Esa Sairio

Lentokoneenhylyt Lapissa

20 viestiä aiheessa

Onko olemassa tarkkaa karttaa tai muuta luetteloa paikkatietoineen Lapissa sijaitsevista toisen maailmansodan aikaisista lentokoneen hylyistä? Mieluiten niin että kartan lentokoneenhylyistä löytäisi netsistä (en löydä vaikka haen).

Tunnen vain kaksi hylkyjen sijaintipaikka, joista molemmisssa olen käynytkin. Ensimmäinen on Saana-tunturin pohjois-koillispuolella ja toinen AAkennustunturin itäpuolella.

 

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen Hannu Valtosen noin 300 sivuista kirjaa Lapin lentokoneenhylyt. Siinä on käyty läpi hylkypaikat, varmaan suuri osa, ja kirjassa on karttakin. Löytyy kirjastoista ja ehkä vielä ilmailumuseoidemme kirjakaupoista.

Jukka

F4067E20-8922-4F6F-897F-61062251956E.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Suosittelen Hannu Valtosen noin 300 sivuista kirjaa Lapin lentokoneenhylyt. Siinä on käyty läpi hylkypaikat, varmaan suuri osa, ja kirjassa on karttakin. Löytyy kirjastoista ja ehkä vielä ilmailumuseoidemme kirjakaupoista.

Jukka

 

Lapin lentokoneenhylyt taitaa olla jo kaikkialta loppuunmyyty pl. antikvariaatit, mutta kirjasta on täydennetty painos nimellä Hylkyretkiä Pohjolaan, jota saa mm. Ilmavoimamuseon verkkokaupasta (näköjään vielä kirjoitushetkellä alennusmyynnissä) :

https://www.suomenilmavoimamuseo.fi/product/hylkyretkia-pohjolaan/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä Valtosen kirjan kartasta ole juurikaan apua hylkyjen etsimisessä, mutta muuten se on kelpo opus. Kolmas tunnettu ja karttaan merkitty hylkypaikka on Kaldoaivin Ju 52. Paikka on Yläpulmankijärvestä pohjoiseen n. 750 m.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen asia nostettu esiin!  Vietin muutama vuosi sitten puolisen vuotta Sallassa ja ilmailuhistorian harrastajana toki tutkistelin tätäkin puolta.

Alkukankeuden jälkeen tietoa alkoi kertyä ja kyllä pelkästään Sallan laajalla alueella olisi paljon tehtävää.  Sain sellaisen kuvan, että hylkyjä on ollut paljon,

mutta vasta 1970-luvullä Etelän mies kävi keräilemässä niitä ja vei mennessään.  Mistä nimittäin löytyy Lapin ilmailumuseo ?

Kokemukseni mukaan kohteita löytyy, mutta asiaan on paneuduttava paikallisesta näkökulmasta, hylyt ovat osa historiamatkailua, ei vietäväksi etelään.

Itseäni viehätti erityisesti Talvisodan ruotsalaisten vapaaehtoisten lentäjien ja alasammuttujen koneiden  tarina - ja tarina on vielä kesken, hyvään alkuun

pääsee kuitenkin vierailemalla Sallan erinomaisessa Jälleenrakennuksen museossa Sallan keskustassa !

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.2.2023 at 14.12, Heikki Hulkko kirjoitti:

Eipä Valtosen kirjan kartasta ole juurikaan apua hylkyjen etsimisessä, mutta muuten se on kelpo opus. Kolmas tunnettu ja karttaan merkitty hylkypaikka on Kaldoaivin Ju 52. Paikka on Yläpulmankijärvestä pohjoiseen n. 750 m.

hyviä kirjoja ovat kyllä. Valonenhan itsekin kirjassa siteeraa alan paikallista veteraania, joka sanoo "sitä parempi mitä harvempi siellä käy". Eli ajatus on ollutkin, ettei siellä tarkkoja sijainteja ole. Eli mitä enemmän kävijöitä, sitä vähemmän siellä on kohta nähtävää...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Osmo Sintonen kirjoitti:

Itseäni viehätti erityisesti Talvisodan ruotsalaisten vapaaehtoisten lentäjien ja alasammuttujen koneiden  tarina - ja tarina on vielä kesken, hyvään alkuun

pääsee kuitenkin vierailemalla Sallan erinomaisessa Jälleenrakennuksen museossa Sallan keskustassa !

Ja vapaaehtoisten sotareissuun voi tutustua F19 kronikan avulla. https://www.antikvaari.fi/k/kirjailija/tuote/1386070 En muista enää, oliko opukessa mainittu sen tarkempia putoamispaikkoja.

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Ja vapaaehtoisten sotareissuun voi tutustua F19 kronikan avulla. https://www.antikvaari.fi/k/kirjailija/tuote/1386070 En muista enää, oliko opukessa mainittu sen tarkempia putoamispaikkoja.

Selailin F19 kirjan läpi, pudotuspaikoista ei ainakaan karttoja ole. Mutta muuten hyvä kirja!

antikvaari.fi kirja loppu, mutta Huuto.netistä näyttää löytyvän, kohtuuhintaan(?)

https://www.huuto.net/kohteet/greger-falk--f19n-kronikka---siisti-kirja/577666039

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sallan osalta en minäkään noista kirjoista löytänyt tietoa putoamispaikoista, mutta paikallisilta poromiehiltä sain viitteet kaikkiaan kuudesta koneesta,

niistä 3 ruåtsien, 1 Stuka, 1 JU. ja 1 venäläisten pommari.  Museossa on jopa esineitä yhdestä ruotsalaiskoneesta.  Stukasta Kelloselässä oli Etelän

mies vienyt moottorin, lienee museossa jossain Keskisessä Suomessa ?

Noista yo koneista on lähinnä putoamispaikkatietoa, vain vähän esineistöä, mutta varsinainen helmi odottaa vielä löytäjäänsä eli Me-109 taisi olla 

Lehmann Kemijärveltä koilliseen jossain järvessä ehjänä.....

Olisiko ajankohtaista hylkymatkailun uusi tuleminen kesällä Lappiin, kun tuo rajantakanen on vähän hankala juuri nyt.  Vapaaehtoisia reissaajia ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Osmo Sintonen kirjoitti:

Sallan osalta en minäkään noista kirjoista löytänyt tietoa putoamispaikoista, mutta paikallisilta poromiehiltä sain viitteet kaikkiaan kuudesta koneesta,

niistä 3 ruåtsien, 1 Stuka, 1 JU. ja 1 venäläisten pommari.  Museossa on jopa esineitä yhdestä ruotsalaiskoneesta.  Stukasta Kelloselässä oli Etelän

mies vienyt moottorin, lienee museossa jossain Keskisessä Suomessa ?

 

Itse tiedän noitten lisäksi kaksi putoamispaikkaa lisää, molemmat tosin aivan Sallan kunnan rajamailla kymmeniä kilometrejä kirkonkylästä.

Edit: Niin, ja kolmantena venäläishävittäjän maastoutumispaikka Märkäjärven länsipuolella.

Muokattu: , käyttäjä: Tuomo Laamanen
Lisäys tekstiin
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota hylkykirjaa on ilmeisen mahdoton saada kirjastosta Espoossa.

Jos kirjassa on kartta, niin voisiko joku laitaa sen tänne näkyviin. Haluaisin myös tietää, onko näkemisen arvoisia hylkyjä alueella Ylläs-Levi-Pallas? 

En tarkoita kuitenkaan Aakennustunturin hylkyä, jonka sijainnin tiedän ja olen ollut paikallakin (kuva).

junkers.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjassa on tekijänoikeus (copyright) joka kuuluu Hannu Valtoselle ja kustantajalle. On ehkä parasta kysyä ensiksi lupa kartan julkaisuun Hannu Valtoselta.

Jukka
 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirja löytyy HELMET kirjastoista. Yksi on Pasilan kirjavarastossa ja sen saa minne vaan Espoossa tilaamalla. Näköjään joku jo varasi…

Ja kaukolainakin toimii, hinta silloin 4€.

 

ps. Aika harvinainen on kirja, jota ei saa edes kaukolainana. Niitä on sitten vapaakappaleena esim. Kansalliskirjastossa, jossa voi niitä tutkia.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Vesa Viero kirjoitti:

Kirjoissa ei ole karttaa.

Ainakin minulla olevassa Hannu Valtosen vuonna 1993 painetussa kirjassa (copyright Keski-Suomen Ilmailumuseo ja tekijät) ”Lapin lentokonehylyt” (kansikuva ylempänä), on kirjan lopussa sivulla 300 LIITE 4. Hylkypaikkakartta. Kartta on toki karkea ja mittakaava suuri. 

Siihen on merkitty hylkypaikat eri symboleilla (kansallisuustunnus) seuraavasti:

- suomalainen 

- ruotsalainen

- saksalainen 6. 1941 - 8. 1944

- saksalainen syksy 1944

- venäläinen, talvisota

- venäläinen 6. 1941 - 8. 1944

- venäläinen, syksy 1944

Lisäksi karttaan on merkitty lentokentät.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16/03/2023 at 21.20, Jukka Nisula kirjoitti:

Hylkypaikkakartta. Kartta on toki karkea ja mittakaava suuri. 

 

Maanmittarina korjaus.

Mittakaava on osamäärä, jossa nimittäjää kutsutaan mittakaavaluvuksi. 

1:100 mittakaavassa mittakaavaluku on 100. Jne.

Mittakaava on siis jakolasku.  Mittakaava 1:100 on 0.01. Mittakaava 1:1milj = 0.000001. 

Mittakaava 1:100 on siis suurempi mittakaava kuin 1:1milj  (0.01 > 0.000001). 

Suureen ja pieneen mittakaavaan käänteinen muistisääntö: Mitä pienempi mittakaava, niin sitä suurempi alue kartassa näkyy.

 

 

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Maanmittarina korjaus.

Mittakaava on osamäärä, jossa nimittäjää kutsutaan mittakaavaluvuksi. 

1:100 mittakaavassa mittakaavaluku on 100. Jne.

Mittakaava on siis jakolasku.  Mittakaava 1:100 on 0.01. Mittakaava 1:1milj = 0.000001. 

Mittakaava 1:100 on siis suurempi mittakaava kuin 1:1milj  (0.01 > 0.000001). 

Suureen ja pieneen mittakaavaan käänteinen muistisääntö: Mitä pienempi mittakaava, niin sitä suurempi alue kartassa näkyy.

 

 

Kiitos korjauksesta, ajatusvirhe minulta. Vähän sama kuin Ilmatieteen laitoksen sivuilla oleva kysymys:

"Kumpaa termiä tulisi käyttää pakkasen kiristyessä: pakkanen nousee vai pakkanen laskee?

Tähän on yksinkertainen vastaus: ei kumpaakaan. Väärinkäsityksen vaara on ilmeinen kummassakin tapauksessa. On syytä puhua pakkasen heikkenemisestä ja kiristymisestä. On myös syytä muistaa, että silloin, kun puhutaan pakkasesta, ei käytetä miinusmerkkiä."

Jukka

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.2.2023 at 14.12, Heikki Hulkko kirjoitti:

Eipä Valtosen kirjan kartasta ole juurikaan apua hylkyjen etsimisessä, mutta muuten se on kelpo opus. Kolmas tunnettu ja karttaan merkitty hylkypaikka on Kaldoaivin Ju 52. Paikka on Yläpulmankijärvestä pohjoiseen n. 750 m.

Tässä kuva Kaldoaivin koneesta v 2010. Kuvannut Terhi Koivisto.

Kaldoaivi-2010 067 (1).jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään