Jari Allan Lappalainen

Käynnistystekniikkaa

31 viestiä aiheessa

Tervehdys

Kuva on vuodelta 1936 ja kone AE-52. Ja sitten kysymys: Pystyykö tästä kuvasta sanomaan mille alustalle käynnistyssydeemi on rakennettu?

Jari

käynnistystä.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

17 tuntia sitten, Jari Allan Lappalainen kirjoitti:

Tervehdys

Kuva on vuodelta 1936 ja kone AE-52. Ja sitten kysymys: Pystyykö tästä kuvasta sanomaan mille alustalle käynnistyssydeemi on rakennettu?

Jari

 

Tuo ei ole AE-52, vaan se on Hispano-Aero, jotka numeroitiin tunnuksin AE-41-48. Sen sijaan Jupiter-Aerot olivat AEj-49-64. Katson löydänkö käynnistysautosta tietoa.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla Ford...ohessa AERO-lehden juttu heinäkuun numerossa 1930. Lähde: digikansalliskirjasto.

Jukka

10.jpg

11.jpg

12.jpg

10 – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut laitteelle myös nimityksen "Startti-Hoppa" eli Hoppa = T-Ford. Jukan postaaman Aerolehden kuvan Laite on ilmiselvä T-Ford.

Tässä vastaava englantilaisten viritelmä aiheesta. 

1920 Ford T Hucks starter.1.JPG

1920 Ford T Hucks starter.3.JPG

Shuttleworth Collection 2015 

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, Startti-Hoppia näytettiin käytetyn myös koneiden hinauksiin. Aero- lehden kuvassakin näkyy vetoaisa "kuljetusasenossa" 

Markku

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finna.fi:ssä löytyy Suomen Ilmailumuseon kokoelmista Raoul Harju-Jeantyn albumikuvista nämä kaksi mainiota kuvaa. Vuosiluku 1941-42., eli "Startti-Ford/Hoppa" on ollut käytössä melko kauan.

"Sotasaaliiksi saadun Polikarpov I-16 UTI -harjoitushävittäjän (UT-1) moottori starttaa käynnistysauton avustamana."

"Polikarpov I-16 UTI -hävittäjäkoulukoneen käynnistys

-. -, valokuvaaja 1941–1942

Sotasaaliiksi saadun Polikarpov I-16 UTI -harjoitushävittäjän (UT-1) potkurinakseliin kytketään käynnistysauton vetoakselia. Tuntemattomat henkilöt."

Jukka

M016-13697.jpg

M016-13676 (1).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SA-kuvista (n:o 92568) taas löytyy I-16:ta lentokonetehtaalla käynnistelevä sotasaalis GAZ-AAA.92568.thumb.jpg.3113a7b43d744a6c7d07398bbac666bb.jpg

Markku

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienen netissä vietetyn poikkitieteellisen tutkiskelun jälkeen näyttäs, että aimakin Jarin ja Jukan viimesimmissä kuvissa alustana onkin Ford TT, elin T-Hopan pitemmällä ja tukevammalla alustalla varustettu "hyötyajoneuvomalli". Niitä myytiin "kuluttajille" pelkkänä alustana:

 https://www.samodelt.com/ford-model-tt-truck.php

Markku

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä värittämäni kuva samasta aiheesta. Auto on T-mallin Ford. Kuvien päiväykset 29.8.1932 sekä 3.3.1930 Kauhavalla. Ilmavoimien kuva-arkisto/Suomen Ilmavoimamuseo.

 

AERO-KONE, KÄYNNISTYS-1080.jpg

300303 1131   KAUHAVA, AERO, KÄYNNISTYS.jpg

320829 0820   KAUHAVA, AERO-KONE, KÄYNNISTYS.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Antti Lappalainen
virhe
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on vanha albumista otettu valokuva I-16. Onko sama starttivehje?

20220726_191630.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

Tässä värittämäni kuva samasta aiheesta. Auto on A-mallin Ford. Kuvien päiväykset 29.8.1932 sekä 3.3.1930 Kauhavalla. Ilmavoimien kuva-arkisto/Suomen Ilmavoimamuseo.

320829 0820   KAUHAVA, AERO-KONE, KÄYNNISTYS.jpg

Kiitos tästä kuvasta ja hienosta värityksestä, kuva loytyy myös Mikko Uolan kirjasta "Suomen ilmavoimat 1918-1939" , pienenä js epäterävänän. Kyllä tuo on T-Ford (TT). A-Fordissa oli jo pitkittäiset lehtijouset ja vähän erilainen syyläri jne.

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ops. pitääpä heti korjata pieni lapsus: Kyllä A-Hopassakin oli lehtijouset poikittain mutta rakenne erilainen kun T-mallissa.

Markku

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa aiemmin mainittiin Eclipsen startterit, joita käytettiin myös alkupään B-17 pommareissa. Myöhemmissä starttimosa vaihtui ”direct cranking” -tyyppiseksi, joissa huimapyörän pyörittämissä jatkettiin vielä kun alettiin kieputtaa moottoria. Muistaako kukaan kyseisen startterin mallinimeä? Oli mielestäni kaksiosainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
58 minuuttia sitten, Juha Lampi kirjoitti:

Tuossa aiemmin mainittiin Eclipsen startterit, joita käytettiin myös alkupään B-17 pommareissa. Myöhemmissä starttimosa vaihtui ”direct cranking” -tyyppiseksi, joissa huimapyörän pyörittämissä jatkettiin vielä kun alettiin kieputtaa moottoria. Muistaako kukaan kyseisen startterin mallinimeä? Oli mielestäni kaksiosainen.

Netin syövereistä tuota Hucks Starter-asiaa penkoessa, tuli tämmönen sivu vastaan:

https://www.enginehistory.org/accessories.shtml

Löytyskö tuolta vastaus...

Markku

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Juha Lampi kirjoitti:

Tuossa aiemmin mainittiin Eclipsen startterit, joita käytettiin myös alkupään B-17 pommareissa. Myöhemmissä starttimosa vaihtui ”direct cranking” -tyyppiseksi, joissa huimapyörän pyörittämissä jatkettiin vielä kun alettiin kieputtaa moottoria. Muistaako kukaan kyseisen startterin mallinimeä? Oli mielestäni kaksiosainen.

Jack and Heintz

 

b17 startti.JPG

b17 startti2.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Siivet n:5/1971 s.20 kuva Kauhavalta, ei starttihopasta vaan Letukasta. Näyttäs olevan Chevrolet vm. 1931 (1930?). Kuvassa Letukka hinaa Smolikkia ja lava täynnä väkeä joten starttimekanismi ei näy.

Ei maailmallakaan kaikki olleet Hoppia, jenkeissä on tallessa ainakin Ford BB-kuorma-autoon tehty käynnistin.

http://aerospaceengines.blogspot.com/2014/04/puesta-en-marcha-manual-con-mecanismos.html

Tuossa blokissa pari muuta värkkiä. Kaikissa näyttää olevan käynnistintanko pitkittäin varmaan syystä siitä, että ketjun hammaspyörä on helppo ympätä kartaaniin. Mutta miksiköhän noissa kotimaisissa starttihopissa tanko on poikittain?. Hoppaanhan on pitänyt värkätä jonkunlainen kulmavaihde/voiman ulosotto....

Markku

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo muisti pelaa pätkittäin: Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 3/1995. Mannisen Pentin juttu: "AS-2 Ilmavoimien käynnistysauto"  eli 2-sivuinen artikkeli AS-1 ja As-2 (GAZ-AA) sotasaaliskäynnistysautoista kuvineen ja piirroksineen.  AS-1 oli simppelinpi vuosina 1932-35 valmitettu viritelmä ja AS-2 v.1936 eteenpäin tuotettu malli jolla pystyi käynnistämään isompiakin lekoja mm.TB-3. Postaamassani SA-kuvassa on AS-2. SIL:n artikkelissa on valokuva ja piirros Lentokonetehtaan kaksiakselIisesta GAZ-AA/ AS-2:a. . Artikkelissa on myös valokuva LeLa30:n AS-1 Römpötissä  v.1943.

 https://drive.google.com/file/d/1omZpOKhTtrrAi6lZ04slG2m9zNGEtQOb/view?usp=drivesdk

Markku

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Markku Kanninen kirjoitti:

Hoppaanhan on pitänyt värkätä jonkunlainen kulmavaihde/voiman ulosotto....

 

Foortilla oli saatavana valmis voiman ulosottovaihde. http://www.mtfca.com/discus/messages/179374/245467.html?1320596016

Joka tapauksessa ulosotto tuon keksinnön jouhean toiminnan kannalta piti olla. Jos ketjupyörä olisi kiinni kardaanissa, pitäisi koneen käynnistyksen ajaksi auton takapyörät nostaa ilmaan, koska ne pyörivät siinä samalla. ;)

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Joka tapauksessa ulosotto tuon keksinnön jouhean toiminnan kannalta piti olla. Jos ketjupyörä olisi kiinni kardaanissa, pitäisi koneen käynnistyksen ajaksi auton takapyörät nostaa ilmaan, koska ne pyörivät siinä samalla. ;)

Tuossa englantilaisten Hopassa tuo oli toteutettu hyvin yksinkertsisella innovaatiolla:

https://simanaitissays.files.wordpress.com/2021/11/tt.jpg

Markku

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katoppas...aina sitä oppii uutta näistä vanhoista vehkeistä. Noinhan se sydeemi toimii kartaaniin istutettuna...sekä ropelin pyöritys, että ajaminen.

Kiitos havainnollisesta kuvasta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään