hannu häkkinen

kokemuksia korkeilta kentiltä pienkoneilla?

3 viestiä aiheessa

Tuolla toisessa threadissa on kirjoiteltu koneiden paineistuksesta korkeilla kentillä (Boliviassa 13300 jne). Olisi mielenkiintoista tietää, miten korkeilla kentillä pikkukoneilla pystyy lentämään - onko kokemuksia?

Satuin tuota miettiessäni kaivamaan päiväkirjan esille vuodelta -88, jossa lukee Mexico Cityn lähellä olevista kentistä: "Tänään kävimme siirtämässä koneen Tolucan kentälle, joka on vähän halvempi.... oli tosi vaikea ylittää vuoret sinne pääsemiseksi, koska tuuli tuli väärältä puolelta ja teki paljon alaspäin meneviä virtauksia. Atizapan on 8100 ft korkealla ja rata 4000 ft pitkä. Sen sijaan Toluca on 8500 ft korkealla,mutta siellä rata on 4 km."

Kone oli mopo täydessä kuormassa, ja muistan hyvin, että Atizapanin rata viettää aika jyrkästi alamäkeen, jonka ansiosta pääsimme mukavasti ilmaan. Tolucassa puolestaan mopo otti hellepäivänä noin 3 km irrotakseen maasta, ja loppu käytettiin maavaikutuksessa kiihdyttämiseen. Mopot ovat luotettavia traktoreita, joilla on turvallista tehdä pitkääkin matkaa! Mutta ihmettelen, olisiko mm. Cherokee leveine siipineen päässyt lainkaan ilmaan täydessä kuormassa? Oisi mukava tietää todellisista kokemuksista, jos jollakulla niitä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ymmärsin oikein, siis ihan kaasuttimella varustetulla pikku Cessnalla, ei edes ruiskukoneella puhumattakaan turbosta? Jos rehellisiä ollaan, en olisi uskaltanut tulla kyytiisi, minulla on niin huono lotto-onni. Siinä ei varmaan ole moottorissa 60 hevosvoimaa enempää laihennettuna lentoonlähtöä varten. 

Kun mainitsit Mexico Cityn, sen pääkentän ongelma ei niinkään ole korkeus, vaan se pahuksen, sinänsä pieni vuorennyppylä juuri siinä kohtaa, missä käännytään finaaliin. Jos finaalin alussa siinä nyppylän kohdalla ei ole vauhdit pois, niin ei niitä saa kunnolla pois sen jälkeenkään.  

Seppo  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kyllä se oli vanha kunnon perusmopo, joka voi pahastua, jos sitä kovin mollataan. Mopo on yllättävän hyvä matkakone. Muistan kerran jenkeissä, jolloin lähdettiin pitkälle matkalle Kaliforniaan, joten kone oli täydessä lastissa ja kuitenkin kiipesi 13 000 jalkaan. Sattui olemaan niin kovat tuulet, ettei haluttu sukeltaa tavalliseen tapaan solien läpi.

Mitä "korkeisiin" kenttiin tulee, Meksikoa ennen oltiin lähes vuosi ajeltu jatkuvasti Randloph-Evanston väliä Wyomingin nurkassa, korkeudet 6400 ja 7100, joten ei yli 8000 sinänsä isolta tuntunut - mutta Toluca ja helle yhdessä oli mielenkiintoista. Teoriassa eli ohjekirjan mukaan mopo nousisi kai kilometrillä sielläkin. Tosielämän kokemus onkin kiinnostavampaa kuin ohjekirjan taulukko.

Mexico Cityn kentälle ei menty, koska sinne ei kuulemma saanut pikkukoneita lykätä isojen tielle. Ja olisi varmasti maksanutkin turhan paljon.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään