96 viestiä aiheessa

Kun Atol Avion Oy on taputeltu tapaus niin hypätäämpäs tähän ketjuun seuraamaan uutta tulemista. 

Noin vuorokausi sitten pikkulintu piipitteli että tämän uuden yhtiön somekäytös ei herätä luottamusta. Tätä hieman testattuani burner tunnuksilla ei voi kuin ihmetellä millaisia ylläpitäjiä (vaiko millaisilla ohjeilla...?) noiden sivujen takana on. Kun kerran Ministeri Lintilän poppoolta ei irtoa rahoitusta kuin kannattaville ja realistisille hankkeille (lol) niin nytkö alkaa tutun kuuloinen somekamppis jolla koneita myydään halpaan hintaan 249500 € ennen kuin yhtiöllä on tiettävästi lailliset organisaatiot (Part 21 DOA/POA) ja TC prosessin läpi pyöritelty tuotetieto taskussa. Tätä kirjoittaessa EASAn julkisista tiedoista ei löydy mitään mainintaa Scandinavian seaplanes Oy:n voimassaolevista organisaatioista. Somen mukaan kyseessä on kuitenkin edelleen LSA kone joten tyyppihyväksyntä koko raskaudessaan lienee myös uuden yhtiön harteilla. 

 

Somessa (instagram/facebook) tapahtuu hassuja jos kommentoit kuvaa "väärin". Ei sovi kysyä että koska saadaan uusia kuvia. Ei sovi kysyä koska saadaan kuvia jostain muusta kuin konkurssipesältä ostetusta romuläjästä jolle ei ole tapahtunut rovaniemeltä rahtaamisen jälkeen yhtään mitään. 

Kommentit poistetaan ja instagrammista tulee bannit.  :hmm::thmbdn:

 

Muoks: Tiedän myös että asianosaiset lukee tätä palstaa ja seuraili vanhaakin ketjua. Mutta uskaltaako kukaan kommentoida tai vaikka kertoa jonkin kivan tarinan? Suomalaisen ilmailuteollisuuden hardcore faneja tämäkin projekti vetää puoleensa mutta yhtiö voi lähinnä omalla uskottavuudellaan valita onko se huomio negatiivista vai positiivista. 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Mikkonen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heidän Instagramissa ja Facebookissa lukee "Perfect day for flying" ja kuvia OH-XNA:sta taivaalla. Aivan kuin annettaisiin ymmärtää, että sillä oltaisiin juuri käyty ilmailemassa. Tai niin sen ainakin asiaa tuntematon voi ymmärtää. Tahallistako? 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paranee ajan kanssa. Nyt "tehtaalla" rakennetaan siipiä jos heidän SOMEen on uskominen. 

613b9ad3b4c00_AAsiipi.thumb.JPG.bdf7d5210b237acbcf76cb06ad729a00.JPG

 

Tästä täytyy laittaa selvityspyyntö EASAn ja Trafin suunnalle. Kiinnostaa millä luvilla tätä "rakennustoimintaa" harjoitetaan. 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Mikkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Timo Mikkonen kirjoitti:

Paranee ajan kanssa. Nyt "tehtaalla" rakennetaan siipiä jos heidän SOMEen on uskominen. 

613b9ad3b4c00_AAsiipi.thumb.JPG.bdf7d5210b237acbcf76cb06ad729a00.JPG

 

Tästä täytyy laittaa selvityspyyntö EASAn ja Trafin suunnalle. Kiinnostaa millä luvilla tätä "rakennustoimintaa" harjoitetaan. 

😂😂😂

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään sensurointi linja jatkuu. Facebookista on poistettu kommentti, missä kerrottiin, että tuo siipi on tehty jo kaksi vuotta sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timo, Juri, Markku ja Kari sekä kaikki Atol asioista kiinnostuneet.

En aio näillä foorumeilla keskustella, mutta vastaan mielelläni kaikkiin kysymyksiinne paikan päällä kasvotusten ja siksi muistutan avoimista ovistamme ja pyydän saapumaan paikan päälle.

Scandinavian Seaplanes Oy: Avoimet ovet 14.10.2021

Lämpimästi tervetuloa Scandinavian Seaplanesin / Atol Aviationin tupaantuliaisiin / avoimiin oviin torstaina 14.10.2021 klo 14-18.00 entisen Sotilaskodin tiloihin, osoitteessa Vehkaojantie 290 35600 Halli.

Haluamme esitellä tiimimme ja tilamme, tavata fyysisesti kaikki meistä kiinnostuneet sekä kertoa tulevaisuuden suunnitelmistamme.

Komppaniasaunamme on lämmin 16.00 alkaen – saunojille omat pyyhkeet mukaan!

Tarjolla kevyttä suolaista ja kahvia, mitoituksen vuoksi toivomme ennakkoilmoittautumista 12.10 mennessä;

 https://fi.surveymonkey.com/r/3HXNRJR

 Lennokkain terveisin,

 Anssi&Crew

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Anssi Rekula kirjoitti:

En aio näillä foorumeilla keskustella, mutta vastaan mielelläni kaikkiin kysymyksiinne paikan päällä kasvotusten ja siksi muistutan avoimista ovistamme ja pyydän saapumaan paikan päälle.

Eli myönnät täten että tiedostat yleisölle näkyvän yhtiön linjan ja se on ok tai sitten toiminta ei ole yhtiön johdon hallussa ollenkaan. 

Asia selvä. Mitään uutta ei tässä opittu. 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timo hyvä.

Minusta on hyvä että kaikista mahdollisista asioista voidaan keskustella. Näin olen aina tehnyt ja haluan toimia jatkossakin. Keskeneräisiä asioita on kuitenkin mahdoton päivittää realiaikaisesti ja ymmärrän että tiedotustyhjiö täyttyy silloin arvailuilla. Mutta se tyyli millä täällä foorumilla on spekuloitu ja arveltu keskeneräisiä asioita ja muutettu ne jopa faktoiksi tai suorastaan syytöksiksi laittomuuksista ei mielestäni edusta avointa ja rakentavaa keskustelua.

Kukaan täällä kommentoineista ei ole ollut suoraan minuun yhteydessä vaan on haluttu lähteä seläntakana loanheittolinjalle ja matkan varrella päätetty että niin Atolin konkurssi kuin Scandianvian Seaplanes'in perustaminen ovat hämärähommia. Kukaan yrittäjänä toiminut tietää ettei yrityksiä haeta konkurssiin tai uusia perusteta kovin heppoisin perustein. Minusta on yhdentekevää mitä minusta yrittäjänä ajatellaan mutta on sääli että yritykset pitää Atol ilmassa ja jatkaa sen tarinaa on käännetty negatiiviseen valoon.

Kun yhtiön kansainvälisille sometileillä kommentoidaan tyyliin; tämä siipi on rakennettu jo vuonna XX tai että sen on suunnitellut herra YY, ne saavat aikaan negatiivistä hämmästelyä ja sen vuoksi joitain tällaisia postauksia on tileiltämme poistettu yhtiön somevastaavan henkilön toimesta. Kukaan ei ole muuta väittänyt, saatikka että XNA olisi herännyt kuolleista ja lennellyt jos todetaan että on hieno lentosää?

Tämän sanottuani voitte jatkaa keskustelua joko Hallissa naamatusten minun kanssa tai sitten ilman minua täällä. Toivon kuitenkin ensimmäistä vaihtoehtoa ja lupaan tulla myös saunanlauteille jos ei lämpöä muuten saada riittävästi.

Lennokkain terveisin AtolAnssi

6E06D239-EAFD-49AD-BBFC-27F43D1DAAE3_1_105_c.jpeg

45FCB81B-D824-44CB-9804-6013250EC6E9_1_105_c.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Anssi Rekula kirjoitti:

Minusta on hyvä että kaikista mahdollisista asioista voidaan keskustella. Näin olen aina tehnyt ja haluan toimia jatkossakin. Keskeneräisiä asioita on kuitenkin mahdoton päivittää realiaikaisesti ja ymmärrän että tiedotustyhjiö täyttyy silloin arvailuilla. Mutta se tyyli millä täällä foorumilla on spekuloitu ja arveltu keskeneräisiä asioita ja muutettu ne jopa faktoiksi tai suorastaan syytöksiksi laittomuuksista ei mielestäni edusta avointa ja rakentavaa keskustelua.

Kukaan täällä kommentoineista ei ole ollut suoraan minuun yhteydessä vaan on haluttu lähteä seläntakana loanheittolinjalle ja matkan varrella päätetty että niin Atolin konkurssi kuin Scandianvian Seaplanes'in perustaminen ovat hämärähommia. Kukaan yrittäjänä toiminut tietää ettei yrityksiä haeta konkurssiin tai uusia perusteta kovin heppoisin perustein. Minusta on yhdentekevää mitä minusta yrittäjänä ajatellaan mutta on sääli että yritykset pitää Atol ilmassa ja jatkaa sen tarinaa on käännetty negatiiviseen valoon.

Kun yhtiön kansainvälisille sometileillä kommentoidaan tyyliin; tämä siipi on rakennettu jo vuonna XX tai että sen on suunnitellut herra YY, ne saavat aikaan negatiivistä hämmästelyä ja sen vuoksi joitain tällaisia postauksia on tileiltämme poistettu yhtiön somevastaavan henkilön toimesta. Kukaan ei ole muuta väittänyt, saatikka että XNA olisi herännyt kuolleista ja lennellyt jos todetaan että on hieno lentosää?

Tämän sanottuani voitte jatkaa keskustelua joko Hallissa naamatusten minun kanssa tai sitten ilman minua täällä. Toivon kuitenkin ensimmäistä vaihtoehtoa ja lupaan tulla myös saunanlauteille jos ei lämpöä muuten saada riittävästi.

Ilmeisesti yhtiö ei nyt ymmärrä alkuunkaan mistä julkisuuskuva syntyy ja kuinka siitä voi muokata yhtiölle positiivisen. Näissä ketjuissa on tietääkseni esitetty vain mielipiteitä julkisesti saatavilla olevista asioista. Jos yhtiö ei näe tärkeäksi muodostaa toiminnastaan uskottavaa ja rehellistä kuvaa, se ei ole kommentoijien murhe. 

Jos totuuden kertominen kommenteissa saa aikaan negatiivista hämmästelyä niin onko vika totuudessa vai kenties jossain muualla? Ja mielestäsi on rehellinen tapa alkaa poistelemaan kommentteja ja estelemään kommentointia tai koko sivun näkemistä?

Jos kirjotettu teksti on liian vaikeaselkoista niin kokeillaan kuvilla. Olen perehtynyt Avionin todelliseen valmiusasteeseen tarkasti. Tähän mennessä uusi yhtiö on todennettavasti kyennyt lähinnä esittelemään Rovaniemen tehtaalta ostettua romuläjää somessa. 

 

A2.thumb.JPG.909837c964f5a8ebe7c87af7aa16b916.JPG A1.thumb.JPG.6c77aafbee92a388df640a9b77c832e3.JPG


Tekemättämiä tai pahasti keskeneräisiä asioita. Lähteenä osakastiedotteet, osakeantiesitteet ja konkurssidokumentit.

- Tuotanto/suunnitteluorganisaation luominen, luvitus ja siihen liittyvät seikat. (Minulla pyörii automaatinen haku uusista hyväksytyistä organisaatioista suomessa... hiljaista pidellyt)

- Rakenteiden todennus (on rakenteita joita Atol Avion ei kerennyt koekuormittamaan ollenkaan!)

- Koelennot (OH-XNA lensi joitain kymmeniä tunteja joista käyttökelpoista koelentodataa syntyi ehkä yhden käden sormilla laskettava tuntimäärä)

- Lopullinen tarkka rakennesuunnittelu ja tyyppisuunnitelman hyväksyttäminen viranomaisella (EASA).

 

Aivan itse olette uskottavuutenne rakentaneet tälle tasolle. 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Mikkonen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Anssi Rekula kirjoitti:

Timo hyvä.

Minusta on hyvä että kaikista mahdollisista asioista voidaan keskustella. Näin olen aina tehnyt ja haluan toimia jatkossakin. Keskeneräisiä asioita on kuitenkin mahdoton päivittää realiaikaisesti ja ymmärrän että tiedotustyhjiö täyttyy silloin arvailuilla. Mutta se tyyli millä täällä foorumilla on spekuloitu ja arveltu keskeneräisiä asioita ja muutettu ne jopa faktoiksi tai suorastaan syytöksiksi laittomuuksista ei mielestäni edusta avointa ja rakentavaa keskustelua.

Kukaan täällä kommentoineista ei ole ollut suoraan minuun yhteydessä vaan on haluttu lähteä seläntakana loanheittolinjalle ja matkan varrella päätetty että niin Atolin konkurssi kuin Scandianvian Seaplanes'in perustaminen ovat hämärähommia. Kukaan yrittäjänä toiminut tietää ettei yrityksiä haeta konkurssiin tai uusia perusteta kovin heppoisin perustein. Minusta on yhdentekevää mitä minusta yrittäjänä ajatellaan mutta on sääli että yritykset pitää Atol ilmassa ja jatkaa sen tarinaa on käännetty negatiiviseen valoon.

Kun yhtiön kansainvälisille sometileillä kommentoidaan tyyliin; tämä siipi on rakennettu jo vuonna XX tai että sen on suunnitellut herra YY, ne saavat aikaan negatiivistä hämmästelyä ja sen vuoksi joitain tällaisia postauksia on tileiltämme poistettu yhtiön somevastaavan henkilön toimesta. Kukaan ei ole muuta väittänyt, saatikka että XNA olisi herännyt kuolleista ja lennellyt jos todetaan että on hieno lentosää?

Tämän sanottuani voitte jatkaa keskustelua joko Hallissa naamatusten minun kanssa tai sitten ilman minua täällä. Toivon kuitenkin ensimmäistä vaihtoehtoa ja lupaan tulla myös saunanlauteille jos ei lämpöä muuten saada riittävästi.

Lennokkain terveisin AtolAnssi

6E06D239-EAFD-49AD-BBFC-27F43D1DAAE3_1_105_c.jpeg

45FCB81B-D824-44CB-9804-6013250EC6E9_1_105_c.jpeg

Niin. Jos yrityksen somenäkyvyys ei kestä tosiasioiden kirjaamista kommentteihin, kannattaa vakavasti miettiä onko somenäkyvyys lainkaan perusteltua.

Suomalaisesta ilmailukentästä löytyy jo valmiiksi aivan verraton esimerkki puuhastelusta, jossa "liiketoiminta" perustuu mielikuvilla ratsastamiseen. Mielestäni siinäkin on jo yksi liikaa.

Maanläheisin terveisin JeeppiJuri

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anssi hyvä. Atol henkilöityy minuun vaikka et siitä pidäkään. Tämän vuoksi en voi millään katsoa sivusta tahallista harhaanjohtamista. Jos kirjoitat "Building wings in the factory" ja laitat kuvan kaksi vuotta sitten Rovaniemellä tehdyistä siivistä, syyllistyt yksiselitteisesti harhaanjohtamiseen. 

"Fake it till you make it" -slogan on sikäli vaarallinen, että jos toimit niin silloin pitäisi pystyä myös lunastamaan se "make it" -vaihe. Jos koko markkinointi perustuu feikkaukseen, tulee pää vetävän käteen hyvin nopeasti. 

Toivon sydämestäni, että ruotsalaiset pääomistajat vetävät johtopäätökset ajoissa. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta valokuvasta entisestä varuskunnasta olisin kysynyt, että miksi kuvassa ei näy yhtään työkaluja? Toki minulle kävisi sekin selventää asiaa saunanlauteilla, mutta en kyllä lähde yksin autolla Helsingistä sinne asti tuota selvittämään. Bensakulut voisin jakaa jonkun kanssa, jos joku menee.

Tämähän on ihan mielenkiintoinen aihe ja kun vähän on kai Suomessa tällähetkellä menossa alalla, niin kuitenkin olisi ollut varteenotettava. 

Konkurssipesä maksoi muistaakseni 60 keur. 

Onhan se hyvä, kun jonkinlaista yrittämistä on. Ihmettelin vain, että kun ei ole työkaluja. Jos kerran some on aktiivinen, niin miellänhän sitä seuraisi miten tuo projekti nyt rakenteellisesti sitten etenee. Tuskinpa siinä mitään merkittävää salaista menetelmää käytetään ja aina voi karsia tietysti pois kuvia, joita ei halua. 

Harmi, että kai se on myöskin niin, että ei tämmöinen www-foorumi ole enää muodissa vaan kuvia on ihan pakko viestiä juuri instagrammin kautta, jossa en edes ole. 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mänttä-Vilppulan KMV-lehti on tehnyt asiasta jutun, maksumuurin taakse mutta otsikot näkyvät

Lainaa

Ensimmäinen prototyyppi ilmaan jo ennen kesää – Kevättalvella Halliin muuttanut Scandinavian Seaplanes on saamassa toimintaansa kunnolla käyntiin

Scandinavian Seaplanes esitteli torstaina yrityksen toimintaa avointen ovien tilaisuudessa, joka keräsikin mukavasti asiasta kiinnostuneita entisen sotilaskodin tiloihin.

Keväällä Suomen ilmailuteollisuuden syntysijoille Halliin muuttanut maan ainoa lentokonevalmistaja Scandinavian Seaplanes on saamassa toimintaansa kunnolla käyntiin vielä tämän vuoden aikana.

 

https://www.kmvlehti.fi/uutiset/art-2000008334292.html

Käytännössä samat asiat Aamulehdessä, kun jutut ovat saman toimittajan kirjoittamia.

https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000008334820.html

Jos uutisen haluaa lukea loppuun, molemmilla lehdillä on tutustumistarjous 1 kk 1 €.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/12/2021 at 18.40, Jukka Juslin kirjoitti:

Tuosta valokuvasta entisestä varuskunnasta olisin kysynyt, että miksi kuvassa ei näy yhtään työkaluja? Toki minulle kävisi sekin selventää asiaa saunanlauteilla, mutta en kyllä lähde yksin autolla Helsingistä sinne asti tuota selvittämään. Bensakulut voisin jakaa jonkun kanssa, jos joku menee.

Tämähän on ihan mielenkiintoinen aihe ja kun vähän on kai Suomessa tällähetkellä menossa alalla, niin kuitenkin olisi ollut varteenotettava. 

Konkurssipesä maksoi muistaakseni 60 keur. 

Onhan se hyvä, kun jonkinlaista yrittämistä on. Ihmettelin vain, että kun ei ole työkaluja. Jos kerran some on aktiivinen, niin miellänhän sitä seuraisi miten tuo projekti nyt rakenteellisesti sitten etenee. Tuskinpa siinä mitään merkittävää salaista menetelmää käytetään ja aina voi karsia tietysti pois kuvia, joita ei halua. 

Harmi, että kai se on myöskin niin, että ei tämmöinen www-foorumi ole enää muodissa vaan kuvia on ihan pakko viestiä juuri instagrammin kautta, jossa en edes ole. 

 

Työkaluja ei tietenkään näy siksi että kuvassa ei ole mitään varuskunnan tiloissa tehtyä tavaraa. Etualalla on koekuormitusrunko jota aloitettiin rakentamaan rovaniemellä jo 2016 tietämillä. Taaempana taas OH-NAX runko ja siivet siinä kunnossa kun ne konkurssipesälle toimitettiin myytäväksi. Roll-up julisteen STC kittikään ei ole enää Atol väen hallussa. 

Voinette arvata lentääkö prototyyppi ennen kesää :lol:

Muokattu: , käyttäjä: Timo Mikkonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minuuttia sitten, Timo Mikkonen kirjoitti:

Voinette arvata lentääkö prototyyppi ennen kesää :lol:

Ei ole vuotta mainittu!

Rodney :cool:

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäpä jos vaan annettaisiin herrojen yrittää tehdä ja myydä lentsikoita ja jätettäisiin selkään puukottaminen vähemmälle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Mika Viljanmaa kirjoitti:

Mitäpä jos vaan annettaisiin herrojen yrittää tehdä ja myydä lentsikoita ja jätettäisiin selkään puukottaminen vähemmälle.

Eihän tuo edellä oleva kirjoittelu ole ollut selkään puukottamista. Se on julkista, todellisuuteen pohjautuvaan ihmettelyä ja kritiikkiä. 
Tuo kommentin alkuosa, mikä muodoltaan on hyvinkin ihanteellinen tai idealistinen, kertoo kirjoittajan täydellistä prehtymisen puutetta koko Atol-proktiin ja se viimeaikaisiin vaiheisiin tai sitten se on trollaamista, mitä sillä nyt sitten tarkoitettaneenkaan. 
Kovin on vaikeata saada selvää kirjoittajan motiiveista tai yleensä perehtyneisyydestä kun tuota kirjoitushistoriaa tällä foorumilla ei ole. Pikainen googlaaminen antaa kyllä tuolle nimelle ihan kunniallisia kohteita mutta epäilen vaikkapa  Valmetin miehen syyllisyyttä edellä olevaan kirjoitukseen.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uhrasin euron katsoakseni KMV -lehden jutun. Tässä lainaus sieltä: "Scandinavian Seaplanes on jatkanut Atol Avionin päätuotteen, kevyen puurakenteisen harrastus- ja vapaa-ajan käyttöön tarkoitetun 2-paikkaisen amfibiolentokoneen tyyppisuunnittelua entisen Hallin varuskunnan sotilaskodin tiloissa. Juuri tätä konetta Rekula on ollut kehittämässä Atol Avionissa 10 vuoden ajan" :lol::lol::lol:

Oli siellä muutakin... :hmm:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolivalmis on lähinnä hyvä vitsi. 

Viimeisin kuvamateriaali protosta OH-NAX paljasti ettei sille ole tehty edelleenkään yhtään mitään sen jälkeen kun se listattiin konkurssipesän myynti-ilmoitukseen. Lähinnä joitain osia nosteltu toisien päälle. Atol Avionin entisen työntekijän vahvistamana esimerkiksi tässä kuvassa näkyy edelleen mock-up siiven tyviliitoksen korvakkeet jotka ei ole edes oikean malliset.

AA-til.thumb.jpg.413ef0ca6360daccf7601bbb670d66a3.jpg

Jokainen oikeasti lentokonetta rakentanut varmasti tietää tämän faktan että kun lentokone näyttää lentokoneelta niin on vielä se 90% loppurutistus tekemättä. Täysin vastaavalla tavallahan se Atol Avionin aikanakin kävi. Patsasteltiin ja vesirullailtiin 10m päästä katsottuna valmiin näköisen koneen kanssa mutta ensilento oli vielä yli vuoden päässä. 

 

Nyt uskallan väittää että Scandinavian Seaplanesin tuote ei tule lentämään 2022 vuoden aikana. 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Mikkonen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään