Tauno Hermola

"Äänetön" helikopteri

23 viestiä aiheessa

Maanantai iltapäivällä kiinnitti huomiota Turun suuntaan lentänyt huomattavan hiljainen helikopteri: tavanomainen roottorin lapojen räksätys puuttui lähes kokonaan, kuulosti melkein kiinteäsiipiseltä. Tähän tietysti pyritään, mutta millähän keinoilla tuohon on päästy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roottorinlapojen muotoilullahan tuohon pyritään. Leijonan osa melusta lähtee kuitenkin pyrstöroottorista, minkä takia niistä pyritään tekemään tunneloituja ”hiustenkuivaimia”. Tuulen suunnallakin on havainnoissa vaikutusta. 
 

Mielestäni Maavoimien NH on ääneltään mehevän pehmeä verrattuna Rajan paukuttimiin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Juha Lampi kirjoitti:

Roottorinlapojen muotoilullahan tuohon pyritään.

Eiköhän myös roottorinavan konstruktio vaikuta asiaan? Hueyn läpätyksen kuulee huomattavasti kauempaa kuin modereimmilla napatyypeillä varustetut kopterit.

Jukka Raunio varmaan voi asiassa meitä valistaa?

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa oli aikoinaan ainakin yksi Bell 204 (Huey). Sen läpätys tosiaan alkoi kuulua minuutteja ennen kuin kopteri tuli näkyviin :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helikopterin ääni tulee kolmesta lähteestä: moottori, pääroottori ja pyrstöroottorista. Pääroottori pyörii suuruusluokkaa 300 rpm, eli kaksilapaisella roottorilla siitä syntyy 10 Hz ääni. Jota ei kuule mutta tuntee. Se on se läpättävä osa. Pyrstöroottori taas pyörii suunnilleen lekopotkurin nopeudella. Eli siitä pääosa äänestä syntyy.

 Pääroottorin lapoja lisäämällä taajuus kasvaa, juuri kuuloalueelle. Hughes 500 koneessa on 5 lapaa, joten taajuus on 25 Hz. Joka on sävyltään aika erilainen kuin 2 lapaisen ääni.  Samoin turun pelastuskopterin pääroottorin ääni on juuri kuuluva surina. 
 

Pyrstötoottorin ääntä vaimennetaan samalla tavalla. Lisää lapoja. Amerikkalaisilla on quiet malleja, jossa pyrstössä on 4 lapaa. Ja vielä siten että lavat ei ole 90 asteen jaolla, vaan tavallaan niissä on kuin kaksi kaksilapaista mutta ei suorassa kulmassa. Näin ääni saadaan jaettua kahdelle taajuudelle, joka pienentää äänen voimakkuutta. Sama idea kuin autonrenkaiden kuviossa. 
Airbus helicopter  (ex Eurocopter) pyrstössä on tunnelissa monilapainen roottori. Jossa siinäkin lapojen väliset kulmat eivät ole tasavälein. Silläkin äänenvoimaa saadaan alas. Turusta lentävä EC135 äänessä se korkeataajuinen sirinä tulee juuri tuosta fenestron pyrstöroottorista.

tästä kuvasta kun tarkkaan katson, huomaat sen erätasaisen lapojen sijoittelun. Joita on 10. 

https://handwiki.org/wiki/Engineering:Fenestron#/media/File:RTH_Christoph_Hansa_06.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Aki Suokas
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään en tiedä enkä väitä mutta eikös hiljaisen helikopterin hiljaisuus johdu siitä kun pyrstöroottori pyörii pyrstön sisällä eikä ilmavirta kohtaa pääroottorin kanssa??

Ilmavirtojen kohtaamisestahan tuo "kopteriläplätys" syntyy?

Esim. Medikopteri (Finnhems) surisee nykyään niin hiljaa että naapurit yleensä kertoo jos on käynyt lähistöllä. 

- ? -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Aki Suokas kirjoitti:

Helikopterin ääni tulee kolmesta lähteestä: moottori, pääroottori ja pyrstöroottorista. Pääroottori pyörii suuruusluokkaa 300 rpm, eli kaksilapaisella roottorilla siitä syntyy 10 Hz ääni. Jota ei kuule mutta tuntee. Se on se läpättävä osa. Pyrstöroottori taas pyörii suunnilleen lekopotkurin nopeudella. Eli siitä pääosa äänestä syntyy.

En tiedä, miten se läpätys syntyy, mutta väitän kyllä kuulevani sen hyvinkin selvästi! Luonnollinen selitys äänen kuulumiselle on ainakin se, että 10 Hz perustaajuuden lisäksi siinä epäilemättä on kuuloalueelle tulevia harmoonisia taajuuksia. Se ei tietysti vielä selitä, miksi ääni on 'läpättävä'.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan voi olla vielä doppleriakin, eli pääroottori moduloi pyrstöroottorin äänen heijastusta ja saa sen sykkimään?

Muokattu: , käyttäjä: Juha Lampi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lepatusliikehän lähtee korostumaan, kun vaakanopeus kasvaa etenevän lavan noustessa ja taantuvan laskiessa, eikö? :hmm: (Nää on mielenkiintoisia juttuja)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Timo Helenius kirjoitti:

Mitään en tiedä enkä väitä mutta eikös hiljaisen helikopterin hiljaisuus johdu siitä kun pyrstöroottori pyörii pyrstön sisällä eikä ilmavirta kohtaa pääroottorin kanssa??

Ilmavirtojen kohtaamisestahan tuo "kopteriläplätys" syntyy?

Esim. Medikopteri (Finnhems) surisee nykyään niin hiljaa että naapurit yleensä kertoo jos on käynyt lähistöllä. 

- ? -

Pääroottorin ilmavirta kohtaa pyrstöroottorin vain hitaassa lennossa. Matkanopeudella se menee pyrstöroottorin yli. Tuo lepatus kyllä aiheuttaa ääntä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Suomessa oli aikoinaan ainakin yksi Bell 204 (Huey). Sen läpätys tosiaan alkoi kuulua minuutteja ennen kuin kopteri tuli näkyviin :laugh:

Agrolentopalvelulla oli käytössä Ruotsin rekisterissä ollut SE-JOK. Se on netin mukaan nykyisin USA:ssa. Esiintyi  v.2010 Tampereen näytöksessä.

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Agrolentopalvelulla oli käytössä Ruotsin rekisterissä ollut SE-JOK. Se on netin mukaan nykyisin USA:ssa. Esiintyi  v.2010 Tampereen näytöksessä.

 

 

Tämä mainitsemani yksilö oli Suomen rekisterissä. En vain saa tunnusta päähäni. 

No tulihan se mieleeni, OH-HAK 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koivurova

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

OH-HAK oli Agusta-Bell 204B, joka lienee tarpeeksi lähellä UH-1H:ta?

204 on ymmärtääkseni UH-1H:n siviiliversio. Tuskin eroavat kovin paljoa toisistaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pääosa äänestä tulee pyrstöroottorista ja pääroottorin ääni on taajuudeltaan juuri kuultavan rajalla, niin minkäs takia CH-47 Chinookin ja CH-48 Sea Knightin mekkala on edelleen niin kova kuin on?-)

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
49 minuuttia sitten, Seppo Koivisto kirjoitti:

NASA:n paperissa on helikopterin äänen lähteet ja suuntautuminen annettu kuvien mukaisesti. https://ntrs.nasa.gov/citations/20020051150

Tuo on hyvä dokumentti, melko laaja tosin, jossa puhutaan juuri pääroottorin melusta ja sen vaimentamisesta:

Lainaa

As part of a NASA initiative to reduce helicopter main rotor noise, a Phase 1 study has been
performed of candidate noise reduction concepts. Both conventional and novel design
technologies have been analyzed that reduce the community impact of helicopter operations.

 

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

204 on ymmärtääkseni UH-1H:n siviiliversio. Tuskin eroavat kovin paljoa toisistaan. 

Hei

Alla olevassa liitteessä selviää B204:n ja B205:n erot.  Agusta - Bellit näiden lisenssi versioita. Pääasiallinen ulos näkyvä ero on rungon ja matkustamon pituus. 204 lyhyt, 205 pitkä. B212 ja B412 perustuvat tähän pitempään runkoon.

412:n melu noihin kaksilapaisiin nähden on kyllä hieman kesympää, mutta selvästi tunnistettavaa.

Aikoinaan Norjalaisilla oli nostotyökaluna B214B jossa oli tehokas moottori ja kaksilapainen pääroottori jonka lavat olivat kuin ladon ovet. Kävivät pystyttämässä sähkölinjaa Ivalon seudulle joskus 80 luvulla. Asustelivat hotellissa kylän keskustassa ja kopteri parkissa pihalla. Ei jäänyt epäselväksi koska lähtivät töihin oli se jytinä sitä luokkaa. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Bell_UH-1_Iroquois

Sippo

Edit Bell 214

https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_214

Muokattu: , käyttäjä: Sippo Nevalainen
Lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin potaskaa, ei 204 ole mikään siviiliversio :cool:.

Lainaus Sipon laittamasta linkistä: Hueytä kehitettiin edelleen 60-luvun aikana. 204-sarjaan kuului kolme päävarianttia. Alkuperäistä HU/UH-1A:ta seurasi tehokkaammalla moottorilla ja laajennetulla matkustamolla varustettu UH-1B vuonna 1960. UH-1C:n moottori vieläkin tehokkaampi ja tästä syystä malliin kuuluivat myös uusi roottori ja pidempi pyrstö.

Noista tuli ilmeisesti "siviiliversioita" kun asevoimat alkoivat myymään niitä ylijäämänä pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siviliversiot tehtiin alunperin suoraan 200 sarjasiksi. elikkä niillä on suoraan sivili sertifiointi.  Ylijäämä UH:t yleensä otettu käyttöön  nostokoneiksi ja saaneet rajoitetun ( Restricted ) lentokelpoisuuden.  Elikkä tämän luokan koneita ei ole voitu käyttää esim. matkustajien kuljetukseen. Tietenkin jos kone on purettu ja rakennettu uudestaa sivili sertin mukaan niin silloin tilanne on toinen.

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään