Mika Laakso

Fougan kuomun pakkolaukaisija

21 viestiä aiheessa

Sain tänään tommosen kahvan, saatteella että vois olla Fougan kuomun pakkolaukaisija.

Onko ketään Fouga-mekaanikkoa tai -lentäjää paikalla joka voisi vahvistaa tai kumota tiedon?

IMG_0008 (5).JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fougan kuomun "pakkolaukaisu", lukituskahvasta lukitus auki ja työnnetään käsin auki, ilmavirta vie . Ohjaamo-ohje 1-65.

Sippo

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Sippo Nevalainen kirjoitti:

Fougan kuomun "pakkolaukaisu", lukituskahvasta lukitus auki ja työnnetään käsin auki, ilmavirta vie . Ohjaamo-ohje 1-65.

Sippo

Kiitos Sippo, etsin kuvaa mutta sitä ei ohjeissa ole. Tässä on ohjeet ulkopuolelta avaukseen. Onko tuo Mikan kahva siis tuollainen ulkopuolinen vaiko ohjaamon sisäpuolelta?

Jukka

fouga.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuomuhan on saatava hätätilanteessa auki myös ulkopuolelta. Mitä on Fougan rungossa ohjaamojen välissä olevan pyöreän pleksin alla? Itse en 50 vuoden jälkeen muista millainen kahva tai muu aukaisusysteemi oli.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun katsoo tuota laittamaani filmiä niin kabiinin punaiset kahvat ovat kiinni ruuveilla kuomun sisäpuolen kehyksissä, joten Mikan kahva ei ole ainakaan sellainen. Ja jos nuo ulkopuoliset kahvat ovat T-malliset, niin sitten kahva on joistain muusta koneesta kuin Fouga.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuomun sisäpuolella kehyksessä on kahvat molemmilla puolilla joista luomu vedettiin alas. Kuomun lukitus tapahtuu vasemmalla olevalla punaisella vivuilla. Kuva 1-40 , 20 Kuomun lukitus.

Sippo

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain tänään myös tuon Safirin moottoripellin lukitussalvan. Voisiko kahvakin olla Safirista?

IMG_0006 (3).JPG

IMG_0007 (5).JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Sain tänään myös tuon Safirin moottoripellin lukitussalvan. Voisiko kahvakin olla Safirista?

Ei ihan muoto täsmää jos vertaa tähän osasuurennokseen:

https://www.pilotweb.aero/features/saab-safir-flight-test-1-6569033

Ei ole Safiristakaan...

https://www.mutleyshangar.com/features/mutley/images/safir/handle.jpg

Jukka

8FC3F4E7-03EC-4E11-987D-58900C00CF2C.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Miltäs vaikuttaisi tämmöset rensselit?

 

fouga kahva.jpg

No onhan tuo laskuvarjon laukaisukahva aivan varmasti :cool:

60a90def48549_IMG_0008(5).thumb.JPG.1d4306e785e17a1dfe45f2c01d3212ed.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koivurova
Lisäsin tekstin
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Miltäs vaikuttaisi tämmöset rensselit?

 

fouga kahva.jpg

Katohan meikäläinenkin päässy tänne kuvitettuna :)

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/23/2021 at 08.49, Ari Oksanen kirjoitti:

Miltäs vaikuttaisi tämmöset rensselit?

Ranskalaiset EFA:n valmistamat varjot, mutta aukaisukahva niissä on nähdäkseni erilainen kuin Mikan kahva. Arin kuvassa on "normaali" kahva, jossa ei näy Mikan kahvan sisempää kaarta ja koteloa jonka sisus on minulle arvoitus. Kaikki kahvat ovat kuitenkin punaisia.

Mikan kahvassa on vaijerin vastakkaisessa päässä tumma uloke jota en hahmota. Onko se kierrejousi vai mikä?

Oheisen linkin EFA:n varjossa on kahva aika lailla samanlainen kuin Mikalla, ei kuitenkaan identtinen. Mikan kahvassa vaijeri myös lähtee vastakkaiselta puolelta kuin linkin EFA:ssa. Eli linkin kuvassa kotelo lähtee kahvan yläosasta. Mikan kahvassa kotelo lähtee kahvan alaosasta. Olinkohan nyt tarpeeksi epäselvä!

https://www.flighthelmet.com/product/PEQ-1203.html

Jyrki Laukkasen Fouga-kirjassa sivulla 130 on kuvassa kapteeni Jaakko Opas Fougan ohjaamossa. Hänen varjonsa kahva näyttää samanlaiselta kuin linkin EFA:ssa. Sivulla 140 on kuva, jossa on “normaali” kahva.

Missourilaista (Show Me State) mentaliteettia omaavana en ole vielä vakuuttunut Mikan kahvan tarkasta identiteetistä vaikkakin viittaa hyvin vahvasti EFA:an.

Rodney :cool:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa lisää kahvasta. Vaijeria kun vetää, niin vastakkaisella puolella oleva jousi menee kasaan.

IMG_0001 (9).JPG

IMG_0002 (7).JPG

IMG_0003 (6).JPG

IMG_0004 (5).JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisin melkein valmis lyömään vetoa, että tuossa "kotelossa" on ollut jonkinlainen painelaukaisija. Siis Cypressin tyylinen. Jousi on toiminut varsinaisena käyttövoimana ja koneisto on vain vapauttanut sen jolloin varjo on auennut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minuuttia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Olisin melkein valmis lyömään vetoa, että tuossa "kotelossa" on ollut jonkinlainen painelaukaisija. Siis Cypressin tyylinen.

Ihan hyvä pointti, joten en lyö vetoa. Ehkä ei kuitenkaan Cypresin tasoinen, joka on elektroninen/pyrotekninen, vaan mieluummin Kap-3 kaltainen mekaaninen sokan vetäjä.

Rod

https://www.dropzone.com/forums/topic/56515-about:-kap–-3,-automatic-parachute-activation-device-(aad)/

https://picclick.co.uk/Parachute-Automatic-Opening-Device-AD-3UD-Landing-Troops-Military-223452594071.html

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkemäni perusteella kyseessä on todellakin Fougassa käytettyjen EFA- laskuvarjojen laukaisukahva. Painelaukaisu oli kyseessä ja pilotin inkapasitaatio- tilanteessa laukaisi varjon tietyn korkeuden alapuolella. Olen lentänyt em. tyyppisellä varjolla varustettuna.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ari Saarinen kirjoitti:

Painelaukaisu oli kyseessä ja pilotin inkapasitaatio- tilanteessa laukaisi varjon tietyn korkeuden alapuolella.

Muistatko miten tuo automaattilaukaisin oli varmistettu maassa ja ohjaamossa ollessa. Sehän saa virittyä toimimaan vasta kun pilotti on poistunut koneesta ja mielellään ei liian lähellä konetta jos hyppy tapahtuu asetetun painerajan alapuolella. Onko tuo Fouga-kirjassa Jaakko Oppaan kuvassa näkyvä punainen hihna ko. tarkoitusta vai muuta varten? Samanlainen hihna näkyy Flighthelmetin linkin EFA-varjon myyntikuvassa käärittynä avauskahvan ympärille.

Tätä varten Kap-3 automaattilaukaisijassa oli noin viiden (4+1) sekunnin kellokoneisto, joka aukaisi varjon jos oltiin painerajan alapuolella. Muuten se tapahtui, kun hyppääjä oli pudonnut asetetulle korkeudelle.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips. Mikäli oikein muistan se punainen liina oli juurikin koneesta poistumisen jälkeen "pakkolaukaiseva" ajastin ja toimi esiviritetyn korkeuden alapuolella.

Piti muistaa irrottaa piuha maassa poistuttaessa, muuten tuli esimiehelle kerrottavaa.

 

ASa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
46 minuuttia sitten, Ari Saarinen kirjoitti:

Piti muistaa irrottaa piuha maassa poistuttaessa, muuten tuli esimiehelle kerrottavaa.

Vapaaehtoiset kertojat ehtivät usein hoitamaan homman nopeammin.

Rodney :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään