Mika Laakso

Ilmavoimien CB-52 Cessna 402B OH-CHS/ CB-51 OH-CGS

25 viestiä aiheessa

Ilmavoimien ex-CB-52 Cessna 402B Businessliner OH-CHS on myynnissä Tori.fi.

Aloin sille historiaa etsiä. Vuokrattiinko tämäkin Lentohuolto Oy:ltä, kuten CB-51 OH-CGS?

Ja ostettiinko sekin myöhemmin Ilmavoimille, kuten CB-51? "Konehuoneesta" vielä puuttuu

pienoismalli 1/72, mutta tunnukset jo on, CB-51 ja CB-52. Arctic Decals ARC72-001.

Allaolevaan listaukseen saa täydentää koneen historiaa ja pvm?

Jos löytyy värikuvia Ilmavoimien ajalta?

 

Cessna 402B Businessliner
valmistenumero 402B1082
CB-51, CB-52 tunnukset on. Arctic Decals ARC72-001
-N1780G (ex-?)

-05.01.77 Wihuri Oy Lentohuolto
-OH-CHS vuokralle Ilmavoimille 6/77 
-CB-52 6/1977-1984 Tiedustelulentolaivue 

-27.02.1984 Carair
-OH-CHS 1993 Finncom Airlines
-OH-CHS Savon Ammatti- ja aikuisopisto
-OH-CHS Suomen Uusiokone 5/2021
 

IMG_0001 (5).JPG

IMG_0002 (4).JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siltä tuo näyttää, että vuokrattiin. Operoija oli kuitenkin P. Lumiaho.Tässä Mäkinen-Ritaranta rekisterikirjasta.

Jukka

31D386BF-3EAE-4E81-87E3-09164A17DD56.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen Mäkinen/Ritaranta jälkeinen omistus Traficomin mukaan:

2.11.2005 - 12.11.2020    Savon koulutuskuntayhtymä

21.8.2002 - 1.11.2005      Starnet Systems Oy

6.9.1996 - 20.8.2002        Etelä-Pohjanmaan Lentokeskus Oy

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi oiva esine johonkin ilmailumuseistamme, koska siinä yhdistyy ilmiönä Ilmavoimien käyttö ja siviilipuolen liikelentäminen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien entinen CB-51 ,sn 402B-0884. näyttää myös olevan kaupan. Sijainti vaan hiukan kaukana, Floridassa.

https://pblister.partsbase.com/product/1975-cessna-402b/

Sippo

PS. Kun olen seurannut tuota Väli- ja Etelä Ameriikan onnettomuustilannetta  esim ASN:tä niin näyttää että tämänikäiset 2-moottoriset päätyvät huumeparoneiden kuormajuhdiksi ja keikan päätteeksi poltetaan jollakin syrjäisellä kiitotien tapaisella. Niinköhän tässäkin tapauksessa.

Lukkarin rakkautta sen verran että tuli toimittua koneen mekaanikkona aikoinaan Lapin lennostossa v 77.

Sippo

Muokattu: , käyttäjä: Sippo Nevalainen
Lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkistoistani löytyi lehtileikkeet aiheeseen:

-Ilmailu 3/1984

-Ilmailu 7-8/1997

IMG_0001 (6).JPG

IMG_0002 (5).JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei löytynyt kuin pari mv-kuvaa OH-CHS / CB-52:ta. OH-CHS_77.4.thumb.JPG.f002ec3307f66c48e98afd558acc33c7.JPG

OH-CHS EFOU huhtikuu 1977CB-52_tllv.thumb.JPG.7ce913d41f27208a4441e7c40d6a138b.JPG

ja CB-52 vähän myöhemmin...

Markku

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja OH-CGS:tä löytyi jo värikuva ja on syytäkin koska oli siviiliin siirryttyään näköjään vaihtanut väriä:OH-CGS_86.6.thumb.JPG.a4a3802fbc77cc17ca63eccfd128e295.JPGEFOU kesäkuu 1986

Markku

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CB-52 Oulun kentällä lokakuussa 1977:CB-52_EFOU.8_77.thumb.JPG.62fcc186cc92836a23a6a5d2a3f61418.JPGTuo ensin postaamani CB-52:n kuva on otettu "vähän" myöhemmin eli elokuulta 1983.

Markku

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu CB:lläkin oli joskus vaarallista. Eräänä maanantai-aamuna palasin viikonloppureissulta lapsuudenkodista Luonettiin. Köpötellessäni koneelta Mini huusi ohjaamon ovesta/luukusta jotakin, jolloin käännyin vastaamaan ja kävelin pahki kärkisäiliön pyrstön sisäreunaan. Pelti nirhaisi kaulaan parin sentin jäljen ja konekin jäi korjauskelpoiseksi. Työpäivän jälkeen olin jo unohtanut asian, mutta kotona alkoi naisen ankara arvuuttelu jäljen alkuperästä. En vieläkään tiedä, oliko selitys uskottava, vaikka perustelin sitä jo hänelle aiemmin ilmoittamallani kaulanpureskelukiellolla.

Muokattu: , käyttäjä: Timo Vesanen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CB-51:n laivuetunnuksesta seuraavanlainen tarina. Kun yhteyskoneita oltiin hankkimassa Ilmavoimien käyttöön käytiin sijoituksesta saamieni tietojen mukaan kädenvääntöä Lapin Lennoston ja Satakunnab Lennoston välillä. Ilmav E ratkaisi asian Laplston hyväksi. Kun kone sitten luovutettiin ja siirtolennettiin Rovaniemelle olikin Satlston komentaja varannut koneen seuraavaksi päiväksi Satlston käyttöön. Tällöin lentuessa heräsi ajatus että koneen sijoitus ( voittaja ) pitää ilmentää näkyvästi. Siispä kävin kuittaamassa lentokonekorjaamon varastosta laivuetunnuksen, jonka kiinnitimme koneen sivuvakaajaan ensitöiksemme koneen saavuttua Rovaniemelle. Päivä taisi olla tällöin jo niin pitkällä että toinen puoli jäi kiinnittämättä. ( Siirryin syksyllä RVL:n palvelukseen joten asia jäi minun osaltani tähän ) Mutta pääasia oli että seuraavana amuna Porissa näkyi biisoni ;-)

Sippo

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän viestiketjun ansiosta hain tänään Postin pakettiautomaatista Suomen Ilmavoimien pienoismallikokoelmastani 1/72

puuttuneen Cessna 402 lentokoneen.

Kiitos flightforum.fi ja kiitos Kusti. Kiitos myös kaikille valokuvia ym. muita tietoja laittaneille!

-mika-

IMG_0001 (8).JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirheen korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CHS Mäkinen/Ritaranta -kirjan kuva-cd:llä. Kuva: Eino Ritaranta.

 

ohchs.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien CB-52:n historia kiteytettynä:

Cessna 402B Businessliner Suomen Ilmavoimat CB-52
s/n 402B-1082


27.08.1976 N1780G rekisteröitiin, omistajana Cessna Aircraft Company, Zaventem, Belgium

22.12.1976 poistettiin rekisteristä, "exported to Finlad"
05.01.1977 Wihuri Oy Lentohuolto OH-CHS
31.12.1977 Ilmavoimat CB-52 Tiedustelulentolaivue, TiedLLv
27.02.1984 Kar-Air Oy
16.04.1984 J. Tikanmäki & E. Kekkonen, Pyhäsalmi. OH-CHS
02.05.1984 Saint Air Oy, Pyhäsalmi. OH-CHS
12.01.1990 Savair Oy OH-CHS
14.10.1992 Tampereen Ilmailuopisto Oy Pirkkala OH-CHS
10.02.1993 Suomen Yritysrahoitus Oy Helsinki OH-CHS
17.02.1994 Suomen Asiakasrahoitus Oy OH-CHS
01.05.1995 Airwings Oy Tampere OH-CHS
06.09.1996 Etelä-Pohjanmaan Lentokeskus Oy, Seinäjoki OH-CHS
21.08.2002 Starnet Systems Oy OH-CHS
02.11.2005 Savon Koulutuskuntayhtymä OH-CHS
15.11.2020 kiertonet.fi myyty 1650€ "logistiikkaopisto" OH-CHS
01.04.2021 myynnissä tori.fi 7999€ Suomen Uusiokone Oy OH-CHS

Onko tuo N1780G mikä?

Vielä kun tälle koneelle löytyis joku Ilmavoimien lentäjä?

https://www.tori.fi/satakunta/Lentokone_cessna_b_402_businessliner_82305729.htm?ca=18&w=3


 

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirheen korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Cessna 402B Businessliner Suomen Ilmavoimat CB-52
s/n 402B-1082
N1780G ex

Onko tuo N1780G mikä?
 

Eikös se N1780G on vain jenkki-rekisteritunnus? tästä vielä 'murunen': https://aircraft-data.com/N1780G  

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne Yhdysvallan menetelmät tarkemmin, mutta yleensä kone tarvitsee (mm.) tunnuksen että pääsee virallisesti ilmaan. Sattaa olla että koneella on tunnus jopa ennen kuin on tietoa mihin se myydään. Tai sitten puhtaasti siirtolentoa varten.

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Vielä kun tälle koneelle löytyis joku Ilmavoimien lentäjä?

Niin saisin Cessna 402B CB-52-mapin valmiiksi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/19/2021 at 09.58, Sippo Nevalainen kirjoitti:

Ilmavoimien entinen CB-51 ,sn 402B-0884. näyttää myös olevan kaupan. Sijainti vaan hiukan kaukana, Floridassa.

https://pblister.partsbase.com/product/1975-cessna-402b/

Kun vauhtiin on päästy, niin etsitään myös CB-51:n historia? OH-CGS, sn 402B-0884? Lainaus Wikipediasta:

Suomen ilmavoimat vuokrasi yhteyskoneeksi uuden, siviilitunnukseltaan OH-CGS olevan Cessna 402B Businessliner -koneen Lentohuolto Oy:ltä 29. toukokuuta 1975. Kone ostettiin ilmavoimille 27. syyskuuta 1976

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.5.2021 at 21.03, Vesa Viero kirjoitti:

Tervehdys.

Pari kuvaa löytyi täältäkin.

CB-51 ja Vihtori Taka.jpg

img031.jpg

Vesan ottaman CB-51:n kuvan keskellä kuljeskelee Veli "Vihtori" Taka, ensimmäisten joukossa Ruotsissa Drakeniin koulutettu pilotti.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 hours ago, Mika Laakso said:

Eli tunnus välillä lentokonetehdas - Suomi?

FAA:n sivujen mukaan N1780G rekisteröitiin 27.8.76, omistajana Cessna Aircraft Company, Zaventem, Belgium ja poistettiin rekisteristä 22.12.76, "exported to Finland".

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään