Bamce Fabricius

Norja vastapäivään

25 viestiä aiheessa

Olen pitkään suunnitellut tällaista reissua, ja nyt se alkaa toteutumaan. Lensin viime talvena P3Dssä A2A Piper Cherokeellä Oslon läheltä myötäpäivään pitkin koko Norjan rannikkoa pohjoiseen, Kirkenesiin ja sieltä Ivaloon. Tarkoituksena oli jatkaa sieltä vielä Suomen läpi Malmille, mutta siinä vaiheessa pääsin mukaan MSFS 2020 alfatesteihin eikä enää jäänyt aikaa eikä motivaatiota jatkaa. Nyt ollaan päästy siihen pisteeseen MSFSsä että löytyy kivasti kustomoituja pikkukenttiä koko tältä matkalta (paitsi Suomen keski/pohjoisosasta), ja löytyy myös erittän hyvä pienkone - Just Flightin Piper Arrow III. Joten reittisuunnitelma on tehty, custom-kentät ladattu ja harjoitukset tehty Piperillä. Lähtö Malmilta, Suomen halki pohjoiseen ja sitten pitkin Norjan rannikkoa etelään ja lopuksi Ruotsin halki kohti Malmia. Lähes 3000 km, arvioitu lentoaika noin 25 tuntia. Tarkoitus lentää kokonaan VR-lasit päässä. Tulee kaikkiaan kestämään pitkään, koska lennän vain Live-säällä ja vain VFR joten eri legit ovat sääriippuvaisia. Tarkoitus olisi laittaa silloin tällöin tänne tietoa reissun etenemisestä.

Tänään lastasin koneeseen kameravarustukseni (harrastan jonkun verran luontokuvausta ja matkalta varmaa löyty mukavia kohteita) ja muita kamppeita. Kananen kävi laittamassa tankit täyteen ja kun tuuli alkoi illalla heiketä ja sateet ehtivät itään päin päätin lähteä ensimmäiselle legille. Kone tarkistettu, ja kaikki kunnossa, suht. mukava puhuri suunnasta 342 astetta joten lähtö kiitotieltä 36, RASTIn kautta ulos, Helsingin keskustaa kiertäen ja sitten nokka kohti Pirkkalaa. Matkan varrella pari pientä räntäkuuroa. Laskeutuminen oli mukava, tuuli oli sielläkin tyyntynyt.

EDIT: Matkan pituus ja lentoaika korjattu

 

FlightSimulator 2021-04-05 18-38-58-29.jpg

FlightSimulator 2021-04-05 18-41-47-68.jpg

FlightSimulator 2021-04-05 18-49-49-02.jpg

FlightSimulator 2021-04-05 19-26-23-84.jpg

FlightSimulator 2021-04-05 19-40-21-52.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on Suomikin kaunis maa ilmasta niin sitä on myös vuonojen maa. Katselin juuri hiljakkoin Yle Areenasta sarjan Norjaa ristiin rastiin ja ei voinut kuin ihastella maisemia ja niitä ihmisiä, jotka tuolla asuvat lähes luokse pääsemättömissä paikoissa. Seuraan tätä sarjaa mielenkiinnolla.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä suunnitelma. Muutoksia saattaa tulla jos löytyy uusia, sopivia custom-kenttiä matkan varrelta. Kaikki kentät johon aion laskeutua Norjan ja Ruotsin puolella ovat custom-kenttiä. Tässä kartassa on näkyvissä vain (keltaisella ympäröidyt) custom-kentät mitä mulla on koneessani. Osa niistä on tehty default-palikoilla ja osa on kunnolla mallinnettu.

NorwayRoundTrip-plan.thumb.png.d4209d3e9530add4517b7c7aaa21f0ea.png

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on siinä Piperillä lentämistä. :o

Jos saan suositella, niin lennä Oulusta Aavasaksalle (Ainola hunting estate airifled), sieltä sitten Aavahelukan kautta Ivaloon. Flightsim.to löytyy Ainola, jos et ole ladannut, vaan se taitaa olla tuo EFOI mikä sinulla on kartalla. Toki ei custom tönöjä, mutta eipä niitä ole Rovaniemellä tai Kittilässäkään.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama päivä piti viettää Tampereella, kun sää oli kehno. Tänään sitten huomattavasti mukavampaa - kännykän Avia Weather-appi näytti VFRää koko matkalle pohjoissuomeen päin. Ei muuta kun takaisin koneelle, tarkistukset ja käyntiin. Pientä sumua Pirkkalan kentän ympäristössä lähtiessä, ja nokka kohti Hallia.

FlightSimulator 2021-04-08 11-22-56-28.jpg

Siellä sai jo miettiä että pääseekö lainkaan laskeutumaan kun kenttä näytti olevan melko hyvin peitossa.

FlightSimulator 2021-04-08 11-40-18-72-b.png

No, onneksi pohjoistuuli ehti viedä pilvet etelään ja kenttä tuli sopivasti näkyviin. Läpilasku, ja sitten nokka kohti Menkijärveä.

FlightSimulator 2021-04-08 11-43-33-33-b.png

Vähän Hallin jälkeen tuli lumiraja vastaan. On tämä hienoa kun maisema muuttuu aidosti tässä simussa (vaikka lumirajan sijainti ei ehkä ole ihan oikein, varsinkaan rannikon läheisyydessä). Menkijärvellä ei ollut paljon katsottavaa - siinäkin kenttä joka kaipaisi lisuria.

FlightSimulator 2021-04-08 11-48-32-42.jpg

Kruunupyyssä olikin sitten hieman paremmat näkymät. Norran konekin oli platalla, ja polttoaineentäydennystä tuli tehtyä. Mutta siinä vaiheessa aloin epäillä että olinkohan lentänyt oikeaan suuntaan kun polttoaineaseman kopissa luki Courchevel... :) 

FlightSimulator 2021-04-08 13-10-03-72.jpg

FlightSimulator 2021-04-08 13-10-38-47.jpg

Sen jälkeen sitten tunnin melko tylsä legi pitkin rannikkoa Ouluun.

FlightSimulator 2021-04-08 13-33-12-94.jpg

Oulussa onkin kunnolla lunta, ja kentän custom-scenery ihan mukavan näköinen.

FlightSimulator 2021-04-08 14-09-50-70.jpg

Nyt taukoa Oulussa, en ole täällä käynytkään aikaisemmin...

 

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauska seurata Bamcen kierrosta. Tämä simu avaa kyllä lukuisia mahdollisuuksia tutustua eri paikkoihin ja vielä live-säässä!

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bamce, saako tuon käyttämäsi VFRMap softaa ohjattua näppäimistöllä tai peliohjaimella?

Tarkoituksena olisi suunnistaa VR-laseja käyttäen pelkän kartan ja kompassin avustamana. Karttaa pitäisin reiden päällä. Virtuaalista kartanäkymää liikutellaan manuaalisesti neljään suuntaan. Liikuttelupainikkeet löytyisivät fyysisestä reiteen kiinnitetystä karttaa simuloivan levyn reunoista. Saan tuo  levyn näkymään PC:llä näppäimistönä tai peliohjaimena. VR-lasien kanssa ei haluaisi sohia karttaa hiirellä. Se pilaa tunnelman. Samaten automaattisesti liikkuva lentokonesymboli kartan päällä hukkaa koko jutun jujun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jari Kaskelin kirjoitti:

Bamce, saako tuon käyttämäsi VFRMap softaa ohjattua näppäimistöllä tai peliohjaimella?

Tarkoituksena olisi suunnistaa VR-laseja käyttäen pelkän kartan ja kompassin avustamana. Karttaa pitäisin reiden päällä. Virtuaalista kartanäkymää liikutellaan manuaalisesti neljään suuntaan. Liikuttelupainikkeet löytyisivät fyysisestä reiteen kiinnitetystä karttaa simuloivan levyn reunoista. Saan tuo  levyn näkymään PC:llä näppäimistönä tai peliohjaimena. VR-lasien kanssa ei haluaisi sohia karttaa hiirellä. Se pilaa tunnelman. Samaten automaattisesti liikkuva lentokonesymboli kartan päällä hukkaa koko jutun jujun.

En ole kokeillut, käytän hiirtä kartan käsittelyyn. Kyseessä on Little Navmapin karttaa näyttävä add-on joka löytyy tuosta: https://www.rafaelsantos.es/web/simulators/flight-simulator/panels/105-ingamepanel-navmap-for-flight-simulator

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eteläsuomessa varsinainen myräkkä mutta pohjoisessa VFR-olosuhteet. Aamupäivällä lähtö Oulusta kohti Ainola Hunting Estate, simussa EF01 (kiitos, Tatu, reittineuvoista!) . Lännestä oli tulossa melko uhkaavan näköinen rintama, mutta pohjoiseenpäin näytti paremmalta. Ehtiiköhän pois tuon rintaman alta...?

60707aeb32d1b_FlightSimulator2021-04-0913-20-03-53.thumb.jpg.6f06c9f0016ef762aa887bf4f86be514.jpg

60707aef7b73e_FlightSimulator2021-04-0913-20-50-16.thumb.jpg.ee8b2c96e56f469481dca072793e662d.jpg

60707af4a1806_FlightSimulator2021-04-0913-21-28-68.thumb.jpg.3af71723e45e766b99389dd041260586.jpg

Tuossa alla taitaa olla Ainola Hunting Estaten rakennuksia ja kenttä näkyy taustalla järvien välissä.

60707b0338074_FlightSimulator2021-04-0915-10-23-65.thumb.jpg.8f1cc87d521b72bd1e8cdec39ccaa85d.jpg

Aika jännä pikkukenttä, tiiviisti suljettu aidoilla. Oli varsin kova hanki, kun ei jäänyt koneesta jälkiä baanalle... Lounas Ainolassa, isäntäväki tuli ystävällisesti autolla hakemaan kentältä.

60707b1b6ddbf_FlightSimulator2021-04-0913-39-01-62.thumb.jpg.761a78da712250714298dbadb55ee5d9.jpg

Seuraava etappi meni sitten kohti EFAAta eli Aavahelukan pikkukentälle. Siinä olikin sitten muutama muukin kone parkissa. Sää tulosuunnassa aika uhkaavan kaunis.

60707b29487d1_FlightSimulator2021-04-0916-20-05-57.thumb.jpg.9e4ed466305b14aa87cff09db7a59923.jpg

Täällä alkaa jo olla näyttäviä maisemia. Taustalla Ylläs hiihtokeskuksineen.

60707b32871a6_FlightSimulator2021-04-0916-21-17-34.thumb.jpg.7506e8e0c09259afc015fd9fb0404103.jpg

Matkalla Aavahelukasta Ivaloon alkoi sitten aurinkokin näyttäytyä.

60707b93ccd93_FlightSimulator2021-04-0918-11-16-73.thumb.jpg.7af5586fa2a25491e868f8f11c1c2d64.jpg

Ivalossa oli Lufthansan vähän isompi kokoontuminen - ilmeisesti turisteja tulee Lappiin koronasta huolimatta. Sopiihan se alueen yrittäjille.

60707b9736363_FlightSimulator2021-04-0918-31-22-07.thumb.jpg.5421b6a4074160978f9579d3324cb23b.jpg

Joten nyt Suomi on koluttu etelästä pohjoiseen - seuraava etappi vie sitten jo Norjan puolelle ja vähän villeimpiin maisemiin. Katsotaan milloin sää sallii...

NorwayRoundTrip-plan2.thumb.png.2de766bb359e9d02cd4119377796ce4f.png

 

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä toimii. Tosin sain tänään kaksi ctd:tä, ja ne ovat minun koneellani erittäin harvinaisia.Johtui luultavasti siitä, että jätin simun päälle esc-tilaan pitkiksi ajoiksi kun olin EF01:llä ja EFAA:lla. En viitsinyt sammuttaa simua lentojen välissä ja se kostautui...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ivalossa oli hieno sää, hieman tuulinen, mutta VFR-olosuhteet luvassa Vardø Svartnesiin saakka. Eli menoksi.

6073263cd145f_FlightSimulator2021-04-1118-33-51-51.thumb.jpg.7bd9441c02201512fa1dd24ba34491ff.jpg

Hieno alku kohti Kirkenesiä.

60732657c7f43_FlightSimulator2021-04-1118-50-17-37.thumb.jpg.5954c727d3553b30b166fd729fe80f88.jpg

Little NavMapia näyttävä lisuri on kätevä - ikään kun olisi iPadi karttasoftalla mukana koneessa.

6073265dc2005_FlightSimulator2021-04-1119-17-19-13.jpg.47293053aeaa8cca3e66f77321b8f4f0.jpg

Ja tässä kohtaa ylitetään Norjan rajaa, kauempana idässä näkyy Venäjän maisemia.

6073266675f41_FlightSimulator2021-04-1119-14-28-28.jpg.1d3a7682c3cbb5b0efba95733be99b32.jpg

Loppupätkä oli sitten todella tuulinen, melkein sivuttain saavuin Kikrenesin Høybuktenin kentälle (ENKR). Melko vaativa laskeutuminen, mutta onneksi tuuli kuitenkin suht suoraan vastainen. Kuitenkin liian kova tuuli ja osittain sumuista jatkoa ajatellen, joten nyt tutustun Kirkenesiin vähän paremmin... Ainakin maisema alkaa olla mukavan näköinen tuossa edessäpäin. Jossakin tuollapäin on seuraava kohde.

6073266b77f40_FlightSimulator2021-04-1119-32-43-40.thumb.jpg.2123b129b8b50cfb8dcae9a3ed6eef2d.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään vain lyhyt hyppäys ENKR-ENVD kauniissa mutta tuulisessa säässä. Molempien kenttien kiitotiet tuulen suuntaisia, joten uskalsin lähteä. Seuraavalle kentälle ei sitten ole tässä tuulessa asiaa.

ENKR-ENVD.png.b33d42a2f75e00370bee048ff499dbae.png

Hienoja näkymiä mutta kylmää vettä alapuolella.

6074198813e0e_FlightSimulator2021-04-1212-43-57-58.jpg.2706e2815a1da4689005c6d651b26e77.jpg

Vadsøn kenttä onkin oikein hienosti mallinnettu (Kirkenes Høybuktenin kenttä oli tehty pelkillä default-palikoilla), mutta täälläkin tuulipussi näyttää 180 astetta väärin... :)

6074198ca27f0_FlightSimulator2021-04-1212-51-45-54.thumb.jpg.650a529432e36b26ccc25d7751863111.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonniin, nyt olen päässyt lakipisteeseen, eli Honningsvågiin. Pari etappia, ensin Vadsøstä hieman itään päin Vardø Svartnesin kentän kautta, sitten länteenpäin ja Båtsfjordenin kentällä läpilasku ja Berlevågin kentälle. Berlevågissa vietin pari yötä, ja tänään sieltä sitten Honningsvågiin.

NorwayRoundTrip-plan2.thumb.png.a69df1fb29555cbd9820e10689c51bb0.png

Upeat, karut, jäämeren rannikon jylhät maisemat koko reitillä. Ja lahdenpoukamissa mukavannäköisiä biitsejä, mutta taitaa olla aika kylmää tuossa.

607b179621e90_FlightSimulator2021-04-1719-26-14-59.jpg.5ef07c4d3ee43cf3d9663d0811946a6c.jpg

Sitten lähestytään Honningsvågia - vuono on tuossa nurkan takana vasemmalla.

607b179685e78_FlightSimulator2021-04-1719-47-58-57.jpg.1ca99e3dca7ca14593e2c352d2f97cde.jpg

Ei mikään helppo lähestyminen, kun rinteiden lähellä pitää lentää ja siinä tuulet heittää pientä konetta aika reippasti.

607b1796db55a_FlightSimulator2021-04-1719-53-17-64.jpg.eb4385795be86a9bcff0fc8e7281a054.jpg

Mutta lasku oli pehmeä, ja kenttä hyvin mallinnettu.

607b17982e6c6_FlightSimulator2021-04-1719-59-20-50.thumb.jpg.1a6ee9f5eee5fda60d72d1fc148ef73f.jpg

Seuraava etappi alkaa sitten viedä lounaaseen, kohti lämpimämpiä maisemia...

 

 

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ollut huonoa säätä nyt pitkään sekä Honningsvågissa, että seuraavan etapin varrella olevassa Hammerfestissä. Lunta, sadetta ja kovia tuulia. Lienee normaalia täällä jäämeren rannikolla... Eilen sää parani ja aloitin lähtövalmistelut. Tänään sitten kentälle ja kone lämpimäksi. Lunta on hieman enemmän kuin tänne tultaessa. On tämä live weather hieno asia silloin kun se toimii (minulla on pääasiassa toiminut hyvin). 609121e956357_FlightSimulator2021-05-0410-44-26-44.jpg.7c130be3b71c82dd24791f5ad24dbcd9.jpg

Nyt alkaa jo olla varsin upeita maisemia, ja lentosääkin erinomainen.

6091220bbf7cd_FlightSimulator2021-05-0411-00-27-66.jpg.719c67917beb0798d0990c4f51c64587.jpg

Tuossa on Hammerfestin kylä ja kenttä, mutta jatkan suoraan kohti Hasvikia. Matkan varella näkyi myös muutama laiva - Global Ship Traffic-lisäosa tuo todella lisää uskottavuutta simuun!

609122591391d_FlightSimulator2021-05-0411-21-23-85.jpg.2c7fcf69493ec0b9a3351c678323aede.jpg

Hasvikin kenttä (ENHK) näkyy edessä siinä keskipilarin oikealla puolella, ja laskeutuminen onnistuu hyvin. Taitaa olla ajoittan tuulinen paikka...

609122aab4a9a_FlightSimulator2021-05-0411-34-58-93.jpg.8353afab790b4ab311a93b95991eb28d.jpg

Hyvin mallinnettu tämäkin kenttä (lisäosa - lennän pelkästään lisäosallisille kentille) ja kylän kirkkokin on mallinnettu.

60912312ed407_FlightSimulator2021-05-0411-55-51-55.jpg.2f8696c19f80af1087a39c9842c6f7e5.jpg

Kuppi kahvia kylän mukavassa kahvilassa, pieni sightseeing satamaan ja sitten takaisin kentälle ja nokka kohti Tromssaa. Upeita maisemia, pieniä kyliä ja joissakin vuonoissa vielä jäätä.

60912392e05d5_FlightSimulator2021-05-0412-27-00-14.jpg.1f2151903cccdda859d6f2e21a662237.jpg

Tromssan kenttä on sekin oikein hienon näköinen. Tänne jään nyt vähäksi aikaa tutustumaan paikkoihin, ja sen jälkeen matka jatkuu eteläänpäin.

609124a07b252_FlightSimulator2021-05-0412-48-46-53.jpg.43d072ad501eb807da68527770b1cfa5.jpg

Lennetty osuus suunnitelmassa vihreällä.

imageproxy.php?img=&key=f7e572288ace876bNorwayRoundTrip-track3s.png.d08a21a2bda78eb28b3d95d796e3dbc0.png

 

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienolta näyttää ja ehkä vain paranee kunhan saadaan Skandinavia-päivitys simulle :thmbup:

Muokattu: , käyttäjä: Rolf Niemi
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja matka jatkuu. Muutaman viimeisen päivän aikana sää on ollut mainio ja olen lentänyt muutaman legin. Ensin Tromsöstä Narvikiin, sitten Narvikista Lofotenin Svolvaeriin ja tänään Vaeroyn kautta Bodöhön. Kaikki nämä kentät hienosti mallinnettuja ja maisemat upeita. Matkalla Tromssasta Narvikiin piti poiketa Setermoenissa mutta siellä kiitotie oli lumen peitossa joten piti jatkaa heti Narviikin Framnesin kentälle saakka. Tässä pari kuvaa sieltä, talviset maisemat.

60998669e1b74_FlightSimulator2021-05-0519-26-35-85.thumb.jpg.ba3bd2d8be596d0783dabdf20ddb840d.jpg

On muuten lennonjohdolla melko upeat näköalat työpaikaltaan. Mutta näytöissä oli pelkkää lunta...

60998670a251a_FlightSimulator2021-05-0519-30-36-65.thumb.jpg.b441abe602010187ce1e47eb5ea9aabf.jpg

Sitten matka jatkoi seuraavana päivänä Lofotenin upeaa vuorijonoa pitkin Svolvaerin Hellen kentälle. Sain tähän kohtaan käyttööni defaultta huomattavasti paremman meshin, lisää siitä myöhemmin...

609986f5b6dbb_FlightSimulator2021-05-0819-44-09-32.thumb.jpg.313834bd7b1f87f8ec165c500ce5c11e.jpg

60998708dfa84_FlightSimulator2021-05-0719-33-34-41.thumb.jpg.eae795becc467a3bdece794ad904c088.jpg

... ja tänään Vaeroyn huikean hienolle saarelle, joka sijaitsee Lofotenin kärjestä hieman lounaaseen, keskellä merta. Sain luvan laskeutua saaren koillisosassa olevalle kentälle joka on yksityisomistuksessa ja jolle sallitaan vain pienkoneiden laskeutumisia jos siellä ei ole muuta aktiviteettia. Kenttä suljettiin vaikeiden tuuliolosuhteidensa takia 1990 pahan lento-onnettumuuden seurauksena. Turmassa kuoli kaikki viisi koneessa olleet. Nykyään kentän rakennuksista on tehty yksityisasuntoja, torni mukaan luettuna. Saaren eteläpuolella on matalampi alue jossa sijaitsee Sorland, saaren keskeinen paikkakunta satamineen ja heliporteineen. Helikoptereille rakennettiin laskeutumispaikka kun lentokenttä suljettiin. Saarella asuu noin 730 henkilöä. Tässä kuva lentokentältä:

609988beb08ac_FlightSimulator2021-05-1016-55-42-36.jpg.85223db1e27639bc8e83ac56eed32e7e.jpg

Tässä koko komea saari kaakosta nähtynä, Sorland etualalla. Lentokenttä sijaitsee oikeanpuoleisimman vuorihuipun takana. Oli kyllä reissun huippuelämys tähän mennessä.

609988b1bc8ab_FlightSimulator2021-05-1016-53-03-92.jpg.5a1a68d3f84f60c56b4fb69b92393355.jpg

Vaeroysta jatkoin sitten parin tunnin pysähdyksen jälkeen meren yli kaakkoon mantereelle ja Bodön kaupunkiin.

60998aa3e41e2_FlightSimulator2021-05-1018-13-25-35.jpg.5da8ab4e67f9bd7e5a58097c72110557.jpg

Bodön kenttä on sekä siviili- että ilmavoimien käytössä ja siellä näkyy ilmavoimien puolella paljon bunkkereita ja suojia. Tarkasti mallinnettu kenttä, tämäkin.

60998aa909cd7_FlightSimulator2021-05-1018-20-40-32.jpg.3c14d1b3223155bc9ca1aa70033f21cf.jpg

60998c4809e3f_FlightSimulator2021-05-1018-20-10-38.jpg.3162eb24b17bbce0486a63e674116560.jpg

Kaunis kaupunki ja hienot maisemat.

60998ab38a8a8_FlightSimulator2021-05-1018-22-31-80.jpg.604793a7cb9f926cf4b4822e14836462.jpg

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienen tauon jälkeen olen taas muutaman päivän aikana lennellyt muutama legi. Ensin Bodöstä hieman sisämaahan päin Mo-i-Ranaan (ENRA). Matkan varrella edelleen lumisia vuoria. Ei voi muuta kuin ihailla tämän simun hienoja maisemia ja upeaa valaistusta.

60abc0b616496_FlightSimulator2021-05-2209-47-57-76.jpg.be30b98a47f73161b6bd408da7e53b00.jpg

Kaarto loppuosalle ENRAn kentälle. Korkea kumpu tässä koneen alla, joten aika jyrkästi alas.

60abc0ba887e3_FlightSimulator2021-05-2211-25-12-41.jpg.1768d8d076c2eb603f067163ce5639ec.jpg

Mo-i Ranasta sitten kohti Hattfjelldalia. Tämän legin aikana, eli suurinpiirtein kuvassa ylittyi koko tämän reissun puoliväli!

60abc1a5c850b_FlightSimulator2021-05-2310-53-39-94.thumb.jpg.ae0af004aaa10d9440a916c77e2e6209.jpg

Hattfjelldalille (ENHT) laskeutuessa kentältä poistui muutama karhu! Ja kentän laidassa oli iso määrä tukkipinoja Arbor As pihalla. Siellä valmistetaan lattiamateriaalia ja seinä- ja kattopaneleita. Saksalaisten sodan aikana parantaman betonipohjaisen kentän toisessa päässä on halli ja muutama pienkone. Hyvin mallinnettu!

60abc1aa307a8_FlightSimulator2021-05-2311-12-46-30.jpg.2e30c73817acc4f0b37b648bea6f57b7.jpg

Seuraavana päivänä oli kevyttä sumua, mutta ennuste eteläänpäin hyvä. Lähdin matkalle mutta alkoi kyllä jossain vaiheessa kaduttaa kun sumu tiheni ja alkoi sataa. Ei ollut ihan sääntöjen mukaista VFR-keliä ...

60abc1be02e8c_FlightSimulator2021-05-2319-30-08-08.jpg.732c64445a0d3117ed1c57dbb375ce7d.jpg

Välillä sade ja sumu hälveni, mutta laskeutuminen pienelle Snåsan lentokerhon ruohokentälle oli haastellista kun kenttää tuskin näkynyt raekuuron takia. Jouduin tekemään pari ylösvetoa ennenkuin näkyvyys parani sen verran että pääsin turvallisesti alas. Livesää toimii!

60abc1c42aa41_FlightSimulator2021-05-2320-06-02-72.jpg.9d5f31166d87e99133bbad8293364ea5.jpg

Seuraavana aamuna olikin sitten mukavampi sää, joten pääsi katsomaan ympäristöä vähän tarkemmin. Nyt ollaan jo selvästi lumirajan eteläpuolella ja maisema muuttuu enemmän asutetuksi ja alkaa näkyä yhä enemmän viljeltyä maata.Tässä Snåsan Grønøran hyvin mallinnettu pikkukenttä.

60abc1ce3aa28_FlightSimulator2021-05-2411-37-00-07.thumb.jpg.503723ad24768277b5a4595e1b33f45d.jpg

60abc1c7da0bf_FlightSimulator2021-05-2411-36-05-41.thumb.jpg.abb04ac141e74aa3c59426eb41284ad8.jpg

Seuraava kohde oli sitten Skogn pikkukenttä (ENS1) jota luulin olevan läheisten Levangerin ja Verdalsøran pikkukaupunkien kenttä. Osoittautui kuitenkin että kenttä oli yksityinen, maanviljelijän ruoho-strippi. Matkan varrella kiertelin katsomassa ENSC, ENR1 ja ENVU pikkukenttiä mutta olivat kaikki Piperille liian lyhyitä. Kaikille näillekin löytyy add-oneja, ja jos ovat yhtä hyvin mallinnettuja kuin ENSG niin niihin kannattaisi tutustua jollain ultrakevyellä. Skognin isäntäväki otti ystävällisesti vastaan ja kahvitarjoilun jälkeen lähdin sitten taas matkaan. Kiitotie on tuo kapea ruohokaistale pellon vasemmalla puolella kuvassa. 

60abc1d5ea828_FlightSimulator2021-05-2412-45-11-01.thumb.jpg.8a85dedc498c809c4ecb3e9dfddd48fe.jpg

Nyt nokka kääntyi suoraan länteen. Ollaan jo suurinpiirtein Vaasan korkeudella, mutta maisemahan on varsin erilainen... Tuossa siiven kärjen takana olevan kukkulan takana on Trondheim.

60abc1e11252a_FlightSimulator2021-05-2412-58-11-97.jpg.6c177b362360a3a7959ad0b18ca5b2db.jpg

Tämän simun maisemat ovat kyllä niin aidon tuntuiset ja vaihtelevat. Melko hurjaa, että tällaista tasoa löytyy lähes koko maapalloltamme!

60abc1e3cc3d4_FlightSimulator2021-05-2413-05-58-41.jpg.da49f23ff846b047931e642fb069ab17.jpg

Tämän päivän loppukohde oli sitten Ørlandin kenttä (ENOL) Trondheimin vuonon suulla. Hieman isompi kenttä jossa paljon pienkoneita ja selvästi myös ilmavoimien toimintaa. Seuraava legi Hovdenin kentälle (ENOV) onkin sitten matkan pisin yhtenäinen legi (133nm).

60abc1e86fd05_FlightSimulator2021-05-2413-19-42-76.thumb.jpg.bacdc1927e59142c83c470f80d9a7f1d.jpg

 

Tässä tämän hetken kartta jossa vihreällä taas lennetty osuus ja keltaisella jatkosuunnitelma:

NorwayRoundTrip-track5s.thumb.jpg.36100d56e0f21f9faf2a6a9b947e4313.jpg

 

... jatkoa seuraa lähiaikoina ...

 

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On eräs toinen DEM, luultavasti vielä hienompi... En voi tässä vaiheessa kertoa enemmän.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännitävää. Olisikohan se korkeusmallinnus, jonka MS/Asobo tuo kesäkuun Pohjoismaiden päivityksessä? 10 metriä tai jopa vielä parempi olisi Norjassakin fantastinen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole Asobon - ei tietoa miten tarkka heidän tulee olemaan. Kyseessä ilmainen, jos sitä jossain vaiheessa julkaistaan...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... ja matka jatkuu. Kuluneen viikon aikana on ajettu taas muutama legi upeissa vuonomaisemissa. Ja matkasuunnitelman eräs pääkohta tuli nyt täytäntöön. Lisää siitä alempana.

Ørlandin kentältä meno jatkui pitkin rannikkoa, Atlantti oikealla ja vuoret vasemmalla Ørsta/Volda-kaupunkien Hovdenin kentälle (ENOV). Matkan varrella lyhyt välilasku Kristiansundin Kvernberget-kentälle (ENKB).

60b3ba4b91977_FlightSimulator2021-05-2614-06-44-94.jpg.f72cd919568f1ee230337aa99e74b1cf.jpg

Hovda on tosi kauniissa paikassa oleva suojainen kenttä johon on helppo tulla ainakin pienkoneella.

60b3ba514029b_FlightSimulator2021-05-2614-34-14-15.jpg.8641acad1c7dd3f5b9a49c2fc9def7ce.jpg

Ja Hovdenin kentällä oli odotetusti tämän matkan eräs tärkeä kohde - myynnissä oleva, hyväkuntoinen Piper Arrow IV Turbo! Olin jo ennen matkaa ollut tietoinen tästä ja sopinut kaupat periaatteessa myyjän kanssa. Kaupat tuli tehtyä parin pienen esittely-, koulutus- ja koelennon jälkeen. Vanha OH-YNX jäi nyt vähäksi aikaa Hovdeniin josta se myöhemmin lennetään suoraan Malmille toisen henkilön toimesta. Joten matka jatkuu nyt tehokkaammalla koneella jolla on tunnus OH-BCE.

60b3ba68a1d8d_FlightSimulator2021-05-3010-10-30-19.jpg.674e8db47ac67f17553739b9959a5bd3.jpg

Hovdenista lensin vuonoja ja laaksoja pitkin kiemurrellen ensin Andaan (ENSD) ja sieltä Bringelandiin (ENBL). Andan kenttä on sekin upean näköinen - hienossa paikassa ja hyvin mallinnettu.

60b3baaac8924_FlightSimulator2021-05-3012-06-38-01.jpg.c0de58250d7f993d65d795d68680357d.jpg

Tässä uusvanha Piperini pysäköitynä Bringelandin kentällä. Hyvin toimii ja on ihan mukavaa ajella hieman nopeammalla koneella - matkanopeus pääasiassa 150-160 solmun paikkeilla.

60b3bad497f58_FlightSimulator2021-05-3017-57-56-52.jpg.8187c5b9df6cec3f5c7d72dc6d0512dc.jpg

Bringelandista lensin etelään, tunnetun Sognefjordenin vuonon kohdalle ja sitten sitä pitkin Sogndalenin Haukåsen kentälle (ENSG). Sognefjorden on Norjan pisin vuono - yli 200km pitkä ja tosi upea. Sitä pitkin kulkee paljon risteilylaivoja, ja pari niistä tuli nähtyä.  

60b3ba789ccc4_FlightSimulator2021-05-3011-58-41-47.jpg.a52215e25e9396429519846caa07411e.jpg

60b3badda7a79_FlightSimulator2021-05-3018-22-12-97.jpg.83a5c9df43931102ece7ead242e02d09.jpg

Haukåsenin kenttä sijaitsee aivan vuonon vieressä mutta silti reilun 1600 jalan korkeudessa. Sogndalenin kaupunki on vähän matkan päässä kentän pohjoispuolella.

60b3bae04bc72_FlightSimulator2021-05-3018-34-27-91.jpg.ca2fc7e58ed3283ba87c500b05747a96.jpg

Tämäkin kenttä on todella hyvin mallinnettu - varmaan yksi parhaista Norjan freewarekentistä.

60b3bae33f927_FlightSimulator2021-05-3018-32-01-49.jpg.c7ef545db4e865c35baa0b8da8624cfe.jpg

Kiemurteleva reittini Hovdenista Haukåseniin, joka on suurinpiirtein Tampereen korkeudella. Tuo ylimääräinen viiva Andan eteläpuolella johtui siitä että sain pari CTD:tä siitä johtuen että minulla oli Bringelandin kentästä vanha ja viallinen versio. Päivityksen jälkeen piti aloittaa uudelleen...

ENOV-ENSG.png.2931c173f7a496fd1248939093af26e4.png

Nyt tutustumaan Sogndaleniin ja sitten myöhemmin taas jatkoa. Bergenin suuntaan mennään täältä!

 

 

 

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään