Teijo M Niemela

Finnair vuokraa kaksi A330-konetta Qantasille

32 viestiä aiheessa

Kuten otsikko kertoo, Qantas liisaa kaksi Finnairin A330-konetta:

https://www.qantasnewsroom.com.au/media-releases/qantas-boosts-international-network-restoring-capacity-adding-more-aircraft-launching-new-routes/?sf178070837=1

Konevuokraus tapahtuu aluksi wetleasing-periaatteella, eli Finnairin miehisto operoi lentoja:

The Finnair A330 aircraft will operate selected Qantas flights between Sydney and Singapore from late October and all flights between Sydney and Bangkok from late March 2024, freeing up Qantas aircraft and crew to boost flying elsewhere. For the first two-and-a-half years of this agreement, flights will be operated by Finnair pilots and cabin crew, with customers continuing to receive Qantas’ inflight food and beverage service, amenities, inflight entertainment and baggage allowance. From late 2025, two Finnair A330s will be dry leased, operating for up to three years with Qantas pilots and cabin crew, creating new jobs and further promotional opportunities within Qantas.

Muokattu: , käyttäjä: Teijo M Niemela
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis talviaikataulukauden 2023 alusta

 

QF292 Singapore-Sydney 20.05-07.10+ nonstop 8h 05m 12345 7 operated by Finnair for Qantas

 QF291 Sydney-Singapore 12.30-17.50 nonstop 8h 20m 12345 7 operated by Finnair for Qantas

 

ja kesäaikataulun 2024 alusta

 

QF296 Bangkok-Sydney 18.10-06.25+ nonstop 9h 15 m 1234567 operated by Finnair for Qantas

 QF295 Sydney-Bangkok 09.50-16.40 nonstop 9h 40m 1234567 operated by Finnair for Qantas

 

 

Näkyvät olevan jo varattavissa Qantasin sivuilla. Sieltä löytyy jo myös Finnairin A330-300 istumapaikkakartta

 

2F4D9647-8E9D-4D8B-9F36-01C9ECBF3E88.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://company.finnair.com/fi/medialle/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=4543878

Oudosti linkki ei aina toimi heidän päässään.

Mutta tässä pressi:

Lainaa

Finnair on sopinut oneworld-kumppaninsa Qantasin kanssa A330-koneiden vuokrauksesta, jossa Finnair ensin vuokraa Qantasille kaksi A330-konetta miehistöineen kahdeksi vuodeksi, ja sen jälkeen vuokraa kaksi A330-konetta ilman miehistöjä Qantasille kahdeksi ja puoleksi vuodeksi vuodesta 2025 alkaen. Ensimmäinen kone miehistöineen alkaa lentää Qantasin lentoja lokakuussa 2023, ja toinen kone vuoden 2024 alkupuolella.  Sopimus Qantasin kanssa on osa Finnairin toimia A330-laivaston käytön optimoimiseksi tilanteessa, jossa A330-kaukolentokoneiden kantama rajoittaa niiden käyttöä Finnairin omassa liikenteessä johtuen Venäjän ilmatilan sulun aiheuttamista pidemmistä lentoreiteistä Aasian liikenteessä.  Koneiden ja miehistön ulosvuokrauksen aikana koneita käytetään Qantasin lennoilla Sydneyn ja Singaporen ja Sydneyn ja Bangkokin välillä. Finnairin lentäjät lentävät ensin Finnairin reittilennon Singaporeen tai Bangkokiin ja siirtyvät sen jälkeen lentämään Qantasin lentoja Singaporen ja Sydneyn välillä tai Bangkokin ja Sydneyn välillä, ennen kuin palaavat taas asemapaikalleen Helsinkiin. Matkustamohenkilöstö Qantasille lennettäville lennoille tulee Finnairin kumppaneilta Singaporesta ja Bangkokista, ja koneiden huollosta vastaavat Finnairin kumppanit Qantasin kohteissa.  Finnairin kevään lentäjärekrytoinnin myötä lentäjiä riittää koko Finnairin laivaston operointiin, mukaan lukien Qantasille vuokrattavat koneet. Qantas-yhteistyö ei vaikuta matkustamohenkilökunnan määrään Finnairissa. Matkustamohenkilökunta on täysin työllistettynä Finnairin liikenteessä ja British Airwaysille ulosvuokrattujen koneiden liikenteessä.  Sopimus Qantasin kanssa tukee Finnairin A330-koneiden tehokasta ja kannattavaa hyödyntämistä. Venäjän ilmatilan sulun jälkeen Finnair on operoinut maantieteellisesti tasapainotettua verkostoa, sillä Venäjän ilmatilan kiertäminen pidentää lentoaikoja Helsingin ja Finnairin Aasian kohteiden välillä. Qantas-sopimus on myös esimerkki Finnairin uuden strategian mukaisesta tiiviistä yhteistyöstä oneworld-kumppaneiden kanssa.  "Olemme iloisia tästä yhteistyöstä pitkäaikaisen oneworld-kumppanimme Qantasin kanssa. Sopimus mahdollistaa koko A330-laivastomme tehokkaan ja kannattavan käytön”, sanoo Finnairin verkostosta ja tuottojen optimoinnista vastaava johtaja Antti Tolvanen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Teijo M Niemela kirjoitti:

Onkohan Finnair aiemmin paassyt otsikoihin Australiassa?

Noo, tuollakin sivustolla ainakin kolmella eri vuosikymmenellä (ja näitä olisi vielä enemmänkin, mutta tässä muutamia):

Traveller Letters and Reader Tips: Sorry Qantas, but this airline shows you how it's done: https://www.smh.com.au/traveller/traveller-letters-and-reader-tips-sorry-qantas-but-this-airline-shows-you-how-its-done-20230201-h29jrd.html

Finnair starts weighing passengers in order to cut costs: https://www.smh.com.au/traveller/inspiration/finnair-starts-weighing-passengers-in-order-to-cut-costs-20171103-gzeg9v.html

Finland: Finnair sells business class meals in supermarket: https://www.smh.com.au/traveller/inspiration/finland-finnair-sells-business-class-meals-in-supermarket-20201027-h1rp40.html

Finnair reveals Airbus A350 interior and seat designs for business, economy class: https://www.smh.com.au/traveller/inspiration/finnair-reveals-airbus-a350-interior-and-seat-designs-for-business-economy-class-20140815-3dqzb.html

Finnair gets four-star quality rating back: https://www.smh.com.au/traveller/inspiration/finnair-gets-four-star-quality-rating-back-20120413-1wyfv.html

Finnair reshuffles flights in face of fuel costs: https://www.smh.com.au/national/finnair-reshuffles-flights-in-face-of-fuel-costs-20080702-gdskj2.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
33 minuuttia sitten, Aaltonen Ismo kirjoitti:

Australian lentäjäyhdistys ei pidä wetlease-sopimuksesta Finnairin kanssa.Linkki juttuun.

Melkoista itkua austraalialaisilta. Melko perinteinen tilanne, jossa ammattiyhdistys haluaa johtaa lentoyhtiötä ja jälkiviisastelee siitä, miten olisi pitänyt toimia koronan aikana. Jos olisi koulutettu sitä ja tätä aiemmin ja jos olisi tehty niin ja näin. Tässä diilissä wetlease on kuitenkin määräaikainen vain 2 vuotta ja jatkuu dryleasena sen jälkeen, jolloin oletettavasti myös Qantas uskoo kykenevänsä miehittämään koneet paikallisin voimin, mutta kun ei mikään kelpaa..

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

29.10.2023 QF292 A333 OH-LTR

Singapore 20:05 -> 20:28

Sydney 07:10 -> 06:35

 

Liittyisikö 27.10.2023 AY8851 HEL-HKG A333 OH-LTT myös Australian operointeihin..? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

30.10.2023 QF291 A333 OH-LTR

SYD 12:30 -> 13:24

SIN 17:50 -> 19:10

Lentoaika 8h46min

 

30.10.2023 QF292 A333 OH-LTR

SIN 20:05 -> 21:28

SYD 07:10 (+1) -> ETA 07:14

Lentoaika (arvio) 6h45min

 

Olisikohan vastaiset mennessä ja myötäiset palatessa, kuten melko usein tuolla... ja hyvin ottaa aikaa kiinni, kun lähestyy Sydneyn kenttää "tuhatta ja sataa". No worries Mate. 

Screenshot_20231030_214013_Flightradar24.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Lari Nylund kirjoitti:

Liittyisikö 27.10.2023 AY8851 HEL-HKG A333 OH-LTT myös Australian operointeihin..? 

Ei. Näyttää tulevan jo ensi viikolla takaisin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen lento täsmällisyydessä vihreänä, yksi keltaisena, loput punaisena SYD-SIN-SYD. 

No, Australiassa ollaan aina myöhässä, joten meneekö vähän "maassa maan tavalla" ja "no worries Mate" startilla. Toivottavasti tilanne oikenee, kun kokemusta karttuu. Alku aina hankala...

Screenshot_20231101_091545_Flightradar24.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

LTS lähti nylkyttämään kohti Bangkokia ja sunnuntaina 31.3.24 sitten aloittaa QF296 lentonumerolla.

Mitäköhän tarkoitat nylkyttämisellä? Onko joku sanonta jostain maaseudulta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 hours ago, Juhani Sarell said:

Mitäköhän tarkoitat nylkyttämisellä? Onko joku sanonta jostain maaseudulta?

Voihan se olla, että lähti myös rykimään kohti Bangkokia ;D

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

LTS lähti nylkyttämään kohti Bangkokia ja sunnuntaina 31.3.24 sitten aloittaa QF296 lentonumerolla.

Näyttääkin nyt jatkavan Bangkok'ista Sydney'iin lentonumerolla QF6170. Aloittaa kaiketi sitten huomisaamuna lentonumerolla QF295 Sydney'stä Bangkok'iin ja sitten numerolla QF296 takaisin.

Kuva 30.3.2024 klo 15.56.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Mitäköhän tarkoitat nylkyttämisellä? Onko joku sanonta jostain maaseudulta?

Googlen mukaan pitään panna nopeatahtisesti kuin uroskoira 😂. 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

31.3.2024 QF295 SYD-BKK (A333 OH-LTS) pienellä delayllä liikkeelle, mutta minuutilleen ajallaan laskuun 16:40. 

Screenshot_20240331_221707_Flightradar24.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään