Rolf Niemi

Navigraphin kartat

24 viestiä aiheessa

Ajattelin hankkia (kokeilla) tuota Navigraph Charts-tuotetta. Lueskelin asiasta ja katselin parit videot, mutta minulle ei oikein selvinnyt jutun juoni.

Ymmärrän, että Simlink asennetaan koneelle, jossa simulaattori on, mutta voinko asentaa tuon karttasoftan vaikkapa nyt minun tapauksessani läppärille, josta se sitten "kommunikoi" simulaattorin kannsa ja voin käyttää tuota Moving Map-toimintoa lentokoneen seuraamiseen? Tabletille tai puhelimelle en halua asennella mitään, koska näkö (enkä puhu ulkonäösta nyt) ei enää ole parasta a-luokkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on Chartsit ja vahingossa maksoin vuoden lisää viime viikolla. Tai se maksu meni siis automaattisesti. ::)

Simlink lähettää sijainnin Navigraphin serverille, mistä se pukataan sitten sinun tilillesi takaisin. Eli kyllä pitäisi toimia juuri noin, että läppäriltä katselet kartat.

Itse en ole käyttänyt tuota toimintoa, en tarvitse liikkuvaa karttaa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei - kiitos infosta. Ajattelin kuukausi kerrallaan pakettia. Tuntuu "rasvaiselta" hinnalta kerralla luopua 9 kympistä. No jos ei toimi, niin en ainakaan menetä kuin kybän kun muistaa peruuttaa tuon automaattisen maksun.

Kiinnostuin tuosta kun katselin erästä videota ja sitten tutkin asiaa hieman tarkemmin. Vaikuttaa melkoisen selkeältä ja kätevältä ohjelmalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarvitsetko koneen paikan seuraamiseen Jeppesenin karttapohjan? Simuun saa ilmaisia karttaohjelmia joissa on Open Street tai Google maps pohja ja sen päällä ilmailuun liittyvää tietoa (alueiden rajoja ja kentät). PC:llä käynnistetään serveri joka päivittää karttakuva simusta saatavan paikkatiedon perusteella. Karttanäytön saa sitten näkyviin ihan missä tahansa selaimessa samassa verkossa (PC, läppäri Padi, kännykkä jne).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Jari Kaskelin kirjoitti:

Tarvitsetko koneen paikan seuraamiseen Jeppesenin karttapohjan? Simuun saa ilmaisia karttaohjelmia joissa on Open Street tai Google maps pohja ja sen päällä ilmailuun liittyvää tietoa (alueiden rajoja ja kentät). PC:llä käynnistetään serveri joka päivittää karttakuva simusta saatavan paikkatiedon perusteella. Karttanäytön saa sitten näkyviin ihan missä tahansa selaimessa samassa verkossa (PC, läppäri Padi, kännykkä jne).

No huvinsa kullakin :P Mutta asiaan - tämä näyttää olevan melkoisen monipiolinen lentosuunnilmaan tekoon tehty kokonaisuus, josta löytyy kaikki tarvittava ja vähän enemmänkin. Tiedän, että ilmaista ja maksullista on liikkeellä melkoisesti. Viime aikoina olen käyttänyt AivlaSoftin EFB 2, mutta se sotkee FBW:n bussin matolaatikon silloin tällöin eikä siis oikein sovellu tarkoituksiini.

Toki voi lentää rätkäistä paikasta A isoympyrää pitkin paikkaan B ilman sen kummempia kartan tutkimisia välittämättä mistään alkeellisimmastakaan säännöistä, mutta minusta taas on mielenkiintoista pyrkiä tekemään mahdollisimman totuudenmukainen lento kokonaisuudessaan - soon osa harrastusta nääs.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Okei - kiitos infosta. Ajattelin kuukausi kerrallaan pakettia. Tuntuu "rasvaiselta" hinnalta kerralla luopua 9 kympistä. No jos ei toimi, niin en ainakaan menetä kuin kybän kun muistaa peruuttaa tuon automaattisen maksun.

Kiinnostuin tuosta kun katselin erästä videota ja sitten tutkin asiaa hieman tarkemmin. Vaikuttaa melkoisen selkeältä ja kätevältä ohjelmalta.

Herranjumala mitä ryöstöä, siis toi 92,88€ on 25% alennettu hinta? Ostin itse Navigraphin 24.11 ja maksoin siitä silloin 74,90€.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on nuo Navigraph-kartat erillisen tabletin kautta. Reittisuunnitelman teen Simbriefin kautta ja appi osaa tuoda reitin sieltä itse. Appia on päivitelty välillä ja siihen on tuotu pieniä olennaisia parannuksia. Itselläni se kuitenkin välillä hukkaa reitin/suunnitelman ja esille haetut kartat, joka on varsinkin lähestyttäessä hyvinkin ärsyttävää.

Kaikenkaikkiaan olen siihen tyytyväinen ja en vaihtaisi takaisin Aerosoftille. Kallishan tuo on, mutta harrastukset nyt vaan tuppaa maksamaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllähän nuo maksavat tietysti, n. 7.5€/kk. Itselläni ei ollut tarkoitus jatkaa enää Charts tilaamista, mutta unohdin, että automaaginen uusinta oli päällä. No pitää nyt ottaa niistä kaikki ilo irti. Tosin tässä mukanahan tulee myös AIRAC, vaikka en olekaan sitä vielä FS2020 asentanut.

Toisaalta, onhan se hienoa, että saa hyvät kartat koko maailmaan. Charts softa on tosiaan myös päivittynyt ajan saatossa, nyt se toimii minusta oikein hyvin. Pädi on itsellä liian vanha, ei pysty enää asentamaan tuota Chartsia, mutta pärjään kyllä läppärillä tai pöytäkoneilla aivan hyvin.

Minulla on ollut joskus myös Aerosoftin navdata, ei karttoja kuitenkaan. Jokin siinä minua ärsytti, en muista enää mikä se juttu oli, mutta siirryin Navigraphiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Niin, kyllähän nuo maksavat tietysti, n. 7.5€/kk. 

10.3€/kk. Loppuvuodesta tosiaan 74.9€ vuosi ja nyt 92.9€. Totta kai harrastukset maksaa ja on oma valinta ottaako vaiko ei mutta tuo hinnannousu on nyt kyllä aivan posketon. Vuosihinta on kallistunut 24% ja kk-hinta peräti 37%. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No en nyt tiedä miten tuon vuosihinnan laskit siitä 93 eurosta, mutta minusta se asettuu sinne 7-8€ välille. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo 92.9 euroa on vuosihinta ja 10.3 euroa on kuukausihinta.  Hinnat löytyy täältä

https://navigraph.com/products/subscriptions

Edit: selvittelin ja laskeskelin tuota eli Navigraph on siis jättänyt verot maksamatta. Ilmoitetut hinnat 8.3e ja 74.9e on molemmat ollut verottomia ja kumpaankin on nyt lisätty 24% alv ja uudet hinnat on 10.3e ja 92.9e. Tarkistin oman tilaukseni ja sekin ilmoittaa VAT 0.00.

Muokattu: , käyttäjä: Joona Väisänen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin vielä vuonna 2019 Navigraph on veloittanut alvit. (Ja nousua vuodesta 2019 reilut kuusi euroa) Toki tuossa hinnassa on sisällä myös FMS-databaset.

Sieppaa.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Teemu Kokkonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, oli viime vuonnakin alv ihan samalla tavalla kun omaa tilausta katsoin.

Tarkoitin aiemmin sitä, että jos uhraa kerralla tuon vajaan satasen, niin tuloksena on kuukausittaiset datat ja kartat sen reilun 7€/kk.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo Navigraph ole ruotsalainen firma siis EU:n alueelta toimiva? Jo vuosia EU:n nettifirmoistakin ostettaessa niiden on pitänyt velottaa ostajamaan al-vero (tilittänevät sen sitten aikanaan Suomeen?).

https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/information_microbusinesses_euvat_2015_en.pdf

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Holopainen
Lisätty linkki EU-säädökseen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Juu, oli viime vuonnakin alv ihan samalla tavalla kun omaa tilausta katsoin.

Tarkoitin aiemmin sitä, että jos uhraa kerralla tuon vajaan satasen, niin tuloksena on kuukausittaiset datat ja kartat sen reilun 7€/kk.

Screenshot_20210325-000135__01.jpg

Screenshot_20210324-232516.jpg.cbf9e1a7a1bf1dde32516c870727ff6d.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joonalla on PayPal osoite jossain alv ystävällisessä maassa. :D

Kyllä minulta on peritty verot niin viime vuonna kuin tänäkin vuonna.

Screenshot (736).png

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Joonalla on PayPal osoite jossain alv ystävällisessä maassa. :D

Kyllä minulta on peritty verot niin viime vuonna kuin tänäkin vuonna.

Screenshot (736).png

Nykyään tuotesivuilla on verolliset hinnat. Aikaisemmin siellä näytettiin verottomat hinnat, vaikka oikea maa oli valittu. Paypalissa mulla on ihan oikea osoite kyllä. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisin suonut tämän asian pysyvän ennallaan eli että SimBrief ei olisi mennyt Navigraphille - siis näin käyttäjän näkökulmasta katsoen. Ymmärrän toki, että kauppa se on joka kannattaa ja yli 8 vuoden kehittelystä on mukava saada massia tilille muunkin kuin Donate-killinken toimesta. Minä aloin käyttämään tätä oikein tosissaan vasta MSFS 2020 myötä ja ihmettelin itseäni kun en ollut tutustunuttuohon koskaan ennen tarkemmin vaikka olin rekisteröitynyt aikoja sitten.

Navigraph on todennut, että tämä on erittäin suosittu ohjelma simuiluun globaalisti, joten kaikista jorinoista huolimatta olen melko varma, että ostokustannukset siirtyvät lyhyen siirtmäkauden jälkeen meille simuilijoille. Ensin totuteen käyttäjä ilmaiseksi tuohon kokonaisuuteen - mikä se sitten tulee olemaankaan -  ja sitten lätkäistään hinta, jonka kuluttajan uskotaan maksavan loivilla hampaankiristyksillä. Näinhän se menee monessa muussakin jutussa kuten kokeile ensin ja maksa sitten jos jäät kuukauden kokeilun jälkeen koukkuun.

Voihan toki asia olla niinkin, että olen totaalisen väärässä, mutta...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin sähköpostiin tulleessa Navigraphin tiedotteessa luvattiin simBriefin pysyvän ennallaan. Ovathan simBriefin ajantasaiset AIRACit olleet tähänkin asti maksullisia. Luulen että Navigraph on halunnut kehittää omaa lennonsuunnitteluaan, mutta nyt tarjoutui mahdollisuus ostaa valmis markkinoilta. Miten sitä nyt jatkokehitellään, jää nähtäväksi. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rolfin kanssa samoilla linjoilla, tai ainakin kun mailiin tuli tieto tästä oli ajatus sama. Hetken aikaa pysyy maksuttomana, ja sitten.....

Itsekin rekisteröitynyt aikoja sitten, mutta vasta kun EFASS lakkasi tomimasta, oli löydettävä jokin muu palvelu. Aika näyttää miten käy...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostakaa suosiolla PFPX. Plaanaaminen on paljon ns detailimpaa kuin simbriefillä, jossa valitaan peri asetusta ja annetaan softan itse tehdä kaikki. PFPX on oston jälkeen ilmainen, mikäli ei halua ostaa vuodeksi palvelua (15€). Silloin puuttuu säät, notamit ja nat/pac trackit. Prepar3D:n kanssa mulla oli Active Sky säälle ja PFPX pystyy ottamaan AS:n snapshotista säät. Nyt FS:n kanssa käytän tuota server subscriptionia. Voisin toki asennella AS:n ja hyödyntää sitä mutta en enää menneeseen kajoa.

https://www.flightsimsoft.com/pfpx/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä minulla on edelleen PFPX läppärillä - ollut jo vuosia ja onhan se ihan kätevä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep jep...

Toimii samanaikaisesti AS:n Airbusilla & Navigraph charts -sovelluksella läppärillä kotiverkossa (moving map, reitin suunnittelu jne.):thmbup:

Saisi toki vielä puhelimeen & tablettiin. Ainakaan ei laitteet lopu, joten aika hyvin on tuettu tuo Navigraphin tilaus. Simbriefillä saa tietty myös saman Airac syklin käyttöönsä. Näin ne palvelut muuttuu, jokunen tovi on vierähtänyt viimeisestä tilauksestani.

Bussin EFB

Pad insight.jpg

Ja läppäri kotiverkossa

Läppärillä.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Virolainen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään