Juhani Hämäläinen

Lentoonlähtö ilman siivekkeiden avaamista

21 viestiä aiheessa

Onko mahdollista lähteä lentoon ATR72/E190 ja sillä pikku Empulla ilman siivekkeiden avaamista. Olen aikoinaan matkustanna JYV HEL  välii enkä siiven vieressä huomanna moista ku laskeutumisessa. Tuli vaan mieleen ku katoin just NatGeolta Lentoturmatutkjintaa Deltan 727 onnettomuudesta. Mielestäni noi siivekkeet näkyy niin lähdös ja laskuis ku istut siiven "PÄÄLLÄ".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATR en enää muista, Empulla vähintään laippa yksi ja se piti olla valittuna FMS:ään, muuten herjasi configuration testissä. Eli tuli herja oliko : "no takeoff, flaps". Viimeistään TO-tehot työnnettynä tuli tuo varoitus. ATR varmaan myös testissä herjasi, jos ei ollut laippa 15. Tämä vanhaa muistelua.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Embraerilla sallitut lentoonlähtölaipat on 1, 2 ja 4. Kuten Juhani sanoi, FMSään pitää myös asettaa se sama asetus, ja ennen lentoonlähtöä normaalisti tehdään TO config check joka sitten huutaa jos joku ei ole kohdallaan. Sama varoitus tulee, kun tehovivut menee yli n. 70% asennon. Tätä master warningia ei myöskään voi perua, eli jos Embraerilla yrittää lähteä väärillä laipoilla lentoon, niin ohjaamossa palaa valoja kuin joulukuusessa.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko ATR:llä mahdollista tehdä lentoonlähtö turvallisesti ilman laippoja tai onko se edes sallittua matkustajat kyydissä. Mutta hieman vanhemmasta suihkukonekalustosta puhuttaessa ainakin Fokker 70/100 kalustolla on mahdollista tehdä lentoonlähtö ilman lentoonlähdön laippa-asetusta ja usein F70/F100 kalustolla lentäneet yhtiöt lähtivätkin ilman laippoja, jos vain kiitotie oli riittävän pitkä ja olosuhteet sekä kuormaus muutenkin tämän mahdollistivat. 
 

Jotenkin muistuu mieleen myös Saab340:n kyydissä muutamia kertoja istuneena, että niilläkin olisi lähdetty välillä ilman laippoja. Voi olla, että muistan väärinkin. Mutta sellainen muistikuva on, että Saab340:lla olisi ainakin mahdollista tehdä lentoonlähtö ilman laippa-asetusta sopivissa olosuhteissa? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
59 minuuttia sitten, Olli Hänninen kirjoitti:

En tiedä onko ATR:llä mahdollista tehdä lentoonlähtö turvallisesti ilman laippoja tai onko se edes sallittua matkustajat kyydissä. Mutta hieman vanhemmasta suihkukonekalustosta puhuttaessa ainakin Fokker 70/100 kalustolla on mahdollista tehdä lentoonlähtö ilman lentoonlähdön laippa-asetusta ja usein F70/F100 kalustolla lentäneet yhtiöt lähtivätkin ilman laippoja, jos vain kiitotie oli riittävän pitkä ja olosuhteet sekä kuormaus muutenkin tämän mahdollistivat. 
 

Jotenkin muistuu mieleen myös Saab340:n kyydissä muutamia kertoja istuneena, että niilläkin olisi lähdetty välillä ilman laippoja. Voi olla, että muistan väärinkin. Mutta sellainen muistikuva on, että Saab340:lla olisi ainakin mahdollista tehdä lentoonlähtö ilman laippa-asetusta sopivissa olosuhteissa? 

Enpähän tunne noita raskaamman kaluston ominaisuuksia,joten kysynkin,miksi ilman laippoja? Tai,saavutetaanko joitain etuja lentoonlähdössä kun se tehdään sileänä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 hours ago, Jaakko Männistö said:

Enpähän tunne noita raskaamman kaluston ominaisuuksia,joten kysynkin,miksi ilman laippoja? Tai,saavutetaanko joitain etuja lentoonlähdössä kun se tehdään sileänä?

Moottorihäiriötilanteessa toisen segmentin nousukyky on sileänä parempi. Saattaa tulla rajoittavaksi tekijäksi joskus.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Olli Hänninen kirjoitti:


 

Jotenkin muistuu mieleen myös Saab340:n kyydissä muutamia kertoja istuneena, että niilläkin olisi lähdetty välillä ilman laippoja. Voi olla, että muistan väärinkin. Mutta sellainen muistikuva on, että Saab340:lla olisi ainakin mahdollista tehdä lentoonlähtö ilman laippa-asetusta sopivissa olosuhteissa? 

Oikein muistat. Sab340 laippojen lentoonlähtöasetukset on 0, 7(?) ja 15. Laskussa sitten 20 tai 35 astetta. Kerran tein laskunkin sileänä kapteeniksi koulutuslennolla. (siis ilman matkustajia) Silloin oli muuten ohjaimet hupmattavasti tasapainoisemmat kuin normi laskuasussa, jolloin siivekeohjaus oli raskas ja hidas.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäpä jos lähtökiihdytys isolla matkustajakoneella tehtäisiin sileänä ja automaatio ottaisi lähtölaipat ulos juuri ennen rotaatiota. Lyhenisikö lähtökiito merkittävästi?

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Entäpä jos lähtökiihdytys isolla matkustajakoneella tehtäisiin sileänä ja automaatio ottaisi lähtölaipat ulos juuri ennen rotaatiota. Lyhenisikö lähtökiito merkittävästi?

Esa

<maallikon pohdintaa|>

Ehtisikö automaatio avata laippoja? Kiihdytys kestää jonkun 20-30 s, ja nopeutta pyörien irrotessa taitaa olla isoilla koneilla jotain 250 km/h tienoilla. Korjatkaa paremmin tietävät.

Paljonko mahtaa olla vaikkapa A320:n ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava teho sileänä ja nousulaipoilla rotaationopeuden kohdalla? Alkuvaiheessa laipoilla ei ole ilmanvastuksen kannalta merkitystä, sillä Ilmanvastus alkaa vaikuttaa reilummin jossain 100-120 km/h (~55-65 kn) jälkeen, eli jossain lähtökiihdytyksen puolivälin tienoilla. Tämän jälkeen laippojen avaamiselle olisi aikaa enää muutama sekunti. Samalla automatiikan pitäisi lisätä tehoa reilusti, ettei nopeus romahtaisi ilmanvastuksen kasvaessa yhtäkkiä laippojen takia.

</maallikon pohdintaa|>

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen antanut itselleni ymmärtää ja kuullut jostakin, että Fokker 100 perämoottori suihkukone olisi ollut jollain kuormalla mahdollinen saattaa pintoihin sileänä. Korjatkoon paremmin tietävät asiantuntijat...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Entäpä jos lähtökiihdytys isolla matkustajakoneella tehtäisiin sileänä ja automaatio ottaisi lähtölaipat ulos juuri ennen rotaatiota. Lyhenisikö lähtökiito merkittävästi?

Esa

 

Kun nyt isoista koneista on puhe, 747 menee n. 35 sekuntia 0-20 laippoihin. Eli eipä tuosta mitään iloa ole kun niitä pitäisi alkaa liikuttamaan ennen lentoonlähtötehojen asetusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän hyvin, että isossa koneessa laipat tulevat ulos aivan liian hitaasti. Mutta entäpä jos käytössä olisi laipat, jotka voisi etukäteen armata kuten spoilerit. Tulisivat ulos heti. Vähenisikö vastus lähtökiidossa niin paljon, että sillä olisi jotain vaikutusta lähtökiidon pituuteen? Rakenteelliset ongelmat taitavat kuitenkin kumota hyödyt.

Ajattelen tätä nyt Piper Cherokee näkökulmasta. Laipat saa ulos heti. Olisiko lähtökiidosta sileänä jollain tosi lyhyellä kiitotiellä hyötyä? Sileänähän sillä yleensä lähdettiin, mutta jos kiitotie loppuu niin varmaan kannattaa ottaa vähän laippaa ulos.
 
Esa 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että isossa koneessa laipat tulevat ulos aivan liian hitaasti. Mutta entäpä jos käytössä olisi laipat, jotka voisi etukäteen armata kuten spoilerit. Tulisivat ulos heti. Vähenisikö vastus lähtökiidossa niin paljon, että sillä olisi jotain vaikutusta lähtökiidon pituuteen? Rakenteelliset ongelmat taitavat kuitenkin kumota hyödyt.

Esa 

Olisi kiva, että ne laipat olisivat myös suunnilleen yhtä varmatoimiset kuin siinä Cherokeessa, jossa "FLAP FAIL" -ilmoitusta tai vastaavaa ei ikinä voi tulla EICAS:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että isossa koneessa laipat tulevat ulos aivan liian hitaasti. Mutta entäpä jos käytössä olisi laipat, jotka voisi etukäteen armata kuten spoilerit. Tulisivat ulos heti. Vähenisikö vastus lähtökiidossa niin paljon, että sillä olisi jotain vaikutusta lähtökiidon pituuteen? Rakenteelliset ongelmat taitavat kuitenkin kumota hyödyt.

Ajattelen tätä nyt Piper Cherokee näkökulmasta. Laipat saa ulos heti. Olisiko lähtökiidosta sileänä jollain tosi lyhyellä kiitotiellä hyötyä? Sileänähän sillä yleensä lähdettiin, mutta jos kiitotie loppuu niin varmaan kannattaa ottaa vähän laippaa ulos.
 
Esa 

Automatiikalla pitäisi pystyä myös kompensoimaan yhtäkkiä kasvava ilmanvastusvoima moottortehoa nostamalla ettei nopeus hidastu. Vai kävisikö niin, että nousukiito itseasiassa pitenisi, koska vauhtia pitäisi ollakin hieman enemmän ennen laippojen avaamista kompensoimaan ilmanvastuksen kasvamisesta johtuva hidastuminen?

Vertailun vuoksi, autopuolella Bugatti Veyronin takasiivet kääntyvät jarrutuksessa pystyyn ilmajarruksi ja yksin ne riittävät 350 km/h vauhdissa yli 1 g hidastuvuuteen. (Pyöräjarrut mukaan niin hidastuvuus on hetkellisesti jopa 2 g), Paljonko lie Piperissa äkisti aukeavat laipat nostaisivat tarvittavaa tehoa, että nopeus pysyisi edes samana?

Mäntämoottori pystyy lisäämään tehoa suhteellisen nopeastikin mutta turbiini tuskin ehtisi mukaan ilman ennakointia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että isossa koneessa laipat tulevat ulos aivan liian hitaasti. Mutta entäpä jos käytössä olisi laipat, jotka voisi etukäteen armata kuten spoilerit. Tulisivat ulos heti. Vähenisikö vastus lähtökiidossa niin paljon, että sillä olisi jotain vaikutusta lähtökiidon pituuteen? Rakenteelliset ongelmat taitavat kuitenkin kumota hyödyt.

Ajattelen tätä nyt Piper Cherokee näkökulmasta. Laipat saa ulos heti. Olisiko lähtökiidosta sileänä jollain tosi lyhyellä kiitotiellä hyötyä? Sileänähän sillä yleensä lähdettiin, mutta jos kiitotie loppuu niin varmaan kannattaa ottaa vähän laippaa ulos.
 
Esa 

Ainakin Arrowissa oli lyhyen ja/tai pehmeän kiitotien ohjeena lähtöön 2 pykälää laippaa.

Toisissa pienkoneissa, kuten DA42, ei laippaa suositella lentoonlähtöön lainkaan.

Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sähkökone PIAE vaati aina yhden pykälän laippaa startissa. Tämä siksi, että sileänä flaperon on himpun verran miinuksella, jotta kone olisi mahdollisimman liukas. Ikaruksella saa täysillä laipoilla irrottaa koneen pinnasta, mutta kohoaminen edellyttää vähentämistä keskilaipoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Tauno Voipio kirjoitti:

Toisissa pienkoneissa, kuten DA42, ei laippaa suositella lentoonlähtöön lainkaan.

No ei sitä nyt ehkä ihan noin yksioikoisesti voi DA42:n kohdallakaan käsitellä (ainkaan NG:n), laipasta on haittaa nousukyvyn kannalta moottorihäiriössä, mutta kai se on suositeltavampaa suorittaa lentoonlähtö niin että kiitotie riittää kuin että loppuu kesken?-)

Satutko muistamaan, missä tuo mainittu suositus laipan käyttämättä jättämisestä olisi julkaistu, ei itselle ihan heti tule mieleen.

da40ngtorwyperf.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tauno Voipio kirjoitti:

Ovat näemmä muuttaneet ohjetta alkuperäisestä, seison korjattuna.

Kyllä siellä listassa edelleen sama flaps...check function & indicator / set UP edelleen lukee (4A-28:a vastaava nykyinen sivu) eikä missään kohdassa käsketä asettamaan niitä lentoonlähtöä varten, mutta eipä nuo Diamondin listat nyt muutenkaan häävit ole. Sen takia aika moni operaattori lentääkin ihan muilla listoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30 minuuttia sitten, Tauno Voipio kirjoitti:

Jälkimmäinen sivu vastaa sitä, minkä postasit - ei sanaakaan short field -operaatiosta tai laipoista.

Juu. Nyt niistä on tosiaan sanoja, mutta missään kohdin normaalia tarkastuslistaa ei ole kohtaa, jossa kyseinen laippa-asetus valittaisiin, vaan edelleen käsketään asettamaan ne ainoastaan ylös, vaikka myöhemmin tarjoillaankin short field -lentoonlähtö app-laipoilla, joita ei vaan missään vaiheessa käsketä asettamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään