Tatu Kantomaa

MSFS Helikopterit

79 viestiä aiheessa

Aikansa piti ihmetellä tätä helikopteri-hommaakin, ei ihan ole tämä MSFS käyttöliittymä vielä hanskassa.

Screenshot-(651).thumb.jpg.e062bdc131e1ad1adec001b1dcbdbdf6.jpg

Ensinnäkin, jotenkin saattoi arvata, mutta ei tietenkään muistanut tarkistaa... Assistance options asetuksissa on defaulttina päällä helikopterilla lentämiseen toimintoja, jotka helpottavat sitä. Kuinkas muuten. Ehkä joku haluaa pitää nuo päällä. Siinä on myös purjekoneille "helpotusta", sekin taisi olla päällä oletuksena.

Screenshot-(652).thumb.jpg.4f7c8a5aaa3c129088b0939de4b16162.jpg

 

Kannattaa tehdä uudet helikopteriasetukset omille ohjaimille ja vaihtaa asetuksia kun lentää koptereilla. Simusta löytyy nyt helikoptereiden omat ohjaintoiminnot.

* COLLECTIVE AXIS

* SET CYCLIC LONGITUDINAL AXIS (tikku eteen/taakse)

* SET CYCLIC LATERAL AXIS (tikku oikea/vasen)

* TAIL ROTOR AXIS (pedaalit)

Lisäksi löytyy trimmit:

* INCREASE ROTOR LONGITUDINAL TRIM

* DECREASE ROTOR LONGITUDINAL TRIM

* RESET ROTOR TRIM

jne. jne.

Tuosta videosta, vaikka onkin hidastempoinen, saa käsityksen näistä asetuksista.

https://youtu.be/egMcoG5yGsw?t=112

Screenshot-(653).thumb.jpg.050bda6b17b7bccab41e214f068e1106.jpg

 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin näitä molempia ja pienempi helikopteri Guimbal G-2 oli helpompi ohjattava kuin isompi Bell-407.Bell-407:llä kun pääsi korkeammalle niin rupesi vinhasti pyörimään enkä saanut sitä enää hallintaan.Lopputulos oli että maahantörmäystä ei voinut estää.Täytyy kokeilla uudestaan noilla asetuksilla.Mielenkiintoisia koneita kaikenkaikkiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuntuu lentäminen mahdottomalle niin kannattaa vilkaista onko lentomalli mennyt Legacylle ja vaihtaa takaisin Modernille, Zendeskissä lisää infoa

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tihrustellu lähes kaik videot oppiakseni säätämään hulikukkerin ohjaimet, mutta kyllä välillä mennään semmosta vauhtia päin maata, ettei toine tolkkukaan.Mulla on ohjaimena vain tuo Logitechin Extreme 3D Pro tikku

Nuo edellä mainitut viritykset olen tehny ja kokeillu jopa ohjainten herkkyyden säätämistäkin, mutta tuntuu etten onnistu mitenkään. Taidan olla tyhymä::) 

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Pelli
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et ole ainoa Juhani. Minäkin olen katsonut kaikki mahdolliset opasvideot ja laatinut omat viritykset, mutta hulikukkeriksi on vaan helikopterilennot jäänyt. Sama Logitechin Extreme 3D Pro tikku on mullakin. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helikopteria ei lennetä kuten tavallista lentokonetta, pitää vähän harjoitella. Ja erittäin pieniä ohjausliikkeitä. Videoita löytyy varmasti vaikka kuinka paljon, eikä tarvitse olla MSFS video, esim. DCS Huey:lle löytyy hyviä opetusvideoita YouTubesta. Samat periaatteet pätee kaikkiin.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ”vain” sana Logitechin 3D Pro tikun yhteydessä. On varmaan yleisin ja käyttökelpoisin tikku hintaluokassaan. Minulla sama, ja en heti ole vaihtamassa. Polkimet varvasjarruilla toki hyvät olla siinä sivussa. Kiitos vielä suosittelijoille tyytyväinen olen ollut.(CH pro pedals)  Sekä tikku että polkimet hyväksi todettu. Itse aloitin helikopterilla lentoharjoitukset tilavalta lentokentän parkkipaikalta. Varovasti ilmaan, siirtelyä vain muutamia metrejä, eteen, sivuille ja kääntymistä tulosuuntaan tai kääntymistä 180° paikallaan; ja laskeutumisia. Tässä pätee se lentämisen vanha vitsi, lennä matalalla ja hiljaa. Tämän toistoa niin kauan että tuntuma tulee ohjaimiin. Sitten jatketaan reippaampaan vauhtiin ja korkeammalle. Kyllä se siitä. Helpottaa jos pitää nuo monessa opetusvideossakin mainitut assistentit aluksi ”on” asennossa. Sitten ”CYCLIC” ensin pois, ja kun taidot karttuvat niin ”TAIL ROTOR” sitten pois.  Tuo Tatun mainitsema ”vähän harjoitella” ei minulle ole riittänyt. Pitää harjoitella paljon, ja senkin jälkeen vielä paljon. Yhden kerran vain meinas mennä hermot. Piti pitää tauko. Ilman noita assistentin korjauksia meinaa mennä vieläkin hulikukkeriksi, jos vähänkään tarkkaavaisuus herpaantuu. Sopiva sana tuo hulikukkeri on tuolle härvelille. Onko joku paikallinen murresana?

HUOM! Nämä neuvot ovat lähinnä omiani, virtuaaliamatööripilotin kokemuksen kautta esille tuotuja. Jokainen lentäköön tyylillään soveltaen, ja en ota mitään vastuuta virtuaalisista törmäilyistä, nouvojen oikeellisuudesta, laitteiden rikkoutumisista tai hihojen palamisista.:laugh:;)

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Häätyypä kokkeilla...ja murteesta en tiedä...hulikukkeri kuvastaa vain näitä turhautuneita tuntemuksia oppimiskykyni suhteen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helikopperi vaatii tosiaan jonkinlaista ennakointia siitä, mitä kopteri suunnittelee seuraavaksi. Jos lähtee korjaamaan vaikka sivuttaisliikettä siinä vaiheessa, kun kopteri jo liikkuu, on hieman myöhässä. Kaikki ohjainten poikkeutukset realisoituvat kopterin liikkeeseen pienellä viiveellä. Ja usein ohjeusliike on liian suuri, jolloin ajaudutaan helposti ns. PIO-tilanteeseen, eli Pilot Induced Oscillationiin.

 

Kokeilepa seuraavanlaista: Kun olet päässyt leijuntaan, tarkkaile kopterin pieniä kallistumisia, ja reagoi ohjaussauvalla niihin vastakkaissuuntaan heti, ja palauta ohjaussauva heti takaisin keskiasentoon. Älä siis jää odottamaan, että haluamasi liikesuunta aktualisoituu, koska silloin joudut seuraavaksi tekemään korjausliikkeen vastakkaiseen suuntaan, ja PIO on valmis. Ja tosiaan pieniä, nopeita korjauksia jo siinä vaiheessa, kun näet kopterin suunnittelevan jotain kolttosta.

 

Minulla on erillinen kollektiivikahva kopterilla pöristelyä varten. Helpottaa suuresti.

Muokattu: , käyttäjä: Arttu Lahdenperä
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

14 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Helikopteria ei lennetä kuten tavallista lentokonetta, pitää vähän harjoitella. Ja erittäin pieniä ohjausliikkeitä.

Helikopteri  on kyllä aika jännä lennetttävä,vaatii vaan aikamoisen määrän harjottelua niin kuin tuolla aikaisemmin on mainittu, ennen kun sen saa pysymään jotenkuten hallinnassa.Alussa tuntuu vaikeelta kun kopteri heijaa joka suuntaan.Mihinkään majakkalaskeutumiseen ei ole vielä  mitään asiaa tällä lentotaidolla.Kaikki kopteriavustukset vielä päällä.Joysticin olen koittanut säätää niin ettei reagoi niin herkästi liikkeisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli vähän sarkasmia minulta tuo "vähäinen harjoittelu"... on totta, helikopterilla joutuu oikeasti harjoittelemaan. Hyvä joystick, polkimet ja varmaankin hyvä kollektiivikahva mistä Arttu mainitsi, ovat kyllä ihan paikallaan. Tosin silloin puhutaan jo jonkinmoisesta rahallisesta sijoituksesta, mutta kukin tavallaan.

En lähtisi vääntämään joystickiin mitään käyriä simussa. Tämähän saattaa vain vaikeuttaa asiaa, kun tikku ei toimi tasaisesti, vaan vaikuttaa lentämiseen eri tavoin eri kohdissa. Linear olisi siis paras, käytännössä pitäisi olla joystick asetuksissa suora viiva vasemmasta alakulmasta oikeaan yläkulmaan.

Vaikka hammasta purren vaan harjoitusta kehiin, tikkua voi ohjata kahdella sormella, mikä ehkä rentouttaa vähän ohjaamista ja pienetkin korjaukset ovat mahdollisia. Toki jos nyt sitten ei ole polkimia ja käyttään tikun kierto-ominaisuutta tässä, niin ei taida kahdella sormella oikein onnistua... Pointti kuitenkin on, mahdollisimman rennosti, mahdollisimman pieniä liikkeitä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdollisimman pieniä liikkeitä. Sen tulin kanssa huomaamaan miten tärkeetä se on.Polkimet olis kanssa aika olennainen asia kopterin hallittavuuden maksimoimiseksi.Joysticin säätö on kanssa vähän hakusessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vaan mieleen mahtaako MSFS 2020 simun default kopterit olla oikein malinnettuja lento-ominaisuuksien suhteen?Tuntuu vaan ihmeelliseltä että juuri kun sen saa melkein hallintaan,alkaa se heijata sekä sivu-että pystysuunnassa ja sitten se onkin menoa.P3Dv4-aikaan tuli lennettyä välillä Milvitz MD 530 payware kopterilla, niin meno oli huomattavasti jouhevampaa eikä samanlaista heijaamista esiintynyt.Ei kai kopterilla lentäminenkään voi sentään mahdottomalta tuntua?En ole koskaan ollut oikean kopterin kyydissä enkä ehkä menisikään jos oikea kopteri käyttäytyisi samalla tavalla.Pysyisin visusti maanpinnalla.

Ps.Todennäköisesti en vaan osaa säätää ohjaimia oikein.Käytössä Airbussin Thrustmaster Joystic ja kaksiosainen kaasukahva.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Aaltonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuossa jotain outoa on, kun niin vaikea aika-ajoin on hallita. Vertailun vuoksi päivitin H135 projektin Eurokopterin, jolla jo aikoinaan lentelin. Jonkun ihme asennusohjelman nyt olivat siihen tyrkkineet. En sano siitä mitään ilkeää. Mutta helppo oli lentää. Autopilotin kun laittaa niin meno on erittäin vakaata. Ei ole muuta tehtävää kun leikkiä kameroiden kanssa.;D

Tuo autopilotti on tosi helppo käyttää tässä kopterissa. Onkohan oikeassa hekossa samanlainen. Kun autopilotin ottaa matkalennossa pois, niin tuntuu kuin kopteri olisi trimmattu oikeaan matkalentoasentoon. Ei tarvitse paljon tikusta painella vauhtia.

Heko.jpg

Heko1.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo,kyllä tuntuu vaikealta hallita tätä.Pystyisiköhän joystickiä säätää niin ettei tarvitse koko aikaa työtää sitä eteenpäin.Heti kun koittaa palauttaa sen keskiasentoon kopteri kiepsahtaa välittömästi pituusakselinsa myötä taaksepäin.Prepard versiossa Milvitz MD 530 leijui vapaasti kun antoi joysticin olla vapaa-asennossa.Alastulokin sujui pumpulinpehmeästi kun antoi vaan tikun olla vapaa-asennossa ja vähensi kaasua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Joo,kyllä tuntuu vaikealta hallita tätä.Pystyisiköhän joystickiä säätää niin ettei tarvitse koko aikaa työtää sitä eteenpäin.

Vinkkasin tuossa aiemmin, että kannattaa lisätä trimmi joihinkin joystickin nappuloihin, niin ei tarvitse työntää tikkua jännetuppitulehdukseen asti.

* INCREASE ROTOR LONGITUDINAL TRIM

* DECREASE ROTOR LONGITUDINAL TRIM

* RESET ROTOR TRIM

Lisäksi, Airbus tikku on melkein sama, kuin minun TH 16000M. Ei siihen tarvitse tehdä juuri mitään säätöjä, pitää vain harjoitella lentämään. Sen sijaan Collective on toinen juttu, minulla kun on tuo 16000 Throttle myös, niin se toimii nyt Collectivena, en tiedä onko se Airbussin kaasukahva oikein hyvä siihen.

Lisään vielä, että MSFS Bell 407 tuntuu samanlaiselta, kuin XPlanen vastaava laadukas mallinnos ja DCS Huey muistuttaa etäisesti myös tätä sukulaiskonetta, joten en nyt lähtisi sanomaan, että koptereiden mallinnoksessa on jotain ihan älyttömästi pielessä. Varmasti säätöä on vielä, mutta tunnistan samoja piirteitä kuin em. simujen muissa koptereissa.

Lisäksi käytän siis tätä modia:

https://flightsim.to/file/43693/bell-407-improvement-mod

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni oikeassa vispilässä ei juurikaan sovi irrottaa otetta ohjaussauvasta, vaan vatkainta täytyy hellästi paimentaa koko ajan - erityisesti leijunnassa. Voi olla, että tässä on yksi osasyy siihen, että kuski useissa tyypeissä istuu oikealla; vasen kollektiivikäsi olisi vapaampi napsuttelemaan muitakin vipstaakeja. Vaikka ei sillä kätisyydellä aina niin merkitystä ole. Vietnamin sodan vispiläveteraani kertoi muistelmissaan ”Chickenhawk” ensimmäisestä koululennosta, jossa opettaja kohteliaasti pyysi oppilasta huolehtimaan aluksi yhdestä ohjaimesta kerrallaan (ope hoitaisi kaiken muun). Puolen tunnin hikoilun ja heittelehtimisen jälkeen opettaja totesi suopeasti: ”Poika, sinähän olet luonnonlahjakkuus!” Oppilas, joka vielä hytisi heiluttuaan kentän laidasta laitaan, ei uskonut korviaan :lol:

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trimmisäädöt joissakin tikuissa jo valmiina. Minulla esim. Kuvan osoittamalla tavalla. Kannattaa myös kokeilla mitä tapahtuu kun painelee numeronuolinäppäimistä. Kiitos Tatu tuosta improvement-mod linkistä. :thmbup:Tuota en ole huomannut. 

1.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Seppo Kalkas kirjoitti:

 Kiitos Tatu tuosta improvement-mod linkistä. :thmbup:Tuota en ole huomannut.

Ei ole täydellinen, mutta ehkä joitakin asioita paremmin, kuin defaultissa. :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia hyvistä ohjeista.Lataako simu muuten automaattisesti noi helikopteriprofiilit sekä joystickiin että throttle asetuksiin?Mulla ei tule kuin Joystickiin kopteriasetuksia.Toinen asia mikä mietityttää on se,etta mulla ei näy ollenkaan Tatun yhdessä kuvassa näkyvää collective axis palkkia throttle asetuksissa.Pisin aika minkä oon ilmassa ollut on noin 3 min.Sekin ollut aikamoista taiteilemista.Joystickiä pitää kokoajan työntää eteenpäin eikä saa hetkeäkään päästää otetta siitä.Jos koittaa esim.painella jotain painiketta se liikahtaa sen verran että kopteri menettää välittömästi hallittavuuden ja lento loppuu siihen.Mainittakoon vielä että mulla on kaikki avustukset käytössä.Ilman niitä kopterilla ei pääse ilmaan ollenkaan.Ihan kuin tulisi kova tuuli ja heittäisi sen sivuttain.Täytynee jatkaa harjoituksia.Eiköhän se siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Lisäksi, Airbus tikku on melkein sama, kuin minun TH 16000M. Ei siihen tarvitse tehdä juuri mitään säätöjä, pitää vain harjoitella lentämään. Sen sijaan Collective on toinen juttu, minulla kun on tuo 16000 Throttle myös, niin se toimii nyt Collectivena, en tiedä onko se Airbussin kaasukahva oikein hyvä siihen.

 

Kyllä tässä joysticissä toimii kaasun liukusäädin collectivena ihan hyvin.Collective liukusäädin asetusta ei vaan näy Throttle asetuksissa.Kaasua säädän kaksiosaisen kaasusäätimen toisesta kahvasta.Nyt sujuu lentäminen jo paremmin lukuunottamatta pientä heijaamista sivusuunnassa molempiin suuntiin.Pitää korjailla jatkuvasti millin parin liikkeillä.Trimmipainikkeita ei ehdi välissä painaa jollei halua kopterin hallinnan menetystä.Ulkonäkymään jos menee ei pysty ohjaamaan ollenkaan.Helikopterin liikkeet on niin nopeita ettei ehdi reagoida niihin.Joitain säätöjä pitäis varmaan vielä osata tehdä.P3Dv4-Milvitz MD 530 oli siitä mukava lennettävä ettei tarvinnut jatkuvasti säätää sitä.Otti pehmeästi ohjaimien liikkeet vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain mystistä tässä nyt on! Päätin kokeilla noista Markun oireista päätellen, miltä tuntuu lentää Legacy Flight Model päällä. Ei olisi pitänyt. Nyt jonnekin jumi tuo Legacy lentomallinnus päälle, eikä lähde millään pois. Modernille takaisin pari kertaa olen tallentanut, ja tietokonekin käynnistetty uudelleen. Siihen loppui minunkin vakaa helikopterilentäminen.>:(

Eilen illalla tunsin olevani jo vähintään everstin veroinen taistelukopterilentäjä. kaikki tuntui menevän niin tyylipuhtaasti että vaikka kolikon päälle olisin laskeutunut pitkältä matkalennolta. Nyt ei kopteri pysy ilmassa hetkeä pitempää. Kieppuu kuin hullu väkkärä joka suuntaan, vaikka mitä yrittäisi. Olisiko tosiaan mahdollista että Legacy mallinnus jumisi päälle jostain syystä?:hmm:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ihmetellyt tässä jo muutaman päivän sitä että voiko kopterilla lentäminen olla todella noin vaikeaa.Heti tämän uuden päivityksen jälkeen kun lensin ensimmäisen lennon sillä isommalla kopterilla,ei onnistunut.Pienemmällä lento sujui ihan mallikkaasti ilman  ongelmia.Nyt sujuu jotenkin,vaan ei kovin helposti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Hieman googlailin apuja, ja totesin, että tuolla on mahdollisuus näköjään tyriä kuten tein. lentomallinnus ryhmästä huolehdittava ensin kaikki säädöt ensin Realistic 100 tilaan. Varsinkin se Global Preset. Pahinta jos se on jäänyt johonkin FSX tilaan. Sitten voi siirtyä takaisin Modern tilaan tallentamalla muutokset.

Seuraava kaapattu kuvateksti hieman auttoi. Nyt toimii taas, eli siinä lentomallinnuksessa oli väliaikainen vika. Itse aiheutettu kokeilujen kautta. Nuo kannattaa tarkistaa mitä siellä Legacyn alla piilee.

1a.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään