Pauli Hankonen

Lavatory Occupied -kyltti DC-9/MD-80

13 viestiä aiheessa

Löytyisiköhän täältä tietoa mitä sähköä tuollainen kyltti syö? Olisi hauska rakentaa kyltti kotiin vessan oven viereen tomimaan, mutta en edes tiedä onko tuo toimiva laite. Toimiessaanhan tuo sytyttää tekstin punaisella valolla kabiinissa, kun wc:n ovi lukitaan. Tuo on ollut minulla vuosikausia ja se on peräisin DC-9 tai MD-8x koneesta, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi viedä projektia eteenpäin. Nyt voisin aloittaa testaamalla toimiiko se edes, jos tietäisin mitä sähköä siihen syöttää? Kokeilin googlailla asian tiimoilta, mutta en yht'äkkiä löytänyt mitään järkevää.

 

Lavatory-occupied.thumb.jpg.4b665dd5218abd22f92c3f0bd8fa9f94.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Löytyisiköhän täältä tietoa mitä sähköä tuollainen kyltti syö?

Ilmaiset neuvot ovat yleensä hintansa väärtejä. Itse chekkaisin löytyykö valon lähteestä merkintöjä mistä jännite selviäisi.

Rodney

P.S. Tuo on tosi siisti ja pitää saada toimivaksi! :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos sieltä ylipäätään löytyy vaihdettava polttimo, senhän voi vaihtaa mieleisekseen, vaikka alkuperäisen jännitettä ei tietäisikään..

p.s. Huomioi edeltävä kommentti ilmaisista neuvoista ;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 minuuttia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Eikös tuossa kuvassa ole Spearairin kasi ?

Näyttäisi olevan. Kyltit kyllä varmaan jäivät paikoilleen, kun koneet palautuivat konkurssin jälkeen Jenkkeihin.

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minutes ago, Heikki Pullinen said:

Eikös tuossa kuvassa ole Spearairin kasi ?

Spearairin kasi ei liity tuohon kyltiin millään tavalla. Kotialttarilla vaan sattuu olemaan yhtön käyttämätön tulitikkurasia ja se päätyi kuvaan mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeile säädettävällä DC-virtalähteellä millä jännitteellä valo näyttää sopivan kirkkaalta. Ehkä lähipiirissäsi on joku jolla on tuollainen virtalähde ja tietotaitoa. Laboratoriovirtalähde on tyypillisesti säädettävissä 0...30VDC. Virtalähteen virtamittari auttaa sopivan powerin mitoituksessa (Teho = Jännite x Virta). Jos toimintajännite on korkeampi, niin tuon tutkiminen menee astetta hankalammaksi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Kotialttarilla vaan sattuu olemaan yhtön käyttämätön tulitikkurasia

Konkurssin aikainen tikkurasia oli erilainen. Etupuolella siinä on yhtiön logo ja Spearair-teksti ja takapuolella Biscuit Cognac mainos. Siinä vaiheessa oli jo muutakin tarjolla kuin Kihniön Kipakkaa.

Rod :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on säädettävä erotusmuuntaja. Sillä tuo olisi turvallista testata...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 hours ago, Jari Kaskelin said:

Minulla on säädettävä erotusmuuntaja. Sillä tuo olisi turvallista testata...

Pitää kysellä löytyisikö duunista joltain osastolta tuollainen. Täysin mahdollista että löytyy 👍

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Antti Hyvärinen kirjoitti:

Luotettava lähde kertoo että syö 115Vac. Omalla vastuulla!

En tunne lentokoneiden sähköjärjestelmiä, laivapuolella 230v otetaan kahden vaiheen väliltä, eli siellä on 110v ns. nollan ja vaiheen väli, vaikka nollaa ei välttämättä olekaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Tommi Pettinen kirjoitti:

En tunne lentokoneiden sähköjärjestelmiä, laivapuolella 230v otetaan kahden vaiheen väliltä, eli siellä on 110v ns. nollan ja vaiheen väli, vaikka nollaa ei välttämättä olekaan

Vanhojen laivojen 230V ilman nollaa otettiin tosiaan kahden vaiheen väliltä pääjännitteenä. Nollan ja vaiheen suhde ei kolmivaihejärjestelmässä ole puolet pääjänniteestä, vaan pääjännite/3^0,5, mutta toki jos vaihe-ero on 2-vaihejärjestelmässä 180 astetta, niin silloin tuo toteutuisi. Vanhat hyttisähköt taas perustuivat 208V/120V -verkkoon, jota tosin jostain kumman syystä kutsutaan myös 110V verkoksi, vaikkei se sitä ole.

Lentokonepuolen perusta on 115VAC 400Hz -verkko + 28VDC, osassa koneista 115VAC taajuus vaihtelee ja tarkalleen 400 Hz sähköä tarvitsevat laitteet syötetään inverttereillä. Tuo 115VAC on vaihejännite, ei pääjännite, joka on kolmivaihejärjestelmässä 200 volttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään