hannu häkkinen

hakaristin suunta??

11 viestiä aiheessa

Olen aina olettanut, että hakaristin sakarat pitää piirtää myötäpäivään, ja jos valokuvassa on toisinpäin, kyseessä on peilikuva tai negatiivi tms. Piirroksessa taas virhe.

Mutta lueskelen juuri mielenkiintoista "Harmon lentäjät" kirjaa, jossa on parikin kuvaa Keisarin sirkuksesta (esim. sivu 84) - ja noissa koneissa on (samassa koneessa) molemmin päin maalattuja hakaristejä. Ei siis voi olla negatiivi. Onko siis joskus ollut käytäntönä maalata miten sattuu vai onko tuo joku silmänkääntötemppu?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmiset kun tekee asioita, niin aina ei mene ihan kuten Strömsössä. Ohjeistus oli kyllä annettu jo vuonna 1918.

hakaristi.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisesti löytyi kolme konetta, hakaristi "väärinpäin".

Omasta arkistosta D.F.W. C.V 2A351.

Utin koneet siipi maassa kirjasta sivut 125 ja 133.

Courdou-Leseurre 8F2 ja 8F22 koneet

Näitä on varmaan enemmänkin?

 

FullSizeRender - 2022-01-30T174027.631.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisätty liite

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erityisesti vanhat valokuvat on joskus tehty pintavedoksina suoraan negatiivista, jolloin saatu valokuvakin on peilikuva, jos negatiivi on sattunut menemään pimiössä väärin päin. Erityisesti näin on tehty isoja lasinegatiiveja ottaneiden laatikkokameroiden aikana. En tiedä onko tässä kyse sellaisesta, mutta hyvä pitää mielessä.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
Peilikuva syntyy helposti, muttei välttämättä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä huomio Matilta!

Mutta ainakin mun kuvaa D.F.W C.V suurentamalla saa esiin tunnuksen 2A351.

Teksti oikeinpäin, hakaristi "väärinpäin".

Liitteenä kuvakauppaus kirjasta "Utin koneet siipi maassa". s.125

Gourdou-Leseurre 8F22, hakaristit molemminpäin..

FullSizeRender - 2022-01-30T194110.869.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Erityisesti vanhat valokuvat on joskus tehty pintavedoksina suoraan negatiivista, jolloin saatu valokuvakin on peilikuva. Erityisesti näin on tehty isoja lasinegatiiveja ottaneiden laatikkokameroiden aikana. En tiedä onko tässä kyse sellaisesta, mutta hyvä pitää mielessä.

Ei pinnakkainen ole peilikuva, kunhan filmi/lasi on oikein päin, emulsio alaspäin. Suurennuskone tosin kääntää kuvan ylösalaisin, mutta ei peilikuvaksi.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 minutes ago, Seppo Koivisto said:

Ei pinnakkainen ole peilikuva, kunhan filmi/lasi on oikein päin, emulsio alaspäin. Suurennuskone tosin kääntää kuvan ylösalaisin, mutta ei peilikuvaksi.

Taidatpa olla oikeassa, kamera (tai suurennuskone) taitavatkin tosiaan tehdä pistepeilauksen, ei normipeilausta :-[ Mutta joo, laittamalla se negatiivi pinnakkaisvedoksessa (tai suurennoskoneessakin sen puoleen?) väärin päin saadaan se peilikuva kumminkin.. kiitos pelastuksesta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Teksti oikeinpäin, hakaristi "väärinpäin".

Liitteenä kuvakauppaus kirjasta "Utin koneet siipi maassa". s.125

Gourdou-Leseurre 8F22, hakaristit molemminpäin..

FullSizeRender - 2022-01-30T194110.869.jpg

Kaipa hakaristien väärinpäin maalaamiselle on ollut Ilma(ilu)voimien johdon lupa. Tuskin omin päin olisi Ilmailutelakka Santahaminassa maalannut Gourdou-Leseurre (G-L) -sirkuskoneita tuon näköiseksi ml. hakaristit. Ilmailutelakka hinnoitteli ja eritteli hyvin tarkasti koneiden eri kunnostustyöt. Kuvan innoittamana laitoin tähän hintaerittelyn.

Hinnasto (14.6.1927) voimassa toistaiseksi G-L:n verhous- ja maalaustöistä: Verhouskankaan ompeleminen (Smk). Runko: 65:-, taso: á 50:-, siiveke: á 4:-, pyörä: á 10:-, peräsimet ja vakaajat: yht. 20:-. Verhoilu ja ensimmäinen cellonoiminen (= kankaan kiristäminen nitroselluloosa lakalla). Runko: 80:-, tasot: 550:-, siiveke: 15:-, peräsimet ja vakaajat: yht. 180:-.

G-L:n maalaustyöt. Runkorakenteen maalaus ja lakkaus: 100:-. Rungon verhouskankaan ja laskutelineen maalaus: 85:-. Tason ja siivekkeiden maalaus, lentomerkit ja numerot: 160:-. Peräsimen ja vakaajien maalaus, laivuemerkki peräsimeen: 30:-. Pyörien maalaus: á 5:-. Salkoputkien pohjalakkaus ja korvakkeiden maalaus: 24:-. Salkojen maalaus: 60:-. Laivuemerkki runkoon ja peräsimiin: 50:-. Numerot tasoon: 20:-. Lentomerkki erikseen: 25:-. Vakaajan ja peräsimien putkien pohjamaalaus ja korvakkeiden maalaus: 40:-. Rungon verhokankaan, nokkapeltien ja laskutelineen lakkaus: 45:-. Tason ja siivekkeiden lakkaus: 30:-. Peräsimien ja vakaajien lakkaus: 10:-. Pyörien lakkaus: á 4:-. Kaikki yhteensä: Smk. 598:-. (Yhteenlaskettuun summaan ei sisältynyt laivuemerkit, numerot tasoon ja lentomerkki erikseen, yht. 95:-). Hispano-Suiza -moottorin maalaustyöt. Maalaus yhteen kertaan: 30:-, ja kahteen kertaan: 50:-.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelin jossain nähneeni tuoreemmankin tapauksen tuosta hakaristin toisinpäin maalaamisesta. Nyt se tuli sattumalta vastaan kirjoja selatessa muitten jutskien tiimoilta. CUw-556:n siipitunnukset olivat "nurinpäin". Kuvat mm. SIH 5, s.54-55 ja Stenman & Holda Hävittäjät II s.50.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Lisätty sivunumero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään