Mikko Kärkkäinen

Flying Iron Simulations Spitfire IXc

21 viestiä aiheessa

Muutamalla foorumilaisella taitaa jo tämä olla. Itse ostin Flight Simulatorin vain tätä konetta varten. Ensituntumat:

-Pirun hyvän näköinen kone kyseessä. Grafiikat ja mesh on melkein 10/10. Varsinkin kun vertaa DCS:n tuotokseen, saati sitten IL2 Great Battlesiin.

-Pirun komean kuuloinen. Merlin-moottori tuntuu rinnassa asti. Tässäkin DCS ja IL2 jää kakkoseksi.

-Flight Model: en tykkää. Hirveän laiska ohjaustuntuma ilmassa. Maassa oikeaa spittiä ohjataan jarruilla, niin tässä on tail wheel steering, mikä ei tunnu yhtään realistiselta. G-sakkausta ei saa toteutettua millään. Vaikka vetäisi tikun muniin, kone kaartaa kauniisti. Lentoonlähtö on pirun hankalaa; kun vauhtia on 60-80MPH, rupeaa kone kampeamaan vasemmalle, eikä sitä voimaa saa kompensoitua millään. Ruddertrim on täysin oikealla, niin kuin oikea peräsinpoljinkin. Taitaa vaatia vielä opettelua. Onko muilla koneenomistajilla vinkkejä take offiin?

-Kaikkia namiskoja ei ole mallinnettu. Navlightseja ei saa päälle, kuten ei myöskään heijastintähtäintä. Myöskään ryyppy ei tee mitään. Päivityksiä odotellessa...

-Halpahan tämä on. Ainakin kun vertaa vaikka DCSään, tai muihin simulisäosiin. 22,65€.

Screenshotteja en osaa vielä ottaa, mutta koneeseen voi tutustua (ja ostaa) alla olevasta linkistä:

https://flyingironsimulations.com/collections/microsoft-flight-simulator/products/spitfire-l-f-mk-ixc-for-microsoft-flight-simulator

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Kärkkäinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu että tykkäät Spitistä. Minustakin se on eräs parhaimmista MSFS:n lisäosista. Lentoonlähdössä on kyllä oltava tarkkana, mutta Wellum kirjassaan mainitsee, että hän laittaa Ruddertrimin aina ääriasentoon. Niinpä minäkin laitan sen aina lentoonlähtiessä ääriasenton (oliko jotain +7,5) ja hyvin on pysynyt kurssissa. Sitten lennossa pikkuhiljaa poistin ruddertrimmin. Varmaan on tulossa päivityksiä piankin. Odotellaan kärsivällisesti.

Screenshotin muuten saa helposti:Windows-näppäin + Printscrn. Kuvan löytää näyttökuvista. Kuva pitää sitten vielä muutta jpg:ksi, muuten ei lataudu tähän systeemiin.

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Ehder

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten varmaan olette huomanneet, on täälläkin yksi Spitfire fani. Kone on kaunis ja linjakas. Jos naisesta olisi kyse, niin sanoisin, kurvit kohdallaan. Mukava lentää, haasteellinen nousta ja laskeutua.

Suomalaisista, entisistä ja nykyisistä, hävittäjistä Fouga Magister on ehdoton suosikkini. Olikohan Pentti Perttula, jonka kanssa aikoinaan juttelin Joensuun lentonäytöksessä? Saatan muistaa etunimen väärin. Jos on sama mies, niin on kirjoittanut kirjan, Paras hävittäjä Suomelle. Ilmavoimien koelentäjä. En tiedä, onko jo evp.

Nyt olen, hankintani jälkeen, vaihtanut Ironin mainosmaalauksen tähän pisin lento maalaukseen.

Tämä löytyy sieltä Flightsim.to sivustolta. Siinä sitä olisi simulaatiolentäjällekin haastetta, lentää sama reitti maailman ympäri tällä koneella, kuten he, neljässä kuukaudessa. Katselin jo sitä reittikarttaa, mutta en nyt muista mistä sen löysin. Jostakin se vielä louhimalla löytyy.

Spit.thumb.jpg.195b507f1da2391e1e2c97970be6de61.jpg

http://www.lentoposti.fi/uutiset/teht_v_suoritettu_hopeinen_spitfire_kiersi_maapallon_onnistuneesti_kolme_p_iv_etuajassa

Ja muitakin faneja simumaailmalla riittää. Tässä 4:28:10 Spitfirellä simulentämistä. Siitä voi jotain oppiakin. Mukavaa katsottavaa siellä loppupuolella esim. ne laskeutumiset, kun yhteislennolle osallistuneet tulevat kukin vähän omalla tyylillään alas.

Tässä hyvä video, siinä ei taustamusiikki sotke hyviä ääniä.

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kalkas
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tack så mycket. Juuri noita tarkoitin. Sivustoilla noilla, seikkailin joskus yli viikko sitten, mutta eihän sitä kaikkea muista. Viikko on muistilleni resetointiaika.;)

Mikolle. Minulla jalkajarrut toimivat ilman korkeusperäsimen (rudder) käyttöä sopivan hitaalla nopeudella. Tarpeeksi kun käskyttää kaasulla, niin Spitfire pyörii paikallaan.

Ryypystä ja sen toiminasta opin, että se punainen valo pitää  Wooble pumpata sammuksiin aika monta kertaa. 9-10 jopa. Ei käynnisty jos Fuel pressure warning valo palaa.

Tosin tunnustan, että vieläkin joudun käyttämään näppäimillä noita jalkajarruja. En osaa päättää, mitkä olisivat polkimina hyvä hankinta. Hintahaitarikin on aika suuri. Noin 500 € kalleimat? (Thrustmaster Pendular Rudder (TPR) AddOn - Polkimet – PC)

Suositelkaa vaan kernaasti polkimia, kyllä minä suosituksetkin suodatan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä mä Spittiä osaan operoida. Kokemusta on A2An, IL2 GBn ja DCSn vermeistä. Tää MSFS-versio toimii vain eri tavalla. Epäloogisesti ja epärealistisesti. Polkimista; mulla on kokemusta CHn rudder pedalseista. Ne on hiton kestävät ja muutenkin laadukkaat. Eikä edes kalliit. Siis suosittelen. :)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laskut ovat Spitfirellä lopultakin melko helppoja kunhan laskun saa tehdä vastatuuleen. Minulla on VR lasit jotka helpottavat hommaa jonkin verran. Ennen lentoon lähtöä paina mieleesi horisontin asento. Laskussa vain pidät koneetta tässä samassa asennossa. Vauhdin hidastuessa joudut vetämään sauvaa enemmän ja enemmän vauhdin hidastuessa. Täydellisessä laskussa sauva on täysin vedettynä samalla hetkellä kun renkaat osuvat kiitorataan. Vaikeinta laskussa on tietää milloin renkaat koskettavat  kiitorataa ellei laskua tee nurmelle. Asfaltilla laskusta ei synny havaittavaa tärähdystä tai ääntä.

Nousut onnistuvat vaihtelevasti. Jos on vähänkään sivutuulta niin leveinkään kiitorata ei tahdo aina riittää.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Mikko Kärkkäinen kirjoitti:

Polkimista; mulla on kokemusta CHn rudder pedalseista. Ne on hiton kestävät ja muutenkin laadukkaat. Eikä edes kalliit. Siis suosittelen. :)

Kiitos annettakoon tuosta poljinsuosituksesta. Hinta tipahti jo puolesta tonnista varttitonniin, jopa alle. Laitan vakavasti harkintaan, ehkä siitä jopa hankintaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

CHn polkimissa on varvasjarrut. Sellaisia polkimia, joista nämä jarrut puuttuvat,  ei kannata ostaa. Spitfiressä tosin ei varvasjarruja ole. Minulla on ikivanhat, alunperin peliporttiin liitettävät CHn polkimet (nyt modattu USB versioksi). Poistin samalla myös niiden keskitysjouset koska ne mielestäni pilasivat polkimen tuntuman. Missään lentokoneessa ei kuulu olla polkimien keskikohdassa pykälää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Seppo Kalkas kirjoitti:

...

Tosin tunnustan, että vieläkin joudun käyttämään näppäimillä noita jalkajarruja. En osaa päättää, mitkä olisivat polkimina hyvä hankinta. Hintahaitarikin on aika suuri. Noin 500 € kalleimat? (Thrustmaster Pendular Rudder (TPR) AddOn - Polkimet – PC)

Suositelkaa vaan kernaasti polkimia, kyllä minä suosituksetkin suodatan.

Mitkä tahansa polkimet hintaluokassa 100-200€ lienevät riittävän hyvät.

Minulla on Saitekin Combat Rudder Pedals-vempaimet, joissa on varvasjarrut. Ostin vähän käytettyinä. Kun äkkiä tuossa vilkaisin netistä, ovat näköjään uusiin versioihin (jotka näyttävät aivan samoilta kuin nämä vanhatkin) lisänneet sanat Pro Flight. Samalla hinta näyttää nousseen Pro Flight-luokkaan. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Mikko Kärkkäinen kirjoitti:

Joo, kyllä mä Spittiä osaan operoida. Kokemusta on A2An, IL2 GBn ja DCSn vermeistä. Tää MSFS-versio toimii vain eri tavalla. Epäloogisesti ja epärealistisesti. Polkimista; mulla on kokemusta CHn rudder pedalseista. Ne on hiton kestävät ja muutenkin laadukkaat. Eikä edes kalliit. Siis suosittelen. :)

Kyllä - nuo polkimet ovat erinomaiset. Jouduin äsken hankkimaan uudet ja tilauksesta postiin meni noin 2 kuukautta - Verkkokauppa.com. Kissan piruilainen rakasti nuoruudessaan kaikkia pieniä johtoja kuten puhelimen latausjohtoja, kuulokkeen lautausjohtoja ja usb-johtoja.

Yokesta ja polkimista meni kummastakin usb-johdot, mutta sain ne korjattua katkomalla ja liittämällä ne uudestaan. Polkimien toiminta oli välillä katkonaista jos liikkuivat jalkojen alla, koska katti oli murjaissu johdon poikki lähes juuresta ja oli siis hankala liittää johto tukevasti. En viitsinyt ryhtyä johtojen uusintaan sillä oletettavasti avattuani polkimet olisin särkenyt jotakin. Yoke pelittää edelleen hyvin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille poljin suosituksista. Periaatteessa kaikki olisivat olleet minulle käyttökelpoisia ja sopivia.

Saatavuus ohjasi jonkun verran valintaani. Suomessa on kaikilla em. polkimilla varastotilanne (Jimm´s, Also, F9, Verkkokauppa) tällä hetkellä heikohko. Toukokuulle menee jne.

Tosin, kun nyt rapakon takaa tilasin, niin saattaapa mennä kesäkuulle, mutta vanha ei ole enää malttamaton. Heti löytyy ja välittömästi lähtee. Jos lentopostina tulee, niin hyvä. Laivalla 8 viikkoa.  Ja jos tulli ei lisää hintaa, niin sain tosi edullisesti. Valintaani (CH) päädyin tyylikkään, harmaan ja yksinkertaisen muotoilun takia. Kun itsekin olen harmaa eläkeukko, hieman sopivasti yksinkertainen, joskaan en tyylikäs.;)

Sitten se puolipakollinen Spittikuva. Kuvan nimi: ”Tutkalta piilossa”.Tees.thumb.jpg.35245eebd4fd8ff4a4a5a2a272ae732a.jpg

PS. Silta tuo, on mallinnettu miten sattuu, eli mallintamaton. Eivät päivittäjät ole lukeneet lähihistoriaa. Ray Hanna lensi tuon edessä olevan sillan ali omalla Spitfirellään. Hän oli Red Arrows taitolentoryhmän perustajajäsen.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös siltojen alitus vaatinut simussa törmäysten huomioitta jättämisen? Ainakaan Lontoon Tower Bridgen isosta aukosta ei voi lentää lävitse vaan kone törmää näkymättömään seinään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jari Kaskelin kirjoitti:

Eikös siltojen alitus vaatinut simussa törmäysten huomioitta jättämisen? Ainakaan Lontoon Tower Bridgen isosta aukosta ei voi lentää lävitse vaan kone törmää näkymättömään seinään.

Riippuu ihan siitä miten malli on tehty. Esim Raippaluodon sillan alitse voi hyvinkin lentää!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt tuli sitten testattua tuulettimen käyttöä tukemassa VR-lasien tukena. Oli muuten uskomattoman suuri vaikutus.

Asensin tuulettimen puhaltamaan kuvitteellisen kabiinin ohitse oikealta puolelta. Avasin Spitfiren kabiinin ja kurkotin koneen oikealle puolelle. Tunsin raikkaan tuulahduksen kasvoilla. Jos mahdollista, niin imavirta vaikutti kuva syvyyteen. Aivojen mielestä Spitfiren pakosarja on fyysisesti olemassa avoimen tilan ilmavirrassa. Eli kaikki hyvin.

Vasemalla puolella minulla ei ole tuuletinta. Siellä kun kurkkasin pakosajaa, aivojen mielestä näen vain tunkkaisen 3-uloitteisen kuvan. Tilan avoimuuden aistimus jäi vajaaksi.

Näin siis, vaikka minulla oli sellainen melko äänekäs veneen moottoritilan tuuletin puhaltamassa oikealta puolelta ohitse. VR lasien kuulokkeet ja Spitfiren äänet peittivät tuulettimen mekastuksen melko hyvin.

Suosittelen. Tuota ei usko todeksi ennen kuin kokeilee!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä uskon. Esimerkiksi aikoinaan jo vuosikymmeniä sitten Vantaan Heurekan Planetariumissa (?) pelkän näköaistin perusteella vatsanpohjaa kouraisivat hurjat syöksyt lentokoneessa. 

Ihmisen aisteja on loppujen lopuksi melko helppo huijata ihan ilman mitään vempaimiakin. Esimerkiksi monet "taikatemput" perustuvat tuohon.

Nykyvempaimilla saadaankin sitten jo hyvin todentuntuinen virtuaalitodellisuus aikaiseksi eikä kehitys varmaankaan tähän jää. Tuo tulletinkeksintösi on yksi osoitus siitä. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä paitsi istuinalusta liikkuu, myös kasvoille räpsähtelee vihmaa ja hiutaleita. Kokemus on aika mainio, vaikka kuvamaisemat eivät huippuuhoodeetä olekaan . https://fi.flyingcinematour.com/

Muokattu: , käyttäjä: Juha Lampi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oilisihan nuo VR lasit mukavat, mutta hyvälaatuiset taitavat olla aika arvokkaita.

Pedaalit tulivat tänään rapakon takaa. Posti toi pihaan asti. Shipping 0 €. UPS tuontihuolinta pyysi kohteliaasti henkilötunnusta, eli alv (24%) niistä pitää maksaa, mutta vielä jää huomattavasti edullisemmaksi kuin kotimaiselta toimittajalta. Eikä tarvitse enää odotella. Yllätyin nopeasta toimituksesta. :)

Nyt kun saisi vielä simun toimimaan kunnolla. Diagnoosi kaatuiluun ei ole vielä täysin valmis/varma, mutta epäilen nyt jo rautaa. Softat ja muu on kyllä kokeiltu. Onko kellään ollut rautavikaa. Esim. virtalähde voisi olla monossa rikki. Oirehtii niin, ettei meinaa käynnistyä sammutuksen jälkeen kuin reset napista sököttelemällä. Aivan kylmänä käynnistyy yleensä heti. No, tuo ratkeaa tämän viikon aikana kun puran koneen ja kokeilen hieman eri komponenteilla.

Koelennolle kyllä pääsin. Sain jo hieman tuntumaa ja vaikuttaa olevan ok. polkimet. Rullatessa kone kääntyy jarruja käyttämällä mukavasti kiitotien päässä.

Pedaalit.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään