Ilkka Mäkelä

Useat lentoyhtiöt välttävät Afganistanin ilmatilaa

26 viestiä aiheessa

Useat lentoyhtiöt, mm. United, British Airways, Virgin Atlantic ja Korean Air (matkustajalentojen osalta) välttävät varmuuden vuoksi Afganistanin ilmatilaaa ja kiertävät esim. Iranin tai Pakistanin kautta.

Lainaa

Major airlines are rerouting flights to avoid Afghanistan airspace after insurgents took control of the presidential palace in Kabul as U.S.-led forces departed and Western nations scrambled on Monday to evacuate their citizens.

United Airlines, British Airways and Virgin Atlantic said they were not using the country's airspace.

A United spokeswoman said the change affects several of the airline's U.S.-to-India flights.

Flight-tracking website FlightRadar24 showed few commercial flights over Afghanistan at 0300 GMT on Monday but many planes overflying neighbouring Pakistan and Iran.

Airlines and governments have paid more attention to the risks of flying over conflict zones in recent years after two deadly incidents involving surface-to-air missiles.

A Malaysia Airlines plane was shot down over eastern Ukraine in 2014, killing all 298 people on board, and an Ukraine International Airlines jet was downed by Iran's military in 2020, killing all 176 passengers and crew.

https://www.yahoo.com/news/airlines-reroute-flights-avoid-afghanistan-031445470.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(G1264/21 NOTAMN

Q) OAKX/QAFAM/IV/NBO/E/000/999/

A) OAKX B) 2108160445 C) 2108180445 EST

E) KABUL AIRSPACE HAS BEEN RELEASED TO THE MILITARY. ADVISE TRANSIT AIRCRAFT TO REROUTE.

ANY TRANSIT THROUGH KABUL AIRSPACE WILL BE UNCONTROLLED. SURROUNDING FIRS HAVE BEEN ADVISED.)

___________________________________________________________________________________

G1263/21 NOTAMN
Q) OAKX/QFALC/IV/NBO/AE/000/999/3434N06913E025
A) OAKX OAKB B) 2108160445 C) 2108180445 EST
E) CIVILIAN SIDE OF HAMID KARZAI INTERNATIONAL AIRPORT (KABUL AIRPORT) IS CLOSED

UNTIL FURTHER NOTICE .)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(D1374/21 NOTAMN
Q) OAKX/QRDAW/IV/BO/W/000/999/
A) OAKX B) 2108060545 C) PERM
E) DANGER AREAS OAD 107 CHAPMAN,OAD 108 DWYER 1 ,OAD 136 DWYER 2, OAD 116 BAGRAM 2, OAD 117 BAGRAM OAD 119 KAF, OAD 125 JALALABAD ,OAD 135 SHORAB ,OAD 137 CAMP MOREHEAD
AEROSTAT SYSTEM HAS BEEN DE-INSTALLED AND REMOVED PERMANENTLY FROM SERVICE.)

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri äsken Baku - Delhi cargojumbon miehistö hoiti tunnollisesti työnsä saatuaan tiedon kiellosta. Afganistanin eteläosassa ilmatilasta on poistumassa USA:n rekisterissä oleva Dash 8-300 ja Kabulissa maassa paikallaan transponderissa lähetys päällä on Turkish Airlinesin Boeing 777.

FS P1170656.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USAF ei välttele Afganistanin ilmatilaa.
Globemasteriin boardattiin 800 matkustajaa.

EDIT: Rahtitilan koko on 27m x 5.5m. Tarkoittaisi suunnilleen 5 henkilöä neliölle...

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:lla on omat varmistukset ilmatilassa. Lentävä komentokeskus starttasi Kabulista ja valvoo Afganistanin ilmatilassa lähellä Pakistanin rajaa. Edit: Juuri äsken Turkish Airlines pääsi matkaan Kabulista.

FS C130J.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minuuttia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Globemasteriin boardattiin 800 matkustajaa.

Muistelin Saigonin evakuointia ja C-5 Galaxyn turmaa ja toivoin, että nyt C-17 Globemasterin kaikilla matkustajilla oli turvavyöt!

Muistini ei kuitenkaan täysin pelittänyt 46 vuoden jälkeen, sillä C-5 ei tullut alas lastin siirtymisen takia, vaan äkillisen paineistuksen menettämisen vuoksi.

Rodney

https://theaviationgeekclub.com/operation-babylift-the-crash-of-c-5-number-68-0218/

https://en.wikipedia.org/wiki/1975_Tân_Sơn_Nhứt_C-5_accident

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

Lentävä komentokeskus starttasi Kabulista

Eikös HC-130J Combat King II ole Combat Search and Rescue (CSAR) kone, joka pystyy myös tankkaamaan pelastushelikoptereita ja V-22 Ospreya.

Rodney

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_HC-130

https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/c130/hc-130j-combat-king-ii.html

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
39 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Muistelin Saigonin evakuointia ja C-5 Galaxyn turmaa ja toivoin, että nyt C-17 Globemasterin kaikilla matkustajilla oli turvavyöt!

Muistini ei kuitenkaan täysin pelittänyt 46 vuoden jälkeen, sillä C-5 ei tullut alas lastin siirtymisen takia, vaan äkillisen paineistuksen menettämisen vuoksi.

Rodney

https://theaviationgeekclub.com/operation-babylift-the-crash-of-c-5-number-68-0218/

https://en.wikipedia.org/wiki/1975_Tân_Sơn_Nhứt_C-5_accident

 

Vuoden 2013 super-taifuuni Haiyanin jäljiltä Filippiineiltä Manilasta evakuoitiin 670 henkilöä Globemasterilla. 'Turvavyöt' olivat silloin osastoimassa matkustajia.

Kuvan lähde

1629077163067-131117-f-ow434-001.jpeg?qu

 

 

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uzbekistanin rajaviranomaiset ovat ampuneet alas Afganistanin ilmavoimien koneen, joka ilmeisesti pyrki Uzbekistaniin.

Edit:
Kone oli Super Tucano A-29B

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Afganistanin tilanne on hyvin murheellinen osoitus siitä että kannettu vesi ei kaivossa pysy.

Seuraavan jenkkioperaatio on tuolla varmaan odotettavissa kolmen vuoden päästä, eikös silloin ole taas presidentinvaalit korvilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Nyt olisi Bidenin viimeinen aika laittaa B1 ja B2 koneet ilmaan varmistukseksi. Ja kaikilla aseilla varustettuina. Myös ydinaseila! Mihin ne neutronipommit unohtuivat? Sitten ilmatila haltuun F-22 Raptor koneilla. Sitten F-35 koneet viimeistelisivät homman täsmäiskuilla. Helppoa!

 

 

 

Miksi ydinaseilla ? Ne tuskin Talebaneja hillitsisi vaan jos niitä käytettäisiin kuolisi heti tuhansia siviilejä ja myöhemmin lisää sekä maaperä saastuisi. Edesvastuutonta edes ehdottaa moista vai haluatko et kaikki afgaanit kuolee, ei tule pakolaisongelmaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Historia ehkä toistaa itseään:
Elokuussa 1998 olin Finnairin MD-11 koneessa yölennolla AY97 menossa työmatkalle Bangkokiin. Pari päivää myöhemmin luin uutisista, että Bill Clintonin lähettämät risteilyohjukset viuhuivat meidän lentoreitillä Afganistaniin samana yönä, tosin monta kilometriä alempana. Paluulento tulikin sitten eri reittiä ja kesti tunnin pitempään.
Median tulkinta asiasta oli, että Clinton halusi vain tällä operaatiolla kiinnittää maailman huomiota pois seksiskandaalista, missä hän ei onnistunut. Päinvastoin, media vaikeni koko tästä ohjushyökkäyksestä ja keskittyi Monica Lewinskyyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Juhani Hämäläinen kirjoitti:

Jos sarkasmii niin todella ala ala-arvoista.

Olen pahoillani siitä, mitä kirjoitin. En miettinyt kunnolla. En tee sitä enää jatkossa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi Suomen Ilmavoimien Casa-konetta lähtenyt Utista Afganistan evakuointioperaatioille -juttu onkin avattu omaan ketjuunsa.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16/08/2021 at 11.28, Matti Palosuo kirjoitti:

USAF ei välttele Afganistanin ilmatilaa.
Globemasteriin boardattiin 800 matkustajaa.

EDIT: Rahtitilan koko on 27m x 5.5m. Tarkoittaisi suunnilleen 5 henkilöä neliölle...

 

 

Tarkastuslaskennan mukaan 823 afgaania oli kyydissä.

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pentagonissa on ilmeisesti pyöritelty ajatusta, että jos evakointioperaatiota täytyy jatkaa "punaisen rajan" , syyskuun vaihteen jälkeen, niin jo koalition hylkäämä Bagramin lentotukikohta voitaisiin ottaa käyttöön. Viralliselta taholta tämä kiistetään ja ainakin toistaiseksi vakuutellaan että operaatio aiotaan saattaa päätökseen kuun loppuun mennessä. Bagram sijaitsee noin 30 mailia Kabulista pohjoiseen.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/42105/pentagon-dismisses-the-idea-of-retaking-bagram-air-base-to-support-kabul-evacuations

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takaraja lähestyy, joukkopako käynnissä,

Omaninlahdella ja eteläisessä Pakistanissa samanaikaisesti puolenkymmentä KC-135 ja KC-10 tankkeria ja muutama C-17, kaikki matkalla poispäin.

-------
edit:

tiettävästi viimeiset yhdysvaltalaiset koneet ovat lähteneet Kabulista.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/42195/americas-20-year-war-in-afghanistan-ends-after-last-troops-depart-kabul

------

edit2:  Ei partaa - ei palvelua!

A0672/21 NOTAMR A0642/21   
Q) OAKX/QAFAM/I/B/E/000/999/000   
A) OAKX   
B) 2108301140 C) 2109152359 EST   
E) FOLLOWING NOTAM IS ISSUED ON REQUEST OF KABUL ACC.
DUE SECURITY REASON KABUL ACC IS RELEASED TO MILITARY.
NO ATS WILL BE AVBL. ACFT TRANSITING THROUGH KABUL FIR
WILL BE FLYING IN UN-CONTROLLED AIRSPACE AT THEIR OWN RISK.
CREATED: 30 Aug 2021 11:45:00 
SOURCE: OPKCYMYA

 

 

Mooses.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään