Esa Sairio

Windows jumittaa

33 viestiä aiheessa

Miten saan säädettyä Widows 10:n niin, ettei se töki väliilä?

Joskus kun avaan tietokoneen, ei mikään toimi kun olen päässyt Windowsin työpöydälle saakka. Joskus taas kaikki ensin toimii ja kun esim. yritän avata vaikkapa FS2020:tä, niin ei tapahdu mitään.

Kun painan control-alt-del ja odottelen puolisen minuuttia, tulee sinisellä pohjalla teksti "Valmistellaan suojausasetuksia". Sitten muuta tekstiä ja kun kuitaan ne hiirellä "valmiksi", sininen ruutu häviää ja töpöytä on normaalisti käytössä. Olen yrittänyt googlata apua mutten ole löytänyt. Ongelma kuitenkin taitaa olla aika yleinen. Kaikki normaalit päivitykset on asennettu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
43 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Elisa Turvapaketti hoitaa virustorjunnankin.

Potentiaalinen vaihtoehto ongelmaasi. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin juuri eräässä ohjeessa löytämään vinkkiä: Otin ruksin pois Wndowsin Asetuksista kohdassa "tietokoneen nopea käynnistys". Oletuksena tuossa on ollut ruksi.

12 Ways to fix Windows 10 stuck at preparing security options

• Disconnect your USB devices
  • Remove SmartPass
  • Remove your fingerprint reader software
  • Run System Restore
  • Remove recently installed updates
  • Disable Fast Startup feature
  • Perform Automatic/Startup Repair
  • Use Command Prompt
  • Disable Credential Manager service
  • Restart Windows Update service
  • Delete the Ngc directory
  • Reset Windows 10

Sitten käynnistin tietokoneen uudelleen ja kuten vinkissä kerrottiin, käynnistys kesti hieman, ehkä puolisen minuuttia kauemmin kuin ennen (siis ruksilla). Tarkkailen nyt konetta käytettäessä, tuleeko taas jämähdyksiä. Ellei tule, on tuo nopean käynnistyksen esto toimiva lääke.

Voi syynä olla Tatun mainitsema Elisan turvapaketti. Katson nyt miten tilanne kehittyy.

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin juuri eräässä ohjeessa - ihan suomeksi - löytämään vinkkiä: Otin ruksin pois Wndowsin Asetuksista kohdassa "tietokoneen nopea käynnistys". Oletuksena tuossa on ollut ruksi.

Sitten käynnistin tietokoneen uudelleen ja kuten vinkissä kerrottiin, käynnistys kesti hieman, ehkä puolisen minuuttia kauemmin kuin ennen (siis ruksilla). Tarkkailen nyt konetta käytettäessä, tuleeko taas jämähdyksiä. Ellei tule, on tuo nopean käynnistyksen esto toimiva lääke.

Voi syynä olla Tatun mainitsema Elisan turvapaketti. Katson nyt miten tilanne kehittyy.

19.12.2021 at 18.23, Esa Sairio kirjoitti:

Kokeilin juuri eräässä ohjeessa löytämään vinkkiä: Otin ruksin pois Wndowsin Asetuksista kohdassa "tietokoneen nopea käynnistys". Oletuksena tuossa on ollut ruksi.

12 Ways to fix Windows 10 stuck at preparing security options

• Disconnect your USB devices
  • Remove SmartPass
  • Remove your fingerprint reader software
  • Run System Restore
  • Remove recently installed updates
  • Disable Fast Startup feature
  • Perform Automatic/Startup Repair
  • Use Command Prompt
  • Disable Credential Manager service
  • Restart Windows Update service
  • Delete the Ngc directory
  • Reset Windows 10

Aina vaan Windows 10 pottuilee. Usein kun käynnistän tietokoneen, työpöydällä ei pääse liikkumaan minnekään hiiren osoittimella. Pitää joko odottaa kauan tai painaa ctrl+alt+del ja odottaa hetkinen, jonka jälkeen koko työpöydän täyttää sinipohkainen ruutu. Sen keskellä on seuraavat tekstit:

Lukitse

Vaihda käyttäjää

Kirjaudu ulos

Tehtävienhallinta

Sitten noiden alapuolella on kenttä, jossa lukee "Peruuta". Kun painan peruutusta hiiren osoittimella, alkaa tietokone toimia normaalisti, työpöytä avautuu ja ikonit ym. toimivat.

Tämä ongelma toistuu aika usein kesken työskentelyn tai silloin kun olen sammuttanut simun ja käynnistäisin simun uudelleen. Ja muissakin tilanteissa jämähtää yht äkkiä.

Mitä oikein pitää tehdä ongelman ratkaisemiseksi? Tietokoneeni ei ilmoituksensa mukaan "riitä" sillekään, että vaihtaisin Windows 11:ta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos laite on solmussa, niin ei siihen oikein kikka-kolmoset auta ja ainoa mieleen tuleva "lääke" on käyttöjärjestelmän uudelleen asennus. Saanet lähipiiristäsi apua jos omat voimat tai taidot eivät riitä asian eteenpäin viemiseksi.

Kun näitä laitteita yrittää kikoilla parantaa uskoen kaikenmaailman nikseihin, niin lopputulos on kaikkea muuta kuin toivottua. Ei kannata ronkkia jos ei ole tietoa - näin se vaan menee...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tehtävinhallinnassa kohta "Prosessit" kertoo mikä koneesi tehoja syö ja jumittaa.

EDIT: ja onko siinä koneessa riittävästi muistia? Se voi loppua kesken ja jumittaa koneen.

Muokattu: , käyttäjä: Jarmo Kohtanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jarmo Kohtanen kirjoitti:

Tehtävinhallinnassa kohta "Prosessit" kertoo mikä koneesi tehoja syö ja jumittaa.

EDIT: ja onko siinä koneessa riittävästi muistia? Se voi loppua kesken ja jumittaa koneen.

Muistia 32 GB,

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Muistia 32 GB,

Sen kyllä luulisi riittävän kun FS2020 minimivaatimus on 8 GB

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on toi Elisan turvapaketti asennettuna. Olen säätänyt sen tarkastukset ja vahtimiset niin, että se ohittaa itse simun ja lisäkekansiot. Käyttöjärjestelmä Win 11 toimii verraten hyvin kokonaisuudessaan...ainoa pullonkaula onpi tuo vanhentunut näytönohjain,

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Pelli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No en minäkään ole varma, että kaikki selviää Elisan turvapaketin poistolla, mutta nuo ovat viheliäisiä paketteja sekä rahastusta.

Kannattaa myös avata Task manager, mikä lie suomeksi, prosessien hallinta? Ja tarkistaa sieltä Startup eli käynnistys asetukset. Sieltä kaikki turha pois.

Kuten kuvasta näkyy, mulla on Adobe jutut päällä ja muutama muu, Xbox App servicestä lähtien pois päältä.

Screenshot-(151).jpg.0e713d5726f37580d24b4ce7439f6690.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Joko Esa poistit sen Elisan turvapaketin?

Eihän tuota uskalla poistaa. Miten käy tietoturvan? Tuo paketti on meillä tietokoneen liksäksi kahdessa eri kännykässäkin.

Toisaalta kannattaa huomata että Elisan turvapaketti on ollut meillä jo kauan ennen kuin Windowsin takkuiluongelmat alkoivat. 

Turhat käynnistyssovellukset on mielestäni poistettuna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Eihän tuota uskalla poistaa. Miten käy tietoturvan? Tuo paketti on meillä tietokoneen liksäksi kahdessa eri kännykässäkin.

Tämä on se rahastuskohta, ehkei mennä siihen sen enempää kuin että, kun ei klikkaile mihin sattuu, niin pärjää ihan hyvin näiden laitteiden mukana tulevilla ohjelmilla.

Yleensä Windowsin takkuilun aiheuttaa jokin ohjelma, joka sotkee asetuksia, väärä/huono ajuri jollekin laitteelle, pettämässä oleva muisti/kovalevy... eli paha sanoa.

Mitä ajureita päivität itse?

Oletko asentanut mitään ohjelmia, joiden pitäisi parantaa koneen suorituskykyä?

Onko Windows päivitetty koko ajan uusimpaan? (En tarkoita että pitäisi päivittää Win11)

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päivitän ainoastaan näytönohjaimen ajurit itse (GeForce RTX2080S).

Suorituskykyä parantavia ohjelmia ei ole. Aikoinaan koitimme ylikellotusta, mutta kun hankin FS2020-simun, luovuttiin ylikellotuksesta, koska ehkäisi koko simun käynnistymistä. Tästä kirjoitinkin täällä.

Windows on päivitetykoko ajan. Siis uusimmat päivitykset on kaikki asennettu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näytönohjaimen ajurit pitäisi ainakin joskus asentaa siten, että poistaa totaalisesti kaiken "vanhan" alta pois. En viitsi alkaa nyt sitä neuvomaan tässä, koska siinä on muutama askel, mutta jos haluat, niin voit googlailla tätä. Ja YouTubessa on ohjeita, tässä muutama päivä sitten tuli yksi.

https://youtu.be/D74K-4Bz-kw

Voisit kuitenkin näin alkuun tarkistaa kovalevyt. Eli hiiren oikea klikkaus kovalevy-kuvakkeen päällä, Properties (asetukset) ja sieltä etsit tuon Tools (työkalut) kohdan ja Error checking -> Check.

Screenshot-(152).jpg.90856ccd966dee1bdd399d8c51eeda2c.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos oheesta Tatu. Tarkistin kaikki kolme levyä. Ei virheitä.

Asennan myöhemmin uusimman näyttiksen ajurin siten, että poistan kaiken vanhan ensin, toivottavasti osaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees. Olen vain erittäin skeptinen noita "pakettaja" kohtaan, mitä operaattorit myyvät laitteden oston yhteydessä. Windows on windows ja joskus kaatuu omaan mahdottomuuteensa, ja mulla loppuu nyt konstit tähän. Mikään ei periaatteessa kyllä kuulosta mitenkään epäilyttävältä tai väärältä, siksi kyllä vähän epäilenkin jonkin hardware palikan pettävän. Ensi askel kai se näytönohjain/sen ajurit, ja videossa minkä linkitin, ei käytetä GeForce Experienceä, jos se nyt on ollut edes asennettuna.

Windowsin uudelleenasennus varmasti parantaa tilannetta, tai selventää jos jotain mättää. Mutta aikamoinen prosessihan se on. Vältän itse viimeiseen asti.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

- Kokeile tarkistaa järjestelmä.Kirjoita hakupalkkiin cmd ja suorita komentokehote järjestelmänvalvojana.Kirjoita sfc /scannow ensin ja odota kun järjestelmä skannataan.Sen jälkeen keskimmäinen alkaen sanasta dism.Lopuksi viimeinen kohta lopettaaksesi tehtävän.Välillä löytyy joku virhe mutta tää ohjelma korjaa sen automaattisesti.Mulla on Windows 11 mutta samaa käytin kympissä.PS.Muista välilyönti joka sanan jälkeen!Ei ole niin vaikea tarkistaa koska minäkin osaan tehdä sen.

- Järjestelmän palautuspistettä olen myös käyttänyt (jos se on käytössä) kun haluaa palata johonkin aikaisempaan ajankohtaan kun kaikki ollut ok.

6274dd1fa56d7_Nyttkuva(39).jpg.2e520b83adbc76c36c50287bc60e1dc6.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Unohdin vielä että pitää tietenkin painaa enter painiketta sen jälkeen kun käsky on kirjoitettu loppuun!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tein juuri ohjeesi mukaan. Sfc löysi korruptoituneita failuja ja korjasi ne onnistuneesti. 

Toivottavasti koneeni nyt toimii ilman näitä tökkimisiä. Raportoin täällä, kuinka käy.

Kiitos avusta Markku!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heti kun avasin koneen seuraavan kerran (tänään klo 16.00) Windows tökki. Vaikka työpöytä tuli normaalisti näkyviin, aukesi sähköpostivalikko ja netti vasta kun olin odottanut jonkin aikaa. Eli ongelma jatkuu ainakin jossain määrin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

https://support.microsoft.com/fi-fi/windows/vikasietotilan-ja-muiden-käynnistysasetusten-löytäminen-windows-10-ssä-7551aac3-21b5-c646-06ee-31e0e6a5e4dc

Täältä löytyy myös hyviä vinkkejä rajaamaan vikoja mutta voi vaatia vähän enemmän alaan perehtymistä.Vikasietotilassa täytyy myös osata päästä pois sieltä.Itse oon kyllä sitäkin käyttänyt mutta jos menee liian monimutkaiseksi niin on ehkä parempi olla käyttämättä sitä.Pari kertaa oon joutunut pyytämään jälkikasvua avuksi kun on mennyt liian monimutkaiseksi.Koska tää koneen tökkiminen on alkanut?Jollain aikaisemmalla palautuspisteellä vois kanssa kokeilla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään