hannu häkkinen

Yksityiset kiitoradat Affenanmaalla ja muualla?

15 viestiä aiheessa

Haluan välttää valtion kenttiä viimeiseen asti, joten kiinnostaisi tietää ympäri maata sijaitsevista pikkuradoista. Jollakulla saattaisi löytyä pelto, jonne saa laskeutua luvan kysymällä. Esim. Itä-Suomessa on aika harvassa virallisia ratoja.

Asia tuli mieleeni, kun katselin Ahvenanmaan karttaa kuukkelista ja huomasin, että siellä on joitain lupaavan näköisiä peltoja/teitä - mahtavatko olla sattumalta sen näköisiä? Esim. Hjortö stugor itäpuolella on aivan kiitoradan näköisiä peltoja - suorastaan houkuttelevat alas. Tai Näfsbyn koillispuolen pelto ja tie - tuskin ovat ratoja, mutta sopisivat hyvin sellaisiksi. Sieltä pohjoiseen on nippu viivasuoria teita kuten Koluddsvägen. Kaiken kaikkiaan paljon hyviä lentokenttiä tärvellään viljelyllä... lentopaikat sivullahan ei näitä pikkuratoja tietenkään luetella, mutta olisi mukava, jos jostain löytyisi enemmän tietoa. Olisin kiitollinen vihjeistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13.3.2021 at 08.59, hannu häkkinen kirjoitti:

 on aivan kiitoradan näköisiä peltoja - suorastaan houkuttelevat alas. Tai Näfsbyn koillispuolen pelto ja tie - tuskin ovat ratoja, mutta sopisivat hyvin sellaisiksi. Sieltä pohjoiseen on nippu viivasuoria teita kuten Koluddsvägen. Kaiken kaikkiaan paljon hyviä lentokenttiä tärvellään viljelyllä... 

No millä keinoin ajattelit saada ne "viljelijäin tärvelemät" paanat ilmailukäyttöön?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinäpä se ongelma onkin! Täällä sain käyttää paria peltoa kysymällä suoraan naapureilta luvan. Keski-Suomessa siellä asuva kaverini kävi kysymässä maajussilta luvan. Vierailu taisi olla kesän suurin tapahtuma tuolla kylällä - katsojia kuin pipoa ja paikallinen lehtikin kirjoitti asiasta.

Mutta Affenanmaalla ei ole yhtään tuttua, joten en tiedä edes sitä, onko noita peltoja käytetty lentämiseen. Tai saisiko käyttää. Ehkäpä kysymys oli hiukan liian piilossa tuossa tekstissäni: "..mutta olisi mukava, jos jostain löytyisi enemmän tietoa.." Luulen, että ympäri maata on pikkuratoja osittain jopa aktiivisessa käytössäkin, mutta tietoa ei löydy kuin joskus huhuina. Voisikohan jonnekin kerätä näitä tietoja..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä kerran mietittiin (siis kerätä tietoja).   Lentopaikat.fi sisään. 

Mutta ne yksityisten baanojen pitäjät eivät oikein tykänneet. Halusivat pitää matalaa profiilia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/13/2021 at 08.59, hannu häkkinen kirjoitti:

Haluan välttää valtion kenttiä viimeiseen asti

Ihan sulasta mielenkiinnosta, mikä vika niissa virallisissa lentokentissä on? Tottakai ne rahastaa laskeutumisesta ja säilyttämisesta, mutta mitä muuta haittaa? Hyviä puolia sitävastoin lienee useitakin. Useimmiten voi tankata, usein löytyy hallitilaa yms.

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Olen samaa mieltä kuin Seppo edellä. Valtion kentillä saa useinmiten lisäksi lennonjohtopalvelua sekä hälytys- ja pelastuspalvelua. Kunnossapidossa noudatetaan ICAO:n normeja.
 
Kerran hain sorakentällä säilytetyn Cessnan Malmille huoltoon. Hiekan kuluttamasta potkurista irtosi pieni pala. Onneksi isot pojat olivat kertoneet samanlaisesta tapauksesta. Pystyin rauhoittelemaan kapinoivia hermojani, mutta jännittävä lento se oli.
 
Esa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielipiteitä on monia ja se on hyvä. Ajatuksen vapaus kuuluu perusoikeuksiin.
Valtion kentät eivät toki tule kovin kalliiksi, jos niitä käyttää jatkuvasti - silloin 600 vuodessa ei tapa. Mutta silloin tällöin lennettynä kertamaksu tai vuosimaksu molemmat ovat aika kalliita.

Paljon vaakakupissa painavat myös seuraavat määräykset:

"d)  M2   ...lennosta on esitettävä lentosuunnitelma vähintään 60 minuuttia ennen lähtöä..."

Taitavat jopa vaatia nykyään sen suunnitelman netissä. Lisäksi lentosuunnitelman sisältö onkin kokonainen romaani.. Ennen sai Malmilta sentään lähteä kertomalla käynnistyksen jälkeen radioon, minne on menossa, se oli vielä helppoa.

b) Lentosuunnitelma, joka on esitetty vain muuta kuin jäljellä olevaa määrälentopaikalle päättyvää lennon osaa varten, on vaadittaessa päätettävä tekemällä ilmoitus asianomaiselle ilmaliikennepalveluyksikölle."

Ehkä tätä hankaluutta ei juuri koskaan vaadita, mutta kokemus kertoo, että joskus halutaan tehdä kiusaa..

Olen lentänyt yhteensä satoja tunteja jenkeissä, mexicossa, guatemalassa, costa ricassa, hondurasissa, panamassa, nicaraguassa, belizessä - eikä missään niissä tarvinnut tuollaista pelleilyä muuhun kuin rajan ylitykseen. Olen kai tottunut liian hyvään, jota ne eivät edes osaa kaivata, jotka eivät paremmasta tiedä.
Vertauksen vuoksi: olin aikanaan rakentamassa Kostamuksen kaupunkia Venäjällä. Tutustuin mukavaan tyttöseen, ja kerran puhuimme siitä, miten Suomessa saa ja voi matkustaa minne tahansa kertomatta kenellekään siitä. Siellä tarvittiin poliisilaitokselta lupapaperi, jos halusi lähteä muutamaa km kauemmaksi kotoa. Neito ihmetteli Suomen käytäntöä: "Mutta jos jotain tapahtuu, kukaan ei tiedä, mistä etsiä?" Vaikuttaako tutulta selitykseltä????? Haluaisitteko Suomeenkin samaa - olisihan se turvallisempaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30 minuuttia sitten, hannu häkkinen kirjoitti:

 

"d)  M2   ...lennosta on esitettävä lentosuunnitelma vähintään 60 minuuttia ennen lähtöä..."

Taitavat jopa vaatia nykyään sen suunnitelman netissä. Lisäksi lentosuunnitelman sisältö onkin kokonainen romaani.. Ennen sai Malmilta sentään lähteä kertomalla käynnistyksen jälkeen radioon, minne on menossa, se oli vielä helppoa.

b) Lentosuunnitelma, joka on esitetty vain muuta kuin jäljellä olevaa määrälentopaikalle päättyvää lennon osaa varten, on vaadittaessa päätettävä tekemällä ilmoitus asianomaiselle ilmaliikennepalveluyksikölle."

Ehkä tätä hankaluutta ei juuri koskaan vaadita, mutta kokemus kertoo, että joskus halutaan tehdä kiusaa..

Olen lentänyt yhteensä satoja tunteja jenkeissä, mexicossa, guatemalassa, costa ricassa, hondurasissa, panamassa, nicaraguassa, belizessä - 

Kannattaisi vähän enempi tutustua tuohon plaanikaavakkeesen. Se ei ole romaani,sen täyttäminen vie satunnaiseltakin ilmailijalta max. 3 min. sitten lyhyt puhelinsoitto ao.elimeen...ei ole ylivoimaista....niin ja täytyy se muistaa päättääkin,se plaani!   Olet melkoinen kosmopoliitti kuitenkin ilmailussa,olet mahdollisesti pysytellyt visusti korpikentillä tuolla maailmallakin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilma-aluksen päällikön lienee kohteliasta mainita asiasta kyydissä oleville kavereilleen, jos hän on heidänkin puolestaan päättänyt, että etsintä- ja pelastusorganisaatioita ei hädän tullen tarvita heti apua toimittamaan.

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, hannu häkkinen kirjoitti:

Mielipiteitä on monia ja se on hyvä. Ajatuksen vapaus kuuluu perusoikeuksiin.
Valtion kentät eivät toki tule kovin kalliiksi, jos niitä käyttää jatkuvasti - silloin 600 vuodessa ei tapa. Mutta silloin tällöin lennettynä kertamaksu tai vuosimaksu molemmat ovat aika kalliita.

Paljon vaakakupissa painavat myös seuraavat määräykset:

"d)  M2   ...lennosta on esitettävä lentosuunnitelma vähintään 60 minuuttia ennen lähtöä..."

Taitavat jopa vaatia nykyään sen suunnitelman netissä. Lisäksi lentosuunnitelman sisältö onkin kokonainen romaani.. Ennen sai Malmilta sentään lähteä kertomalla käynnistyksen jälkeen radioon, minne on menossa, se oli vielä helppoa.

Valtion kentille laskeutuminen maksaa vain, jos kentän ATS-yksikkö on auki, lentoonlähtö ei maksa vaikka olisi auki, toki jälkimmäisessä tapauksessa pitää tehdä plaani. Pysäköinti ei järin kallista ole, edes satunnaiselle kävijälle kertamaksuna. EFMA TWR on laajasti kiinni ainakin tähän aikaan vuodesta pitkiä aikoja ympäri päivän.

Sitten tuo lentosuunnitelmavastaisuus yleisesti, turhaa katsot niitä peltojakaan sitten CTR:n sisältä, koska millekään niistä et voi ilman sitä plaania mennä tai sieltä lähteä, jos torni on auki. Ja jos torni on kiinni, on aivan saman hintaista laskeutua sinne oikealle kentälle. Esimerkiksi Näfsby on ainakin tukevasti CTR:llä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksityinen kiitotie

Vuonna miekka ja kilpi hinasin purjekoneita Wredebyn pienelllä yksityisellä lentokentällä (EFWB). Opin tuntemaan kentän omistajan Fabian "Fabi" Wreden. Annoin hänelle tyypitkin Hinuun (OH-YHC). Myöhemmin, kun Byrocrallitus oli alkanut maksaa palkkaaniautoin Fabia hankkimaan Wredebyn lentokentälle radioluvan ja radiotaajuuden.
 
Jos ilmailukerholaisia ei ollut paikalla, niin kenttä oli tyhjillään. Kaikki olivat tervetulleita, mutta Fabista oli hauska tietää keitä kentällä vieraili. Monia hän kävi tervehtimässäkin. Jälkeenpäin Fabi kertoi minulle, että silti jotkut lentokoneet kävivät kentällä tuntemattomina eivätkä puhuneet radioon. Sic!
 
Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hah, joskus kun huikkasin ohi lentäessäni EFWB taajuudelle liikenneilmoituksen saattoi Fabi vastata radioon saunan kiuas taustalla sihahdellen! Tuosta "omintakeisesta paronista"  ja EFWB kentän elämästä olen kuullut vaikka kuinka monta tarinaa mutta niistä kertokoot paikalliset itse ... ei meinaan tule aika pitkäksi!

-P-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hannu:

About Ahvenanmaan pellot: Vinkki: jos saat jonkin maanomistajan tiedot kannattaa kantasuomalaisen hoitaa asiat ruotsiksi. Hyvä englantikaan ei aina riitä jos kysyjän etu- ja sukunimi on suomalainen.

Ahvenanmaalla on hiukan erilaiset jokamiehenoikeudet kuin mantereella tai ainakin käsitys oikeuksista poikkeaa mantereesta. Aika äkkiä on maanomistaja kysymässä kustas tulet minne menet ja mikä asia? Eli ei kannata mennä vieraisiin pyydyksiin.

Kumlinge EFKG on valvomaton landskapstyrelsenin ylläpitämä lentopaikka- tosin sinne laskeutuakseen pitäisi pykälien mukaan ensin tehdä läpäri EFMA:ssa .. tämä lienee hieman haasteellista ensi kesänä kun EFMA on suljettu 16.5 -3.7 välisen ajan. EFKG:ssä on yleensä fillari tai pari kävijöitä varten tarjolla ja "terminaaliin " pääsee tarvittaessa sadetta karkuun.  Palautathan fillarit ehjänä paikoilleen, kiitos.

https://www.ais.fi/ais/aipsup/Sup/S2021/EF_SUP_A_2021_018_en.pdf

Jos olet liikkeellä vesikoneella on Itäsatamassa vielä vanha Skärgårdsflygin ramppi (pari alinta lankkua puuttuu taas ja aallot nostaa slipille kiviä eli ole varovainen rantautuessasi.) Eikä maksa mitään paitsi etukäteen puhelun Maarianhaminan satamakapteenille jotta saavat käsityksen rampin käyttötarpeesta ennen kuin päättävät purkaa sen kokonaan pois. Jäätelökioski vieressä ja V-poweria myydään 100m päässä. Puhelin satamaan arkisin virka-aikana +358 18 5310

-P-

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, petri a hiltunen kirjoitti:

Aika äkkiä on maanomistaja kysymässä kustas tulet minne menet ja mikä asia? Eli ei kannata mennä vieraisiin pyydyksiin.

https://www.youtube.com/watch?v=kcE-96tz3A4

Tämä ei ota kantaa lentokoneella liikkumiseen, mutta luulen, että vesikone ainakin olisi oikein paha. Pyydyksistä Pärren kaveri tässä puhuikin...

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään