Seppo Kohonen

Savua Finnairin koneessa

7 viestiä aiheessa

49 minuuttia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Finnairin lento AY141 Thaimaan Bangkokiin joutui kääntymään takaisin Helsinki-Vantaan lentoasemalle savun takia keskiviikkoiltana.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/189aa513-d2c6-4f75-be56-a947a4b51d93

Mikähän siellä mahtoi savun aiheuttaa?

Pelkkää arvelua, mutta todennäköisesti paineistus/ilmastointijärjestelmään on joutunut jäänpoistonestettä pesun yhteydessä. Vuodatusilma on varsin kuumaa kun se moottorilta tulee, joten savun/höyrynmuodostus ei vaadi ihmeitä.

http://lentoposti.fi/uutiset/finnairin_bangkokin_lento_ay141_palasi_pian_lentoonl_hd_n_j_lkeen_takaisin_helsinki_vantaalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas jännää huomata tämä journalistien ajatuslogiikka. Eihän tuossa artikkelissa sinänsä mitään väärää ole, mutta asiaa jonkin verran ymmärtävänä sitä toivoisi hieman erilaista lähestymiskulmaa. Sanojen "paniikki", "itkeminen" ja vauva" yhdistäminen otsikkoon on klikkausten kannalta varmasti hyvä, kun huomion lisäämiseksi vielä on valokuvakin todisteena. Mutta onko tällainen paniikin lietsominen sitten juuri sitä laadukasta journalistiikkaa, mitä he itse korostavat pitävän tavoitteenaan? Suosittelen lämpimästi nykyjournalisteille samaa vanhaa entisaikojen journalistien tapaa, että ennen kirjoittamista soittaisi jollekin tutulle todelliselle asiantuntijalle.

Tuskin asiasisältö ja uutisarvo olisi kärsinyt, vaikka näkökulma olisi ollut hieman positiivisempi. Olisi esimerkiksi kerrottu, että ylivoimaisesti suurin syyllinen näihin "savunmuodostuksiin" on juurikin Tatun mainitsema syy, että glykoolia on jostain syystä mennyt paineistus / ilmastointijärjestelmään. Eihän näin tarvitsisi käydä, mutta kun tekniikan kanssa pelataan, niin mikään ei ole idioottivarmaa. Toiseksi olisi voitu kertoa, että savutapauksissa aina tullaan kokolailla hätäisesti ensimmäiselle kelvolliselle laskupaikalle, varsinkaan jos savun alkuperää ei tiedetä (tiedossa olevista savun lähteistä esimerkiksi joskus esim. keittiön uuni voi rikkoontua, jolloin sisällä olevat ruoka-annokset palavat pohjaan ja savua tulee kohtuullisen paljon, mutta varsinaista vaaraa ei yleensä ole). Lähtökohtaisesti näiden savuasioiden kanssa ei leikitä, siitä on historiassa riittävästi huonoja esimerkkejä. Artikkelissa oltaisi voitu myös tuoda esille henkilökunnan esimerkillinen toiminta. Kone tuotiin alas samantien ja melkoisella varmuudella ylipainoisena (en tunne A350:n painoja enkä lennon tankkausta) juuri matkustajaturvallisuuden takia. Oli syy savun muodostumiseen sitten mikä tahansa, tämän paremmin tuskin olisi voitu toimia.   

Seppo 

Ps. Tarkoitan korostetusti Iltalehden artikkelia

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kolehmainen
sekaannuksen välttäminen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhaa anekaupan mottoa vapaasti muokaten: Kun klikki pilveen vilahtaa, niin kolikko mainostajan kirstuun kilahtaa.

-p

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AVHeraldin tietojen mukaan matkustajille oli etukäteen kerrottu, että ilmanvaihdosta voi tulla hieman höyryä. <spekulaatio>Ehkä jo ennen lähtöä oli tiedetty, että nestettä on voinut päätyä väärään paikkaan?</spekulaatio>

"Passengers reported they had been advised there might be some steam off the air conditioning system, however, after departure they smelt smoke first and saw intensifying smoke, while smoke detectors went off around the aircraft."

http://avherald.com/h?article=4f2b44d6&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko kalliiksi tuli tuo ruiskutus. Koronasta huolimatta varakonetta ja/tai varamiehistöä ei ollut saatavilla, tai ei ainakaan päätetty käyttää..

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään