35 viestiä aiheessa

SA-kuva-arkistosta löytyneet kuvat no. 31648, 31649, alkuperäinen kuvateksti; "Curtiss-hävittäjän siipi ilmataistelun jälkeen Utti 1941.07.21"

SIH 5-kirjan mukaan Lentolaivue 14:n Curtiss 2.7 1941 ilmataistelussa kahden MiG-hävittäjän kanssa, tuo isompi reikä voisi sopia MiG:n 12.7mm konekiväärin luotiin?

Myös LeLv 32:n Curtissit ilmataistelussa 16.7 1941 Tsaikkojen kanssa, olisiko kuvan vauriot tästä kahinasta peräisin?

Harmi, kun kaikissa SA-kuvissa ei ole mukana koneiden "rekkareita" , mutta uskon että laivueiden sotapäiväkirjoista tai konekirjoista löytyy tähän sopiva "siipeensä" saanut yksilö

31648.jpg

31649.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Markku Valtonen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Utissa sijainneen Kenttälentovarikko 1:n spk:ssa on muutama maininta koskien Curtisseja heinäkuussa 1941. Esim.17.7-41  mainitaan tehdyn CU-koneen siiven niittausta.

Kyseessä voisi olla näiden papereiden mukaan vaikkapa CU-553 tai CU-556. On myös tehty CU-599:n puisia kuljetustelineitä 13.-15.7.-41.

lähde: Kansallisarkisto

Jukka

EF16F11D-B3FC-4AD9-87CB-FF6D0FAF465C.jpeg

F40CCDE4-268E-4EE6-8185-7A24A7799D32.jpeg

49D59E2D-77A9-4C23-AD9F-B8CC7D10390E.jpeg

D587C55E-B3E3-48CA-A228-2C550EB152E9.jpeg

7865373A-F53C-4599-B0FB-178665120191.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tuo alempi kuva olla kaksoisvalotus ? Muuten vähän omituinen yhdistelmä.

sippo

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa kuvasarjaa, SA-kuva numero 31650, ”Curtiss-hävittäjän siipi ilmataistelun jälkeen”.
Utti 1941.07.21

Valokuvaajana tässä sarjassa on tunnettu TK-mies Pärttyli Virkki.

Jukka

C985263E-DD12-49E0-91B4-A2A19D6B2DD7.jpeg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentolaivue 32:n spk:sta. ”Toisen CU:n siipi ja siiveke vaurioituivat taistelussa, ...” Sama päivämäärä kuin SA-kuvissa.

edit: ilmeisesti kuvat eivät ole tuosta kahakasta, sillä Kössi Karhila kertoo kirjassaan majuri Ehnroothin koneessa olleen vain yhden reiän oikeassa siivessä, ja luoti oli katkaissut siivekkeen ohjausvaijerin.

Jukka

04776133-BFE9-4280-89FE-A95DE807E052.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Olisiko maassa vaurioitettu? Esim. samalla kertaa kun niitä Wasp-Fokkereita meni useampia. Utissa sekin oli?

Kari

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä jos SA-kuville annetussa päivämäärässä olisikin virhe (on aina välillä SA-kuvissa), jos sen kuuluisikin olla 22.7.1941? Silloin mukaan liittyisi luutnantti Evinen ja CUc-502: "Runsaasti osumia siivessä.".

Konetta paikattiin Utissa sen verran kuntoon että sillä päästiin lentäen VL:lle, jossa sai uuden yhtenäisen tason.

Muita siipeensä saaneita ilmataistelukertomusten mukaan olivat:

17.7.41. Luutn Berg´in CU-553: "Omassa koneessa n. 15-20 osumaa, joista yksi puhkaisi potkurin vaihdekoneiston kopan (voimakas savu/pakkolasku Lappeenrantaan).". Kone jäi Lappeenrantaan kunnes ylikers Fräntilä lensi sillä matkalennon 29.7. Näin ollen tämä kone ei ole Markun ja Jukan SA-kuvissa.

21.7.41. Maj Ehrnrooth/CUw-557: "Omat vauriot: Pari räjähtävän luodin reikää koneessa.".

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Entä jos SA-kuville annetussa päivämäärässä olisikin virhe (on aina välillä SA-kuvissa), jos sen kuuluisikin olla 22.7.1941? Silloin mukaan liittyisi luutnantti Evinen ja CUc-502: "Runsaasti osumia siivessä.".

Konetta paikattiin Utissa sen verran kuntoon että sillä päästiin lentäen VL:lle, jossa sai uuden yhtenäisen tason.

 

Kone voi hyvinkin olla tämä Raimon löytämä Evisen CU-502 -tapaus. Tässä ote LLv 32:n spk:sta. Tuolla ylempänä olevassa Kenttälentovarikko 1:n spk:ssa on 24.7. maininta ”Cu-koneen siiven niittausta”, joka voi viitata juuri Evisen koneen ja kuvien siipeen.
 

23.7. sattui tuo toinen vahinko, kun patruunat räjähtelivät ja siipi vaurioitui myös. Siihen tapaukseen voisi mahdolllisesti liittyä ylempänä papereissa mainittu CU-556:n panoslaatikoiden vaihto 24.7. 

Jukka

A1A2FF76-E464-4A04-A08A-AF3AAF60FDEE.jpeg

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kone voi hyvinkin olla tämä Raimon löytämä Evisen CU-502 -tapaus. Tässä ote LLv 32:n spk:sta. Tuolla ylempänä olevassa Kenttälentovarikko 1:n spk:ssa on 24.7. maininta ”Cu-koneen siiven niittausta”, joka voi viitata juuri Evisen koneen ja kuvien siipeen.

Olen varma että Markun laittama SA-kuva on luutnantti Evisen CUc-502:n reikäisestä siivestä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Olen varma että Markun laittama SA-kuva on luutnantti Evisen CUc-502:n reikäisestä siivestä.

Kyllä se täytyy olla, ilman muuta, ja paras vaihtoehto näiden dokumenttien pohjalta. Onko tuosta neljän CU:n ilmataistelusta kymmentä Tsaikkaa ja kolmea MiGiä vastaan tallella ilmataistelukertomusta?

 
Edit: Karhilan kirjassa on näin: ”Alikersantti Tähdön kone sai osumia ilmassa ja luutnantti Evisen maassa. Vastustaja menetti kahinassa kolme konetta”. Eli siivessä näkyvät osumat tulivat siis maassa!

Alla oleva Kirjosen Mannen kuva on samasta ilmataistelusta 22.7. ja päivätty myös väärin kuten siipikuva 21.7. Ja kuvaaja sama TK-mies Pärttyli Virkki. Eli todistaa päivämäärän oikeaksi. Kirjonenkin ammuttiin samalla alas ja hyppäsi varjolla. Kone oli CU-501 joka tuhoutui. 

”Alikersantti Mauno I. Kirjonen alasampumansa ryssien koneen vieressä Utissa Haukkajärven rannassa
Utti 1941.07.21”

”Curtiss-hävittäjäkone laskeutuu Utin kentälle
Utti 1941.07.21”

Kuvat Pärttyli Virkki. Samaa sarjaa/filmiä. Huomaa Fokker D.XXI kentän reunassa. Lisätään vielä, että tuon rannalle vedetyn Tsaikan lentäjä haudattiin Utin kentän kolmoshallin edustalle. Koneen moottori taasen nostettiin Haukkajärvestä noin neljä vuosikymmentä myöhemmin Timo Nymanin toimesta ja siirrettiin Vesivehmaalle. 


Jukka

2CF92036-CFAC-40C5-A333-E32FFE3441FA.jpeg

4FC51F61-1126-47F6-BC47-35ACCF484D43.jpeg

49E85837-F374-4176-9F64-2854E39FD242.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäyksiä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24.4.2021 at 16.22, Sippo Nevalainen kirjoitti:

Taitaa tuo alempi kuva olla kaksoisvalotus ? Muuten vähän omituinen yhdistelmä.

sippo

Ihan kuin kuvien välillä siipeen olisi ammuttu muutama reikä lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
44 minuuttia sitten, Timo Vesanen kirjoitti:

Ihan kuin kuvien välillä siipeen olisi ammuttu muutama reikä lisää.

Kun katsot reikien muodot, ja laskusiivekeiden reunat...

31649.jpg.87eef4150f7b93fa7d73f153637a5590.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Timo Vesanen kirjoitti:

Ihan kuin kuvien välillä siipeen olisi ammuttu muutama reikä lisää.

Kaksoisvalotus.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kyllä se täytyy olla, ilman muuta, ja paras vaihtoehto näiden dokumenttien pohjalta. Onko tuosta neljän CU:n ilmataistelusta kymmentä Tsaikkaa ja kolmea MiGiä vastaan tallella ilmataistelukertomusta?

 
Edit: Karhilan kirjassa on näin: ”Alikersantti Tähdön kone sai osumia ilmassa ja luutnantti Evisen maassa. Vastustaja menetti kahinassa kolme konetta”. Eli siivessä näkyvät osumat tulivat siis maassa!

Alla oleva Kirjosen Mannen kuva on samasta ilmataistelusta 22.7. ja päivätty myös väärin kuten siipikuva 21.7. Ja kuvaaja sama TK-mies Pärttyli Virkki. Eli todistaa päivämäärän oikeaksi. Kirjonenkin ammuttiin samalla alas ja hyppäsi varjolla. Kone oli CU-501 joka tuhoutui. 

”Alikersantti Mauno I. Kirjonen alasampumansa ryssien koneen vieressä Utissa Haukkajärven rannassa
Utti 1941.07.21”

”Curtiss-hävittäjäkone laskeutuu Utin kentälle
Utti 1941.07.21”

Kuvat Pärttyli Virkki. Samaa sarjaa/filmiä. Huomaa Fokker D.XXI kentän reunassa. Lisätään vielä, että tuon rannalle vedetyn Tsaikan lentäjä haudattiin Utin kentän kolmoshallin edustalle. Koneen moottori taasen nostettiin Haukkajärvestä noin neljä vuosikymmentä myöhemmin Timo Nymanin toimesta ja siirrettiin Vesivehmaalle. 


Jukka

Asiakirjojen lähteenä: Kansallisarkisto.

Hyvä kun Jukka kaivoi SA-Kuville oikean päivämäärän eli siis 22.7.1941.

Kyllä kaikki neljä Curtiss´ia pääsivät ilmaan mutta olivat toki altavastaajina hyökkääjiin nähden.

kuva1.thumb.JPG.c84dd792a4928dc39f786f177ed592b9.JPG

Ilmataistelukertomuksia tästä kyseisestä ilmataistelusta on tallella alikersantti Kirjosen/CU-501 kertomus.

kuva1a.thumb.JPG.ab6e6bfd2e991600b045cee191a7e39f.JPG

Alikersantti Tähdön/CU-554:n koneeseen mahdollisesti tulleista osumista en löytänyt mitään tietoa konekirjasta enkä muualtakaan (onhan niitä silti voinut tulla)? Tähdön lentopäiväkirja on Suomen Ilmailumuseon arkistossa.

kuva1b.thumb.JPG.4a182284219c14f3e9fb31271971fcff.JPG

Luutnantti Evisen koneeseen CU-502 tulleet osumat eivät tulleet maassa.

kuva2.thumb.JPG.489d258e75c3cad923169c4dc1c10ff4.JPGkuva3.thumb.JPG.54d63f2f9516305b9cd3638150a8c108.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Raimo. Alikersantti Tähtö ”törmäili” kentällä vielä samana päivänä. Ohessa LentoR.3:n spk:sta tuon päivän tapahtumat Utissa. Luutnantti Evinen sai osumat siipeen näköjään heti ilmaan päästyään eikä maassa kuten Karhila muistelee. Siinä on ollut Evisellä tiukka paikka ja lopullinen ”lähtö lähellä”... lähde: Kansallisarkisto. 

Alikersantti Tähdön potkuri/moottorivaurio on tullut joko ilmataistelussa tai todennäköisimmin ehkä tuossa törmäilyssä bensiiniastiaan kentällä. Lähde: Kansallisarkisto. Kenttälentovarikko 1 spk.

edit: Jukka Vesen-Heimo Siiropää: ”Utin koneet siipi maassa” kirjasta alin ote.

Jukka

03514A90-C64D-4581-BB34-C44C48C0856C.jpeg

1CD845B6-B6F8-4318-9E56-092582B0B641.jpeg

92C6C620-A917-4781-B0CB-82C5A86C1D60.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäyksiä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Armin Zuger kirjoitti:

Kun katsot reikien muodot, ja laskusiivekeiden reunat...

31649.jpg.87eef4150f7b93fa7d73f153637a5590.jpg

Ilman muuta. Ymmärrettävää senaikaisilla vehkeillä. Ymmärretteävää ei ole, että nega on säilytetty ja arkistoitu.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvan kuvasuhde vastaa 6,5x9 cm laakafilmiä, jota käytettiin esim. Plaubel Makina II -kamerassa. Pärttyli Virkki on unohtanut vaihtaa filmiä, jolloin on tullut kaksoisvalotus. Contax II ym. 35 mm kameroissa suikimen viritys ja filmin siirto tapahtui samasta nupista, joten kaksoisvalotus oli harvinaisempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä menee jo ohi Sussun siivestä, mutta tässä itsesensuroidussa (SA-kuva no 31653) on Kirjosen pudottama Tsaikka toisesta kulmasta ja hiekalle nostetun lentäjän ruumis. Moottori oli aikoinaan esillä Ilmailumuseon Sotaromut-näyttelyssä. Onko Utissa nähtävillä mitään mainintaa tai merkintää tämän kuolleen lentäjän (nimen olen jo unohtanut, arvoltaan ehkä aliluutnantti) 🤔hautapaikasta? 

1CDC47D9-33F5-40E9-B78B-A9A8D07F6237.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on myös kuva tästä tapauksesta, jossa on Manne Kirjonen koneen romujen edessä ja maassa makaa kuollut venäläinen lentäjä. Lentäjä on tietojeni mukaan aliluutnantti Vladimir Sharov, joka haudattiin Utin kentälle kolmoshallin vierustalle. En muista mistä tuon tiedon sain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minuuttia sitten, Jari Allan Lappalainen kirjoitti:

Minulla on myös kuva tästä tapauksesta, jossa on Manne Kirjonen koneen romujen edessä ja maassa makaa kuollut venäläinen lentäjä. Lentäjä on tietojeni mukaan aliluutnantti Vladimir Sharov, joka haudattiin Utin kentälle kolmoshallin vierustalle. En muista mistä tuon tiedon sain.

Lentäjän hautaaminen Utin kolmoshallin viereen on mainittu ainakin Jaakko Hyvösen kirjassa Kohtalokkaat lennot 1939-1945 tämän Manne Kirjosen tapauksen ja laskuvarjohypyn yhteydessä. 

Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Curtissin koneyksilön jäljittämiseen tuli uusi tärkeä johtolanka saamani vinkin perusteella. Siiven etureunassa näkyy kaksi konekiväärien saranoitua tarkastusluukkua. Tämä tarkoittaa sitä, että siivessä oli kaksi kk:ta. Curtissejahan oli Suomessa käytössä myös yhdellä siipi-kk:lla / siipi. Eli ”Sussuja” oli sekä kuusi, että nelikonekiväärisiä runkoaseet mukaan lukien. Tämä seikka sulkee osan Curtisseista pois kuvioista kokonaan. Kiitos Pentti Manniselle tästä huomiosta.

Nyt vaan sitten pitäisi tarkistaa kaikki koneyksilöt, joissa oli neljä siipiasetta. Ja löytää oikea vertaamalla taistelu-ja huoltokertomuksia. Kuvassa osasuurennos alkuperäisestä SA-kuvasta (ketjun aloituskuva). Kaksi tarkastusluukkua hyvin näkyvissä. 

Jukka

3152ECBA-BC5D-4E06-B263-062B415753E2.png

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Curtissin koneyksilön jäljittämiseen tuli uusi tärkeä johtolanka saamani vinkin perusteella. Siiven etureunassa näkyy kaksi konekiväärien saranoitua tarkastusluukkua. Tämä tarkoittaa sitä, että siivessä oli kaksi kk:ta. Curtissejahan oli Suomessa käytössä myös yhdellä siipi-kk:lla / siipi. Eli ”Sussuja” oli sekä kuusi, että nelikonekiväärisiä runkoaseet mukaan lukien. Tämä seikka sulkee osan Curtisseista pois kuvioista kokonaan. Kiitos Pentti Manniselle tästä huomiosta.

Joo Penalle kiitos, olipa hyvä huomio:thmbup:

Tarkistusluukkujen määrä per/siipi sopii hyvin CUc-502:n asevarustuksen kanssa, ja vain vajaata kuukautta ennen po. ilmataistelua. 

IMG_1557.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pentti Mannisen ilmoittamat kaksi tarkastusluukkua kertovat, että otsikkokuvan reikäisessä siivessä on myös kaksi konekivääriä. Pärttyli Virkin ottamalle kuvalle on annettu päivämääräksi 21.7.1941. Sen on Nisulan Jukka todisteilla jo kumonnut ja on päädytty (aikaisintaan) päivään 22.7. Tuona päivänä käytiin Utissa epätasainen ilmataistelu jossa vihollisella oli ylivoima ja yllätysetu puolellaan. Tutkittuani asiakirjoja aloin vakuuttua, että siipi on vaurioitunut po. ilmataistelussa ja se kuului luutnantti Evinen CU-502:n.

Kaikkiaan 16 CU-hävittäjää ehti riviin mainittuun päivään mennessä, jotka olivat tunnuksiltaan CU-501-507, CU-551-559. Osassa koneista oli kaksi kk:ta ja osassa yksi kk. siipeä kohti. Kuvan mukaisesti kaksi kk:ta oli koneissa CU-501-507, CU-551 ja 552. Näin ollen loput koneet (CU-553-559) eivät voi tulla siipikuvassa kysymykseen.

Tässä menee aseistuksen raja:

CU-552_30.6.41.JPG

CU-553_2.7.41.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään