Kaj Carlson

Rookie xplane 11

31 viestiä aiheessa

Ostin x-Plane 11... Steamistä ja olen kuukauden päivät koettanut lentää x-plane 11:llä, you tube videoiden avulla. Esim. How to fly Fibo 737-800x, tehnyt/ yrittänyt ohjelmoida aivan kaikki ( FMC)  niin kuin videolla, ainoastaan muuttanut lähdön esim. EFHK to ESSA tms.... silti kone lähtee johonkin helkkarin Latvian suuntaan... ja parhaassa tapauksessa alkaa pyörii ympyrää ;) Mitäköhän teen väärin...? Olen yrittänyt muitakin Tutorialeja... ja aina sama  juttu... Tyhmiä kysymyksiä ei pitäisi olla, mutta pahaa pelkään että... PS. se suomi opastuskin... HKI-Köpä... mättää mulla. 

Olen kelannut että oisko jäänyt jokin ohjelmointi alle FMC:ssä mulla, mitenköhän sais resetoituu X-Planen vain FMC:n osalta. 

PS. Simbrief, TopCat, Skyvector... on koneella käytössä. Harmittaa, kun kiinnostusta olisi vaikka muille jakaa.. mutta alkaa "ahistaa" ;) 

Muokattu: , käyttäjä: Kaj Carlson

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinun täytyy kertoa enemmän ja mahdollisesti näyttää kuvia, miten kone on ohjelmoitu, reitti oikein jne. Muuten ei oikein pysty sanomaan mikä mättää...

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laita mieluusti tänne, niin on useampi silmäpari katsomassa. 
Nämä ovat monimutkaisia asioita ja kokonaisuuksia, nopeammin saat vastauksia kun näemme ”mitä teet”. Ei tarvitse ”hävetä” tai ujostella kysymyksiä tai pelätä virheitä, me kaikki teemme virheitä ja me kaikki aloitamme jostain.

Kuvailemasi perusteella oletan jonkun asetuksen olevan väärin autopilotissa tai reitissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei...aloitetaan tästä Briefistä... kun sen avaa, niin eka route on aivan muuta kuin ..."Find Route" osion jälkeen, ja generoinnin jälkeen. Aloitanko nyt liian kaukaa takaapäin? ;(

Screen Shot 09-26-21 at 10.43 PM 001.PNG

Screen Shot 09-26-21 at 10.43 PM.PNG

Screen Shot 09-26-21 at 10.44 PM.PNG

Screen Shot 09-26-21 at 10.45 PM.PNG

Screen Shot 09-26-21 at 10.46 PM.PNG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä miten se noin muuttui, mutta katsoppas valikko Suggested routes, siellä ensimmäisenä on se ”lyhyempi reitti”. Kun painat siitä, niin reitin pitäisi muuttua. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

joo-o, mutta sitten tuleekin hankalampi osuus screenshotata, FMC:n kun pitäis nyt joka klikkauksen jälkeen seivata... next page... prev page ym. vähän hankalax menee... jos nyt aatellaan että ollaan siinä Via/to osiossa... niin tuleeko tuo ADIVO to osioon ja mitä tulee via osioon, ja kumpi ensin, olen ymmärtänyt että to alussa ekaks, sitten seuraavalle riville (via) N872 ja XILAN to puolelle...eikö?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama reitti on edelleen olemassa siellä Suggested routes valikon ensimmäisenä vaihtoehtona. Ja kun laitat Simbriefissä esim. EFHK-ESSA ja se tarjoaa vaikka tuota haluaamasi reittiä, niin ei tarvitse mennä enää erikseen route finderiin. Jos reitti ”kelpaa”, niin se on ok, eikä sille tarvitse tehdä mitään. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan. AdivoXXX on SID lähtöreitti, joten tuonne Route sivulle tulee vain lähtöreitin viimeinen piste (tässä tapauksessa) Adivo, kuten screenshotissasi.

Sitten (via) N872     Xilan

Ei muuta.

DEP/ARR sivulta (en muista ulkoa) valitset sitten kiitotien ja SID reitin lähtöä varten ja Kiitotien ja STAR reitin lähestymiseen.

Tämän jälkeen tarkistat Legs sivulta reitin ja poistat tarvittaessa Discontinuity kohdat. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tein reitin ja lennon Amsterdamista Düsseldorfiin, kun Düsseldorfista piti hakea Heidin serkku Maria kyytiin... go figure. ::)

Simbrief tarjosi tällaisia vaihtoehtoja.

Screenshot-(1355).jpg.40df416f4602bb04b49f7e47a0dcc7a2.jpg

Screenshot-(1356).thumb.jpg.e06c588670e0d420b6ac806ad4dc54b2.jpg

Mulle kelpaa tuo ensimmäinen reitti. Route Finderia en käyttänyt missään kohdassa itse.

Sitten Zibo. Ensin laitan lastin kohilleen:

b738_4k---2021-09-27-10_45.thumb.jpg.0d923623cb19b48cbf440d424abb68de.jpg

Tämän jälkeen reitti. Reitti koostuu kolmesta osasta, lähtö- ja lähestymisreitteineen. (SID/STAR) B737 ROUTE sivulle näpytellään reitti ilman SID ja STAR tietoja. (Huomaa, että aina ei välttämättä ole SID/STAR osiota lentosuunnitelmassa. Tunnistat nuo nimestä, reittipisteet ovat aina viisikirjaimisia, VOR ja NDB majakat kolmekirjaimisia (yleensä) ja SID ja STAR on nimetty vähän vaihtelevasti, mutta lentosuunnitelmassa (SimBrief) niissä on kai aina nuo 7 kirjainta.

Kun Route on näpytelty, Activate.

b738_4k-1.thumb.jpg.6549da44ce7579404f46e493dba7efff.jpg

Sitten painat DEP ARR nappulaa, niin pääset valitsemaan SID. Tänään minulla Amsterdamissa (EHAM) kiitotie 18C ja SID ELPAT3X, jonka 737 tuntee nimellä ELPA3X.

Execute.

b738_4k_3.thumb.jpg.ef4d09e0c0053c6702d1e7721d60a2c4.jpg

Uudestaan DEP ARR nappula ja laitetaan lähestyminen Düsseldorfiin. Tätähän ei välttämättä tarvitse tehdä tässä vaiheessa, määränpäässä voi pidemmillä lennoilla sääkin muuttua, tai jokin muu muuttuja, mutta oletetaan nyt, että EDDL laskeudutaan ILS 23L ja STAR on PISAT1G. ILS lähestymiselle on vielä Transitioita saavuttaessa eri suunnista. PISAT1G päättyy BOTTROP (BOT) NDB majakkaan, joten valitsen transition BOT.

Execute.

b738_4k4.thumb.jpg.714c75c1435004e684d7e5fa824e9124.jpg

Tämän jälkeen painat LEGS nappulaa ja selaat reitin läpi, että näyttää oikealta, eikä siellä ole väärissä paikoissa Discontinuity ilmoituksia.

b738_4k9.thumb.jpg.c05ce91dd44b729be46781e75a772abf.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei....yritän tehdä ja lentää saman kuin sinä... luulisin, että kun kerran hiffaa ...ton "reitityksen" ja saa skulaamaan, ettei lähde teille tietymättömille,  niin vot... Taivas on auki... ;) 

Kiitos että viitsit vaivaa nähdä ja neuvoo... 

ps. ilmoittelen jos saan toimii, ja miksen sais.

ps. vielä sen verran, että onko nuo tuulet , lämpötilat, CI  ym. tarpeellisia naputella FMC:een, vai pystyykö noilla reitti tiedoilla lähtee... Take oftaamaan...

Ei silti, kyllä nuo tiedot osaan joten kuten oikeisiin paikkoihin laittaa... mutta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
56 minuuttia sitten, Kaj Carlson kirjoitti:

ps. vielä sen verran, että onko nuo tuulet , lämpötilat, CI  ym. tarpeellisia naputella FMC:een, vai pystyykö noilla reitti tiedoilla lähtee... Take oftaamaan...

Ei silti, kyllä nuo tiedot osaan joten kuten oikeisiin paikkoihin laittaa... mutta?

Kyllä minä olen nuo lämpötilat ja tuulet ym. näpytellyt tuolla INIT sivulla, mutta jokaiselle reittipisteelle en erikseen jaksa tuulia yleensäkään laittaa. Eikä menoa haittaa.

Sen sijaan Descent forecast tuulet laitan yleensä, eli paina DES nappulaa ja sieltä Forecast. Descent tuulet näkee Simbrief lentosuunnitelmasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei... tein just niin kuin opastus screenshots kuvissa, Amsterdam-Dusseldorf... Arnem... T196 jne.,,, tulos tämä...lentää ympyrää... ja verrattuna lentosuunnitelmaan, niin ei siellä päinkään. Matias Rust meininkii ;)

-.... jotain...siis jotain olennaista minulta nyt puuttuu ohjelmoinnista...FMC:hen, tai jossain muissa namikoissa väärät arvot tms. Uskoisin.

Ja vaikka teen muitakin opastus lentoja juutuubin kautta... esim.joku Karachi-Dubai... niin sama.... piirissä me pyöritään- leikki alkaa. Alkaa ahistaa...kohta toista kk:ta yrittänyt, ja ei vaan toimi. Ei silti...voisihan sitä lentää manuaalisestikin, mutta en viitseis istuu montaa tuntii pitäen joystickist kiinni. Kai se on parempi unohtaa koko lentosimulaattori jutska.... 

Tolla lentosuunnitelmalla Eurofighterit olis aika äkkii peräs. ;)

Screen Shot 09-28-21 at 03.42 PM.PNG

Screen Shot 09-28-21 at 03.49 PM.PNG

Screen Shot 09-28-21 at 03.37 PM.PNG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä on mulla nyt eri lento, mutta ennen lentoonlähtöä suurinpiirtein nämä asetukset

b738_4k---2021-09-28-19_57.thumb.jpg.77044b4ebe995e5237172fcbb4aa4d6a.jpg

* Flight Director päällä, molemmin puolin. F/D ON

* Heading ikkunassa kiitotien suunta

* Altitude on tässä epärealistinen, mutta käytännössä minun lentoni cruise korkeus

* IAS/MACH ikkunaan väännät V2 nopeuden

* A/T ARM päällä

Sitten kiitotien päässä kaasut 50% N1, sen jälkeen TOGA

LNAV ja VNAV menevät itsestään päälle tietyillä korkeuksilla.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä en vittu voi ymmärtää..miksei toimi.

Mä oon tehny kymmenien, x-plane 11:n Youtube ohjeiden mukaan FMC:tä , Huom. ihan pilkulleen !!!!!!! samalla lailla kuin neuvovat, ja EI!!!...ympyrää pyörii...ylös alas sakkaa, korkeudet on mitä on... Kerran kyllä sain menee yhden ohjeen mukaan kohti dest kenttää..Havaijilla... mutta yleensä menee ihan metsään. KTS.alla

mutta siinäkin lopussa poikkes pois, ja alko kiertää kehää. PrSCr:eissä kuvia viimeisestä yrityksestä...EFHK-ESSA

Screen Shot 09-30-21 at 08.47 PM.PNG

Screen Shot 09-30-21 at 08.48 PM.PNG

Screen Shot 09-30-21 at 08.49 PM 001.PNG

Screen Shot 09-30-21 at 08.49 PM.PNG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään