käyttäjä: Jari Kaskelin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Duoda...tuossa kaaviossa on esitettynä ketjun alkupuolella lähettämäni P-51 kahvan selostuksessa mainittu kaksitoiminen liipaisin, jossa ensimmäisessä asennosssa toimii vain kamera ja painettaessa triggeri pohjaan,  lisäksi aseet laukeavat. Siksi kuvassa on kolme kytkimen kärkeä.

kytkis.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuommoinen tuosta P47 tikusta tuli. Vailla parempaa tietoa tikku liikkuu nyt joka suuntaan 25°. Teen seuraavaksi tuon P51 tyylisen triggerin. Pitääpä miettiä, jos siitä tekisi samalla 2-vaiheisen. Jos rajaan liikerajoja, niin jousikiekon korkeutta on mahdollista kasvattaa mikä taas mahdollistaa suuremmat voimat tai pidemmän tikun. Nykyisellään tikku varrella on pituutta vain 30 cm.

Mersun tikku on työn alla saksalaisen kaverin toimesta. Saa nähdä mitä siitä tulee. 3D-malli on kuulema 99% tarkka kopio aidosta. Siinä käytetään tätä samaa gimbaalia.

P47 Stick 1.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25.3.2024 at 14.11, Jari Kaskelin kirjoitti:

Ei ole DCS:n P51:tä.

Uhehtui vastata tähän, eli DCS World Ilmaisversioon kuuluu Su-25T:n ohella myös Mussen siviiliversio TF-51D. Ja kaikilla koneilla ja kartoilla on myös kahden viikon ilmainen koejakso.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli sitten piirreltyä P40 tikku, kun siihen löytyi materiaalia. Tikussa on esikuvan mukaiset liikeradat ja mitat.

P40 Stick 3D 2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ko. kytkimellä (käynnistää sähköisen hydraulipumpun) toimeenpannaan erillisillä  vivuilla ennakkoon valitut hydraulijärjestelmän toiminnot koskien laskusiivekkeitä tai -telineitä.

 

flaps.JPG

gear down.JPG

gear up.JPG

gear up 2.JPG

kuva switch.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Täsmennys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.3.2024 at 11.10, Jari Kaskelin kirjoitti:

Onko täällä tietämystä siitä, miten Jenkkien USA G5-gripin laukaisin painike toimii?

Sitä tuskin saa mistään selville mikä on triggerin lepoasento ja kuinka suuri sen liikerata on.

Alkupräiseen kysymykseesi vastaus:

Selatessani P-38:n manuaaleja , sattui tulemaan oheinen sivu vastaan. Halkileikkauskuvasta selviää kytkinten mekaniikka ja tuosta pystyy esim. geometrialla määrittämään liipaisimen ja painonapin liikealueet (joskaan tämä ei aivan tarkka mittakaavapiirros ole), joilla kärjet koskettavat keskimmäistä virrasyöttökohtiota.

p-38 column.JPG

trigger liikematka.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätäänpä vielä tuon formation stickin leikkauskuva. Kahvan runko on siis sama, mutta kytkentä ja namiskoiden käyttötarkoitus eri kuin ohjaussauvassa.

 

formation stick.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään