Tapio Ehder

Potkurin kääntäminen reverssille

8 viestiä aiheessa

Olen tässä kuvassa laskeutumasa pienelle kentälle ja Cessna 208:n  vauhti ei tahdo hiljetä riittävästi, joten säädin potkurin reverssille(tässä simussa painamalla F2).  Nyt kone laskeutui sopivassa nopeudessa lyhyellekin kentälle. Kysyisin oikeilta lentäjiltä, onko tällainen todellisesa laskeutumistilanteessa mahdollinen?

Reverssi.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joissakin koneissa reverssi ei toimi, koska painoa ei ole laskutelineillä. En tiedä Caravanista, enkä ole koskaan oikeasti lentänyt konetta missä on reverssit. Silti äkkiseltään sanoisin, että tämä ei ole suositeltu käytäntö.

Jos haluat Caravanin realistisemmaksi simussa, niin tämä on ymmärtääkseni paras lisäosa.

https://fi.flightsim.to/file/8060/cessna-208b-grand-caravan-ex-improvement-mod

Tämän lisäksi G1000 mod:

https://github.com/Working-Title-MSFS-Mods/fspackages/releases/tag/g1000-v0.3.4

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ei sitä reverssiä ilmassa ole tarkoitus kytkeä, mikäli se edes onnistuisi, kuten Tatu kirjoittikin jo.

Caravanista tosiaankin reverssi löytyy, joten laskukiidon lyhentämiseen se on oiva apu. Lue vaikka tämä arvostelu ko. koneesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tatu ja Mikko vastauksista! Täytyy siis toimia kuten todellisuudessakin! Tuossa Mikon vihjaamassa arvostelussa todettiinkin tuo reverssin käyttö vain jo laskeutumisen jälkeen: This airplane has reverse thrust, which changes the pitch of the propeller blades to generate negative thrust to aid in stopping the airplane. After touchdown, you pull the throttle up and back over a detention position and into the reverse thrust position and then the airplane dramatically slows. Add in some braking and you have a remarkably short field landing distance.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa sinulla näyttäis ainakin olevan nokka aika paljon alaspäin.

Ala hidastelemaan jo hyvissä ajoin. Täydet laipat ja koita saada kone vajoamaan ilman, että tarvitsee työntää sauvasta. Sauvasta työntämällä pakosti myös vauhti aina kasvaa ja sen saaminen pois kynnyksellä on aika tuskallista.
Ja tarkkaile nopeutta koko ajan, niin kyllä se siitä lähtee onnistumaan. En nyt muista mikä on caravanin lähestymisnopeus, mutta varmaan joku luokkaa 80 KIAS on aika lähellä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin. Olen tuolla koneella käyttänyt reverssiä menestyksekkäästi. Se toimii. Laskuun ja saapumiseen tullessasi on äärimmäisen tärkeää vauhti ja lähestymiskulma. Tietenkin suunnan lisäksi.

Hyviä lentoja kaikille.:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneissa joissa on vakiokierrospotkuri nopeutta pystyy tehokkaasti vähentämään nostamalla potkurin kierrosluvun mahdollisimman korkeaksi (sininen vipu) ja tietenkin cruisessa paremman suorituskyvyn saa vähentämällä kierroslukua. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spoilereita voinee myös käyttää. Joskus oikeat god tier kuskit vääntää täydet spoilerit jo kiitotien päätyvalojen kohdalla, kun ovat jäljessä lentolaitteen liike-energian suhteen ja pitää saada nopeasti vauhtia alas. 

Muokattu: , käyttäjä: Juha Kalli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään