Juha Ritari

Sähkölentokoneet tulevat Euroopan kaupunkeihin muutamassa vuodessa

14 viestiä aiheessa

13 hours ago, Juha Ritari said:

Tässä olisi tutkivalle journalismille ja faktantarkatukselle tuhannen taalan paikka. Jostakin syystä yhdelläkään "sähkölentokoneita suunnittelevalla" yhtiöllä ei ole EASA:n Design Organisation Approvalia, eikä myöskään niitä löydy luettelosta nimeltä "List of all approved Organisations with Alternative Procedures to DOA." Tähän on varmaan joku syy. Olisiko ollut niin kiire käyttää etsikkoaika rahankeruuseen ympäristöasioilla, että tämmöiset pikkujutut on unohtuneet tjsp.

Muutoin kannattaa miettiä vaikkapa semmoista asiaa, että Cessna on tuomassa markkinoille mallia 408 SkyCourier. Se on 19 matkustajan paineistamaton ja kiinteälaskutelineinen lentokone, voimanlähteenä kaksi vanhaa kunnon P&W PT6-moottoria. Koneen kehittäminen julkistettiin vuonna 2017 ja ensilento tapahtui viime vuoden toukokuussa. Pari kuukautta sitten kolmella prototyypillä oli lennetty tyyppihyväksyntään tähtäävää koelento-ohjelmaa runsaat 700 tuntia. Lähiaikoina koelentoihin liittyy (tai on jo liittynyt) kaksi konetta lisää, ja homma on tarkoitus saada valmiiksi tämän vuoden loppuun mennessä. Siis Cessna, jossa ollaan harjoiteltu enemmän kuin hiukan lentokoneiden tyyppihyväksyttämistä, käyttää pitkästi toista tuhatta lentotuntia melkoisen yksinkertaisen, perinteisellä voimanlähteellä liikkuvan lentokoneen tyyppihyväksymiskoelentoihin. Nyt sitten puskista tulee mitä ihmeellisimpiä virityksiä, joilla ei ole edes suunnitteluun tarvittavaa organisaatioita, ja ne mainostavat koneidensa lentävän kaupallista lentoliikennettä muutaman vuoden kuluttua. Keisarin uudet vaatteet tulee mieleen, sitä pikkupoikaa kavattaisiin.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritaranta
typo
11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu-u, ja kun meillä ihan kokeneemmallakin porukalla saatiin yksi konkka aikaiseksi lentokoneen kehittelyssä, niin toki arveluttaa.

 

Näiden sähkölentokoneiden suhteen on semmoinen juttu, että näihin varmaan moni alaa tuntematon pääomasijoittaja tunkee nyt rahaa mun... öh... tuotto-odotus pystyssä ja Teslat mielessä. Jos homma on yhtään uskottavammalla pohjalla, eli hyvin myyty ja markkinoitu, voipi olla että ainakaan rahat ei ole ihan heti loppumassa. Vaikka lupia ja muuta vähäpätöistä ei "vielä" olisikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti oikein etsiä esiin listaus EASA:n DOA-hyväksynnän saaneista organisaatioista ja syynätä, mitä sieltä löytyy.

 * Yllämainitulla Pipistrelillä on DOA vuodesta 2014 lähtien, rajoituksella "small aircraft".Yksi sähkömoottorilla toimiva 2-paikkainen kone, eli Pipistrel Velis,on saatu sertitfioitua. Se sopinee koulutus- ja harrastuskäyttöön, muttei yleisönkuljetukseen.

 * Saksalaisella Volocopterilla on DOA #678, myönnetty 12/2019 eli aika tuore hyväksyntä, rajoituksella "design for TC of VLR (Type certificate (?) of Very Light Rotorcraft). Volocopter kertoo sivuillaan,että pienemmällä mallilla on lennetty vuodesta 2011 lähtien 1000 koelentoa, mistä voidaan päätellä, että DOA-hyväksyntää ei myönnetä kevein perustein eikä varsinkaan pikaisesti.

Volocopterin Volocity (2 henkeä) ja Voloconnect (4 henkeä) ovat kuitenkin sähköllä toimivia yleisöä kuljettavia eVTOL-takseja, mikä melkein sopii ketjun otsikon alle (Sähkölentokoneet tulevat Euroopan kaupunkeihin muutamassa vuodessa). Volocopterin arvio kaupallisen toiminnan aloittamiseen pienemmällä mallilla on 2-3 vuotta. 4 hengen Voloconnect on tuoreempi tapaus ja sen sertifiointiin menee ehkä 5 vuotta. Arvioilla on tapana venyä, katsotaan kuinka käy.

https://www.volocopter.com/

Pipistrelin ja Volocopterin lisäksi en löytänyt listasta nimenomaan sähkökäyttöisiä lentolaitteita suunnittelevia ja valmistavia,yrityksiä, joskin mm. Airbusilla on ollut vuosien varrella useampia sähkölentolaiteprojekteja meneillään, ja Airbus kyllä löytyy listasta:

https://www.airbus.com/innovation/zero-emission/electric-flight.html

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 hours ago, Ilkka Mäkelä said:

 

Volocopterin Volocity (2 henkeä) ja Voloconnect (4 henkeä) ovat kuitenkin sähköllä toimivia yleisöä kuljettavia eVTOL-takseja, mikä melkein sopii ketjun otsikon alle (Sähkölentokoneet tulevat Euroopan kaupunkeihin muutamassa vuodessa). Volocopterin arvio kaupallisen toiminnan aloittamiseen pienemmällä mallilla on 2-3 vuotta. 4 hengen Voloconnect on tuoreempi tapaus ja sen sertifiointiin menee ehkä 5 vuotta. Arvioilla on tapana venyä, katsotaan kuinka käy.

https://www.volocopter.com/

Pipistrelin ja Volocopterin lisäksi en löytänyt listasta nimenomaan sähkökäyttöisiä lentolaitteita suunnittelevia ja valmistavia,yrityksiä, joskin mm. Airbusilla on ollut vuosien varrella useampia sähkölentolaiteprojekteja meneillään, ja Airbus kyllä löytyy listasta:

https://www.airbus.com/innovation/zero-emission/electric-flight.html

 

 

 

 

Nämä Volocopterin viritykset nimenomaan sopivat "melkein" otsikon alle, mutta ei ihan. Ultrakevyillä kun ei kaupallista lentoliikennettä ole harrastettu, ja tuskin ihan äkkiä harrastetaankaan, ja ne  2- tai 4-paikkaiset eivät ole ymmärtääkseni vielä lentäneet. Puhumattakaan siitä, että tämmöinen kaupunkien keskustoissa päristelevä "lentotaksiliikenne" on vielä ihan oma uusi kategoriansa, jolle ei vissiin ole ihan ehditty edes keksiä vaatimuksiakaan. Olisko joku tutkinut, että onko sille oikeasti tarvettakaan?

Airbus taas ilmeisesti on havainnut, että imagosyistä on hyvä silloin tällöin tehdä tiedotteita, joista saa semmoisen käsityksen, että ollaan jotakin kehittelemässä. Sitten kun akkuteknologia jonakin päivänä ehkä on kehittynyt riittävästi, Airbusin kaltaiset firmat (Boeing, ATR, Embraer ja mitä näitä nyt onkaan) toki ottavat ja tekaisevat ihan oikeasti käyttökelpoiset sähkökäyttöiset lentokoneet. Siihen ei tarvita putiikkeja, joista kukaan ei ole koskaan ennen kuullutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niissä putiikeissa joista kukaan ei ole koskaan kuullutkaan, tehdään kehitystyötä brainstormaten paljon vapaammin kuin vanhoissa mammuttifirmoissa olisi koskaan mahdollista. Proof of concept -vaiheessa ei tarvita DOA:ta. Tuloksena kuitenkin keksitään uusia toimivia(kin) ratkaisuja ja uusia oivalluksia, joista joku tulee ottamaan tuulta allensa jossain muodossa. Jos sallitaan vertaus automaailmaan, ehkä syntyy uusi Tesla joka mullistaa markkinaa ja kasvaa isoksi, tai sitten vanha perinteinen Volkswagen ostaa villien kehittäjien firman tai patentteja ja pääsee uuden tekniikan kanssa sitä kautta vauhtiin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Volocopter on ylittänyt yhden esteen eli DOA:n saamisen, joten jatketaan vähän seuraavasta viranomaishyväksynnästä, sertifioinnista.

EASA on työskennellyt säännösten parissa ja jo julkaissut ensimmäisen vaiheen niistä vaatimuksista, jotka Volocopterin kaltaisten eVTOL-lentolaitteiden on hyväksyttävästi täytettävä, jotta laite voidaan sertifioida. EASA aikoo julkaista tämän "Means of Compliance"-vaatimusdokumentin vaiheen kaksi tässä kuussa ja vaiheen kolme marraskuussa.

Senjälkeen sähkö-VTOL-laitteita kehittelevillä yrityksillä lienee selkeät säännöt siitä, mitä sertifiointi edellyttää. Pitämässään esitelmässä EASA:n edustaja toteaa, että Volocopterin ja Liliumin suunnittelemat kaupallisten lentojen aloittamisesta urbaanissa ympäristössä v. 2023 tai 2024 tuskin tulevat pysymään aikataulussa, koska EASA:n operointia koskevat säännöt eivät valmistu siihen mennessä, mutta mainitsee silti mahdolliset paikalliset poikkeusluvat joilla operointia voitaisiin aloitella.

Mikäli saavat laitteensa hyväksytysti sertifioitua. Mitähän muuta puuttuu? Pilotti? Kelpuutus? Operaatiomanuaali? En ole säännöistä tarpeeksi perillä, mutta on tätä kehitystä minun mielestäni mielenkiintoista seurata. Omaa rahaa en satsaisi.

Artikkelissa lisätietoa halukkaille mm. sertifioinnista.

Lainaa

EASA intends to publish phase two of the means of compliance (MoC) requirements for its Special Condition-VTOL (SC-VTOL) type certification rules by the end of June. Confirming the European safety agency’s next steps in finalizing the SC-VTOL regulations during a presentation to the Vertical Flight Society’s Forum 77 event on May 13, David Solar, head of EASA’s general aviation and VTOL department, said that phase three of the MoC document will be made public in November.

During his presentation, however, Solar also reported that EASA’s operational rules will not likely be confirmed in time for the first urban air mobility services using eVTOL aircraft. European manufacturers, such as Volocopter and Lilium, have been targeting the start of commercial flights in 2023 or 2024. He indicated that EASA will probably allow some local exemptions so early operations can get underway.

https://futureflight.aero/news-article/2021-05-14/easa-prepares-publish-means-compliance-details-evtol-certification

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Omaa rahaa en satsaisi.

Eli olet siis vihervassari, joka pelaisi kyllä yhteisellä rahalla?

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Eli olet siis vihervassari, joka pelaisi kyllä yhteisellä rahalla?

Rodney :cool:

Kas kun omaa irtonaista satsattavaa rahaa ei oikeastaan ole ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/5/2021 at 10.48, Juha Ritaranta kirjoitti:

Sitten kun akkuteknologia jonakin päivänä ehkä on kehittynyt riittävästi, Airbusin kaltaiset firmat (Boeing, ATR, Embraer ja mitä näitä nyt onkaan) toki ottavat ja tekaisevat ihan oikeasti käyttökelpoiset sähkökäyttöiset lentokoneet. Siihen ei tarvita putiikkeja, joista kukaan ei ole koskaan ennen kuullutkaan.

Embraerilla näkyy jo olevan omansa tuloillaan. Embraerin kehitysyksiköstä EmbraerX:stä erilliseksi firmaksi lohkaistu Eve Urban Air Mobility näyttää vastikään saaneen tilauksen Halo-nimiseltä firmalta 200 eVTOL-lentolaiteesta, joiden nimi näyttää myös olevan Eve.Toimitukset alkaisivat v.2026. Ostaja ja käyttäjä sanoo vertailleensa 12 eri eVTOL-valmistajan lentolaitteet ennen päätymistä Embraeriin..

Lainaa

Halo, the new urban air mobility operational launched by business aviation gro up OneSky Flight, today placed the largest order to date for new eVTOL aircraft. In 2026, the company intends to start taking delivery of 200 of Embraer’s four-passenger Eve aircraft and will split this fleet between operations in the U.S. and the UK.

In a statement today, the company said it had evaluated nearly a dozen other eVTOL aircraft before agreeing on the partnership with the Brazilian manufacturer, which also makes a family of business jets, regional airliners, and military aircraft.

https://www.futureflight.aero/news-article/2021-06-01/halo-agrees-buy-200-eve-evtol-aircraft-urban-air-mobility-network

Kovin paljon detaljeja en löytänyt, mutta täällä on esittely varsin futuristisen näköisestä vehkeestä. Useampia vuosia sitä on kuitenkin kehitelty. 60 mailin toimintamatkasta puhutaan.:

https://eveairmobility.com/

Alle 2 min video:

https://www.youtube.com/watch?v=iV4oUt3R1_s

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Embraerin viritys on ehkä näistä kaikista vakavimmin otettava. Toki tässäkin on semmoinen pikku mahdollisuus, että takana on lähinnä PR-osasto, joka saa halpaa näkyvyyttä firmalle tämmöisillä ns-positiivisilla uutisilla, ja tilaajafirmakin on lopulta Embraerin omistama. Mutta ehkäpä siellä ihan tosissaankin suunnitellaan näitä värkkejä, siltä varalta, että akkuteknologia kehittyy ja sen myötä näillä voidaan oikeastikin kuljettaa hyötykuormaa. Ja joku keksii jossakin ihan oikeaa käyttöä näille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään