10 viestiä aiheessa

Olen etsinyt tietoja hävittäjälentäjä Toivo Uutun henkilöhistoriasta 1.12.1939 jälkeen aina hänen tapaturmaiseen kuolemaansa 27.4.1942 saakka. Varsin monissa lähdeteoksissa kerrotaan vain hänen kuolleen tapaturmaisesti. Onko jollain asiantuntijalla tarkempaa tietoa hänen urastaan ainoaksi jääneen ilmavoiton jälkeen? Minkälaisia vammoja hän sai 1.12.1939? Minkälainen oli tapaturma, jossa hän kuoli? Vastauksista tai niiden jäljille johtavista lähdevinkeistä olisin erittäin kiitollinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Carl-Erik Bruunin kirjassa Hävittäjälentolaivue 26 on kopio alkuperäisestä ilmataisteluselostuksesta, jonka on laatinut ylikersantti T. Uuttu itse. Viimeinen lause on: "Tämän jälkeen kupeerasin ja vedin kaksin käsin sauvasta joka antoi rutisten sen verran perään että kone oikeni syöksystä, mutta samassa rytisi myös metsä ja vaivuin nirvanaan." Tämä sama ilmataisteluselostus kokonaisuudessaan on myös Kari Stenmanin kirjassa Fiat-laivue -  Lentolaivue 26 sodassa.

Selostuksen perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että vaikka Bulldog sai ilmassa osumia moottoriin, niin vain kone vaurioitui ja Uuttu itse ei saanut mahdollisia vammoja kuin pakkolaskussa metsään.

Eihän tämä auta vastaamaan noihin kysymyksiin, mutta sattuipas nyt tämä selostus osumaan ensimmäisenä silmään.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vastauksesta! Minulla on tuo alkuperäinen Uutun kirjoittama selostus, jonka Geustin Calle minulle ystävällisesti toimitti. Lähinnä olen kiinnostunut siitä, miten hänen lentäjän uransa tarkalleen jatkui tuon ensimmäisen ja ainoaksi jääneen ilmavoiton jälkeen ja minkälaisessa tapaturmassa hän menehtyi huhtikuussa 1942? Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sota-aikaisessa kirjasessa johon on kerätty tietoja kuolleista sanotaan Toivo Uutun kuolleen palveluksen ulkopuolella. Hänet haudattiin toukokuussa 1942 Kouvolaan yksityishautaan. Vääpeli Uutun viimeiseksi palveluspaikaksi jäi Lentosotakoulu.

 

IMG_0603.JPG

IMG_8498.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikekannallepanon alkaessa 17.6.1941 kokenut vääpeli Toivo Uuttu oli sijoitettu hävittäjäohjaajaksi Lentolaivue 26:n 3.lentueeseen Joroisiin.
Hänet siirrettiin saman tien juuri perustettuun Täydennyslentolaivue 25:een (peiteluku 8522) ohjaajaopettajaksi 27.6.1941. (Lähde: Kansallisarkisto, LLv 26 sotapäiväkirja sekä T-LLv 25 sotapäiväkirja). 

Täydennyslentolaivue 25 (T-LLv 25) perustettiin Ylivieskassa Niemelänkylän lentokentällä virallisesti 27.6.41. Spk:n merkinnät alkavat jo 15.6.41 liikekannallepanossa. Vääpeli Uuttu saapui Ylivieskaan 20.6.1941. Laivue siirtyi jo 7.7.-41 Mustasaareen (Vaasan lentokenttä) ja edelleen Vesivehmaalle 27.8.-41. Laivue liitettiin kokonaisuudessaan Täydennyslentolaivue 35:een (T-LLv 35) siellä 30.9.1941.

Molemmat laivueet olivat koulutuslaivueita, jotka antoivat jatkokoulutusta sekä Kauhavalta valmistuneille ”lentäjänaluille” (hävittäjäohjaajia) rintamalaivueita varten, että kouluttivat reserviohjaajia.

T-LLv 25:n kalusto käsitti Gloster Gauntlet - ja VL Pyry harjoitushävittäjiä sekä muutamia Tuiskuja. T-LLv 35:ssa oli niiden lisäksi harjoitushävittäjinä Bristol Bulldogeja ja Fokker D.XXI-hävittäjiä sekä sotasaalis Polikarpov I-15bis koneita ja muutama Jaktfalken.

Vääpeli Uuttu oli siis hieman yli 30-vuotias kun hänet siirrettiin LLv 26:sta kouluttajaksi tai paremminkin ohjaajaopettajaksi. Tämä oli yleinen käytäntö. Sen ikäinen alkoi olla jo ”vanha” hävittäjälentäjäksi rintamalle. T-LLv 25:n spk:ssa hänestä löytyy muutama maininta, mm. 8.7.41  hän aloitti oppilaiden kanssa tarkastukset yhdessä luutn Vesanterän kanssa Tuisku - ja Pyry koneille (TU ja PY) Ylivieskassa, 24.7. 41 hän haki Pyry PY-23:n Joroisista Vaasaan ja  4.8.41 Pyry PY-38:n Tampereelta Vaasaan.

Vääpeli Toivo Uuttu siirrettiin T-LLv 25:sta ohjaajaopettajaksi Lentosotakouluun Kauhavalle 11.8.1941. Laivue oli tuolloin vielä Vaasassa, eikä Uuttu näin ollen ehtinyt palvella uudessa T-LLv 35:ssa Vesivehmaalla ollenkaan.

Jukka

095EDA19-DC9D-4FA1-B5EA-BE52965C35EE.jpeg

0AADCE2D-95E4-420E-9ED3-EB3CAB77E29A.jpeg

B18BDA70-3E8C-427B-83D7-D00277A4CFE1.jpeg

5245130B-C560-44D5-AB7A-0F2527D51321.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäyksiä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuret kiitokset perusteellisista vastauksista lähteineen! Tulevaa kirjaa tehdessäni minua on kiinnostanut nimenomaan tämän tyyppinen tieto, jota ei ole käsitelty tutkimuskirjallisuudessa. Mika

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, näitä on mukava tutkia. LLv 26:n laivuekirjakin talvisodan ja välirauhan ajalta 1940-41 saattaa olla tallessa, ja ehkä Heikkisen Raimo tietää sanoa siitä paremmin. Siitä näkyisi Uutun lennot laivueessa, ehkäpä myös koska hän aloitti lennot uudelleen tuon talvisodan alun ”metsäänajon” jälkeen. Eli loukkaantuiko hän jotenkin ja oliko toipumassa kuinka kauan. Olettaisin, että Uuttu kuului Lentolaivue 26:n henkilöstöön (laivueen sijoituspaikka kesäkuussa 1941 Joroinen) aina tuohon siirtoonsa saakka, kun T-LLv 25 perustettiin jatkosodan sytyttyä. 
 

Carl-Erik Bruunin kirjassa Hävittäjälentolaivue 26 on laivueen vaiheet kronikan muodossa. Laivue oli Utissa ennen siirtymistä Joroisiin 30.5.1940, jolloin Uutun nimikkokone oli Fiat G.50 FA-30. Lokakuussa -40 Uutun vastaavat koneet olivat laivueen Brewsterit BW-356 ja -389 sekä laivueen yhteyskone Fokker C. V.E FO-69. Laivueen hävittäjäkalusto oli muuten Fiat G.50-koneita. Uuttu kuului laivueen lentävään henkilöstöön marraskuussa 1940. Vuoden 1941 puolella Uutusta ei ole mainintoja, mutta kyllä tämä ja em. siirtokäsky spk:ssa vahvistavat hänen olleen koko välirauhan ajan LLv 26:ssa.

Mainittakoon vielä, vaikka Mika etsiikin Uutun myöhempiä vaiheita, että Toivo Antero Uuttu sai Suomen Lentomerkin nr 275 alikersanttina 13.12.1930. (Lähde: Virtanen-Temmes: Luettelo sotilaslentäjistä, joille on vuosina 1918-1944 annettu Suomen Lentomerkki)

Koulutus vuosina 1929-31 AOK 1 (Aliupseeriohjaajakurssi 1). Uuttu pestautui LAs. 1:een (Lentoasema 1) 1.12.1933 ja palveli Le.R 2:ssa, (Lentorykmentti 2) kunnes siirrettiin ylikersanttina 8.10.1939 LLv 26:een. Vääpeliksi ylennys 6.12.1939. (Lähde: Kalevi Keskinen- Kari Stenman: Ilmavoitot osa 2.)

Hän lensi Bulldogilla Utissa jo 1938. Nimikkokoneina olivat 1.4.39 BU-72 ja 1.11.39 BU-75. (Lähde: Carl-Erik Bruun: Hävittäjälentolaivue 26)

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäyksiä, täsmennyksiä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin Toivo Uutusta kokoelmistani vain yhden valokuvan, se on otettu vuonna 1941 (kevättalvella?) Joroisilla, kuvassa ovat laivue 26:n ohjaajat vas. ylikersantti Onni Paronen, vääpeli Toivo Uuttu ja lentomestari Valio Porvari.

Heikki

Toivo Uuttu.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

 LLv 26:n laivuekirjakin talvisodan ja välirauhan ajalta 1940-41 saattaa olla tallessa, ja ehkä Heikkisen Raimo tietää sanoa siitä paremmin. Siitä näkyisi Uutun lennot laivueessa, ehkäpä myös koska hän aloitti lennot uudelleen tuon talvisodan alun ”metsäänajon” jälkeen.

Lentolaivue 26:n sotien ajan lentokirjat ovat teillä tietymättömillä, ainakaan ei Kansallisarkistossa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään