Jorma Greijus

Koska sukupolvenvaihdos 6-20-paikkaisten koneiden kerhossa?

26 viestiä aiheessa

Olen jo pitkään ihmetellyt eräiden jo miehen ikään ehtineiden konetyyppien kestävyyttä. Tokihan niitä huolletaan ja korjataankin, mutta ajatellaanpa vaikkapa Twin Otteria, C-206 ja vaikkapa Islanderia. Kaikki etulinjan STOL koneita vielä tänäänkin ja kaikilla lennetty ensilento 1965! Maailmalla noilla koneilla lennetään vielä nykyäänkin satoja tuhansia matkustajia sekä miljoonia rahtikiloja vuosittain!

 

Kun vielä tiedetään ettei avgas-energiaa ole pian saatavilla ja pienlentokoneiden markkinat noiden konetyyppien osalta ovat minimaaliset, herää kysymys, kauanko nuo konevanhukset pärjäävät yhä kiristyvillä markkinoilla? Otteri olisi vielä hyvä, mutta sitäkään ei enää valmisteta. Eikä sekään sovellu lyhyille reiteille jossa moottoreita sammutellaan 15-20 kertaa päivässä!

 

No, onhan Cessna Caravan ja GA-8 sanoo joku. Mutta C-208 on yksimoottirinen joka ei ole STOL, eikä luotu jäisiin olosuhteisiin. Ja GA-8, vaikka siihen on pian saatavissakin turboahdettu moottori, on kuitenkin vain yksimoottorinen ja avgasia käyttävä sellainen.

 

Britten Norman ei ole osannut modifioida muuten hyvää Islanderiaan turboahdetuilla moottoreilla toimivaksi, jossa laskutelineet olisivat rungossa kiinni, eikä siivissä kuten nyt. Kokemukseni on, että kiinnitys siipeen murtuu ajan kuluessa (lyhyen ajan) kun lennetään pomppuisilla kentillä. Islanderikaan ei siis toimi, ja on tipahtamassa operaattorien listoilta kovaa vauhtia.

Ihmettelen että B-N Group aikoo ryhtyä rakentamaan Trislanderia 20 vuoden tauon jälkeen?!? Kaikkea ne englantilaiset keksivätkin!?!

(Edit: Ovat luopuneet Trislanderin rakentamisesta tällä erää)

 

Syntyisikö aiheesta keskustelua?

 

Onko dieselmoottorit tulossa ilmailumaailman ansiolentorintamalle, ja jos on, milloin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun vielä tiedetään ettei avgas-energiaa oli pian saatavilla ja pienlentokoneiden markkinat noiden konetyyppien osalta ovat minimaaliset, herää kysymys, kauanko nuo konevanhukset pärjäävät yhä kiristyvillä markkinoilla? Otteri olisi vielä hyvä, mutta sitäkään ei enää valmisteta. Eikä sekään sovellu lyhyille reiteille ja jossa moottoreita sammutellaan 15-20 päivässä!

 

 

Eikös Twotteri ja Caravaanari lennä jetillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Floridassa keväällä käydessäni huomio kiinnityi Beech 1900D-turboproppiin, joka oli todella yleinen ja oikeastaan ainut tässä 19-paikkaisten matkustajakoneiden luokassa. Europassa vastaavankokoisissa taitaa olla vielä BAe Jetstream 31 aika paljon käytössä, näin ainakin Arlandasta katsottuna. Hieman pienemmässä kokoluokassa oli sitten Cessna 402 yleisin.

 

Kuusipaikkainen Vulcanair P.68 (o.s. Partenavia Victor) on koelentovaiheessa SMA-dieseleillä varustettuna. Siinä on ilmeisesti kohtuuhyvät STOL-ominaisuudet.

 

Nämä nyt tulivat äkkiseltään mieleen.

 

/ Nils

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun etsimällä etsii, niin joitain uusia 2-moottorimäntäkoneviritelmiä näyttäisi olevan tulossa markkinoille.

 

Sellainen löytyi kuin about 6-paikkainen Adam A500, suurimmaksi osaksi komposiittirakenteinen push-pull-twin.

 

Koneesta kuva ja melko hyvä artikkeli löytyy netistä. Vähän kyllä epäilyttää se, että suoritusarvoissa nousukyky 2 moottorilla on jotain 1400 Ft/min luokkaa, mutta yhdellä moottorilla nousukyky huononee ihan samassa kehnossa suhteessa kuin tavallisilla 2-moottorimäntäkoneilla johonkin 200+ Feetiin/min.

 

A500 pystyy kuitenkin toimimaan vielä pinnalla 250, eli paineistus löytyy...mutta löytyykö markkinoita?

 

http://www.adamaircraft.com/pdfs/AviationDigestAug2005Vol23Issue1.pdf

 

Entäs Piaggio Avanti? Taitaa olla turboprop?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun etsimällä etsii, niin joitain uusia 2-moottorimäntäkoneviritelmiä näyttäisi olevan tulossa markkinoille.

 

 

Yksi melkoisen jännä mäntämoottoriprojekti on Alekto TT62, joka käyttää 2 kpl Thielertin uutta 310 hv Centurion-dieseliä.

Se on tosin vain viisipaikkainen. Kone lensi ensilentonsa viime keväänä, mutta kävi ilmi että se vaatii vielä "pientä hienosäätöä". Saas nähda mikä tästä lopulta tulee. http://www.hp-aircraft.de/edoc/tt.html

 

Yleisesti näyttää siltä että mäntämoottoreita ei juuri tämän luokan uusissa koneissa näe. Eipä juuri näe uusia koneita  turboproppeinakaan. Äsken luin että Beech King Air:lla on iästään huolimatta niin vankka asema markkinoilla, että on kovin vaikea kehittää parempaa kilpailijaa, joka olisi hinnaltaan kilpailukykyinen, kun kehityskustannuksetkin pitäisi saada takaisin.

 

Pieniä suihkumoottorikoneitahan toki nyt kehitetään tähän kokoluokkaan useitakin  (Eclipse, Cessna Mustang ja CJ:t, ....) mutta tässä taisi olla aiheena STOL-koneet, joten niistä ei sen enempää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jorma, tarkoitat STALLilla varmaankin STOLia (Short Take Off and Landing)?

 

:), jeps niinpä hyvinkin sitä alkaa noi peruslyhenteetkin sekottumaan - Kiitos vain korjauksesta Ari ;). Eikös tuo STALL ole ikäänkuin STOL'in vastakohta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Twotteri ja Caravaanari lennä jetillä?

Kyllä vaan, noissa koneissa onkin sitten toisenlaiset puutteet. Otterilla se ettei PT6 oikein sovellu useisiin päivittäisiin käynnistyksiin ja Caravanilla tietysti sama juttu sen lisäksi että se ei ole STOL ( :D, nyt meni oikein), eikä sen siipi sovellu jäätäviin olosuhteisiin, eikä se jaksa lentää kunnolla täysillä painoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllähän markkinoilla on 6-20-paikkaisia lentsikoita uudempiakin, mutta STOL koneita ei taida olla? Ja vielä sellaisia STOL koneita jotka soveltuisivat todellisille puskakentille? Ainoa uusi lienee Australialaisten GA-8, josta on piakkoin tulossa myös turboahdettu versio. Tosin sekin toimii tietysti vain avgas'illa, joka ei liene kovin kauaa enää markkinoilla? http://www.epi-eng.com/ET-EndOf100LL.htm

 

Onko kukaan muuten nähnyt läheltä Zoche diesel moottoria jossain ilmailunäytöksessä, tai käynyt paikan päällä tehtaalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllähän markkinoilla on 6-20-paikkaisia lentsikoita uudempiakin, mutta STOL koneita ei taida olla? Ja vielä sellaisia STOL koneita jotka soveltuisivat todellisille puskakentille?

Taitaa johtua vain ja ainoastaan siitä, että STOL-ominaisuuksia ei nykyään hirveän monessa paikassa tarvita. Caravanit ja PC-12 operoivat tehokkaasti hiekka- ja nurmikkokentiltäkin, mutta todellisia lyhyen kentän ominaisuuksia vaativia paikkoja ei taida tulla vastaan niin usein että semmoisille olisi järkevää suunnitella mitään uuden sukupolven konetta, kun uudehkoja vanhaan suunnitteluun perustuvia STOLleja on saatavilla. Taitavat nuo todelliset puskakoneet muutenkin järjestäen olla sukupolvea vanhempaa kuin mitä olisi tarjolla, joten siinäkin valossa uuden hi-tech puskakoneen suunnittelussa ei vain olisi järkeä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa johtua vain ja ainoastaan siitä, että STOL-ominaisuuksia ei nykyään hirveän monessa paikassa tarvita. Caravanit ja PC-12 operoivat tehokkaasti hiekka- ja nurmikkokentiltäkin, mutta todellisia lyhyen kentän ominaisuuksia vaativia paikkoja ei taida tulla vastaan niin usein että semmoisille olisi järkevää suunnitella mitään uuden sukupolven konetta, kun uudehkoja vanhaan suunnitteluun perustuvia STOLleja on saatavilla. Taitavat nuo todelliset puskakoneet muutenkin järjestäen olla sukupolvea vanhempaa kuin mitä olisi tarjolla, joten siinäkin valossa uuden hi-tech puskakoneen suunnittelussa ei vain olisi järkeä....

 

Twin Ottereita on jäljellä lentokuntoisina noin 600kpl, Islandereita noin 800kpl, Cessnoista en löydä tilastoja, mutta lienee jonkin verran enemmän.

Totuus kuitenkin on, että nuo konetyypit täyttivät tänä vuonna 40 vuotta. Cessnan korvaajaksi Cessnalta tuli tuotantoon pitkän tauon jälkeen se sama vanha Cessna. Onneksi Aussit rakensivat sentään GA-8.

 

Mutta mikä korvaa Islanderit ja Twin Otterit kun aika niistä vihdoin jättää? Mitä tulee vaativiin kenttiin maailmalla, uskon että STOL koneilla on edelleen kysyntää Aasian kasvavilla markkinoilla. Siellä on paljonkin kuumissa olosuhteissa olevia ja korkean elevationin lyhyehköjä lentokenttiä, jos niitä nyt aina lentokentiksikään voi sanoa. Korvaavan koneen ei tietenkään tarvitse olla hi-tech, mutta tietysti nykypäivän teknologiaa ja materiaaleja käyttäen uusista STOL koneista tulisi turvallisempia, tehokkaampia, hiljaisempia ja taloudellisempia.

Kun katsoo noita lentäviä Ottereita ja Islandereita numeroina, niin onhan siinä jo pelkästään liki 1500?!? Eikö tuollaista potentiaalista tilauskantaa vasten kannattaisi valmistaakin korvaava kaksimoottorinen lentsikka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuollaista potentiaalista tilauskantaa vasten kannattaisi valmistaakin korvaava kaksimoottorinen lentsikka?

 

Luulenpa, että kyllä ne valmistajat noita puntaroivat. Ei ne tyhmiä ole. Ja varmastihan se jossakin vaiheessa tulee sekin aika, että jotain tarvitsee tehdä, ja uskon, että silloin myös valmistajat toimivat...

 

Niin, ja te olette muuten unohtaneet Pilatuksen PC-6:n, joka on edelleen valmistuksessa, ja on STOL vailla vertaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi mielenkiintoinen uusi tyyppi on Quest Aircraftin lanseeraama Kodiak. Konetyyppi on tehty juuri puskalentämiseen ja tarkoitettu korvaamaan C206 -kalustoa, mikesei myös Caravaneja. Nokalla on PT6.

 

Firman informatiivisislta nettisivuilta käy ilmi, että konetyyppiä on kehitelty tiiviissä yhteistyössä puskalentäjien kanssa.  Kodiakin markkinointi on selvästi suunnattu humanitaarisen lentotoimintaan. Nettisiuvilta löytyy vaikuuttavaa videota esim. Kodiakin STOL-ominaisuuksista.

 

Onkohän tässä yleisilmailun tuleva työjuhta?

 

http://www.questaircraft.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ja te olette muuten unohtaneet Pilatuksen PC-6:n, joka on edelleen valmistuksessa, ja on STOL vailla vertaa...

 

Onhan Portteri toki STOL vailla vertaa, mutta on se kalliskin. Lisäksi se on vain yksimoottorinen eikä sovellu mittarilentoon ansiotarkoituksessa, kuten ei sovellu Caravaanikaan, paitsi rahtikoneena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi mielenkiintoinen uusi tyyppi on Quest Aircraftin lanseeraama Kodiak. Konetyyppi on tehty juuri puskalentämiseen ja tarkoitettu korvaamaan C206 -kalustoa, mikesei myös Caravaneja. Nokalla on PT6.

 

Firman informatiivisislta nettisivuilta käy ilmi, että konetyyppiä on kehitelty tiiviissä yhteistyössä puskalentäjien kanssa.  Kodiakin markkinointi on selvästi suunnattu humanitaarisen lentotoimintaan. Nettisiuvilta löytyy vaikuuttavaa videota esim. Kodiakin STOL-ominaisuuksista.

 

Onkohän tässä yleisilmailun tuleva työjuhta?

 

http://www.questaircraft.com

 

Taustajärjestöt ovat ottaneet asiakseen tehdä uuden sukupolven koneen. Onpa kumma etten tuosta ollut koskaan kuullut mitään, ehkäpä joku jotain mainitsi Papualla, että tuollaista eräät tahot ovat suunnittelemassa. Mutta sen enempää ei korviini ole kantautunut. Onpa mielenkiintoiset sivut! Kiitos vaan Raine!

 

Koneen sivukuva muistuttaa erehdyttävästi Caravaania... STOL kone se näyttäisi tosiaankin olevan.

 

Mutta pari pientä muttaa: Kone on kallis ja se on edelleenkin vain yksimoottorikone joka ei sovellu IFR ansiolentotoimintaan ainakaan kaikkialla ja heti, eikä sen reverssiä uskalla käyttää liukkaalla laskualustalla, kone nimittäin slippaa poikittain ja pusikkoon... Caravaanikin tekee niin, ainakin Papualla on tehnyt :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivetaanpa tämä aihe esille, kun tuli selattua Flight International-lehden teemanumeroa alle 100-paikkaisista koneista.

 

STOL-osastolla ei todella ole kovin monta tyyppiä tuotannossa, mutta yksi uudehko tyyppi jota myös myydään, on PZL M28 Skytruck. Lentoonlähtömatka 325 m ja noin 20 istuinpaikkaa. Koneella on valttinaan tuore FAA-tyyppihyväksyntä, ja kauppa käy ilmeisesti noin 10 koneen vuosivauhtia. Kone on mukana Puolan F-16 vastaosto-ohjelmassa, joten sen perusteella voi myös odottaa kauppoja. 

 

En sitten tiedä onko yli 21 m kärkiväli liikaa. Hinnaksi mainitaan 4,6 milj. USD tässä pikkuturboprop-markkinakatsauksessa, missä mainitaan myös Vulcanairin kerosiiniversioista (1,3-1,5 milj. USD).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Islandereita on modifioitu turbopropeiksi joka antaa kummasti lisää ominaisuuksia.

 

Muita uusia sieltä isommasta päästä on mm. Suhoi Su-80, joka soveltuu mm. hyppytoimintaan todella hyvin.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Islandereita on modifioitu turbopropeiksi joka antaa kummasti lisää ominaisuuksia.

 

Muita uusia sieltä isommasta päästä on mm. Suhoi Su-80, joka soveltuu mm. hyppytoimintaan todella hyvin.

 

Perttu

 

Turbiinimoottori kokeilut Islandereilla ei ainakaan omien tietojeni mukaan ole olleet onnistuneita ratkaisuja. Käyttökustannukset polttoaineen kulutuksen vuoksi nousivat ja moottoreista johtuvat värinät saivat aikaan materiaalivaurioita. Ainakin eräs tuntemani operaattori luopui koneesta juuri noista syistä.

 

Su-80 näyttää hyvältä! Olisipa se edes Puolassa valmistettu ;). Noh, kyllähän ne idässäkin osaa, ainakin aerodynamiikkaa. Mutta onkohan tuo kone lainkaan STOL?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turbiinimoottori kokeilut Islandereilla ei ainakaan omien tietojeni mukaan ole olleet onnistuneita ratkaisuja. Käyttökustannukset polttoaineen kulutuksen vuoksi nousivat ja moottoreista johtuvat värinät saivat aikaan materiaalivaurioita. Ainakin eräs tuntemani operaattori luopui koneesta juuri noista syistä.

 

Ilmeisesti kuitenkin sotilaspuolelle kelpaa sillä sekä Brittien RAF että Army lentää turboprop Islandereilla.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Yksi mielenkiintoinen uusi tyyppi on Quest Aircraftin lanseeraama Kodiak. Konetyyppi on tehty juuri puskalentämiseen ja tarkoitettu korvaamaan C206 -kalustoa, miksei myös Caravaneja. Nokalla on PT6.

 

http://www.questaircraft.com

 

 

Kodiak on nyt saanut tyyppihyväksynnän, ja ensimmäinen asiakas saanee tilaamansa koneen syyskuun loppuun mennessä:

 

http://www.flightglobal.com/articles/2007/07/19/215583/pictures-quest-kodiak-gets-us-approval.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Quest Aircraft on tyyppihyväksyttänyt Kodiak-koneen valmiiksi laskuvarjohyppytoimintaan varusteltuna. Tällaisessa versiossa on alasrullattava ovi, jonka pilotti voi sulkea nousematta istuimeltaan senjälkeen, kun hyppääjät ovat poistuneet. Ensimmäinen yksilö lentää jo hyppylentoja Saksassa. Hyppyversiossa on myös valmiiksi asennettuna mm. siipeen kiinnitetty kamera.

 

http://www.avweb.com/avwebbiz/news/BizAv_Quest_Kodiak_FirstCertifiedForJumpOperations_198309-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain uutta lienee tapahtumassa sen lisäksi, että Twin Otter on tulossa takaisin markkinoille uusitulla mallilla. Comp Air alkaa ilmeisesti valmistaa 10-paikkaista Comp Air 12-konetyyppiä, jota on tarkoitus myydä etenkin Intiaan, Kiinaan ja Venäjälle USA:n lisäksi:

 

http://www.domain-b.com/aero/aero_mfg/20081007_comp_air.html

 

http://www.aerocompinc.com/airplanes/CA12/index.html

 

Tämän lisäksi Socata on ilmoittanut harkitsevansa uuden 2-moottorisen konetyypin tuomista markkinoille. Kyseeseen tulisi joko turboprop tai jet, joka olisi 20 % nopeampi kuin TBM 850.

 

Socatan 2-moottorimalli on saanut työnimen NTx

 

http://www.avweb.com/news/nbaa/NBAA2008_SocataNTx_Twin_MaybeTurboprop_198936-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään