Antti Palsola

Valko-Venäjä mahdollisesti pakottanut ylilennolla olleen Ryanairin koneen laskuun pidättääkseen toimittajan

43 viestiä aiheessa

Mm. Helsingin Sanomien mukaan Valko-Venäjä olisi pakottanut ylilennolla olleen Ryanairin koneen laskuun Minskiin pidättääkseen maan hallinnolle kriittisen toimittajan.

Jos asia todella on näin (mikä on vielä epävarmaa), Lukashenko on ylittänyt taas yhden rajan. Samoin herää kysymys, voidaanko Valko-Venäjän ilmatilaa enää pitää turvallisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lento oli siis tänään ja nro FR4978.

Vaikuttaa kyllä oudolta että on lennetty normaalisti läpi koko Valko-Venäjän ja sitten parikymmentä mailia ennen Liettuan rajaa käännytään pakotettuna(??) kohti Minskiä. Olisiko kuitenkin joku ongelma Vilnan kentällä ja menty normaalisti varakentälle?

Screenshot_20210523-162909_Flightradar24.jpg

Sää on ollut Vilnassa melko normaali, mutta ajoittaista ukkosta iltapäivästä (diversio alkoi n.0945Z).

Lainaa

EYVI 231020Z 25012G22KT 220V320 9999 VCSH SCT029CB BKN061 15/08 Q1008 NOSIG


EYVI 230950Z 25013KT 220V280 9999 BKN034TCU 14/07 Q1009 NOSIG


EYVI 230920Z 27011KT 240V300 9999 BKN029 14/08 Q1008 NOSIG


EYVI 230850Z 27014KT 9999 BKN021 13/07 Q1008 NOSIG

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näiden tietojen mukaan koneeseen jo Ateenassa astuneet Valko-Venäjän KGB:n agentit käytännössä kaappasivat koneen

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottamatta kantaa siihen mitä tuolla tosiasiallisesti tapahtui, ei tuohon "SOS":n lähettämiseen tarvitse ketään pakottaa. Riittää kun ilmoittaa että hallussaan on räjähde, ase tjsp, ja se on siinä.

 

Härskiksi näyttäisi olevan meno äitymässä, pitänee käydä ensiviikolla kohdistamassa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

ICAO is strongly concerned by the apparent forced landing of a Ryanair flight and its passengers, which could be in contravention of the Chicago Convention. We look forward to more information being officially confirmed by the countries and operators concerned.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Olisiko valkovenäläisillä ollut lakien puitteissa mahdollisuus estää koneen poistuminen Liettuan puolelle? Siis jos Raijjanair olisi päättänyt jatkaa komennoista huolimatta Vilnaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää tapahtumia, nyt Lufthansan lento on jäädytetty:

189925868_10158349025625686_2839146415689699541_n.jpg

Muokkaus: FR24 mukaan ko.lento on kyllä ilmassa. Lähti liikkeelle 2 tuntia aikataulusta jäljessä. (Kone oli saapunut ajoissa Minskiin.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyyköhän tämä aiheeseen? Kiertää parhaillaan Liettuassa.

 

Screenshot 2021-05-25 092330.jpg

 

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
Kuva tuplana

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

60ac9906ab198_Screenshot2021-05-25092737.thumb.jpg.58f35e36243b6698d7f8854b17501763.jpgJa kukahan tämä on?

EDIT: ei näyttäisi olevan laskeutumassa Valko-Venäjälle, eli tuskin liittyy tähän aiheeseen millään tavalla.

 

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinköhän on CVR tyhjennetty Minskissä "pommia" etsiessä "turvallisuusviranomaisten" toimesta?  Outoa on myös se, että missään ei ole vielä näkynyt matkustajien kuvaamia kännykkävideoita Migistä?  Onko nekin siivottu pitkän välilasku aikana Minkissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 minuuttia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Näinköhän on CVR tyhjennetty Minskissä "pommia" etsiessä "turvallisuusviranomaisten" toimesta?

Pystyykö näitä tallentimia tyhjentämään muuten kuin rikkomalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Pystyykö näitä tallentimia tyhjentämään muuten kuin rikkomalla?

Ainakin "ennenvanhaan" CVR:n käyttöpanelissa oli "ERASE"-painonappi. En tiedä, ovatko asiat vielä samalla tavalla. Taisi toimia vasta, kun pysäköintijarru oli päällä.

Muokattu: , käyttäjä: Olavi Uotila
Lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Näinköhän on CVR tyhjennetty Minskissä "pommia" etsiessä "turvallisuusviranomaisten" toimesta?

Jos ei, niin miten paljon nykyiset CVR:t tallettavat ennen kuin alkavat tallettaa entisen datan päälle? Vai onko joku muu mahdollisuus estää se kuin vetämällä CVR:n circuit breaker ulos?

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Liittyyköhän tämä aiheeseen? Kiertää parhaillaan Liettuassa.

 

Screenshot 2021-05-25 092330.jpg

 

Varmaan jollain tasolla liittyy, tällä hetkellä Nato sahailee intensiivisesti Global Hawkilla tuota sivistyneen maailman itärajaa pitkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Jos ei, niin miten paljon nykyiset CVR:t tallettavat ennen kuin alkavat tallettaa entisen datan päälle? Vai onko joku muu mahdollisuus estää se kuin vetämällä CVR:n circuit breaker ulos?

Rodney

Fixed-wing aeroplanes with a maximum take-off mass of more than 5 700 kg and for which the certificate of airworthiness is first issued after 1 January 2003 shall be equipped with a CVR with a recording duration of two hours;

Tämä on siis ICAO:n vaatimus. Jos koneelle on ensimmäisen kerran myönnetty lentokelpoisuustodistus 1.1. 2003 jälkeen, CVR:n pitää tallentaa 2 tuntia. Sitä vanhemmille koneille suositellaan kahta tuntia, mutta minimivaatimus on entiset 30 min.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuolla alueella on tiedustelukoneita näkynyt aina silloin tällöin myös ennen tätä tapahtumaa. Tässä yksi lisää, joka parhaillaan kiertelee Kaliningradin rajaa.
 

RC-12.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verkkomedia Meduza.io:n mukaan Valko-Venäjän liikenneministeriö on julkaissut transkriptin Ryanairin lennon keskusteluista lennonjohdon kanssa.
https://meduza.io/en/news/2021/05/25/belarusian-transport-ministry-publishes-transcript-of-conversation-between-ryanair-pilot-and-minsk-dispatcher


Suora linkki transkriptiin: http://caa.gov.by/ru/news-ru/view/1-203/

Koska julkaisijana on Valko-Venäjä, niin transkriptin oikeellisuus jää myöhemmin tehtävien selvityksien varaan.

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei aukea linkki niin tässä olennaisimmat:

Lainaa

Pilot: 09:28:58 Minsk, Good day, RYR 1TZ, FL390 approaching SOMAT

ATC:09:29:04 RYR 1TZ, Minsk Control, good afternoon, radar contact.

ATC: 09:30:49 RYR 1TZ, Minsk

Pilot: Yes, go ahead.

ATC: RYR 1TZ for your information, we have information from special services that you have bomb on board and it can be activated over Vilnius.

Pilot: 1TZ Standby.

Pilot. 09:31:17: Ok RYR 1TZ could you repeat the message?

ATC: RYR 1TZ, I say again we have information from special services that you have bomb on board. That bomb can be activated over Vilnius.

Pilot: Roger that, standby.

ATC: 09:31:42: RYR 1TZ for security reason we recommend you to land at UMMS.

...

Pilot: The bomb....direct message, where did it come from? Where did you have information about it from?

ATC: RYR 1TZ stanby please.

ATC: 09:33:42: RYR 1TZ

Pilot: Go ahead.

ATC: RYR 1TZ airport security stuff informed they received e-mail.

Pilot: Roger, Vilnius airport security stuff or from Greece?

ATC: RYR 1TZ this e-mail was shared to several airports.

...

Pilot: 09:41:58: RYR 1TZ Again, this recommendation to divert to Minsk where did it come from?Where did it come from?Company? Did it come from departure airport authorities or arrival airport authorities?

ATC: RYR 1TZ   this is our recommendations.

Lennonjohtaja: ilmeeni on tonnin seteli, kun kerron minuutti FIR:lle tulon jälkeen kuinka "monille kentille" on lähetetty sähköpostia ja Minsk on ainoa pelastus.V...u mitä menoa 🙄

Ja jos en aivan väärässä ole niin Ryanairilla ei ole, tai ennen ollut, vehkeitä (SATCOM) millä soitella konttorille ja kysellä ohjeita, vaikka ATC:n tarinat haiskahtaisikin. Tietysti kukapa tuota olisi osannut epäillä, ennen kuin jälkikäteen tiedettiin mistä kyse oikeasti. Noh, nyt osaa ja varmasti päälliköt jatkossa kyseenalaistavat enemmän näiden pskavaltioiden lennonvarmistuspalveluiden luotettavuutta.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Klo 12 jyrisi Helsingin taivaalla ilmavoimat merelle päin. Samaan aikaan Flightradarissa näkyi ainakin tämmöinen. Kuva otettu viitisen minuutta sen jälkeen.Tuli aluksi rajaa kohti, kunnes kääntyi lentämään länteen. Kalingradiin meni. En tiedä, liittyykö edellisiin mitenkään.

 

 

Screenshot_20210525-120635_Flightradar24.jpg

Screenshot_20210525-123042_Flightradar24.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Henri Laitinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Päällikkö ja lennonjohto näyttävät toimineen oikein
 
Minä ainakin olisin lennonjohtajana toiminut samoin kuin Minskin alue. Olisin välittänyt viranomaisien antamat tiedot pommista lentokoneelle. Päällikkö päättää mitä tekee. Viranomaisien ei pitäisi käyttää lennonvarmistusjärjestelmää väärin.
 
Aikonaan tähyilin ilmatilaa valppaasti Dubain tornissa, kun telex räpsytti tuoreen notamin. Amerikkalainen Skylab avaruusasema oli putomassa lähitunnin aikana Intian valtamereen. Air Indian jumbo oli lähdössä samalle suunnalle. Tajusin, että päälliikö ei ollut ehtinyt nähdä notamia. Luin sen hänelle. Päällikkö kysyi takaako lennonjohto, että avaruusromu ei osu heihin. Vastasin, että ei takaa. Jumbo viivytti lähtöä, kunnes vaara oli ohi. Avaruusromu päätyi lopulta Australiaan. Vaara oli alkujaankin aika pieni, mutta päällikkö päätti odottaa.
 
Esa
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään