Petri Lehtovirta

Slovakia - Liptov - kummallisuudet tien ohessa

1 viesti aiheessa

Lähiaika pääsi hieman venähtämään. Syytettäköön siitä kvartaalitaloutta.

12/6/2020 at 23.29, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Lupasin palata Lentäviin Härkiin aiemmassa museojutussa Bad Ischilistä, joten ehkäpä on vihdoin aika lunastaa lupaus.

---klik----

Kiitos kun jaksoit tänne asti. Ehkäpä palaamme kierrokselle lähiaikoina, olisi tarjolla lisää itärautaa....

No itärautaa tietty, mutta pienenä annoksena tällä kertaa. Isommat annokset itäisiä tuotteita saattavat aiheuttaa tottumattomille oireita.

Viime vuoden kesä (2020) tarjosi rohkeille seikkailijoille mainioita kokemuksia keskisessä Euroopassa, ilman suuria turistimassoja. Eikä koronatestejä silloin vielä rajoilla kysytty - vain lähtömaa kiinnosti. Suomen punakantisella lähestulkoon kaikki oli tarjolla. Slovakia valikoitui maassa tuolloin vallinneen erittäin hyvän tilanteen johdosta.

Vastaan tuli muun muassa seuraavaa:

Tatran länsiosien eteläpuolella Liptovská Mara -tekojärven rannalla on runsaasti lomailuun suunnattuja palveluita. Suuren Tatralandia -vesipuiston tuntumassa on Peppi Pitkätossumainen väärinpäintalo, Dom hore nohami   joka viihdyttänee lähinnä perheen pienimpiä.

D71_6807.JPG.1d7d6c7e348f38fae175c68363780207.JPG

 

Ilmailusta kiinnostuneen matkailijan jalka siirtyy tässä kohtaa pois kaasulta, sillä katseen vangitsee ensimmäisenä korkealle nostettu värikäs Robinson R44 Raven tunnuksella  OM-DCN. Kopteri on kuitenkin vain mockup, oikea vastine samalla tunnuksella lienee jossain toisaalla Slovakiassa.

D71_6806.JPG.56c87c52df5661aa4a46999e867d1490.JPG

 

OM-MIO, c/n 527735072,     Mi-2R, tarkemmin puolalaisvalmisteinen PZL-Swidnik Mi-2RL Hoplite, joka on riisuttu turhista roippeistaan ja maalattu näkyvästi mainostamaan helikopterilentoja

D71_6800.JPG.459c0263edec6ed95677d401889a0020.JPG

 

OM-TFA on PZL-Swidnik Kania, Mil Mi-2 -mallista edelleen puolalaisen WSK PZL-Świdnik  -tehtaan kehittämä versio Allison 250-C20B -akseliturbiinimoottoreilla, sekä komposiittisilla roottorinlavoilla ja länsi-avioniikalla. Myös tälle mallille itäblokin murtuminen oli kuolinisku, valmistusmääräksi jäi alle 20 kappaletta.

D71_6804.JPG.529f27bfbc237dfd34d6ed10f9e5ada8.JPG

Jos tuo PZL-Swidnik Kania oli harvinainen, niin  on se tämäkin:

OK-WZA Let L-610, c/n 910101
L-610 oli Tsekkoslovakialaisen LET Kunovice - tehtaan yritys tuoda markkinoille varsin hyvin menestyneelle LET L-410 potkuriturbiinikoneelle hieman isompi 40-paikkainen sisarmalli, jolla olisi itäblokissa lähdetty korvaamaan muun muassa Antonov An-24 koneita.

D71_6801.JPG.81f9014163d9bc5241d72ee2778cd591.JPG
Prototyyppi lensi vuoden 1988 lopulla, ja vain vuosi siitä alkoi Berliinin muuri murtua. Huonoon saumaan valmistuneelle koneaihiolle yritettiin löytää markkinoita länsimaistamalla sitä mm moottoreiden ja avioniikan osalta. Operatiiviseen käyttöön konetta ei kuitenkaan koskaa hyväksytty, edes Tsekkien ilmavoimille. Koneita valmistettiin vain joitakin kappaleita.

D71_6802.JPG.33a31a6de11a3671176c9f9664871949.JPG

Vuoden 2019 MAKS-ilmailumessuilla Moskovassa kuitenkin kuului kummia. Venäläinen UWCA (Ural Works of Civil Aviation) julkaisi lehdistötiedotteen sopimuksesta jolla yhtiö toimittaisi jakutialaiselle Polar Airlines -yhtiölle kaikkiaan 10 kpl L-610 koneita vuosien 2023 ja 2025 välillä. Ehkä ei kannata kuitenkaan jäädä pidättelemään hengitystä koneita odotellessa.

Tämä oli tällä kertaa tälläinen lyhyt.

Yritän parantaa tapani ja palata Slovakian maisemiin vielä muutamalla uudella esityksellä.



 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään