Petri Lehtovirta

Ruohokentällä kovat piipussa - Nitra-Janikovce

1 viesti aiheessa

Jatketaanko sillä kauan kaivatulla itäraudalla?

Edellisiä tarinoita:

Itävalta - Bad Ischl
Itävalta - Hangar-7

Slovakia - Slavnica -Dubnica
Slovakia - Liptov

Nyt edetään Slovakian lounaisosiin, jossa on maan viidenneksi suurin kaupunki Nitra.  Kaupungissa on hallitsevalla paikalla kukkulalla vanha linnoitus, ja linnoituksen suojissa katollinen kirkko, jossa on monen moista kirkonmiestä käynyt ohjaamassa kansalaisia kaidalle tielle.

paavi.JPG.1b86d3c84287183ff98dff2851c4d855.JPG

 

Mutta me syntiset jatkoimme siitä kaupungin laidalla sijaitsevalle pienelle lentokentälle, Nitra-Janikovce (LZNI). Kentällä on 1080 m pitkä  nurmipäällysteinen kiitotie.
Paikalla häärii paikallinen lentokerho http://www.aeroslovakia.sk

D71_6302.JPG.35c63053998ada6439677e856858e390.JPG

Täällä on järjestetty esimerkiksi vuoden 2011 purjelennon euroopanmestaruuskilpailut sekä vuosittain pienempiä kilpailuja kuten Pribina Cup, mutta vuoden 2020 kisat ovat nyt siirtyneet kahdesti ja seuraava tavoite on vuodessa 2022.

Edellä mainittu lentokerho on pelastanut ympäri maata heitteille jätettyjä vanhoja sotilaskoneita entistettäväksi yhdessä maan sotahistoriallisen instituutin kanssa. Niinpä lentoaseman seinustalla on mainio kokoelma Tsekkoslovakiassa ja sittemmin Slovakiassa käytössä olleita sotilasilma-aluksia.
 

Mil Mi-24D Hind D, 4011, c/n M4011
D71_6281.JPG.d77ea2e58d27cc15c134e8b6e64b48fa.JPG

Hind-D oli Mi-24 -perheen ensimmäinen varsinainen taisteluhelikopterimalli, jossa ohjaaja ja asejärjestelmien käyttäjä oli sijoitettu istumaan porrastetusti peräkkäin niin että kummallakin oli esteetön näkymä eteenpäin. Lentoteknikolla on vielä oma paikkansa ohjaamon takana.
Tsekkoslovakian armeija jaettiin maiden erkaantuessa Tsekiksi ja Slovakiaksi suurinpiirtein jaottelulla 2:1 joitain poikkeuksia lukuunottamatta. MiG-29:t jaettiin tasan maiden kesken. Slovakian osuudeksi Mi-24D helikoptereista jäi parisenkymmentä kappaletta. Tämä yksilö on valmistettu 1978 ja oli käytössä vuoden 1995 paikkeille. Viimeisinä vuosinaan tämä yksilö lensi tiikerikuosissa useissa eurooppalaisissa lentonäytöksissä.

 

Mikoyan-Gurevich  MiG-15bis Fagot, 3652, c/n 613652

D71_6284.JPG.a80ca386907e6fb57c463e8010f8ec59.JPG

Mig-15bis oli aikansa eturivin hävittäjä, mutta ne muunnettiin Tsekkoslovakiassa myöhemmin hävittäjäpommittajiksi, kun uudemmat konetyypit ottivat hävittäjäroolin. Koneita tuotettiin lisenssillä Tsekkoslovakiassa vuodesta 1952 lähtien, kaikkiaan 1126 kappaletta. Tämä kone on valmistettu 1956 ja sen palvelusaika päättyi vuonna 1971.

 

PZL-Mielec Lim-6R Fresco, 404, c/n 1J-0404

D71_6286.JPG.e1e435319eb0ee365dfb6aa75e7b675b.JPG

Lim-6 on Puolalainen lisenssiversio MiG-17:stä ja R-variantti oli suunnattu tiedusteluun. Tämä Puolassa palvellut koneyksilö on valmistettu vuonna 1961. Tsekkoslovakiassa oli käytössä MiG-17PF -jokasään versiota, joissa oli tutkavarustus.

 

Mikoyan-Gurevich MiG-19PM Farmer-E, 1048, c/n 651048

D71_6287.JPG.9e390e74b350f32a243a4cee9e4b5db7.JPG

Tsekkoslovakiassa MiG-19S -tyyppiä valmistettiin vuodesta 1957 lähtien kaikkiaan 182 kappaletta. Sensijaan P ja PM versiot tuotiin Neuvostoliitosta. Tämä koneyksilö on valmistettu vuoden 1960 lopulla ja oli palveluksessa vuoteen 1972 saakka. Käyttöaika jäi kaluston kehittyessä varsin lyhyeksi.

Tyyppi oli tyrkyllä myös Suomelle 60-luvun alussa, ja muuan Lauri Pekuri kävi sellaisen koelentämässä Neuvostoliitossa, mutta ei puoltanut hankintaa ohjusaseistuksen puuttumisen vuoksi - vaikka siihen sellaisenkin sai. Sitä vain ei hänelle Neuvostoliitossa paljastettu. Ehkäpä hyvä niin, koska hieman myöhemmin saimme vielä sähäkämpiä Mig-21F-13 koneita.


Mikoyan-Gurevich Mig-21MA Fishbed-J,1112, c/n 961112

D71_6288-Pano.JPG.02265894853e8257c529a83a6a938860.JPG

Tämä yksilö on valmistettu Neuvostoliiton Gorkissa vuonna 1969 MA -vientiversiona ja modifioitiin myöhemmin MiG-21MF vakioon, jossa se sai muun muassa R13 moottorin. Siirtyi maiden jaossa Slovakialle ja päätti palveluksensa vuonna 1994.

 

Aero L-29 Delfin, 3228, c/n 993228
D71_6282.JPG.5c4be254c2e2d0b4cd0b708911a6266b.JPG

Tsekkoslovakialaisen Aero Vodochody -tehtaan harjoitushävittäjä Aero L-29 Delfín osoittautui menestyksekkääksi - harjoituskoneena, mutta myös taisteluihin sitä käytettiin Lähi-Idässä ja Afrikassa. Valmistusmäärä oli hurjat 3600 kpl. Kone voitti Varsovan liiton harjoitushävittäjien vertailun ja tuli sitä kautta valituksia koko itäblokin yhteiseksi harjoituskonemalliksi - ohi venäläisen Jak-30:n ja puolalaisen TS-11. Itsepäiset puolalaiset tuloksesta huolimatta ottivat maassaan käyttöön oman maansa tuotteen.


Aero L-39ZA Albatros, 1701, c/n 031701    
D71_6299.JPG.87844dcefcfae0e0c62e6f24513d96ef.JPG

L-39 Albatros on L-29:n viitoittamalla tiellä puhtaalta pöydältä tehty seuraajamalli
Noin 2800 kpl valmistettu eri versioina. Slovakian ilmavoimillla oli oma sotilastaitolentoryhmä Biele Albatrosy vuosina 1991-2004. Tämä yksilö on valmistettu 1980 ja lensi aina vuoteen 2012 saakka.

 

PZL-Swidnik Mi-2 Hoplite, OM-PIS, c/n 529312065

D71_6300.JPG.d162d18f57756c67c4b0e0e82ac2d01e.JPG

Mi-2 on siitä mielenkiintoinen helikopterimalli venäläiseksi, että sen sarjatuotanto ulkoistettiin kokonaisuudessaan Puolaan PZL-Swidnikin tehtaalle. Puolassa tehtiin kopterista myös lukuisia variaatioita, ambulansseista tiedusteluvariantteihin ja erilaisiin rahtiversioihin ja maatalouteen. Mi-2:n eri variaatioita valmistettiin yhteensä noin 7200 kpl.



Sukhoi Su-7BM Fitter-A, 5021, c/n 5021

D71_6291-Pano.JPG.f63ee6a088bc81a10532cc817b55cc6f.JPG

Su-7B-sarja on hävittäjä-pommittaja 60-luvulta, Tsekkoslovakialle näitä tuli vuodesta 1963 alkaen. Tsekkoslovakialla oli kaikkiaan 64 konetta, joista 30 kappaletta poistui vahvuudesta onnettomuuksien kautta vuoteen 1990 mennessä. Tämä koneyksilö vaurioitui ammmuntaharjoituksessa vuonna 1982 "vedettynä", kun ohjaaja veti sen melkein maahan saakka. Vaurioiden vuoksi kone poistettin käytöstä. Jos oikein ymmärsin slovakiankielisestä lähdetekstistä, niin runko oli oikeastaan enää yhden pultin varassa, ettei se olisi katkennut kokonaan!

 

Sukhoi Su-22M4 Fitter-K, 3312/E, c/n 33812

D71_6297-Pano.JPG.e2cddc21c1c6ee9adf89e962b8745c9c.JPG

Su-17/22 sarjan viimeistä mallia jäi Slovakialle parisenkymmentä kappaletta.  Tämä kone on valmistettu 1987 Neuvostoliitossa. Jäljellä olleet Su-22, Su-25 ja Mig-21 koneet poistettiin käytöstä Slovakiassa vuonna 2002.


Eikä Slovakiassa ole yhtään lentokenttää ilman, että siellä on vähintään yksi maataloustraktori:

Zlin Z-37A Cmelák, OM-DJU, c/n 18-05
D71_6280.JPG.b30ee1d34852f340b642340d0e347422.JPG
Tsekkoslovakialaisvalmisteinen maatalouskone, jota valmistettiin yli 700 kappaletta vuosien 1965-1987 välillä. Nokalla Avia M462RF 9-sylinterinen tähtimoottori, joka on lisenssituote venäläisestä Ivchenko AI-14

 

Kivat pienet ilmailukerhon ilmavoimat

D71_6303.JPG.b396029cd130fa515763f336b1c826c6.JPG

 

Palataan jälleen näihin ihmeisiin tuonnempana :)

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään