Jukka Raunio

M-5 kadulla Sortavalassa

9 viestiä aiheessa

Ilmailuvoimien ainoasta Shtshetinin M-5 koneesta, joka löydettiin Kuokkalan rantaan ajautuneena, on ollut vähän juttua. Sortavalaan se vietiin ja siellä lennettiin, kaputeerattiinkin. Löytyyköhän tälle tai näille vuosisadan takaisille kuljetuksille tarkempaa tai koneen kokonaislentoaikaa Suomessa yms.

img075 (5).jpg

130995678_447145039782915_2851516989196832186_o.jpg

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ylempi kuva löytyy Suomen Ilmavoimat 1918-27 (Keskinen-Partonen-Stenman) s.80 kuvatekstillä:

Stetinin M-5 tunnuksella S.81/18 teki 1.2.1919 pakkolaskun pellolle Sortavalan ulkopuolelle, josta se kuljetettiin

kaupungin läpi Lento-osasto 1:n tukikohtaan Sortavalan Vakkolahdelle. Ohjaamossa Mikkola lentolasit otsalla

Mulla on tuo sama valokuva (n.24 x 18cm) Harju-Jeantyn jäämistöstä, joten tuo konekirjoitusteksti lienee hänen kirjoittamansa?

 

M-5.jpg

M-5 2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13.3.2021 at 19.01, Jukka Raunio kirjoitti:

Ilmailuvoimien ainoasta Shtshetinin M-5 koneesta, joka löydettiin Kuokkalan rantaan ajautuneena, on ollut vähän juttua. Sortavalaan se vietiin ja siellä lennettiin, kaputeerattiinkin. Löytyyköhän tälle tai näille vuosisadan takaisille kuljetuksille tarkempaa tai koneen kokonaislentoaikaa Suomessa yms.

Kyllä tästä M-vitosesta (S.81/18 > 2A 100) näyttää tietoja jonkin verran löytyvän mutta on kovin hajallaan. Lentokoneen päiväkirjaa ei ole löytynyt, liekö tehtykään? Sen sijaan päiväkirjakoosteita irrallisina liuskoina on tallella, sekä tietysti sillä lentäneiden henkilökohtaisia lentokirjoja joista lentoja löytyy. Näistä voisi hyvin kerätä lentoajat yhteen mutta olisiko siinä varmasti sitten kaikki Suomessa lennetty aika?

Mika Laakso jo laittoikin tietoa noista kuvien taustoista päivälle 1.2.1919. Jatkan vielä tämän koneen muutamalla "kaputilla":

15.2.1919. Kapt Mikkola/Vääp Tuominen. Koulutus- ja koelento. 10 minuuttia. "Öljyputki jäätyi kovan pakkasen takia, joten moottori ei saanut öljyä, ja täytyi siis lopettaa lentäminen.".

12.3.1919. Kapt Mikkola/Vänr Hallamaa. Koe- ja koululento. 5 min. "Koelento moottorin korjauksen jälkeen. Moottori ei toiminut moitteettomasti. Vika magneetissa.".

18.3.1919. Kapt Mikkola/Vänr Hallamaa/Vääp Tuominen. 2 x 10 minuutin lentoa. Ensimmäinen lento onnistui hyvin, toisen lennon aikana magneetti epäkuntoon.

Täytyy arvostaa sitä tsemppiä miten nuo ilmailun pioneerit altistivat itsensä riskille joutua surman suuhun. Varmasti heillä oli mielessään että kyllä lentokoneet tästä vielä kehittyy paremmiksi, kunhan tämän ylimenokauden jotenkin selviäisi. No ei vaan.

Tunnetuimpiin lentomestareihimme lukeutuvan Antti Kopran lentopäiväkirjaan on merkattu ensilento juuri tällä koneella, nyt tunnuksella 2A 100:

21.6.1919. Kapt Mikkola/Lent Kopra. Kello 8:18-8:38. Harjoituslento. Ilmassa olo aika 17 minuuttia.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Punatähdestä hakaristiin kertoo I. Kenttälento-osaston lentopäiväkirjan perusteella lentoajaksi 16 h 54 min, mutta mainitsee lisäksi, että samaisen yksikön viikkoilmoituksissa on mainittu lisää lentoja, joille ei ole ilmoitettu lentoaikaa. Ehkä näitä saisi jostain kaivettua ja tarkennettua aikaa?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kallelta hyvä vinkki:thmbup:Tämä alkoi nyt kovasti kiinnostamaan. Katson löytyykö lentoja lisää ja pääseekö kerätyillä tiedoilla ylittämään tuon Atso Haapasen kirjassa mainitun lentoajan...

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän oli tuo ruutupaperilla mainittu: Erikoisuus ohjaussauvan päässä - peukalolla hoidettava vipu?

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirheen korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omaa näkemystäni valokuvista::). Työntöurakan alkupuolella otetussa (alemmassa) kuvassa pähkäillään, että mistä voisi ottaa kiinni kun edessä on ylämäki ja tämän vuoksi tarvitaan lisää "työntövoimaa". Alasiipien herkkiin jättöreunoihinkaan ei kuitenkaan voinut/saanut tarttua. Osa tästä suuresta miesjoukosta sai otteen streevoista ja jokunen pystyi työntämään rungostakin, vaikka ei siitä kyllä kunnon otetta saanut. Mitä näiden kuvien välillä oikeasti sitten tapahtuikaan, saatiinko hevosia apuun? Sitä ei kuvat kerro. Toisessa (ylemmässä) kuvassa ollaan jo voitonpuolella, edessä alamäki Vakkolahden jäälle jota pitkin kuljettiin vastarannalla sijaitsevaa lentoasemaa kohti.

Ote kolmelta lennolta päivälle 1.2.1919:

60571c4945cb3_KA2012-5-10084Tammi19.thumb.jpg.8533da01714297b943fa8b9de138307b.jpg

"Liian raskaan bentsiinin takia kone kävi huonosti.

Tilapäisen moottorivian takia täytyi tehdä hätälaskeutuminen eräälle niitylle kaupungin ulkopuolella. Kone tuotiin katuja myöten läpi kaupungin vahingoittumattomana lentoasemalle. Kpt Mikkola."

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.3.2021 at 14.03, Kalle Rantanen kirjoitti:

Punatähdestä hakaristiin kertoo I. Kenttälento-osaston lentopäiväkirjan perusteella lentoajaksi 16 h 54 min, mutta mainitsee lisäksi, että samaisen yksikön viikkoilmoituksissa on mainittu lisää lentoja, joille ei ole ilmoitettu lentoaikaa. Ehkä näitä saisi jostain kaivettua ja tarkennettua aikaa?

Näiden Sota-arkistossa/Kansallisarkistossa kaivettujen papereiden perusteella sain M-5:n kokonaislentoajaksi välillä1.2.-3.9.1919. 17 h. 15 min. Päivämäärän 3.9. jälkeen ei koneella enää lennetty. Joukko-osastossa se purettiin ja lähetettiin Santahaminassa sijainneelle Ilmailupataljoonalle korjattavaksi. Konetta varastoitiin siellä aikansa, kunnes ainoa tätä tyyppiä ollut lentoveneemme M-5 (tunnus 2A 100) poistettiin ilmailuvoimien kirjoista 22.1.1924. Tuona samana päivänä tehtiin suursiivous konekannassa, poistettiin lisäksi Spad VII, "Jättiläis-Fredika" ja viimeinen Stetinin M-9 lentovene.

kuva1.jpg

kuva2.jpg

kuva3.jpg

kuva4.jpg

kuva5.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.3.2021 at 20.40, Mika Laakso kirjoitti:

Mikähän oli tuo ruutupaperilla mainittu: Erikoisuus ohjaussauvan päässä - peukalolla hoidettava vipu?

Todenäköisesti moottorin sytytyksen katkaisu, engl. aikakauden termi Blip switch. Sitä painamalla sauvan päässä katkaistiin moottorin käynti ajoittain kierrosten laskemiseksi. Gnome Monosoupapehan kävi muutoin koko ajan täysillä. Polttoaineen syöttö ei katkennut eli moottoria piti käyttää tavan takaa laskussakin, sillä muutoin palamatonta bensaa ehtii kerääntyä sen verran, että tulipalon vaara oli ilmeinen kytkettäessä taas kierrokset päälle. Näin erityisesti vetopotkurikoneissa, joissa cowling. M-5:sessa ehkä vähän enemmän pelivaraa?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään