Eero Aitamaa

Koneen tasapaino

3 viestiä aiheessa

Toi Finnair on kyllä tuollainen tiukkapipojen ryöstöfirma, jossa on kaikenlaisia turhia tiukkapiposääntöjä. Emännän kanssa käytiin Pariisissa joskus -90 luvun loppupuolella. Kone oli puoliksi tyhjä ja siellä etuosassa istui ryhmä ranskalaisia miehiä. He tulivat koneen takaosaan tupakalle, koska tupakointi oli sallittua siellä takaosassa. Ei mennyt kauaakaan, kun ryhmä lentoemoja menivät jotain urputtamaan ja ranskalaismiehet poistuivat nopeasti. Ei kai se koneen tasapaino voi järkkyä 6 ihmisen siirtymisestä etuosasta takaosaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti vielä lisätä, että voiko kone joutua lattakierteeseen, jos painoa on enemmän takana kuin edessä? Ainakin lattakierrettä pyritään oikaisemaan sillä, että painoa siirretään takaa eteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tasapaino voi teoreettisesti järkkyä jo noinkin pienestä muutoksesta, jos kone on kuormattu painopisteen takarajalle. Ennen lattakierrettä koneen pitää sakata. Sen jälkeen kone voi mennä lattakierteeseen. Lattakierteestä pääsee pois myös moottorin työntövoimalla. Potkurikoneessa toimii kaiketi melko hyvin, mutta suihkumoottorit voivat sakata tuollaisessa epänormaalissa lentotilassa, joten niistä ei välttämättä ole apua.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään