Sami Puro

Pienkoneonnettomuus Jyväskylässä

43 viestiä aiheessa

Ultra siellä FR24:n mukaan lenteli edestakaisin kentän ympäristössä ja näytti lopettavan E75:n varteen juuri tuohon aikaan. En viitsi tunnusta tänne laittaa. Oli kyllä kaksipaikkainen kone.

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightradarin historiasta löytyy aikaan ja paikkaan sopiva lento. 

Muokattu: , käyttäjä: Henri Laitinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tästä surullisesta tapauksesta koituu meille muille tärkeää tietoa, miten ehkäistä samaa tapahtumasta :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minuuttia sitten, Henri Laitinen kirjoitti:

Flightradarin historiasta löytyy aikaan ja paikkaan sopiva lento. 

U692? Lehdistön tietoon yksipaikkaisuudesta sopisi taas XMA paremmin. Varsin surullinen homma joka tapauksessa. Ilmeisesti etäkokous viime kuussa jäi viimeiseksi kohtaamiseksi Juhan kanssa omalta osaltani. Osanottoni läheisille.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

U692? Lehdistön tietoon yksipaikkaisuudesta sopisi taas XMA paremmin.

Facebookin puolella kovasti vakuuteltiin ettei ollut U692.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

U692? Lehdistön tietoon yksipaikkaisuudesta sopisi taas XMA paremmin.

Kone oli Silvennoisten veljesten yhdessä omistama punainen Sonerai experimental.  Rekisteritunnusta en tiedä, eikä se ole aivan päällimmäinen murheen aiheeni juuri nyt.  Osanottoni omaisille ja työtovereille suuressa surussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Juha Lampi kirjoitti:

Toivottavasti tästä surullisesta tapauksesta koituu meille muille tärkeää tietoa, miten ehkäistä samaa tapahtumasta :(

Onnettomuustutkinta ainakin on aloittanut alustavan tutkinnan.

https://twitter.com/OTKES_SIAF

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Onnettomuustutkinta ainakin on aloittanut alustavan tutkinnan.

https://twitter.com/OTKES_SIAF

 

Onnellisuustutkimuskeskus tutkii ultrakevytturmaa. Käsittääkseni OH-XMA ei ollut ultrakevyt.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Simonen
kirjoitusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuustutkinta jätti tutkimatta edellisen 28.7.2019 tapahtuneen Sonerai turman jossa ohjaaja kuoli koska kone oli experimental. Tuskimpa tekee tutkintaa tällekkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Ari Simonen kirjoitti:

Onnellisuustutkimuskeskus tutkii ultrakevytturmaa. Käsittääkseni OH-XPA ei ollut ultrakevyt.

XMA, ei XPA.

Otkesin tiedotus on samaa p*skaa kuin aina ennenkin, viranomaisella on virantoimituksessa hirveä kiire julkaista huhuja ja arveluita sen sijaan, että pysyttäisiin tosiasiatiedossa. Olen ehkä hieman yllättynyt, että sama touhu jatkuu, vaikka VP Nurmi siirtyi pois ko. organisaation palveluksesta, mutta ehkä Nurmen tiedotustapa on omaksuttu Otkesilla laajemminkin.

Otkesin uskottavuus ei tuosta virheestä kuitenkaan mielestäni kärsinyt, koska ei sitä ollut ennenkään. Minä en ainakaan luota Onnettomuustutkintakeskukseen millään tavalla, se puhuu aivan puuta heinää ja tekee tutkimuksissa valkoisesta mustaa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Tämän uutisen mukaan tutkinta on aloitettu.

https://yle.fi/uutiset/3-12409136

Jos halutaan tehdä tyyppihyväksytty kone, mutta niitä pitää olla useiden koneiden sarja, ja se koko konetyyppi hyväksytään. Experimental-koneessa ei ole muuta eroa kuin se, että on tehty vain yksi kone, jonka on tehnyt tietty henkilö, sanoo Keski-Suomen Ilmailijoiden varapuheenjohtaja Jouko Nuora.

Otkesin Kotirannan mukaan experimental-koneet eivät lähtökohtaisesti ole tyyppihyväksyttyjä koneita vaarallisempia, sillä ilmailu on hyvin tarkkaan säädeltyä. Myös omatekoiset koneet rakennusvalvotaan ja katsastetaan.

 

Mitähän tähän nyt sanoisi. Ehkä sen, että jonkin verran experimentaleiden kanssa touhunneena olen eri mieltä. Minulle ei ole niillä lennettyjen satojen lentotuntien aikana tullut mieleenkään, että ne olisivat turvallisempia.

Experimentalin lentokelpoisuusvaatimukset ja lento-ominaisuuksien tosittamisvaatimukset ovat kiistattomasti vähäisemmät, kuin tyyppihyväksytyn. On mielestäni aivan uskomatonta, että tuollaisia lausuntoja annetaan, vaikkei se nyt ehkä olekaan jutun pääpointti. Yksittäinen experimental voi tietysti olla turvallisempi kuin yksittäinen tyyppihyväksytty, mutta jos yhteisössä ajatellaan ettei muuta olennaista eroa ole kuin valmistetun sarjan laajuus, niin koko turvallisuusajattelun lähtökohta on jo täysin virheellinen.

Toisena kommentoi sitten virkamies virkavastuulla: Kotirannan mukaan ”tarkan säätelyn” takia experimentalit eivät ole tyyppihyväksyttyjä vaarallisempia. Yrittääkö Kotiranta siis tosissaan väittää, että tyyppihyväksytyt eivät ole experimentaleita turvallisempia? Olisi siis yhtä suuri riski kuljettaa matkustajia experimentalilla kuin tyyppihyväksytyllä? Miksi sitten riskiperusteinen sääntely ei salli experimentalien käyttöä kaupallisessa ilmakuljetuksessa tai edes suuressa osaa lentokoulutusta? Täysin amatöörimäistä ja valheellista kommenttia siivittää vielä kivasti ajattelu, jossa konetyyppiin liittyvät riskit ikään kuin konkretisoituisivat vain sen valmistamisen tai rakentamisen yhteydessä, eikä tyyppihyväksynnän haltijalla ja tämän tuottamalla ajantasaisella materiaalilla, mukaanlukien huoltovaatimukset ja -ohjeet ole mitään turvallisuusarvoa.

Mistä ihmeestä tämä johtava tutkija on Otkesiin oikein kaivettu?

 

Selvyyden vuoksi sanottakoon, että lennän itse tietyillä experimentaleillakin myös jatkossa, koska olen hyväksynyt sen niihin liittyvän alemman turvallisuustason. Jos tosiasioiden tunnustamisen sijaan pitää lähteä valehtelemaan turvallisuudesta harrastajana itselleen tai virkamiehenä yleisölle, kannattaa harkita, onko oikeassa paikassa harrastamassa tai töissä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään