Ilkka Sydänmetsä

Mustikkamehu säilyy ilmaisena Finnairilla

22 viestiä aiheessa

Finnair uudistaa lennon aikaista tarjoilua syyskuun alusta lukien. Vesi ja mustikkamehu näyttävät olevan jatkossakin ilmaisia, mutta kahvi ja tee muuttuvat lyhyemmillä (alle 7h?) lennoilla economy-luokassa maksullisiksi.

https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings/matkalla/uudistimme-ruoka--ja-juomatarjoilun-kaikilla-finnairin-lennoilla-2376362

Ilmeisesti voileipäkin kannattaa tilata etukäteen, jos sellaisen haluaa lennolla nauttia.
Voisi toki toivoa, että platinakortilla saisi vielä kahvin ilmaiseksi, mutta nähtäväksi jää…

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Timo Koski kirjoitti:

Lukiko missään, että matkustajien toiveesta paransimme palvelua?

Nykyään muotisana on vastuullisuus.

Kaikki on nyt vastuullista ja kaikesta pitää saada kertoa kuinka ollaan vastuullisia sen kummemmin erittelemättä mistä aina koitetaan kantaa vastuu ja miksi.

 

Tässä tämänkertaiset todellisuuden kaunistelut:

https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings/matkalla/uudistimme-ruoka--ja-juomatarjoilun-kaikilla-finnairin-lennoilla-2376362

https://www.finnair.com/fi-fi/nordic-kitchen--ruoat-ja-juomat-lennolla

https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings/matkalla/kaikenkokoisia-tekoja-tarvitaan---finnairin-ruokapuolen-vastuullisuutta-kehitetään-jatkuvasti-2376040

 

Helinki-Vantaan loungen ruokapuolikin muutettiin (downgreidattin) niin vastuulliseksi että ei ole enää ruokana kuin kasvisVAIHTOEHTO. :o

 

Finnair sakkaa nyt pahasti 

 

 

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edes mustikkamehua ei ole tarjolla Tallinan ja lyhyempien kotimaanlentojen aikana, mitkä reitithän tässä käytännössä jää tarjoilutta?..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Aatu Impiö kirjoitti:

Edes mustikkamehua ei ole tarjolla Tallinan ja lyhyempien kotimaanlentojen aikana, mitkä reitithän tässä käytännössä jää tarjoilutta?..

Turku, Tampere, Maarianhamina ja Tallinna ovat no service.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Tampere on sellainen pomppu että eipä siinä paljon ehdi mehua imuroimaan. Tallinnaan ja Maarianhaminaan on väärin matkustaa muuten kuin laivalla tai purjeveneellä, ja Turkuun en mene ihan periaatteen vuoksi :)

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Turku, Tampere, Maarianhamina ja Tallinna ovat no service.

No niin oli 80 -luvullakin. No, silloin noita mentiin suihkarilla, aika ei olisi tarjoilluun riittänytkään. Ja muistelisin myös, että pidemmillä kotimaan reiteillä kaikesta piti maksaa. Oluttakin oli rahaa vastaan saatavilla (ja tupakoidakin sai). 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Pentti Köylijärvi kirjoitti:

No niin oli 80 -luvullakin. No, silloin noita mentiin suihkarilla, aika ei olisi tarjoilluun riittänytkään. Ja muistelisin myös, että pidemmillä kotimaan reiteillä kaikesta piti maksaa. Oluttakin oli rahaa vastaan saatavilla (ja tupakoidakin sai). 

2000 -luvun alussa Tallinnaa operoitiin MD-80 -koneella ja hyvin kaikki saivat kahvin ja jonkun käntyn tarjoiltuna. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Ainakin Tampere on sellainen pomppu että eipä siinä paljon ehdi mehua imuroimaan.

Mustikkamehua ei ehdi, mutta ilmaista alkoholia kyllä ehtii imuroimaan, jos vain tarjoilu pelaa.

Rodney :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

2000 -luvun alussa Tallinnaa operoitiin MD-80 -koneella ja hyvin kaikki saivat kahvin ja jonkun käntyn tarjoiltuna. 

80 -luvulla noilla kotimaan pikku pompuilla ois pitänyt ehtiä myös rahastamaan, siitä kai kiikasti. No toisaalta silloin myös kotimaan lentoliput olivat varsin halpoja, ainakin ulkomaan lippuihin verrattuna, joten siksi kai se tarjoilukin oli silloin maksullista.

Muistikuvaan on jäänyt, kun tein noina vuosina eka ulkomaan lennon, työmatka ihan Pariisiin. Oli busineksessa. Siinä teekkaripoika oli naama leveänä, kun ruokaa ja juomaa kannettiin koko kolme tuntia eikä maksanut mitään:). Mutta maksoi se lentolippukin ihan kauhean paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31.8.2021 at 21.28, Ilkka Sydänmetsä kirjoitti:

Voisi toki toivoa, että platinakortilla saisi vielä kahvin ilmaiseksi, mutta nähtäväksi jää…

Kyllä sai.

Mannikaiselle sivukommenttina, että loungessa tarjottu kasvisruoka oli hyvää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/1/2021 at 14.11, Pentti Köylijärvi kirjoitti:

Siinä teekkaripoika oli naama leveänä, kun ruokaa ja juomaa kannettiin koko kolme tuntia eikä maksanut mitään:).

Teekkarin ja valmistuneen ero on kuulemma, että DI on oppinut ettei kaikkea ilmaista viinaa ole pakko juoda.

Rod :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
on oppinut
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turku-Tukholma välillä sai joskus laatikollisen fatzerinparhaita, kun reitti oli yhtä ylä- ja alamäkeä - olisi edes ollut liköörikonvehteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Teekkarin ja valmistuneen ero on kuulemma, että DI on oppinut ettei kaikkea ilmaista viinaa ole pakko juoda.

Rod :cool:

Niinpä. Onneksi kuitenkin valmistuin DI:ksi aika pian tuon lennon jälkeen. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkillä lennoilla lentokoneruokailu on kieltämättä kivaa ajankulua.  Ja joskus on jopa nälkä. 1970/80 luvulla syötiin oikein posliiniastioista ja lasiin kaadettiin Wirkkalan laseihin reunoja myöten. Onneksi olin vuoden 1974 jälkeen jo DI. Pari tuttua ei tosin oppinut sitä huolimatta. Eräs tuttu totesi tankattuaan jo loungessa, että onhan siellä lähtöselvitys.

Toisaalta, on se merkillistä kun matkustaa junalla tai Onnibussilla vaikka Salosta Helsinkiin ei saa edes mustikkamehua ainakaan ilmaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31.8.2021 at 23.08, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Nykyään muotisana on vastuullisuus.

Kaikki on nyt vastuullista ja kaikesta pitää saada kertoa kuinka ollaan vastuullisia sen kummemmin erittelemättä mistä aina koitetaan kantaa vastuu ja miksi.

 

Tässä tämänkertaiset todellisuuden kaunistelut:

https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings/matkalla/uudistimme-ruoka--ja-juomatarjoilun-kaikilla-finnairin-lennoilla-2376362

https://www.finnair.com/fi-fi/nordic-kitchen--ruoat-ja-juomat-lennolla

https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings/matkalla/kaikenkokoisia-tekoja-tarvitaan---finnairin-ruokapuolen-vastuullisuutta-kehitetään-jatkuvasti-2376040

 

Helinki-Vantaan loungen ruokapuolikin muutettiin (downgreidattin) niin vastuulliseksi että ei ole enää ruokana kuin kasvisVAIHTOEHTO. :o

 

Finnair sakkaa nyt pahasti 

 

 

Noin käy, kun vastuullisuusjohtaja alkaa pyörittämään lentoyhtiötä.  Ja kun lentoyhtiö alkaa häpeämään lentämistään, ollaan kaukana firman toiminta-ajatuksesta. Keitä tällä nuoleskellaan?

10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Ilkka Sydänmetsä kirjoitti:

 

Mannikaiselle sivukommenttina, että loungessa tarjottu kasvisruoka oli hyvää.

Se on hyvä se!

Ruoan mausta keskustelu ei vie mihinkään koska jokainen kokee sen omalla tavallaan mutta  jos lyödään tofut eteen ainoana "vaihtoehtona" kun joku on nyt halunnut alkaa leikkiä maailmanparantajaa, niin se ei vaan toimi.

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1.9.2021 at 12.36, Juri Pelkonen kirjoitti:

Ainakin Tampere on sellainen pomppu että eipä siinä paljon ehdi mehua imuroimaan. Tallinnaan ja Maarianhaminaan on väärin matkustaa muuten kuin laivalla tai purjeveneellä, ja Turkuun en mene ihan periaatteen vuoksi :)

Heh, joskus 90-luvulla Oulu-Seutula ja Kemi - Seutula legeillä se oli "lämmin heppu" joka sai sämpylän kera tarjoillun jäisen  voinapin voideltavaan kuntoon ennen kuin astiat kerättiin pois ;)

-P-

Muokattu: , käyttäjä: petri a hiltunen
typot taas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31.8.2021 at 23.08, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Nykyään muotisana on vastuullisuus.

Kaikki on nyt vastuullista ja kaikesta pitää saada kertoa kuinka ollaan vastuullisia sen kummemmin erittelemättä mistä aina koitetaan kantaa vastuu ja miksi.

 

Tässä tämänkertaiset todellisuuden kaunistelut:

https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings/matkalla/uudistimme-ruoka--ja-juomatarjoilun-kaikilla-finnairin-lennoilla-2376362

https://www.finnair.com/fi-fi/nordic-kitchen--ruoat-ja-juomat-lennolla

https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings/matkalla/kaikenkokoisia-tekoja-tarvitaan---finnairin-ruokapuolen-vastuullisuutta-kehitetään-jatkuvasti-2376040

 

Helinki-Vantaan loungen ruokapuolikin muutettiin (downgreidattin) niin vastuulliseksi että ei ole enää ruokana kuin kasvisVAIHTOEHTO. :o

 

Finnair sakkaa nyt pahasti 

 

 

Kyllä tuo alkaa olla ja varsin huolestuttavaa. Jos henkilö maksaa satoja tai tuhansia euroja business-luokan lipusta, eikä loungesta löydy edes lihanpalaista, voi olla että alkaa tulla mieleen lentoyhtiön vaihto..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
03/09/2021 at 15.01, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Noin käy, kun vastuullisuusjohtaja alkaa pyörittämään lentoyhtiötä.  Ja kun lentoyhtiö alkaa häpeämään lentämistään, ollaan kaukana firman toiminta-ajatuksesta. Keitä tällä nuoleskellaan?

Hyvä kysymys. Ei varsinaisesti vastaus, mutta laajemmin katsoen vastuullisuus saattaa tulevaisuudessa konkretisoitua mm. rahoituksen kautta. ESG-kriteerien (Environment, Social, Governance) käyttö on kasvussa sijoitus- ja rahoitustoiminnassa, myös ilmailusektorilla.

“One large U.S. airline was on a roadshow two weeks ago and in the roadshow of 60 minutes to pitch the bond deal, 20 minutes was on ESG. And there was real criticism of the airline for not having a section in their pitch book on ESG from one of the biggest bond investors in the world,” https://www.reuters.com/article/us-aviation-finance-environment/avolon-ceo-says-greener-airlines-should-pay-less-to-lease-planes-idUKKBN1ZJ277?edition-redirect=uk

Vastuullisuuteen ohjaavaa rahoitusregulaatiotakin kehitetään. https://hsfnotes.com/aviationfinance/2021/05/25/european-commission-publishes-steer-report-on-sustainable-finance-taxonomy-for-the-aviation-sector/
 

Taitaa kylläkin olla niin, että ympäristövaikutuksen suhteen nämä Finnairin ruokahävikkisaavutukset häviävät polttoaineenkulutuksen pyöristysvirheisiin. Tuskin siis heiluttavat firman ESG-pisteytystä. Mutta hyvähän yrityksen on aina spinnata viestinsä yleistä hyvää tuottavaksi:) 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Markku Mikkola kirjoitti:

Hyvä kysymys. Ei varsinaisesti vastaus, mutta laajemmin katsoen vastuullisuus saattaa tulevaisuudessa konkretisoitua mm. rahoituksen kautta. ESG-kriteerien (Environment, Social, Governance) käyttö on kasvussa sijoitus- ja rahoitustoiminnassa, myös ilmailusektorilla.

“One large U.S. airline was on a roadshow two weeks ago and in the roadshow of 60 minutes to pitch the bond deal, 20 minutes was on ESG. And there was real criticism of the airline for not having a section in their pitch book on ESG from one of the biggest bond investors in the world,” https://www.reuters.com/article/us-aviation-finance-environment/avolon-ceo-says-greener-airlines-should-pay-less-to-lease-planes-idUKKBN1ZJ277?edition-redirect=uk

Vastuullisuuteen ohjaavaa rahoitusregulaatiotakin kehitetään. https://hsfnotes.com/aviationfinance/2021/05/25/european-commission-publishes-steer-report-on-sustainable-finance-taxonomy-for-the-aviation-sector/
 

Taitaa kylläkin olla niin, että ympäristövaikutuksen suhteen nämä Finnairin ruokahävikkisaavutukset häviävät polttoaineenkulutuksen pyöristysvirheisiin. Tuskin siis heiluttavat firman ESG-pisteytystä. Mutta hyvähän yrityksen on aina spinnata viestinsä yleistä hyvää tuottavaksi:) 

Totta, noinhan se menee, että rahoittajia ja Finnairin tapauksessa etenkin koronalta pelastaneita, tiettyjen hallituspuolueiden poliitikkoja nyt mielistellään.  Mutta kun ymmärtääkseni lentoyhtiön toiminnan perimmäisenä tarkoituksena on nimenomaan lentää mahdollisimman paljon ja mahdollisimman kannattavasti, niin näiden ruokien vastuullisuudella hurskastelu on aivan yhtä naurettavaa kuin vaikkapa keväiset "sopimusuutiset" Heart Aerospacen kanssa.

Koska lentoyhtiö ei voi toimia päästöttömästi, niin tällä nyt valitulla (?) tiellä ainoa taatusti vastuullinen päätöshän on sitten lopettaa koko firma ja antaa vastuuttomien kilpailijoiden lentää nekin lennot.  Suomesta kyllä löytyy innokkaita ryhmittymiä tällaistakin lopullista vastuullisuusratkaisua tukemaan.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään