Mika Laakso

Sperry gyrokompassi

19 viestiä aiheessa

Löytyi tommonen kuvien mukainen gyrokompassi.

Mikä on kojeen oikia nimi? ja missä lentokoneessa käytetty?

Pituus n. 180-200-230mm, leveys ja korkeus n.80mm.

Sain tuon viitteellä että "jostain Ilmavoimien koneesta".

IMG_0001 (2).JPG

IMG_0002 (2).JPG

IMG_0004 (1).JPG

IMG_0005 (2).JPG

IMG_0011 (1).JPG

FullSizeRender - 2021-04-20T235114.830.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomenkielinen nimitys on hyrräkompassi. ("Hyrrä, "suuntahyrrä") Englanniksi gyrocompass.

"Gyrosyn compass" tarkoittaa että siihen tulee signaali myös ulkoiselta magneettikompassilta.

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on57_c8398e2c-65f5-4e7a-bfe9-8d5da6f6955f_1024x1024.jpg?v=1468703628! Kuvassa on kyseinen järjestelmä, jossa Flux Valve mittaa maan magneettikenttää, ja antaa sen tiedon mittarille. Tällinen järjestelmä (siis 2 kpl) oli mm. Convair CV-340:ssä.

Muokattu: , käyttäjä: Olavi Uotila
Lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flux valven sijaintipaikasta mainitaan esim. näin: The gyromagnetic compass is a horizontal gyro slaved to magnetic north by a magnetic field detector (flux valve) usually located in the wing tips of the aircraft away from metal structure.

Siis siiven kärjessä, tai myös koneen pyrstössä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Flux valven sijaintipaikasta mainitaan esim. näin: The gyromagnetic compass is a horizontal gyro slaved to magnetic north by a magnetic field detector (flux valve) usually located in the wing tips of the aircraft away from metal structure.

Siis siiven kärjessä, tai myös koneen pyrstössä.

Erikoista, että tuossa kirjoitetaan "metal stucture". Pitäis varmaan olla "steel structure". Alumiini ei juurikaan vaikuta magneettikompassiin eikä tuo onnistuisikaan muissa kuin puu- tai lujitemuovirakenteisissa koneissa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Gyrosynkompassi ei ole gyrokompassi
 
Gyrokompassin toiminta perustuu maan pyörimisliikkeeseen. Lentokoneen nopeus sotkee sen. Siksi perinteinen gyrokompassi soveltuu laivoihin. Kaikkien näkemieni gyrokompassien keskusyksiköt hyrrineen ovat olleet suunnilleen sähköhellan kokokoisia ja painoisia. Komentosillalla sijaitsevat etäpäätteet, repeaterit, ovat halutun kompassiruusun kokoisia.
 
Lentokoneen suuntahyrrä on pieni laite, eikä se löydä pohjoista. Se pitää asettaa käsin esimerkiksi kiitotien suunnan tai magneettisen kompassin perusteella. Sitten suunta alkaa vaeltaa. Suuntahyrrän suuntaa pitää korjata säännöllisesti käsin magneettisen kompassin perusteella.
 
Parempi gyrosynkompassi on suuntahyrrän ja magneettisen kompassin yhdistelmä. Siiven kärkeen sijoitettu flux gate magnetometri on yhteydessä suuntahyrrään. Magneettinen kompassi päivittää suuntahyrrää automaattisesti.
 
Esa
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä pieni lisäys Ilkan kommenttiin: Sittemmin, Convair CV-440:ssä oli kytkin, jolla voitiin valita tuo Flux Valve-toiminta (Slaved Gyro) tai kytkeä flux valve irti (Free Gyro, jonka ryömintää voitiin sitten korjata manuaalisesti).

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:
Gyrosynkompassi ei ole gyrokompassi
 
Gyrokompassin toiminta perustuu maan pyörimisliikkeeseen. Lentokoneen nopeus sotkee sen. Siksi perinteinen gyrokompassi soveltuu laivoihin. Kaikkien näkemieni gyrokompassien keskusyksiköt hyrrineen ovat olleet suunnilleen sähköhellan kokokoisia ja painoisia. Komentosillalla sijaitsevat etäpäätteet, repeaterit, ovat halutun kompassiruusun kokoisia.
 
Lentokoneen suuntahyrrä on pieni laite, eikä se löydä pohjoista. Se pitää asettaa käsin esimerkiksi kiitotien suunnan tai magneettisen kompassin perusteella. Sitten suunta alkaa vaeltaa. Suuntahyrrän suuntaa pitää korjata säännöllisesti käsin magneettisen kompassin perusteella.
 
Parempi gyrosynkompassi on suuntahyrrän ja magneettisen kompassin yhdistelmä. Siiven kärkeen sijoitettu flux gate magnetometri on yhteydessä suuntahyrrään. Magneettinen kompassi päivittää suuntahyrrää automaattisesti.
 
Esa

Virheellinen hyrräkompassi nimitys on ilmailukielessä niin vakiintunut, että sen muuttaminen on mahdotonta.
Kuten Esa tuossa kirjoitti hyrräkompasseja on laivoissa. Hyrräkompassin etu on, että se näyttää tosisuuntaa, erantoa ja eksymää ei tarvitse huomioida. Latitudi ja vauhtivirheet on helppo kompensoida. Magneettikompassi, suuntahyrrä ja sleivattu suuntahyrrä näyttävät magneettisuuntaa ja tosisuunnan löytämiseen tarvitaan laskutoimituksia.

Esan mainitsemien suuren koon ja painon lisäksi ongelma on suuri virrankulutus ja se, että laitetta ei kannata sammuttaa. Uudelleenkäynnistyksessä asettuminen pohjoissuunnalle kestää useita tunteja.

AW

PS ei ne kyllä ihan sähköhellan kokoisia ole.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vielä mieleeni Finnairin Convair CV-340/440 OH-LRG, jonka (silloin Aero Oy) osti Alitalialta keväällä 1961. Siinä oli juuri tuon kuvan mukaiset C-2 Gyrosyn Compass-järjestelmät. Jotain ongelmaa oli perämiehenpuolen järjestelmässä: Satunnaisesti (harvakseltaan) oli teknillisessä logissa huomautus, että perämiehen suuntanäyttö oli 60 astetta pielessä, samoinkuin kapteenin puolella seuraajamittarin näyttö (en enää muista, kumpaan suuntaan). Maassa tuota vikaa ei saatu koskaan näkyviin, vaan kaikki oli aina ok. Diagnoosi oli, että synkropiirin yksi vaihe katkoo. Kaikkia järjestelmän laitteita oli vaihdettu useammankin kerran, johtoliittimet oli tutkittu jne jne. Lopulta, muistaakseni 1963, oikean siiven johtoreunan takana oleva flux valven johtosarja uusittiin, ja bingo! Siihen loppuivat raportit.

Muokattu: , käyttäjä: Olavi Uotila
Typo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Olavi Uotila kirjoitti:

Tuli vielä mieleeni Finnairin Convair CV-340/440 OH-LRG, jonka (silloin Aero Oy) osti Alitalialta keväällä 1961. Siinä oli juuri tuon kuvan mukaiset C-2 Gyrosyn Compass-järjestelmät. Jotain ongelmaa oli perämiehenpuolen järjestelmässä: Satunnaisesti (harvakseltaan) oli teknillisessä logissa huomautus, että perämiehen suuntanäyttö oli 60 astetta pielessä, samoinkuin kapteenin puolella seuraajamittarin näyttö (en enää muista, kumpaan suuntaan). Maassa tuota vikaa ei saatu koskaan näkyviin, vaan kaikki oli aina ok. Diagnoosi oli, että synkropiirin yksi vaihe katkoo. Kaikkia järjestelmän laitteita oli vaihdettu useammankin kerran, johtoliittimet oli tutkittu jne jne. Lopulta, muistaakseni 1963, oikean siiven johtoreunan takana oleva flux valven johtosarja uusittiin, ja bingo! Siihen loppuivat raportit.

Minulla on ehkä vanha diakuva tuosta OH-LRG koneesta. Täytyy etsiä. Diat koneista OH-LRE ja OH-LRB löytyivät heti. Tässä OH-LRB. Kuvasin Turussa joskus 1970-luvun loppupuolella. Kamera oli Edixa Reflex. Objektiivi Edixa 50mm f/2.8. Voi olla pieni telejatke paikoillaan kamerassa. En muista.  Filmi oli Kodak Ektachrome diafilmi.

 

 

100.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä kuva OH- LRE koneesta. Oliko OH-LRG:n nokalla pelkä G-kirjain, vai koko tunnus? 

Käytettiiinkö vastaavia hyrräkompasseja myös aikoinaan 1960-luvulla Apollo-ohjelmassa? Komentomodulissa?

Tässä on se OH- LRE: 

 

Test-E-1.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apollo 11 kuulennolla ainakin käytettiin inertia-suunnistusjärjestelmiä. Eipä näillä 40/50-luvun hyrrillä olisi pärjätty.

Convaireissa oli vain tuo yksi kirjain nokassa, paitsi OH-VKM ja OH-LRH, joissa oli tutkakupu. Olikohan niissä tunnus "otsassa", en jaksa muistaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22.4.2021 at 07.59, Antti Hyvärinen kirjoitti:

Fouga

 

22.4.2021 at 20.18, Teppo Sarpila kirjoitti:

Fougassa olen tuollaista tuijotellut...

Eli tämä mun hyrrä on kumminkin Fougasta, eikä Apollo 11 tai Convair?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apollosta ei taatusti. Kotona ei ole Convairin laiteluetteloa, josta näkisi osanumeron; museolla varmaan sellainen luettelo löytyy. Mutta, sama osanumero voi olla käytetty monessakin eri konetyypissä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
59 minuuttia sitten, Olavi Uotila kirjoitti:

Convaireissa oli vain tuo yksi kirjain nokassa, paitsi OH-VKM ja OH-LRH, joissa oli tutkakupu. Olikohan niissä tunnus "otsassa", en jaksa muistaa.

Tämä on offtopic, mutta OH-VKM ja OH-LRH (ex OH-VKN) olivat Kar-Air Oy:n Convairin tuotantolinjalta ostamia uusia lentokoneita. Niiden nokassa oli säätutka. Muut Finnairin Convairit olivat käytettyjä, eikä niissä ollut säätutkaa.
 
Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään